13/4/14

Εκκλησιαστική - Βυζαντινή Μουσική

Η Εκκλησιαστική μουσική είναι η μουσική που χρησιμοποιείται κατά την λατρεία του Θεού και την δοξολόγηση των διαφόρων Αγγέλων, Αγίων και Ιερών Προσώπων της Χριστιανοσύνης. Εδώ πρέπει να αναφέρουμε εξαρχής ότι η εκκλησιαστική μουσική ακολούθησε διαφορετική πορεία στην Ανατολή και τη Δύση. Για την πορεία της εκκλησιαστικής μουσικής στην Ανατολή θα ασχοληθούμε στο παρόν λήμμα "Βυζαντινή Μουσική". Για την πορεία της εκκλησιαστικής μουσικής στη Δύση, την διαφορά της με την Βυζαντινή καθώς και για τα είδη Τεριρέμ, Σπιρίτσουαλς και Γκόσπελ θα επανέλθουμε ξανά αργότερα σε άλλο λήμμα με τίτλο "Δυτική Εκκλησιαστική Μουσική".

"Διότι, ὅπως εἶναί τις ἱκανὸς να αἰσθανθὴ καὶ ἐκτιμήσῃ πρᾶγμα τόσον ἁβρόν, ὅσον ἡ Βυζαντινὴ μουσική, πρέπει να ἔχῃ ἢ ἁπλότητα ἢ λεπτότητα. Ἀλλ’ ἡ παρ’ ἡμῖν ψευδοαριστοκρατία τὴν μὲν ἁπλότητα, δυστυχῶς, ἀπώλεσε πρὸ πολλοῦ, εἰς βαθμὸν δέ τινα λεπτότητος οὐδέποτε κατώρθωσε να φθάσῃ. Ἄλλως, ἡ Βυζαντινὴ μουσικὴ εἶναι τόσον Ἑλληνικὴ ὅσον πρέπει να εἶναι. Οὔτε ἡμεῖς τὴν θέλομεν, οὔτε τὴν φανταζόμεθα, ὣς αὐτὴν τὴν μουσικὴν τῶν ἀρχαίων Ἑλλήνων. Ἀλλ’ εἶναι ἡ μόνη γνησία καὶ ἡ μόνη ὑπάρχουσα. Καὶ δι’ ἡμᾶς, ἐὰν δεν εἶναι ἡ μουσικὴ τῶν Ἑλλήνων, εἶναι ἡ μουσικὴ τῶν Ἀγγέλων."Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης 
Η βυζαντινή μουσική που διασώζεται σήμερα είναι στο σύνολό της εκκλησιαστική, με εξαίρεση κάποιους αυτοκρατορικούς ύμνους. Το βυζαντινό άσμα ήταν μονωδικό, σε ελεύθερο ρυθμό, και προσπάθησε συχνά να απεικονίσει μελωδικά την έννοια των λέξεων. Ο βυζαντινός ύμνος, του οποίου υπήρξαν τρεις τύποι, ήταν η μέγιστη έκφανση αυτού του μουσικού είδους. Σήμερα είναι κοινός παραδεκτόν ότι η Βυζαντινή Μουσική αποτελεί την εξέλιξη και καλλιέργεια της αρχαίας ελληνικής μουσικής. Η Βυζαντινή, μεταφράζεται κι απαρτίζεται αποκλειστικά από ελληνικά κείμενα ως μελωδία. Έλληνες και ξένοι ιστορικοί συμφωνούν ότι αυτές οι μελωδίες, οι εκκλησιαστικοί ήχοι και γενικά το όλο σύστημα της βυζαντινής μουσικής, συνδέεται στενά με το αρχαίο ελληνικό μουσικό σύστημα και ιδίως την Πυθαγόρεια Μουσική κλίμακα. Οι αρχές της χρονολογούνται από ορισμένους μελετητές στον 4ο αιώνα, λίγο μετά τη μεταφορά της πρωτεύουσας του Ρωμαϊκού Κράτους. 
  • Πρώιμη χριστιανική περίοδος: μοναχός Αυξεντίος, ο εσπερινός ύμνος, "Φως Ιλαρόν", ή ακόμα "Ο Μονογενής Υιός και Λόγος του Θεού", βυζαντινά ασματικά χειρόγραφα χρονολογούνται από τον 9ο αιώνα, ενώ τα βιβλία Εκφωνητικής Σημειογραφίας (ένα απλοϊκό γραφικό σύστημα με σκοπό να δείξει τον τρόπο ανάγνωσης των Γραφών) ξεκινούν έναν αιώνα νωρίτερα.
  • Ακμή της βυζαντινής περιόδου:  εξαιρετικότερους υμνογράφους και μουσικούς — Ρωμανός ο Μελωδός με το κοντάκιο, Ανδρέας ο Κρης, Ιωάννης Δαμασκηνός και Κοσμάς Ιερσολυμίτης τον Κανόνα, και Θεόδωρος Στουδίτης.
  • Ύστερη βυζαντινή και μεταβυζαντινή περίοδο: ο Άγιος Ιωάννης ο Κουκουζέλης. Επίσης είναι αξιοσημείωτο το ότι η μουσική της σημερινής Τουρκίας, είναι επηρεασμένη ως επί το πλήστων από μια ελληνική σύνθεση, που μεταφέρει την κουλτούρα των ελληνικών ασμάτων και την Πυθαγόρεια μουσική κλίμακα.
"H Bυζαντινή μουσική δεν έχει μόνο τόνους (12 μόρια) , ημίτονα (6 μόρια) ύφεση κι αναίρεση. Οι ήχοι της έχουν ο καθείς τη δική του κλίμακα η οποία βάσει της θεωρίας μπορεί να γένει 4 μόρια ή και 20 ακόμα (Πλάγιος του Δευτέρου). Αυτό φαίνεται στη φωνή ενός καλού ψάλτη όταν ψάλλει ένα τροπάριο ή τραγουδά ένα τραγούδι δηλ. αλλάζει η χροια της φωνής του ανάλογα με τον Ήχο και τη σημειογραφία αυτού που λέει." venthesikimis

Αγνή Παρθένε Δέσποινα
https://www.youtube.com/watch?v=0bDw5F32c_w


Μέρος της βυζαντινής μουσικής, αν και χρονικά μεταγενέστερο μπορεί να θεωρηθεί το δημοτικό τραγούδι, αν και διαφέρει από την εκκλησιαστική μουσική στο ότι έχει σταθερό μέτρο για να εξυπηρετείται και ο χορευτικός σκοπός. Μην ξεχνάμε άλλωστε πως η πρώτη φορά που διδάχτηκε (ευρέως) η δυτική μουσική στον Ελληνικό χώρο, ήταν με την έλευση του Όθωνα. Μέχρι τότε η μουσική που εκτελείτο, ακουγόταν καταγραφόταν και διδασκόταν είτε εμπειρικά είτε σε ωδεία ήταν η βυζαντινή.
Εὐλογητὸς εἶ, Κύριε, δίδαξόν με τὰ δικαιώματά Σου
https://www.youtube.com/watch?v=5hAGpq68SVI 

Διάσημοι Έλληνες Ιεροψάλτες: Κων. Πρίγγος, Θρ. Στανίτσας, Στ. Χουρμούζιος, Σιμ. Καράς, Θ. Καλλίνικος, Δημ. Σουρλαντζής, Θ. Βασιλικός, Π. Γαϊτάνος, Ν. Καρατζή, Γ. Σπανός κ.ά.


Το θρήνος της Παναγίας ("Σήμερα μαύρος ουρανός")
 https://www.youtube.com/watch?v=vPqFoMsq67M

"Πάνω σ’ αυτούς τους ρυθμούς χτίζεται το ρεμπέτικο τραγούδι, του οποίου παρατηρώντας τη μελωδική γραμμή διακρίνομε καθαρά την επίδραση ή καλύτερα την προέχταση του βυζαντινού μέλους. Όχι μόνο εξετάζοντας τις κλίμακες που από το ένστιχτο των λαϊκών μουσικών διατηρούνται αναλλοίωτες, μα ακόμη παρατηρώντας τις πτώσεις, τα διαστήματα και τον τρόπο εκτέλεσης. Όλα φανερώνουν την πηγή, που δεν είναι άλλη από την αυστηρή και απέρριτη εκκλησιαστική υμνωδία."—Μάνος Χατζιδάκις

3 σχόλια:

  1. Φθόγγοι και κλίμακες
    Οι φθόγγοι ή τόνοι στη βυζαντινή μουσική διακρίνονται σε επτά και ονομάζονται: πΑ, Βου, Γα, Δι, κΕ, Ζω και νΗ. Αυτοί οι τόνοι εκφωνούνται κατέχοντας ο καθένας μία βαθμίδα. Ανεβαίνοντας από την πρώτη βαθμίδα έως την έβδομη (άνοδος ή επίτασις ή οξύτης) και κατεβαίνοντας από την έβδομη μέχρι την πρώτη(κάθοδος ή άνεσις ή βαρύτης) σχηματίζουμε μία κλίμακα. Η Βυζαντινή μουσική μεταχειρίζεται τρεις τέτοιες κλίμακες από τις οποίες η πρώτη ως κατώτατη ονομάζεται Υπάτη ή Βαρεία διά πασών, η δεύτερη Μέση διά πασών και η τρίτη ως ανώτατη Νήτη ή Οξεία διά πασών. Η χρήση τους ακολουθεί τρεις τρόπους∙ α) σε συνεχή ανάβαση ή κατάβαση, β) σε υπερβατή ανάβαση ή κατάβαση και γ) σε εναλλασσόμενη συνεχή και υπερβατή ανάβαση ή κατάβαση. Όταν ένας τόνος χωρίζεται σε δύο άνισσα μέρη και χρησιμοποιείται το ένα από αυτά τα διαστήματα, αυτό το διάστημα ονομάζεται ημιτόνιο.

    Μουσικοί χαρακτήρες
    Προκειμένου να εγγραφεί και να μεταδοθεί η ποσότητα της μελωδίας στη βυζαντινή μουσική δημιουργήθηκε ένα ιδιαίτερο σύστημα δέκα χαρακτήρων. Από αυτούς οι έξι είναι ανιόντες και οι τέσσερις κατιόντες. Τα ονόματά τους είναι Ίσον, Ολίγον, Πεταστή, Κεντήματα, Κέντημα, Υψηλή, Απόστροφος, Ελαφρόν, Υπορροή, Χαμηλή. Οι δέκα χαρακτήρες της ποσότητας διαιρούνται σε τρεις τάξεις, στα Σώματα, τα Πνεύματα και τους Ουδέτερους. Άλλες ονομασίες των χαρακτήρων είναι μουσικά γράμματα και φθογγόσημα. Αν και εκφράζουν την ανάβαση και την κατάβαση των τόνων δεν έχει έκαστο ξεχωριστό τόνο αλλά τους ορίζουν όταν προηγείται κάποιος τόνος ως βάση. Αν δεν υπάρχει βάση δεν μπορούν να εκφράσουν κάποιο μουσικό νόημα. Όταν συμπλέκονται μεταξύ τους εκφράζουν όλους τους μουσικούς τόνους όλων των κλιμάκων.

    Υποστατικά σημεία
    Τα υποστατικά σημεία, τα οποία διαιρούνται σε έγχρονα και άχρονα, είναι έντεκα. Κλάσμα, Απλή, Γοργόν, Αργόν, Βαρεία, Ομαλόν, Αντικένωμα, Ψηφιστόν, Έτερον ή Σύνδεσμος, Ενδόφωνον και Σταυρός. Τα έγχρονα ή έγχρονες υποστάσεις ονομάστηκαν έτσι επειδή φανερώνουν χρονική ποσότητα ενώ τα άχρονα ή άχρονες υποστάσεις δε δαπανούν χρόνο.

    Μουσικά γένη
    Γένος στη βυζαντινή μουσική ονομάζεται η διαίρεση της τετράχορδης τάξης των φθόγγων κατά το Διατεσσάρων σύστημα. Υπάρχουν τρία γένη : Διατονικόν, Χρωματικόν και Εναρμόνιον.

    Διατονικό γένος
    Η κλίμακα του Διατονικού γένους σύγκειται από δύο τετράχορδα χωρισμένα όμοια. Η ομοιότητά τους υφίσταται από τα αναλόγως ίσα διαστήματα των τόνων που περιέχουν.

    Χρωματικό γένος
    Χρώμα λέγεται στη μουσική εκείνο το οποίο μπορεί να βάψει την ποιότητα που παράγεται από τους φθόγγους της διατονικής κλίμακας και να παράσχει ποιότητα που έχει διαφορετικό ύφος. Αυτό μπορούν να το κάνουν οι υφέσεις και οι διέσεις. Χρωματικό γένος είναι λοιπόν εκείνο στου οποίου την κλίμακα βρίσκονται ημίτονα είτε σε ύφεση είτε σε δίεση ή και σε ύφεση και σε δίεση.

    Εναρμόνιο γένος
    Εναρμόνιο ονομάζεται το γένος το οποίο έχει στην κλίμακά του τεταρτημόριο του μείζονος τόνου. Αυτό το διάστημα λέγεται ύφεση ή δίεση εναρμόνιος.

    Ήχοι
    Η Βυζαντινή Μουσική ακολουθεί παραλλαγμένη σε κάποια σημεία την Πυθαγορική Οκτάχορδο. Οι οκτώ ήχοι ή τρόποι της είναι : Πρώτος, Δεύτερος, Τρίτος, Τέταρτος, Πλάγιος του Πρώτου, Πλάγιος του Δευτέρου, Βαρύς και Πλάγιος του Τετάρτου. Οι ήχοι Πρώτος, Τέταρτος, Πλάγιος του Πρώτου και Πλάγιος του Τετάρτου ανήκουν στο Διατονικό γένος. Οι ήχοι Δεύτερος και Πλάγιος του Δευτέρου ανήκουν στο Χρωματικό γένος και οι ήχοι Τρίτος και Βαρύς στο Εναρμόνιο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. "Σήμερα μαύρος ουρανός" ( Το μοιρολόι της Παναγίας)

    Σήμερα μαύρος Ουρανός, σήμερα μαύρη μέρα :
    Σήμερα μαύρος Ουρανός, σήμερα μαύρη μέρα,
    σήμερα όλοι θλίβουνται και τα βουνά λυπούνται,
    σήμερα έβαλαν βουλή οι άνομοι Εβραίοι,
    οι άνομοι και τα σκυλιά κι' οι τρισκαταραμένοι
    για να σταυρώσουν το Χριστό, τον Αφέντη Βασιλέα.
    Ο Κύριος ηθέλησε να μπει σε περιβόλι
    να λάβει δείπνον μυστικόν για να τον λάβουν όλοι.

    Κι' η Παναγιά η Δέσποινα καθόταν μοναχή της,
    τας προσευχάς της έκανε για το μονογενή της.
    Φωνή τους ήρθ' εξ Ουρανού απ' Αρχαγγέλου στόμα:
    -Φτάνουν κυρά μου οι προσευχές, φτάνουν κι' οι μετάνοιες,
    το γυιό σου τον επιάσανε και στο φονιά τον πάνε

    και στου Πιλάτου την αυλή εκεί τον τον τυραγνάνε.
    -Χαλκιά-χαλκιά, φτιάσε καρφιά, φτιάσε τρία περόνια.
    Και κείνος ο παράνομος βαρεί και φτάχνει πέντε.
    -Συ Φαραέ, που τά 'φτιασες πρέπει να μας διδάξεις.
    -Βάλε τα δυο στα χέρια του και τ' άλλα δυο στα πόδια,
    το πέμπτο το φαρμακερό βάλε το στην καρδιά του,
    να στάξει αίμα και νερό να λιγωθεί η καρδιά του.

    Κι' η Παναγιά σαν τάκουσε έπεσε και λιγώθη,
    σταμνί νερό της ρίξανε, τρία κανάτια μόσχο
    για να της ερθ' ο λογισμός, για να της έρθει ο νους της.
    Κι' όταν της ηρθ' ο λογισμός, κι' όταν της ηρθ' ο νους της,
    ζητά μαχαίρι να σφαγεί, ζητά φωτιά να πέσει,
    ζητά γκρεμό να γκρεμιστεί για το μονογενή της.
    -Μην σφάζεσαι, Μανούλα μου, δεν σφάζονται οι μανάδες
    Μην καίγεσαι, Μανούλα μου, δεν καίγονται οι μανάδες.
    Λάβε, κυρά μ' υπομονή, λάβε, κύρά μ' ανέση.
    -Και πώς να λάβω υπομονή και πώς να λάβω ανέση,
    που έχω γυιο μονογενή και κείνον Σταυρωμένον.

    Κι' η Μάρθα κι' η Μαγδαληνή και του Λαζάρου η μάνα
    και του Ιακώβου η αδερφή, κι' οι τέσσερες αντάμα,
    επήραν το στρατί-στρατί, στρατί το μονοπάτι
    και το στρατί τους έβγαλε μες του ληστή την πόρτα.
    -Άνοιξε πόρτα του ληστή και πόρτα του Πιλάτου.
    Κι' η πόρτα από το φόβο της ανοίγει μοναχή της.
    Τηράει δεξιά, τηράει ζερβά, κανέναν δεν γνωρίζει,
    τηράει δεξιώτερα βλέπει τον Αϊγιάννη,

    Αγιέ μου Γιάννη Πρόδρομε και βαπτιστή του γυιου μου,
    μην είδες τον υγιόκα μου και τον διδάσκαλόν σου;
    -Δεν έχω στόμα να σου πω, γλώσσα να σου μιλήσω,
    δεν έχω χεροπάλαμα για να σου τόνε δείξω.
    Βλέπεις Εκείνον το γυμνό, τον παραπονεμένο,
    οπού φορεί πουκάμισο στο αίμα βουτηγμένο,
    οπού φορεί στην κεφαλή αγκάθινο στεφάνι;
    Αυτός είναι ο γυιόκας σου και με ο δάσκαλός μου!

    Κι' η Παναγιά πλησίασε γλυκά τον αγκαλιάζει.
    -Δε μου μιλάς παιδάκι μου, δε μου μιλάς παιδί μου;
    -Τι να σου πω, Μανούλα μου, που διάφορο δεν έχεις·
    μόνο το μέγα-Σάββατο κατά το μεσονύχτι,
    που θα λαλήσει ο πετεινός και σημάνουν οι καμπάνες,
    τότε και συ, Μανούλα μου, θάχεις χαρά μεγάλη!

    Σημαίνει ο Θεός, σημαίνει η γη, σημαίνουν τα Ουράνια,
    σημαίνει κι' η Άγια Σοφία με τις πολλές καμπάνες.
    Όποιος τ' ακούει σώζεται κι' όποιος το λέει αγιάζει,
    κι' όποιος το καλοφουγκραστεί Παράδεισο θα λάβει,
    Παράδεισο και λίβανο απ' τον Άγιο Τάφο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Νεκρώσιμα Εὐλογητάρια. Ἦχος πλ. α´.

    Εὐλογητὸς εἶ, Κύριε, δίδαξόν με τὰ δικαιώματά σου.

    Τῶν Ἁγίων ὁ χορός, εὗρε πηγὴν τῆς ζωῆς καὶ θύραν Παραδείσου· εὕρω κἀγώ, τὴν ὁδὸν διὰ τῆς μετανοίας· τὸ ἀπολωλὸς πρόβατον ἐγώ εἰμι· ἀνακάλεσαί με, Σωτήρ, καὶ σῶσόν με.

    Εὐλογητὸς εἶ, Κύριε, δίδαξόν με τὰ δικαιώματά σου.

    Ὁ πάλαι μέν, ἐκ μὴ ὄντων πλάσας με, καὶ εἰκόνι σου θείᾳ τιμήσας, παραβάσει ἐντολῆς δὲ πάλιν με ἐπιστρέψας, εἰς γῆν ἐξ ἧς ἐλήφθην, εἰς τὸ καθ᾿ ὁμοίωσιν ἐπανάγαγε, τὸ ἀρχαῖον κάλλος ἀναμορφώσασθαι.

    Εὐλογητός εἶ, Κύριε, δίδαξόν με τὰ δικαιώματά σου.

    Εἰκών εἰμι, τῆς ἀῤῥήτου δόξης σου, εἰ καὶ στίγματα φέρω πταισμάτων· οἰκτείρησον τὸν σὸν πλάσμα Δέσποτα, καὶ καθάρισον σῇ εὐσπλαγχνίᾳ· καὶ τὴν ποθεινὴν πατρίδα παράσχου μοι, Παραδείσου πάλιν ποιῶν πολίτην με.

    Εὐλογητὸς εἶ, Κύριε, δίδαξόν με τὰ δικαιώματά σου.

    Ἀνάπαυσον, ὁ Θεὸς τὸν δοῦλόν σου, καὶ κατάταξον αὐτὸν ἐν Παραδείσῳ, ὅπου χοροὶ τῶν Ἁγίων Κύριε, καὶ οἱ Δίκαιοι ἐκλάμψουσιν ὡς φωστῆρες· τὸν κεκοιμημένον δοῦλόν σου ἀνάπαυσον, παρορῶν αὐτοῦ πάντα τὰ ἐγκλήματα.
    Δόξα. Τριαδικόν.

    Τὸ τριλαμπές, τῆς μιᾶς Θεότητος, εὐσεβῶς ὑμνήσωμεν βοῶντες· Ἅγιος εἶ, ὁ Πατὴρ ὁ ἄναρχος, ὁ συνάναρχος Υἱὸς καὶ τὸν θεῖον Πνεῦμα· φώτισον ἡμᾶς, πίστει σοι λατρεύοντας, καὶ τοῦ αἰωνίου πυρὸς ἐξάρπασον.
    Καὶ νῦν. Θεοτοκίον.

    Χαῖρε σεμνή, ἡ Θεὸν σαρκὶ τεκοῦσα, εἰς πάντων σωτηρίαν, δι᾿ ἧς γένος τῶν ἀνθρώπων εὕρατο τὴν σωτηρίαν· διὰ σοῦ εὕροιμεν Παράδεισον, Θεοτόκε, ἁγνὴ εὐλογημένη.

    Νεκρώσιμα Εὐλογητάρια.

    Εὐλογητὸς εἶσαι Κύριε, δίδαξέ με τὰ δικαιώματά σου.

    Ὁ χορὸς τῶν Ἁγίων βρῆκε τὴν πηγὴ τῆς ζωῆς καὶ τὴν πόρτα τοῦ Παραδείσου, θὰ βρῶ καὶ ἐγὼ αὐτὴ τὴν ὁδὸ μὲ τὴν μετάνοια, διότι εἶμαι τὸ χαμένο πρόβατο, ξανακάλεσέ με καὶ σῶσε με.

    Εὐλογητὸς εἶσαι Κύριε, δίδαξέ με τὰ δικαιώματά σου.

    Ἐσὺ ποὺ τὸν παλιὸ καιρὸ μὲ ἔπλασες ἀπὸ τὸ μηδὲν καὶ μὲ τίμησες μὲ τὴν θεία σου εἰκόνα, ἀφοῦ παρέβηκα τὴν ἐντολή Σου μὲ γύρισες πάλι στὴν γῆ ἀπὸ τὴν ὁποία προέρχομαι, ἐπανάφερέ με στὸ καθ᾿ ὁμοίωσιν γιὰ νὰ ξαναβρῶ τὴν παλαιὰ ὀμορφιά.

    Εὐλογητὸς εἶσαι Κύριε, δίδαξέ με τὰ δικαιώματά σου.

    Εἶμαι εἰκόνα τῆς ἀνείπωτης δόξας Σου ἂν καὶ φέρω σημάδια τῆς ἁμαρτίας. Λυπήσου τὸ πλάσμα Σου Δέσποτα καὶ καθάρισέ το μὲ τὴν εὐσπλαχνία Σου. Δῶσε μου τὴν πατρίδα ποὺ ποθῶ κάνοντάς με ξανὰ πολίτη τοῦ Παραδείσου.

    Εὐλογητὸς εἶσαι Κύριε, δίδαξέ με τὰ δικαιώματά σου.

    Ἀνάπαυσε ὁ Θεὸς τὸν δοῦλο Σου καὶ τοποθέτησέ τον στὸν Παράδεισο ὅπου βρίσκονται χοροὶ τῶν Ἁγίων καὶ οἱ δίκαιοι θὰ λάμψουν ὡς φωστῆρες. Ἀνάπαυσε τὸν δοῦλον Σου ποὺ κοιμήθηκε, παραβλέποντας ὅλα τὰ ἁμαρτήματα.

    Δόξα στὸν Πατέρα, τὸν Υἱό, καὶ τὸ Ἅγιο Πνεῦμα.

    Τὸ τριλαμπὲς τῆς μιᾶς Θεότητας ἂς ὑμνήσουμε μὲ εὐσέβεια λέγοντες. Ἅγιος εἶσαι ὁ Πατέρας ὁ ἄναρχος, ὁ συνάναρχος Υἱὸς καὶ τὸ Θεῖο Πνεῦμα. Φώτισε ἐμᾶς ποὺ σὲ λατρεύουμε μὲ πίστη καὶ ἀπὸ τὸ αἰώνιο πῦρ γλίτωσέ μας.

    Καὶ τώρα καὶ πάντα καὶ στοὺς ἀτελείωτους αἰῶνες. Ναί, πράγματι.

    Χαῖρε σεμνὴ Σὺ ποὺ γέννησες κατὰ σάρκα τὸν Θεὸ γιὰ τὴν σωτηρία τῶν ἀνθρώπων, διὰ τῆς ὁποίας τὸ γένος μας βρῆκε τὴν σωτηρία, μὲ Σένα θὰ βροῦμε τὸν Παράδεισο, Θεοτόκε, ἁγνή, εὐλογημένη.
    Κοντάκιον. Ἦχος πλ. δ´.

    Μετὰ τῶν Ἁγίων ἀνάπαυσον, Χριστέ, τὴν ψυχὴν τοῦ δούλου σου, ἔνθα οὐκ ἔστι πόνος, οὐ λύπη, οὐ στεναγμός, ἀλλὰ ζωὴ ἀτελεύτητος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή