1/10/14

«ΣΕΝΑΡΙΟ ΜΑΧΗΣ», Νέα Κυπριακή τηλεοπτική σειρά

Αναζητείται Χορηγός

Γενικό πλαίσιο και βασικές ιδέες

Βασικό θέμα του έργου είναι: ο τραγικός έρωτας και η καταπιεσμένη εξέγερση, η αντίσταση σε κάθε είδους και μορφή εξουσίας, που έχει πάντα ως τίμημα την ίδια τη ζωή του επαναστάτη, μπολιασμένο και με τα αμαρτωλά θέματα -της αιμομιξίας, της πατροκτονίας και της παραφροσύνης που πρώτος ο Λόρδος Μπάιρον διαπραγματεύτηκε στα έργα του: Childe Harolds Pilgrimages, Giaour, Don Juan και Sardanapalus.

Προϊστορία - Το ιστορικό υπόβαθρο της σειράς

Βρισκόμαστε στο 1973-74 στην Κύπρο. Οι δύο πρωταγωνιστές, ο Λάμπρος και η Νιόβη, στο παρελθόν είχαν πάρει μέρος στον τετραετή αγώνα της ΕΟΚΑ -εκείνος κατασκεύαζε βόμβες κι εκείνη τις τοποθετούσε. Ο κίνδυνος, η αδρεναλίνη και η ερωτική έλξη που είχε αναπτυχθεί μεταξύ τους, αλλά κυρίως το πάθος τους για την ελευθερία τους φέρνει μαζί. Ερωτεύονται παράφορα και αποκτούν ένα γιό. Με το τέλος του αγώνα, πάνε να γνωρίσουν για πρώτη φορά τους γονείς του Λάμπρου. Εκεί ο Κουτσόπαυλος βλέποντας την, τους το απαγορεύει, κάνοντας συγχρόνως τα πάντα για να τους χωρίσει. Καμία όμως από τις δικαιολογίες του δεν είναι αρκετά πειστικές. Ο Λάμπρος και η Νιόβη φεύγουν μαζί.

Ο χαρακτήρας των τριών βασικών προσώπων του έργου:

Λάμπρος:(34ετών) Κατάγεται από τρανή και ξακουστή γενιά. Είναι αλαζονικός ψυχρός και περήφανος, ωραίος και μοιραίος. Μοιάζει να περιφρονεί τα πάντα γύρω του. Με σκοτεινό, άγριο βλέμμα και λίγα λόγια. Γελά σπάνια. Είναι γενναίος μαχητής, δεν τον τρομάζει τίποτα, όσοι τον βλέπουν δεν το ξεχνούν ποτέ. 
Νιόβη:(32ετών) Όμορφη και μοιραία, φτωχή αλλά και περίφανη. Ως ηρωίδα, είναι ένας παράνομος και κοινωνικός επαναστάτης, είναι μια αντάρτισσα, ένας μεγάλος περιπλανόμενος ήρωας.  Η διάψευση του ιδανικού και η αδιαφορία του Λάμπρου για ΄κείνη μετά τον αγώνα την οδηγεί πρώτα στην μελαγχολία και ακολούθως στην εξέγερση. Η επαναστατημένη ψυχή της δεν αναζητά εκδίκηση ζητά ελευθερία. Σαν προμηθέας ή σαν εξεγερμένος άγγελος γνωρίζει και το μάταιον της εξέγερσης της και το βαρύ τίμημα των πράξεων της, όμως προχωρεί με μια πεισματική και αμείλικτη σταθερότητα.
Κουτσόπαυλος: (Αντι-ήρωας) Εντελώς σατανικός, φιλήδονος, εγωπαθής και εγωτικός. Κρύβει ένα ύποπτο παρελθόν, μοιραίος εραστής, ψεύτης και δόλιος ετεροκαταστροφικός και αυτοκαταστροφικός. Βυθισμένος ολοκληρωτικά στα πάθη του, δίνει εν σπέρματι στα παιδιά του (Λάμπρο και Νιόβη) τα χειρότερα του χαρακτήρος του. Είτε ως νέος (28ετών) αρτιμελής και υγιής είτε ως γέρος και κουτσός (65ετών) διατηρεί τον ίδιο ελεεινό χαρακτήρα χωρίς να νοιώθει ούτε τις παραμικρές ενοχές και τύψεις.

Υπόθεση - Πλοκή του έργου

-Βρισκόμαστε στις αρχές της δεκαετίας του ΄70 στα χρόνια της "διάψευσης του ιδανικού". Η ορφάνια και φτώχεια δεν κρύβονται. Πολλοί είχαν πεί, πως ο Λάμπρος δεν την ήθελε κατά βάθος, ότι έμενε για το παιδί ή πως οι γονείς του Λάμπρου είχαν άλλη στο νού τους για νύμφη (τη Μάχη). Όλα όμως τέλειωσαν, ένα συνταρακτικό γεγονός διαλύει για πάντα τις ζωές τους,  ο πατέρας του Λάμπρου "αυτοκτονεί". Πολλοί σπεύδουν να το χρεώσουν ακόμη και αυτό στην Νιόβη και στην επιμονή του Λάμπρου για 'κείνη. Όμως η αλήθεια είναι πως ο Κουτσόπαυλος, ο πατέρας του Λάμπρου δεν αυτοκτόνησε, τον σκότωσαν τα ίδια τα παιδιά του, όταν εκείνος τους αποκάλυψε ότι είναι αδέλφια, ότι είναι ο πραγματικός πατέρας και των δύο. Δηλ. η σχέση τους είναι αιμομικτική και πως το παιδί τους είναι προϊόν αιμομιξίας, η Νιόβη νοιώθοντας ντροπή οργή και αηδία αφημένη στα πιο βίαια, ζωώδη και άγρια ένστικτα, τον πνίγει με τα ίδια της τα χέρια (παραφροσύνη και πατροκτονία)
Ο Λάμπρος μετά το θάνατο του πατέρα του και λόγω των συνεχών και πιεστικών ερωτήσεων της μητέρας του (Κοραλλούς) αναγκάζεται να της πεί την φρικτή αλήθεια. Η αλήθεια όμως ήταν τόσο σκληρή που η αδύναμη καρδιά της, την προδίδει...
-Ο Λάμπρος μετά το θάνατο των γονιών του, σταματά να ενδιαφέρεται για τη Νιόβη και το παιδί, το μόνο που τον νοιάζει είναι η πολιτική και κατά παραδοξότητα το ίδιο και η Νιόβη, μόνο που ο Λάμπρος είναι ο υπασπιστής του Αρχιεπισκόπου Μακαρίου και η Νιόβη χουντικιά. Οι σχέσεις των δύο πρώην εραστών και νύν θανάσιμων εχθρών ισορροπούν σε τεντωμένο σχοινί. Παράλληλα, μέσα και απο την αναδρομική αφήγηση παρουσιάζεται και ξετυλίγεται κουβάρι - κουβάρι η ιστορία του Κουτσόπαυλου και άλλων υποβοηθητικών προσώπων φωτίζοντας το ζοφερό και νοσηρό παρελθόν του. Η συγκλονιστικότερη στιγμή του έργου είναι το τελευταίο επεισόδιο όπου ο Λάμπρος πάει να συλλάβει την Νιόβη, εκείνη νοιώθοντας προδομένη και μη μπορώντας όμως να ξεφύγει είναι έτοιμη να παραδοθεί, τότε μπαίνει ο Λάμπρος και αντί να τη συλλάβει και να την οδηγήσει στην φυλακή.... (αδελφοκτονία)


Ολόκληρο το σενάριο σε PDF:  http://s000.tinyupload.com/index.php?file_id=01621639919425153867



https://www.youtube.com/watch?v=lu4TYr-SemA

  "All Rights Reserved" 

3 σχόλια:

  1. Επισήμανση 1: Δηλώνω εξαρχής ότι το έργο μου δεν έχει πολιτικό χαρακτήρα και στόχευση. Δεν με ενδιαφέρει η πολιτική ιστοριογραφία της περιόδου, άλλωστε πρόκειται για ένα φανταστικό σενάριο στο οποίο απλά αξιοποιούνται μυθιστορηματικά κάποια στοιχεία για λόγους καθαρά αληθοφάνειας και πειστικότητας και τίποτε περαιτέρω.
    2:Ο τίτλος που επέλεξα μπορεί να δεκτεί πολλές ερμηνείες και παρερμηνίες. Για ΄μένα η «Μάχη» αναδεικνύει την εσωτερική και αιώνια πάλη του ανθρώπου με τον εαυτό του, τη μάχη ανάμεσα στον καλό και κακό εαυτό και εν τέλει τη μάχη ανάμεσα στη ζωή και το θάνατο. Στο σενάριο απουσιάζει εξίσου και η ευτυχής κατάληξη της ιστορίας όσο και οι ηθικοδιδακτικές σούπες προς τον αναγνώστη-θεατή, αυτό που θα μένει εν τέλει είναι η πολύ πικρή γεύση μιας πολύ γήινης στεγνής και άνυδρης «πραγματικότητας» ρεαλιστικής και πειστικής.

    Περιεχόμενα
    · Γενικό Πλαίσιο
    · Υπόθεση
    · Βασικά Πρόσωπα - Δευτερεύοντα Πρόσωπα
    · Δομή του έργου (Διάρθρωση ανά επεισόιδιο)
    · Ο χαρακτήρας των προσώπων
    · Τεχνικές (Το πέρασμα από το παρόν στο παρελθόν, Οι σκηνές χωρίς λόγια)
    · Συντομογραφίες
    · Το σενάριο

    Βασικά Πρόσωπα του έργου:
    Λάμπρος-Νιόβη-Ανδρέας(ο γιος τους)
    Κουτσόπαυλος-Κοραλλού(γονείς του Λάμπρου)
    Αγγελική-Κουτσόπαυλος(γονείς της Νιόβης)
    Μάχη(η πρώτη αγάπη του Λάμπρου)

    Δευτερεύοντα πρόσωπα
    Βάσος-Μαύρος-Μούτρος-ΚομπάρσοςΒ΄(μέλη του εφεδρικού μαζί με το Λάμπρο)
    Καφετζής(διπλός πράκτορας και πληροφοριοδότης του εφεδρικού)
    Λευτέρης-Ταγματάρχης-Λοχαγός- Γρούτας (χουντικοί)
    Ιερέας(πατέρας της Μάχης και της Αλίκης)
    Αλίκη-ΚομπάρσοςΒ΄(γονείς του Ττόμη, του καλύτερου φίλου του Αντρέα)

    Τα δευτερεύοντα πρόσωπα του έργου είναι εντελώς υποτυπώδη. Έτσι τα γυναικεία πρόσωπα (Κοραλλού,Αγγελική,Μάχη,Αλίκη) πάντα υποτάσσονται στα αισθήματα τους και στους άνδρες, ενδιαφέρονται για το σπίτι, το γάμο και τα συναφή παρουσιάζοντας συγχρόνως μια αφοπλιστική αφέλεια. Οι ανδρικές μορφές (Βάσος,Μαύρος,Γρούτας,Λευτέρης) παρουσιάζονται στρατευμένες είτε στη μια παράταξη είτε στην άλλη, δεν παίρνουν ιδιαίτερες πρωτοβουλίες και ενέργειες είτε λειτουργούν ως συμμαχοι του Λάμπρου ή της Νιόβης.

    Το πέρασμα από το παρόν στο παρελθόν κρίνεται απολύτως αναγκαίο, αφού συνεισφέρει τα μέγιστα και στην νοηματική συνάφεια και σύνδεση της ιστορίας καθώς και στην απαραίτητη αλληλουχία των γεγονότων. Εξηγεί και επεξηγεί τα συμβαίνοντα (παροντικά και παρελθοντικά) με ένα τρόπο μυθιστορηματικό, αποκαλύπτοντας και πληροφορώντας τον θεατή χωρίς όμως, σε καμμία περίπτωση να διασπάται ή να διαλύεται η σκηνική ψευδαίσθηση καθώς το χρονικό υπόστρωμα είναι ευκόλως αναγνωρίσημο και προσπελάσιμο. Εξάλλου η πλοκή της ιστορίας και η τεχνική που ακολουθείται επιτρέπει στον θεατή να κάνει τους δικούς του συνειρμούς και τις δικές του υποθέσεις αλλά ταυτόχρονα ζητεί και την ενεργο συμμετοχή του στην καλύψη των νοηματικών κενών που σκοπίμως αφήνονται.

    Οι σκηνές χωρίς λόγια: και ιδίως αυτές των πρώτων επεισοδίων έχουν ρόλο υποβοηθητικό και όχι ουσιαστικό καθώς προσφέρουν βασικά μόνον στην παρουσία των τρίτων προσώπων και τη δημιουργία ατμόσφαιρας και μυστηρίου. Στα τελευταία όμως επεισόδια, τα πράγματα αλλάζουν ριζικά και τροποποιούνται δραστικά αφού κατ΄ουσίαν μετατρέπονται σε σκηνές δράσης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Δομή ανα επεισόδιο

    1ο Επεισόδιο: Εισαγωγικό
    2ο Επ.: Παρουσίαση της Νιόβης.Επίσκεψη στα φυλακισμένα μνήματα. Ανακάλυψη κρησφυγέτου και προετοιμασία
    3ο:Επ. Παρελθόν Εγκιβωτισμένη ιστορία του Κουτσόπαυλου και της Αγγελικής. Η Αγγελική μένει έγκυος
    4ο Επ.:Πώς γνωρίστηκαν και αγαπήθηκαν ο Λ. και η Ν.η κατάσταση τους σήμερα
    5ο Επ.: Σύλληψη κρησφυγέτου. Γνωριμία χουντικών και Νιόβης-η αρνηση της
    6ο Επ.: Ο Κουτσόπαυλος ομολογεί ότι ο Λάμπρος και η Νιόβη είναι αδέλφια-αιμομικτικός έρωτας, Ανδρέας προϊόν αιμομιξίας- Η Νιόβη τον σκοτώνει εν βρασμώ ψυχής
    7ο:Επ. Παρελθόν Εγκιβωτισμένη ιστορία Κουτσόπαυλος-Κοραλλού–Αγγελική. Αναπηρία Κουτσόπαυλου
    8ο Επ.:Συντάσσεται ένα ψεύτικο πόρισμα για τον θάνατο του Κουτσόπαυλου. Η Νιόβη σε κρίση παραφροσύνης αποπειράται να πνίξει το ίδιο το παιδί της
    9ο Επ.:Λάμπρος λέει ψέματα στην μητέρα του για το πώς πέθανε ο Κουτσόπαυλος. Φεύγει για να πάει να συλλάβει τον Λευτέρη τον φίλο και συναγωνιστή του και νυν χουντικό
    10ο Επ: Η κηδεία του Κουτσόπαυλου. Η Νιόβη γίνεται χουντικιά.
    11ο Επ.:Ο Λάμπρος ομολογεί στην μητέρα του Κοραλλού για την εν αγνοία του αιμομιξία με τη Νιόβη και την δολοφονία του Κουτσόπαυλου- Ο Θάνατος της από καρδιακή προσβολή
    12ο Επ: Ο Λάμπρος προχωρεί σε μαζικές συλλήψεις συνομοτών. Η Νιόβη και η ομάδα της καταφέρνουν να διαφύγουν.
    13ο Παρελθόν Εγκιβωτισμένη ιστορία γνωριμία Κουτσόπαυλου-Κοραλλούς. Το όνειρο της με τα σταφύλια(προοικονομία για δυσοίονο τέλος)
    14ο Επ: Η Νιόβη έχει καταφύγει στην αποθήκη του καφενείου, θυμάται τη ζωή της και διατάζει την εκτέλεση του Λάμπρου. Ο Μούτρος μπουκάρει να τους συλάβει αλλά αυτοί έχουν φύγει.
    15ο Επ: Η. Νιόβη κρύβεται στο σπίτι του Γρούτα. Στην κηδεία της Κοραλλούς ο Λάμπρος κατηγορείται ότι υποθάλπτει τη Νιόβη (κατηγορείται ως συνεργός της)
    16ο Επ.: Η Νιόβη αναγκάζεται να φύγει από το σπίτι του Γρούτα και να πάει σρο ακατοίκοιτο σπίτι του Λευτέρη. Ο κρυφός έρωτας του Λάμπρου με την Μάχη
    17ο Επ.: Σύντομη ανασκόπηση της σειράς- τα κύρια σημεία
    18ο Επ.: Τελευταίο Επεισόδειο. Η εκτέλεση του Λάμπρου αποτυγχάνει. Ο Λάμπρος μαθαίνει που βρίσκεται και πάει να τη συλλάβει, μα τελικά τη σκοτώνει.
    Σημείωση: Το έργο χωρίζεται σε 18 επεισόδια ίσης περίπου διάρκειας και έκτασης. Τα επεισόδια 3,7,13 αναφέρονται στο παρελθόν της ιστορίας και ειδικότερα στον (Κουτσό)παυλο, τα υπόλοιπα αναφέρονται στο «παρόν».

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Το έργο μου αφιερώνω στην καλύτερη Κύπρια ηθοποιό κα. Νιόβη Σπυριδάκη ελπίζοντας πως κάποια μέρα να το διαβάσει και να υποδυθεί το πρωταγωνιστικό ρόλο.

    Μετα τιμής Π.Θ

    ΑπάντησηΔιαγραφή