29/8/17

Σίμων Καράς (1903-1999)

Ο Έλληνας ιεροψάλτης και μουσικοδιδάσκαλος και νομικός Σίμων Καράς, υπήρξε από τους σπουδαιότερους ερευνητές της Ελληνικής μουσικής παράδοσης και κληρονομιάς. Πολλοί θεωρούν ότι χάρη στην πολύχρονη και επίπονη ερευνητική του προσπάθεια διασώθηκε ένα μεγάλο κομμάτι της παραδοσιακής μουσικής, την οποία κατέγραψε σε όλο το φάσμα της ελληνικής επικράτειας. Ο Σίμων Καράς γεννήθηκε στις 3 Ιουνίου 1903 στο χωριό Στροβίτσι του νομού Ηλείας και πέθανε στις 26 Ιανουαρίου 1999 σε ηλικία 96 ετών. Από πολύ νεαρή ηλικία ξεκίνησε η μύηση του στη μουσική, από τον πατέρα του που έπαιζε ταμπουρά και τον ιερέα του χωριού του που του έμαθε και τα πρώτα γράμματα και τον ενθάρρυνε να συνεχίσει τις μουσικές σπουδές του. Ο Σίμων Καράς ήρθε στην Αθήνα το 1921 έχοντας εισαχθεί στη Νομική Σχολή και παράλληλα ξεκίνησε τις προσωπικές του μουσικές σπουδές και έρευνες εκτός του χώρου των οργανωμένων ωδείων, να μελετά τα θεωρητικά έργα των Αρχαίων Ελλήνων, των Βυζαντινών και μεταβυζαντινών συγγραφέων, αναζητά, αποκρυπτογραφεί και ερμηνεύει παλιά μουσικά χειρόγραφα βιβλιοθηκών όπως του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως, του Αγίου Όρους της Εθνικής Βιβλιοθήκης κ.α. Από το 1931 μέχρι το 1934, ο Καράς ήταν ψάλτης στο εκκλησάκι του Προφήτη Ελισσαίου στο Μοναστηράκι. Το 1929 είχε ιδρύσει το Σύλλογο προς Διάδοσιν της Εθνικής Μουσικής, στον οποίο ανέπτυξε μέχρι το τέλος της ζωής του μία πολύπλευρη και σημαντική δραστηριότητα, στην ψαλτική τέχνη και στο δημοτικό τραγούδι με Σχολή έξι ετών και εντελώς δωρεάν φοίτηση, την Εκκλησιαστική Χορωδία και τη Μεικτή Χορωδία Εθνικών Τραγουδιών, και τέλος χορευτική ομάδα. Οι χορωδίες του συλλόγου είχαν πολλές εμφανίσεις στην εκπομπή Ελληνικοί Αντίλαλοι, την οποία παρουσίαζε ο ίδιος ο Σίμων Καράς με θέμα πάντα την παραδοσιακή μουσική από όλη την Ελλάδα. Είχε εκδώσει μεγάλο αριθμό βιβλίων και δίσκων κυρίως από το 1972 και εξής.
Έχει πραγματοποιήσει σε όλη την Ελλάδα καταγραφή των δημοτικών τραγουδιών με κασετόφωνο τα οποία κυκλοφόρησαν σε δίσκους καθώς επίσης όλες τις "Ακολουθίες και τους Ύμνους της Εκκλησίας". Συνέλεξε περί τα 20.000 παραδοσιακά τραγούδια , ηχογραφώντας λαϊκούς οργανοπαίκτες και τραγουδιστές και κατέγραψε τη βυζαντινή μουσική με τη μέθοδο της σημειογραφίας.

Το έργο και το αρχείο του Σίμωνα Καρά διαχειρίζεται σήμερα το ΚΕΠΕΜ (Κέντρον Ερεύνης & Προβολής της Εθνικής Μουσικής - Μουσικό, Λαογραφικό και Φιλολογικό Αρχείο Σίμωνος και Αγγελικής Καρά) το οποίο ιδρύθηκε από την σύζυγο του Σίμωνα Καρά Αγγελική το 2009 με σκοπό την διάσωση και διάδοση της ελληνικής παραδοσιακής μουσικής (εκκλησιαστικής και κοσμικής), του ελληνικού χορού, των οργάνων, των ηθών και εθίμων του ελληνικού παραδοσιακού πολιτισμού,την διαφύλαξη, συντήρηση και προβολή στο ευρύ κοινό με επιστημονική αξιοπιστία του συγκεκριμένου έργου και αρχείου, και την συντήρηση και ανάδειξη του κτηριακού χώρου όπου στεγάζεται η σχολή αλλά και η οικία του Σίμωνα Καρά, προκειμένου αυτός να ανταποκρίνεται στα σύγχρονα δεδομένα διδασκαλίας και έρευνας.

Να χαμηλώναν τα βουνά (Πατηνάδα) - Σίμων Καράς         
https://www.youtube.com/watch?v=Rk7xHMxvuUc
Ο δάσκαλος της ελληνικής μουσικής Σίμων Καράς τραγουδά ένα από τα αγαπημένα τραγούδια της ιδιαίτερης πατρίδας του. Παλιά μωραΐτικη πατηνάδα από την περιοχή της Ολυμπίας του νομού Ηλείας. Η ηχογράφηση προέρχεται από τον δίσκο "Τραγούδια της Πελοποννήσου" που κυκλοφόρησε το 1976 σε παραγωγή του Συλλόγου προς Διάδοσιν της Εθνικής Μουσικής.
Η ηχογράφηση έγινε ένα χρόνο νωρίτερα το 1975.


Μαρτυρικά της Αλώσεως 1453 - Σίμωνος Καράς         
https://www.youtube.com/watch?v=sMnsk5o9qVU


1 σχόλιο:

  1. Δεῦτε μαρτυρικήν ἀδελφοί,
    μετ’ ἐγκωμίων ἀνυμνήσωμεν φάλαγγα
    γενναίως ἀγωνισθεῖσα κατά βαρβάρων πολλῶν
    Κωνσταντίνου ταύτης προεξάρχοντος.
    Στρατόν γενναιότατον, ἱερότατον σύνταγμα,
    συνασπισμόν τέ ἀρραγῆ καί ἀνίκητον
    τά τῆς πίστεως καί τοῦ γένους καυχήματα.
    Μάρτυρας τῆς ἁλώσεως χορείαν τήν ἔνθεον,
    τῆς ἐκκλησίας τούς πρέσβεις τούς δυνατῶς ἱκετεύοντας,
    Χριστόν καταπέμψαι, τῷ λαῶ αὐτοῦ εἰρήνην καί μέγα ἔλεος.

    Χαίροις συναγωγή κραταιά
    καί ἱερά καί τροπαιοῦχος παράταξις
    οἱ πύργοι τῆς εὐσεβείας, οἱ στρατιῶται Χριστοῦ
    οἱ στερροί ὀπλίται καί ἀήττητοι.
    Τόν νοῦν εὐτονώτατοι, καί ψυχήν ἀντρειώτατοι
    τῷ ὄντι θεῖοι καί Θεῶ ποθεινώτατοι
    χορός ἅγιος καί θεοληπτον σύστημα.
    Μάρτυρες τῆς ἁλώσεως, σύν Κωνσταντίνῳ
    ἐν βασιλήδι τή πόλει στεφάνους δόξης δεξάμενοι.
    Χριστόν δυσωπεῖτε τῷ λαῶ αὐτοῦ δοθεῖναι τό μέγα ἔλεος.

    Χαίροις τροπαιοφόρος πληθύς
    οἱ ἐν πολέμοις ἀνδρικῶς ἀριστεύσαντες,
    ἀστέρες οἱ διελθῶντες διά βασάνων πολλῶν
    καί τήν οἰκουμένην καταπλήξαντες.
    Τήν γῆν οὐρανώσαντες καί τά πάντα φωτίσαντες,
    οἱ ἐν τοῖς κόλποις Ἀβραάμ νῦν θαλπόμενοι
    καί χορεύοντες σύν ἀγγέλων στρατεύμασι.
    Μάρτυρες τῆς ἁλώσεως, τά ἄνθη τά πνέοντα
    ὀσμήν βεβαίας ἐλπίδος εἰς τήν τοῦ γένους ἀνάστασιν
    Χριστόν δυσωπεῖτε τῷ λαῶ αὐτοῦ δοθεῖναι τό μέγα ἔλεος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή