Ο Φιλοποίμην Φίνος ήταν ο ιδρυτής της πιο γνωστής ελληνικής εταιρεία παραγωγής κινηματογραφικών ταινιών, της Φίνος Φιλμ. Γεννήθηκε το 1908 στην Τιθορέα του νομού Φθιώτιδας και η οικογένειά του εγκαταστάθηκε μόνιμα στην Αθήνα, όταν ο ίδιος ήταν ακόμα νήπιο. Ο πατέρας του, αν και γιατρός στο επάγγελμα, ήταν ένας από τους πιο γνωστούς κινηματογραφικούς επιχειρηματίες αφού διέθετε κινηματογραφικές αίθουσες στην Αθήνα και την επαρχία, με πιο γνωστή το περίφημο Αλκαζάρ, το μεγαλύτερο και σπουδαιότερο θερινό σινεμά της Αθήνας.
Ο Φιλοποιμήν Φίνος αν και σπούδασε νομικά στην Αθήνα και έκανε μεταπτυχιακό πολιτικών επιστημών στη Γερμανία δεν εγκατέλειψε το πάθος του για τις κινηματογραφικές μηχανές και τη λειτουργεία τους. Κάπως έτσι του βγήκε και το προσωνύμιο «κατσαβιδάκιας», αφού πάντοτε κουβαλούσε το αγαπημένο του κατσαβίδι για να επιδιορθώσει κάποια μηχανή. Ο Φίνος μαζί με μία ομάδα φίλων ξεκίνησαν το γύρισμα της πρώτης τους ταινίας, το «Νερωμένο Κρασί», η οποία όμως δεν ολοκληρώθηκε ποτέ, όμως δεν τα έβαλε κάτω. Το 1938 ιδρύει τα «Ελληνικά Κινηματογραφικά Στούντιο» (ΕΚΣ) στο Καλαμάκι και τον Απρίλιο του 1940 προβάλλει στους κινηματογράφους τη ταινία «Το Τραγούδι Του Χωρισμού». Ακολουθεί τότε ο Ελληνοϊταλικός Πόλεμος και ο Φίνος μαζί με παλιούς συνεργάτες του, θέτουν τους εαυτούς τους στην υπηρεσία της πατρίδας, συγκροτώντας συνεργείο λήψεων επικαίρων στο Αλβανικό Μέτωπο. Οι ταινίες που γυρίζουν για τα «Επίκαιρα», απαθανατίζοντας τα κατορθώματα του στρατού μας, συναρπάζουν και εμψυχώνουν τον λαό όμως όταν μπαίνουν και Γερμανοί στο χορό, τα πράγματα αλλάζουν άρδην. Οι Ναζί σταματούν αμέσως όλους τους οπερατέρ των «Επικαίρων», επιτάσσουν τα κινηματογραφικά μηχανήματα του Φίνου και ψάχνουν μανιωδώς να βρουν όλα τα νεγκατίφ των σκηνών του Αλβανικού μετώπου για να τα καταστρέψουν. Μπροστά σε αυτήν τη μανία των Γερμανών δεν γλίτωσαν ούτε τα στούντιο στο Καλαμάκι, τα οποία καταστράφηκαν ολοσχερώς. Ωστόσο, χάρη στη διορατικότητα του Φίνου, κατάφερε με τη βοήθεια ενός φίλου να σώσει και να κρύψει αρκετές κόπιες σε ασφαλές μέρος και έτσι διασώθηκαν πολλά αρχεία με σκηνές από το Αλβανικό μέτωπο, τα οποία αποτελούν μέχρι σήμερα μοναδικά ιστορικά ντοκουμέντα. Η Ελλάδα όμως θα βιώσει τη δυσκολότερη περίοδο της σύγχρονης ιστορίας της αφού οι συνέπειες της τριπλής κατοχής ήταν τραγικές, παρόλα ταύτα ο Φίνος μαζί με τον Ιωαννόπουλο, σκέφτηκαν να γυρίσουν μια ταινία μεγάλου μήκους, βασισμένη σε ένα σενάριο που είχε γράψει ο ίδιος ο Ιωανόπουλος και θα την χρηματοδοτούσε 50% ο Γιώργος Καβουκίδης, φίλος του Φίνος και τα άλλα θα τα έβαζε ο πατέρας του. Αυτή τη φορά, οι κόποι των συντελεστών δικαιώθηκαν και η Η Φωνή της Καρδιάς» (1943) στην οποία πρωταγωνιστεί ο πλέον καταξιωμένος ηθοποιός του θεάτρου στην Ελλάδα την εποχή εκείνη ο Aιμίλιος Βεάκης ενώ τον πλαισίωναν και οι Αλέκος Λειβαδίτης, Λάμπρος Κωνσταντάρας, Δημήτρης Χορν και Καίτη Πάνου. Αυτή ήταν η πρώτη επίσημη ταινία της Φίνος Φιλμ και η επιτυχία της ήταν μεγαλειώδης. Η ταινία έκανε εισπρακτικό πάταγο ενώ οι κριτικές ήταν διθυραμβικές. Η «Φωνή της Καρδιάς» αποτελεί την αφετηρία του σύγχρονου Ελληνικού Κινηματογράφου.
Ο Φιλοποιμήν Φίνος αν και σπούδασε νομικά στην Αθήνα και έκανε μεταπτυχιακό πολιτικών επιστημών στη Γερμανία δεν εγκατέλειψε το πάθος του για τις κινηματογραφικές μηχανές και τη λειτουργεία τους. Κάπως έτσι του βγήκε και το προσωνύμιο «κατσαβιδάκιας», αφού πάντοτε κουβαλούσε το αγαπημένο του κατσαβίδι για να επιδιορθώσει κάποια μηχανή. Ο Φίνος μαζί με μία ομάδα φίλων ξεκίνησαν το γύρισμα της πρώτης τους ταινίας, το «Νερωμένο Κρασί», η οποία όμως δεν ολοκληρώθηκε ποτέ, όμως δεν τα έβαλε κάτω. Το 1938 ιδρύει τα «Ελληνικά Κινηματογραφικά Στούντιο» (ΕΚΣ) στο Καλαμάκι και τον Απρίλιο του 1940 προβάλλει στους κινηματογράφους τη ταινία «Το Τραγούδι Του Χωρισμού». Ακολουθεί τότε ο Ελληνοϊταλικός Πόλεμος και ο Φίνος μαζί με παλιούς συνεργάτες του, θέτουν τους εαυτούς τους στην υπηρεσία της πατρίδας, συγκροτώντας συνεργείο λήψεων επικαίρων στο Αλβανικό Μέτωπο. Οι ταινίες που γυρίζουν για τα «Επίκαιρα», απαθανατίζοντας τα κατορθώματα του στρατού μας, συναρπάζουν και εμψυχώνουν τον λαό όμως όταν μπαίνουν και Γερμανοί στο χορό, τα πράγματα αλλάζουν άρδην. Οι Ναζί σταματούν αμέσως όλους τους οπερατέρ των «Επικαίρων», επιτάσσουν τα κινηματογραφικά μηχανήματα του Φίνου και ψάχνουν μανιωδώς να βρουν όλα τα νεγκατίφ των σκηνών του Αλβανικού μετώπου για να τα καταστρέψουν. Μπροστά σε αυτήν τη μανία των Γερμανών δεν γλίτωσαν ούτε τα στούντιο στο Καλαμάκι, τα οποία καταστράφηκαν ολοσχερώς. Ωστόσο, χάρη στη διορατικότητα του Φίνου, κατάφερε με τη βοήθεια ενός φίλου να σώσει και να κρύψει αρκετές κόπιες σε ασφαλές μέρος και έτσι διασώθηκαν πολλά αρχεία με σκηνές από το Αλβανικό μέτωπο, τα οποία αποτελούν μέχρι σήμερα μοναδικά ιστορικά ντοκουμέντα. Η Ελλάδα όμως θα βιώσει τη δυσκολότερη περίοδο της σύγχρονης ιστορίας της αφού οι συνέπειες της τριπλής κατοχής ήταν τραγικές, παρόλα ταύτα ο Φίνος μαζί με τον Ιωαννόπουλο, σκέφτηκαν να γυρίσουν μια ταινία μεγάλου μήκους, βασισμένη σε ένα σενάριο που είχε γράψει ο ίδιος ο Ιωανόπουλος και θα την χρηματοδοτούσε 50% ο Γιώργος Καβουκίδης, φίλος του Φίνος και τα άλλα θα τα έβαζε ο πατέρας του. Αυτή τη φορά, οι κόποι των συντελεστών δικαιώθηκαν και η Η Φωνή της Καρδιάς» (1943) στην οποία πρωταγωνιστεί ο πλέον καταξιωμένος ηθοποιός του θεάτρου στην Ελλάδα την εποχή εκείνη ο Aιμίλιος Βεάκης ενώ τον πλαισίωναν και οι Αλέκος Λειβαδίτης, Λάμπρος Κωνσταντάρας, Δημήτρης Χορν και Καίτη Πάνου. Αυτή ήταν η πρώτη επίσημη ταινία της Φίνος Φιλμ και η επιτυχία της ήταν μεγαλειώδης. Η ταινία έκανε εισπρακτικό πάταγο ενώ οι κριτικές ήταν διθυραμβικές. Η «Φωνή της Καρδιάς» αποτελεί την αφετηρία του σύγχρονου Ελληνικού Κινηματογράφου.
Στις αρχές του 1944, οι Γερμανοί συλλαμβάνουν τον Φίνο και τον πατέρα του, ο οποίος τροφοδοτούσε αντιστασιακά τμήματα με σιτάρι και κριθάρι από τα κτήματά του στην Κωπαϊδα. Το στρατοδικείο καταδίκασε και τους δύο σε θάνατο. Χάρη όμως στην επιμονή του πατέρα του να πείσει τους Γερμανούς πως ο γιος του δεν είχε καμία ανάμειξη, ο Φιλοποίμην αποφυλακίζεται από τις φυλακές Αβέρωφ τέσσερεις μήνες μετά και με τον όρο «εθελούσιας δωρεάς των περιουσιακών του στοιχείων στις δυνάμεις της κατοχής». Λίγο αργότερα, τον Ιούλιο του 1944, ο πατέρας του Φίνου εκτελείται από τους Γερμανούς. Από εκείνη την ημέρα και μετά, η ζωή του Φίνου είναι απόλυτα συνυφασμένη με την εταιρεία του. Κατά τη διάρκεια αυτών των 33 χρόνων, ο Φίνος αφοσιώνεται πλήρως στη δουλειά του. Όσα χρήματα κέρδιζε από τις ταινίες του, τα επένδυε στις επόμενες και γι΄ αυτό, άλλωστε, δεν είχε κάνει περιουσία παρά μόνο ένα διαμέρισμα στο όνομα της πολυαγαπημένης του συντρόφου, Τζέλλας Βανάκου. Με την Τζέλλα παντρεύτηκε το 1947 και κουμπάρος τους ήταν ο φίλος του Φίνου και αγαπημένος του συνεργάτης, Αλέκος Σακελλάριος. Το διάστημα 1943-1977 (έτος θανάτου του Φίνου) ήταν η μεγαλύτερη εταιρεία του κλάδου και μια από τις μεγαλύτερες στο χώρο της Ανατολικής Μεσογείου καθώς ο συνολικός αριθμός των ταινιών ανήλθε στις 196.
Η σερενάτα των χωρικών
Από το soundtrack της ταινίας "Aliki, my love" (1962), πρώτη, μοναδική και αποτυχημένη απόπειρα του Φίνου για διεθνή καριέρα της Αλίκης. Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις
Η ταινία γυρίστηκε στην Ίο το 1962 και ήταν συμπαραγωγή της Φίνος Φιλμς με μια βρετανική εταιρία παραγωγής. Σκηνοθέτης της ήταν ο Ρούντολφ Μάτε, που την δεκαετία του '40 ήταν από τους εκπροσώπους του φιλμ νουάρ (κυρίως ως κινηματογραφιστής). Στο εξωτερικό, την διανομή, ανέλαβε η LIONEX films, με έδρα τη Νέα Υόρκη.
Η πρεμιέρα της ταινίας δόθηκε στο Λονδίνο στις 10 Ιουνίου 1963, ενώ στην Ελλάδα προβλήθηκε πρώτη φορά το 1964 χωρίς να γνωρίσει, όμως, επιτυχία εφάμιλλη με τις άλλες ταινίες της Αλίκης.
Η ιστορία της ταινίας περιγράφει το πως ένας πλέιμποϋ Αμερικάνος (Τζες Κονραντ) κερδίζει μια μεγάλη κληρονομιά στην άλλη άκρη του κόσμου, σε ένα νησάκι ελληνικό, την Ευτυχία.
Ο Φιλοποίμην Φίνος επένδυσε πολλά σε αυτή την ταινία, όπως και η Αλίκη Βουγιουκλάκη. Μια λαμπρή πρεμιέρα στο Λονδίνο και στην Αθήνα. Κάτι που δίνει το μέγεθος της επένδυσης και την προβολή που υπήρξε για το γεγονός. Ο Μάνος Χατζιδάκις, κλήθηκε να συνθέσει την μουσική και τα τραγούδια της ταινίας. Κάποια από τα μουσικά θέματα υπήρξαν δάνεια από την Μανταλένα (1960), όμως το σύνολο της μουσικής ήταν πρωτότυπο και το σάουντρακ ήταν για αρκετά χρόνια δυσεύρετο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου