1/1/14

Κατερίνα Γώγου, Αναρχία και Marylin Monroe

"Αμέσως, με την εμφάνιση της πρώτης της ποιητικής συλλογής, ξεκίνησε, όπως γράφτηκε, η "μεταφορά" της «από τα πλατό της Φίνος στο πλατό των Εξαρχείων, χώροι απατημένης φαντασίας και οι δύο». Εξ αρχής άσκησαν γοητεία πάνω της «ο κόσμος του εξαναγκασμένου περιθωρίου» και «ο χώρος της μαχόμενης αναρχίας τροτσκιστικών καταβολών», αλλά, εν συνεχεία, καταβυθίστηκε «στην περιοχή των ευφορικών ουσιών» και «στην πολιτικοποιημένη, όπως όπως, ψυχεδέλεια».  Μπορεί η Κατερίνα Γώγου να «υπονόμευσε τον ποιητικό της βίο από τις δυστροπίες και τις ατοπίες της πολιτείας της» κατάφερε όμως να μας παραδώσει ακέραια τα ποιήματά της. Η ατίθαση και σπαρακτική ποιητική φωνή της Γώγου έγινε, τόσο η φωνή της δικής της μεταπολεμικής γενιάς, όσο και της μεταπολιτευτικής γενιάς, αλλά και των ακόμη νεώτερων. Μέσα από τα ποιήματά της, αυτή η ασυμβίβαστη και, συνάμα, ευαίσθητη ποιήτρια έκανε τον πόνο της στίχους και αποτύπωσε μέσα από τις ποιητικές της κραυγές όλη την αθλιότητα που υπήρχε γύρω της. Η Γώγου, μια γνήσια "δακρυσμένη ψυχή", κατά την τσεχοφική ορολογία, "συνομίλησε", κυρίως, με τους νέους. Όπως ειπώθηκε, «έκανε ποίηση σε μια εποχή που άλλοι "ποιητές" έκαναν δημόσιες σχέσεις», γι' αυτό και ήταν έξω από τα εκδοτικά και κάθε λογής κυκλώματα και κλίκες. Παρόλα αυτά όμως, σύμφωνα με τις δηλώσεις του ίδιου του εκδότη της Θανάση Καστανιώτη, τα ποιητικά της βιβλία πούλαγαν από 40.000 αντίτυπα(!), αριθμό που μέχρι τότε είχαν πιάσει μόνο ο Ελύτης ή ο Ρίτσος τη μεταπολίτευση!" ( ΤΑΣΟΣ Π. ΚΑΡΑΝΤΗΣ)
  http://tkarantis.pblogs.gr/katerina-gwgoy.html
"Μοιάζει τέσσερις παρά είκοσι, συννεφόκαμα και νύχτα, λέγεται πώς αν σήμερα 1η Ιουνίου ο Βασιλεύς Παύλος εγέννησε Βασιλέα Κωνσταντίνο εκ της Φρειδερίκης, εμένα μου είπε η μητέρα μου πως οι κανονιές πέσανε για μένα, όσο για την Μονρόε εκτός από την ίδια ημερομηνία γέννησης είναι στη μέση και οι ασφυκτικά πυκνές πλερέζες του θανάτου της, οινόπνευμα με χάπια ή περίστροφο με σιγαστήρα, ο ήχος της υπερβολικής δόσης στέρησης από μοναξιά μου είναι οικείος. Μυστήρια μέρα που είναι η Παρασκευή, να μην μπορώ ποτέ να φτιάξω ένα γελαστό βιβλίο. Φρίκη! Ούτε παιδική φωτογραφία δεν έχω γελαστή. Όσους άντρες ερωτεύτηκα επειδή γελάγανε αν δεν ήταν ηλίθιοι ή υστερικοί, ήταν πιό λυπητεροί από τους λυπητερούς." ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΓΩΓΟΥ
  http://www.youtube.com/watch?v=ZHd3BDSJrC4 by Cloud Theta 

Εντροπία - 25 Μαϊου
http://www.youtube.com/watch?v=zeL39hntE74 
Anti-authoritarian song from Greece, based on a poem of 1978 by Katerina Gogou and remixed by DIY band "Entropia".

Στις 3 Οκτώβρη του 1993, σε ηλικία 53 χρονών η Κατερίνα Γώγου έκλεισε ποιητικά τον βίο της. Επέλεξε να έχει μια ροκ εν ρολ αυτοκτονία. Πέθανε παίρνοντας χάπια μαζί με αλκοόλ, όπως η Μονρόε στο Los Angeles.    

Α, ρε σύντροφε
http://www.youtube.com/watch?v=Euu3lewbz7c
Μελοποίηση: Νίκος Καλλίτσης
Ενορχήστρωση: Δημήτρης Οικονομάκης Παναγιώτης Μάργαρης
Ερμηνεία: Μάρθα Φριντζήλα
«Πάνω κάτω η Πατησίων» (βιβλίο με cd), Εκδόσεις Οδός Πανός, 2012.

(Το κυρίως υλικό που έχει χρησιμοποιηθεί είναι από 2 ντοκιμαντέρ με θέμα την Κατερίνα. Από τους "Πρωταγωνιστές" του Σταύρου Θεοδωράκη και από ένα παλιό αφιέρωμα της Σεμίνα Διγενή στον ΑΝΤ1)     

9 σχόλια:

  1. Μικρά μικρά και ενδιαφέροντα
    -Κατερίνα γεννήθηκε στην Αθήνα την 1η Ιούνη 1940. Από πολύ μικρή, 5 χρονών, ως παιδί θαύμα, δούλεψε σε παιδικούς θιάσους και στη συνέχεια επαγγελματικά, σαν ηθοποιός στον κινηματογράφο και στο θέατρο. Συμμετείχε σε πολλές ταινίες "Το ξύλο βγήκε από τον Παράδεισο", "Άπονη ζωή", "Δεσποινίς Διευθυντής", "Η δε γυνή να φοβείται τον άντρα", "Τι έκανες στον πόλεμο Θανάση" κ.ά.) , ενώ στο θέατρο έπαιξε από επιθεώρηση μέχρι τραγωδία(θίασος Κ. Κουν). Πρωταγωνίστησε στις εξής ταινίες : α) «Το & βαρύ πεπόνι»(Π. Τάσιου, 1977 κέρδισε το Βραβείο Ερμηνείας στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης), β) «Παραγγελιά»(Π. Τάσιου, 1980 μέρος της ταινίας βασίζεται σε ποιήματά της) και γ) «Όστρια»(Α. Θωμόπουλου, 1984 / συνεργάστηκε στο σενάριο / πήρε το Κρατικό Βραβείο Ερμηνείας και μοιράστηκε το Βραβείο Σεναρίου με τον Α. Θωμόπουλο).
    -Κατερίνα Γώγου παντρεύτηκε τον σκηνοθέτη Παύλο Τάσιο και απέκτησαν μια κόρη, την Μυρτώ
    -Το ποιητικό της έργο κυκλοφορεί σε επτά(7) ποιητικές συλλογές : α) «Τρία κλικ αριστερά»(εκδ. Καστανιώτη, 1978), β) «Ιδιώνυμο» (εκδ. Καστανιώτη, 1980), γ) «Το ξύλινο παλτό» (εκδ. Καστανιώτη, 1982), δ) «Απόντες» (εκδ. Καστανιώτη, 1986), ε) «Ο μήνας των παγωμένων σταφυλιών» (εκδ. Καστανιώτη, 1988), στ) «Νόστος» (εκδ. Νέα Σύνορα Α.Α. Λιβάνη, 1990) και ζ) «Με λένε Οδύσσεια» (εκδ. Καστανιώτη, 2002 / μεταθανάτια έκδοση).
    -Την πιο ουσιαστική προσέγγιση στην ποίηση της Κατερίνας Γώγου, με την έννοια ότι αποτελεί μια ολοκληρωμένη δισκογραφική πρόταση, αποτελεί ο δίσκος «Στο δρόμο» σε μουσική ΚΥΡΙΑΚΟΥ ΣΦΕΤΣΑ. Ο δίσκος αυτός αποτελεί το soundtrack της ταινίας «Παραγγελιά»(1980 Βραβείο καλύτερης μουσικής στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης) και η ίδια η Γώγου ερμηνεύει ποιήματά της από τις συλλογές της «Τρία κλικ αριστερά» και «Ιδιώνυμο».Περιλαμβάνονται τα εξής εννέα(9) ποιήματα : «Η ζωή μας είναι σουγιάδες», «Θέλω να κουβεντιάσω», «Μοναξιά», «Κανείς δεν θα γλυτώσει», «Πάει αυτό ήταν», «Κοίτα πως χάνονται οι δρόμοι», «Καμιά φορά», «Πόσο νωρίς φεύγει το φως», «Θα 'ρθει καιρός».
    -Το 1990 κυκλοφόρησε η συλλογή «ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ 2» όπου περιλαμβάνει το κομμάτι «Θέλω να κουβεντιάσω», που το ερμηνεύει η Κατερίνα Γώγου, από το LP «Στο δρόμο», το οποίο το 1995 κυκλοφόρησε και σε CD από την EMI.
    -Το 1998 κυκλοφόρησε το CD των "Magic de Spell" «Τραμπάλα στις ταράτσες ετοιμόρροπων σπιτιών». Στη δισκογραφική αυτή δουλειά του γνωστού ελληνικού ροκ συγκροτήματος εμπεριέχεται και το τραγούδι «Εμένα οι φίλοι μου» σε ποίηση Κατερίνας Γώγου από τη συλλογή της «Τρία κλικ αριστερά».
    -Tο 2001, κυκλοφόρησε από τη MINOS η κασετίνα «70 ΧΡΟΝΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ», στην οποία υπάρχει και δεύτερο κομμάτι από τη δουλειά «Στο δρόμο», πάλι με ερμηνεύτρια τη Γώγου, συγκεκριμένα το «Θα 'ρθει καιρός».
    Τέλος το 2012 κυκλοφόρησε ο δίσκος «Οι όψεις της μοναξιάς στην Κατερίνα Γώγου και 20 μελοποιημένα ποιήματά της» από τιε Εκδόσεις Οδός Πανός,

    Τάσος Π. Καραντής
    http://tkarantis.pblogs.gr/katerina-gwgoy.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. O αναρχισμός (αγγλικά: anarchism, ισπανικά: anarquismο) είναι ένα ιδεολογικό πολιτικό και κοινωνικό κίνημα. Ετυμολογικά προέρχεται από την ελληνική λέξη αρχή (=εξουσία) και το στερητικό α. Στην κυριολεξία αναρχία σημαίνει «χωρίς εξουσία» και το κοινό χαρακτηριστικό όλων των αναρχικών κινημάτων είναι το αίτημά τους για κατάργηση του κράτους, το οποίο βλέπουν ως βασικό καταπιεστικό παράγοντα περιορισμού της ελευθερίας του ατόμου ή / και της κοινωνίας. Ο όρος αναρχισμός αρχικά είχε αρνητική έννοια, διότι αναρχία στην καθομιλουμένη συνήθως σήμαινε χάος κοινωνικό, πολιτικό και όχι μόνο. Δήλωνε δηλαδή την αταξία ή υπήρχαν φορές που ταυτιζόταν με αντικαθεστωτικές βομβιστικές ενέργειες οι οποίες χαρακτηρίζονταν τρομοκρατικές. Η απαραίτητη σύνδεση με τη βία και το χάος ωστόσο είναι προπαγανδιστική, καθώς ορισμένοι θεωρητικοί αναρχικοί θεωρούν τη βία όχι μόνο ακατάλληλο μέσο επιβολής, αλλά επίσης την εξισώσουν με την αστική ηθική, εγκρίνοντάς την μόνο ως μέσο αυτοάμυνας.

    Η λέξη αναρχία, όπως τη χρησιμοποιούν οι περισσότεροι αναρχικοί, δηλώνει μια αρμονική αντιεξουσιαστική και αταξική κοινωνία, που στηρίζεται στις δυνατότητες της εθελοντικής συνεργασίας και αμοιβαίας βοήθειας των ανθρώπων με βάση τον ατομικό αυτοπροσδιορισμό και την προσωπική συμμετοχή. Στη θέση των σημερινών ιεραρχικών, εξουσιαστικών πολιτικών δομών και οικονομικών θεσμών, οι αναρχικοί προτείνουν κοινωνικές σχέσεις θεμελιωμένες στην «εκούσια» ομαδική συγκρότηση αυτόνομων ατόμων, την αλληλεγγύη και την αυτοδιαχείριση. Ενώ συχνά ο αναρχισμός ορίζεται από αυτό στο οποίο εναντιώνεται, εντούτοις οι αναρχικοί ανά τις εποχές προσέφεραν σύμφωνα με το όραμα για αυτό που πιστεύουν ότι είναι η αληθινά ελεύθερη κοινωνία. Ωστόσο, οι αντιλήψεις για το πώς μπορεί να είναι λειτουργική μια τέτοια κοινωνία πιθανώς διαφέρουν πολύ, ιδιαίτερα όσον αφορά την οργάνωση των οικονομικών της σχέσεων.

    Οι αναρχικοί απορρίπτουν όλες τις μορφές κοινοβουλευτικής πολιτικής δράσης ως ανούσιες και προσβλέπουν σε μία «κοινωνική επανάσταση» (αναρχοκολεκτιβιστές / αναρχοκομμουνιστές), σε γενικές εργατικές απεργίες (αναρχοσυνδικαλιστές) ή σε μία καθολική «ανυπακοή των μαζών» (αναρχοατομικιστές), προκειμένου να επέλθει η αναρχία. Η χρήση αντικρατικής βίας, είτε κατά την επαναστατική αυτή διαδικασία είτε νωρίτερα υπό μορφή ακτιβισμού, από κάποιους αναρχικούς απορρίπτεται ρητά ως εξουσιαστική πρακτική, ενω από άλλους θεωρείται αναγκαία προκειμένου να εξασφαλιστεί η άμυνα των εξεγερμένων, η κινητοποίηση της κοινωνίας και η ήττα των δυνάμεων του κράτους.

    Προϊστορία
    Η πρώτη αναφορά της λέξεως αναρχία υπάρχει στο έργο Επτά επί Θηβας (467 π.Χ.) του Αισχύλου. Εκεί η Αντιγόνη ανοιχτά αρνείται να αποδεχτεί το διάταγμα των κρατούντων να αφήσει άθαφτο το πτώμα του αδερφού της Πολυνείκη, ως τιμωρία για τη συμμετοχή του στην επίθεση κατά των Θηβών, λέγοντας: (ούδ' αισχύνομαι έχουσ' άπιστον τηνδ' αναρχίαν πόλει).
    Οι αναρχικές αντιλήψεις επίσης έχουν αναχθεί σε θρησκείες όπως ο βουδισμός, αλλά και σε φιλοσοφικές σχολές σκέψης. Σύμφωνα με τον Πιοτρ Κροπότκιν οι στωικοί, με κορυφαίο τον Ζήνωνα, «αποστρέφονταν την παντοδυναμία του κράτους, την επέμβασή του και τον κρατισμό και διακήρυσσαν την κυριαρχία του ηθικού νόμου του ατόμου». Έτσι σύμφωνα με τον Κροπότκιν, ο Ζήνων ήταν ο καλύτερος υπέρμαχος της αναρχίας στον αρχαίο κόσμο.

    Τύποι Αναρχισμού: Αναρχοατομικισμός, Αναρχοκολεκτιβισμός, Αναρχοκομμουνισμός
    Αναρχοσυνδικαλισμός, Αναρχοχριστιανισμός, Αναρχοκαπιταλισμός, Αναρχοπρωτογονισμός (Πριμιτιβισμός), Πράσινος αναρχισμός, Μεταμοντέρνος αναρχισμός, Εξεγερσιακός αναρχισμός, Μεταριστερός αναρχισμός

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Μαρξισμός και αναρχισμός
    Κατά κανόνα, η σχέση μεταξύ μαρξισμού και αναρχισμού είναι εχθρική, τουλάχιστον μετά τη διάσπαση της Πρώτης Διεθνούς. Η κύρια διαφωνία τους συνίσταται στο ζήτημα του κράτους. Ο αναρχισμός πρεσβεύει την άμεση κατάργησή του. Στο ερώτημα με τι θα αντικατασταθεί, τα ρεύματα που τον απαρτίζουν δεν δίδουν ενιαία απάντηση. Ο μαρξισμός πρεσβεύει ότι, για να καταργηθεί το κράτος, πρέπει προηγουμένως να εξαλειφθούν οι κοινωνικές τάξεις - διαδικασία μακρόχρονη. Θα συντριβεί επαναστατικά η αστική κρατική μηχανή, θα δημιουργηθεί το κράτος της δικτατορίας του προλεταριάτου, θα οικοδομηθεί ο σοσιαλισμός και, μέσα από οξύτατη ταξική πάλη ενάντια στα κατάλοιπα της εκμεταλλευτικής κοινωνίας και στις συνθήκες που αναγεννούν το ταξικό σύστημα, θα διαμορφωθούν οι όροι για τον πλήρη κομμουνισμό. Οι αναρχικοί απαντούν ότι αν δεν καταργηθεί εξαρχής το κράτος, τούτο δεν πρόκειται να συμβεί ποτέ.

    Η διαφωνία μεταξύ μαρξισμού και αναρχισμού στο ζήτημα του κράτους ανάγεται στη διαφορετική αντίληψη εκ μέρους τους του κοινωνικού γίγνεσθαι. Ο πρώτος θεωρεί ότι η διάσπαση της κοινωνίας σε αλληλοσυγκρουόμενες τάξεις (οικονομικά καθοριζόμενες μέσω του αντικειμενικού κριτηρίου της κατοχής των μέσων παραγωγής) οδήγησε νομοτελειακά στην εμφάνιση του κράτους, ότι το κράτος, επομένως, είναι παράγωγο της ταξικής κοινωνίας και ότι αν αυτή εκλείψει, εκείνο δεν θα έχει κανέναν λόγο ύπαρξης. Μέχρι να συμβεί αυτό πρέπει να εγκαθιδρυθεί η δικτατορία του προλεταριάτου, καθώς ο μαρξισμός δεν βλέπει το εκάστοτε κράτος παρά ως πολιτικό εργαλείο στα χέρια μίας εκ των δύο αντιμαχόμενων κοινωνικών τάξεων: των αστών και των προλετάριων (εργατική τάξη). Ο αναρχισμός αντίθετα, χωρίς απαραιτήτως να απορρίπτει πλήρως τον ιστορικό υλισμό ή τον στρατηγικό επαναστατικό ρόλο των εργαζομένων, υποβαθμίζει τον ρόλο της οικονομίας στην κοινωνία και στην Ιστορία, βλέποντας ως πιο θεμελιώδες στοιχείο από το οικονομιστικό μαρξιστικό ταξικό δίπολο την αντίθεση μεταξύ εξουσιαστικών, ιεραρχικών, κάθετων πολιτικοκοινωνικών δομών από τη μία και ελευθεριακών, αυτοοργανούμενων, οριζόντιων πολιτικοκοινωνικών δομών από την άλλη. Οι αναρχικοί θεωρούν τη μαρξιστική έννοια του μεταβατικού «σοσιαλιστικού κράτους» αντίφαση εν τοις όροις, καθώς το κράτος για αυτούς προϋποθέτει εγγενώς την καταπίεση κάποιων μέσω ανισοκατανομής της κοινωνικής, πολιτικής και οικονομικής ισχύος.

    Μία άλλη έκφραση αυτών των αντιθέσεων είναι η τάση των μαρξιστών να οργανώνονται σε ιεραρχικά πολιτικά κόμματα τα οποία αναλαμβάνουν την προετοιμασία της σοσιαλιστικής επανάστασης και την κατάλληλη «επαναστατική διαπαιδαγώγηση και συνειδησιακή αφύπνιση» της εργατικής τάξης, ενώ συμμετέχουν νομότυπα σε κοινοβουλευτικές εκλογές. Την ίδια στιγμή οι αναρχικοί αντιτίθονται σε κάθε είδους, νόμιμη ή παράνομη, ιεραρχική κομματική οργάνωση στο πλαίσιο μίας κοινοβουλευτικής αντιπροσωπευτικής δημοκρατίας, αρνούμενοι να τη νομιμοποιήσουν εμμέσως κατ' αυτόν τον τρόπο. Ορισμένοι μαρξιστές ανταπαντούν υποστηρίζοντας ότι ένα μαζικό κόμμα τοποθετημένο στην ηγεσία της επανάστασης είναι απαραίτητο προκειμένου να οργανωθεί σωστά η καθεστωτική ανατροπή, φέρνοντας κάποιες φορές ως παράδειγμα την αποτυχία της Γερμανικής Επανάστασης.

    Οι περισσότεροι μαρξιστές είναι ακόμα εχθρικότεροι απέναντι στον σύγχρονο αναρχισμό, ο οποίος κατ' αυτούς έχει αποστασιοποιηθεί από το εργατικό κίνημα και έχει αποκτήσει ατομικιστικά στοιχεία τα οποία δεν στοχεύουν στην κοινωνική χειραφέτηση αλλά στην παροδική «εκτόνωση» των συμμετεχόντων, με αποτέλεσμα την εύκολη ενσωμάτωσή του στο κατεστημένο και την πολιτική αδρανοποίησή του. Παρόμοια κριτική έχουν ασκήσει και ελευθεριακοί συγγραφείς που τοποθετούνται εγγύτερα στον κλασικό κοινωνικό αναρχισμό (π.χ. ο Μάρεϊ Μπούκτσιν, ο Τάκης Φωτόπουλος κ.α.), αλλά ορισμένοι μαρξιστές προεκτείνουν την κριτική τους ως το σημείο να χαρακτηρίζουν τον αναρχισμό εργαλείο «που αξιοποιείται κατά καιρούς από το καπιταλιστικό κατεστημένο όχι μόνο για να προκαλέσει σύγχυση συνειδήσεων, αλλά και να ενοχοποιήσει το κομμουνιστικό κίνημα».

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. *Αναρχοχριστιανισμός ή χριστιανικός αναρχισμός λέγονται οι διάφορες παραδόσεις που συνδυάζουν τον αναρχισμό με το χριστιανισμό. Οι αναρχοχριστιανοί ή xριστιανοί αναρχικοί πιστεύουν ότι η ελευθερία είναι δικαιολογημένη πνευματικά μέσω της διδασκαλίας του Ιησού. Όσον αφορά τη στάση των αναρχοχριστιανών απέναντι στην εξωτερική εκκλησιαστική ιεραρχία, δεν υπάρχει κοινή στάση,καθώς μερικοί στρέφονται κατά της εκκλησιαστικής ιεραρχίας ενώ άλλοι δεν την πολεμούν. Το έργο του Λέοντα Τολστόι Η βασιλεία του Θεού είναι μέσα σας είναι ένα βασικό κείμενο στο σύγχρονο xριστιανικό αναρχισμό. Επίσης υπάρχει μεγάλος σεβασμός στις κοινότητες μοναχών, ιδιαίτερα σε συγκεκριμένες του παρελθόντος (π.χ. ασκητές της ερήμου της Νιτρίας). Ο αναρχοχριστιανισμός είναι πιο κοντά στον «κοινωνικό» αναρχισμό από ό,τι στον αναρχοατομικισμό. Συχνά είναι πασιφιστικός και απορρίπτει τον πόλεμο και, γενικότερα, τη βία. Γνωστές αναρχοχριστιανικές κινήσεις είναι η Κίνηση των Καθολικών Εργατών (Catholic Worker Movement) και η Μαθητική Χριστιανική Κίνηση (Student Christian Movement).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ποιήματα της Κατερίνας Γώγου

    Υπερασπίζομαι την Αναρχία

    "Μη με σταματάς. Ονειρεύομαι.
    Ζήσαμε σκυμμένοι αιώνες αδικίας.
    Αιώνες μοναξιάς.
    Τώρα μη. Μη με σταματάς.
    Τώρα κι εδώ για πάντα και παντού.
    Ονειρεύομαι ελευθερία.
    Μέσα απ' του καθένα
    την πανέμορφη ιδιαιτερότητα
    ν' αποκαταστήσουμε
    του Σύμπαντος την Αρμονία.
    Ας παίξουμε. Η γνώση είναι χαρά.
    Δεν είναι επιστράτευση απ' τα σχολεία
    Ονειρεύομαι γιατί αγαπώ.
    Μεγάλα όνειρα στον ουρανό.
    Εργάτες με δικά τους εργοστάσια
    συμβάλουν στην παγκόσμια σοκολατοποιία.
    Ονειρεύομαι γιατί ΞΕΡΩ και ΜΠΟΡΩ.
    Οι τράπεζες γεννάνε τους «ληστές».
    Οι φυλακές τους «τρομοκράτες»
    Η μοναξιά τους «απροσάρμοστους».
    Το προϊόν την «ανάγκη»
    Τα σύνορα τους στρατούς
    Όλα η ιδιοχτησία.
    Βία γεννάει η Βία.
    Μη ρωτάς. Μη με σταματάς.
    Είναι τώρα ν' αποκαταστήσουμε
    του ηθικού δικαίου την υπέρτατη πράξη.
    Να κάνουμε ποίημα τη Ζωή.
    Και τη Ζωή πράξη.
    Είναι ένα όνειρο που μπορώ μπορώ μπορώ
    Σ' ΑΓΑΠΩ
    και δεν με σταματάς δεν ονειρεύομαι. Ζω.
    Απλώνω τα χέρια
    στον Ερωτά στην αλληλεγγύη
    στην Ελευθερία.
    Όσες φορές χρειαστεί κι απ' την αρχή.
    Υπερασπίζομαι την ΑΝΑΡΧΙΑ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ά ρε σύντοφε, Κατερίνα Γώγου,
    Μισθωτή εργασία - κεφάλαιο
    o ιμπεριαλισμός ανώτατο στάδιο του καπιταλισμού
    η προδομένη Eπανάσταση
    ά ρε Σύντροφε πόσο μας λείπεις...

    Ο καιρός σκουλήκιασε
    πυρηνικές δοκιμές, λαϊκά μέτωπα, μπορντέλα
    (πάει κι η Πορτογαλία)
    υπερπαραγωγές των καθολικών και της μαφίας
    γίνανε πολυεθνικές, δεν μας αφήνουν ν' αγαπήσουμε
    Σύντροφε.

    Χαφιέδες ανεβαίνουν τα σκαλιά μας
    σκυλιά στα γήπεδα, μπορούν όποτε γουστάρουν
    να μας κατεβάσουν το βρακί να μας πηδήξουν
    Ειρηνική Συνύπαρξη και Σοσιαλισμός σε μιά χώρα
    α, ρε Σύντροφε να ξερες τι βαρύ φορτίο κουβαλάμε...

    Οι δίκες της Μόσχας, κανένας δεν άντεξε
    έμεινες ολομόναχος
    κι ο κόσμος ήτανε κουρασμένος, κει πάνω χτυπήσανε.
    Τα ξέρεις, τι να σου πω.
    Κι έπειτα συνεργαστήκανε. Τα ξέρεις, τι να σου πω.
    Στην Κίνα, Γενάρης του '77, σφάζουν Εργάτες,
    κι αυτό φτάνει εδώ σαν ποίημα του Μάο
    (τα πρόσωπα πάλι λένε φταίνε) α ρε Σύντροφε
    γιατί δεν πρόσεχες πιο πολύ;

    Εδώ, τα ίδια. Κρύβονται στο καβούκι τους οι άνθρωποι
    Τα ΚΚ είναι 2 και χιλιάδες οι ερμαφρόδιτοι
    «επαναστάτες».
    Έτσι καί λίγο φανείς μπόσικος πέρασες απέναντι.
    Μη νοιάζεσαι όμως. Θα τα καταφέρουμε.
    Μόνο να, καμιά φορά κουράζομαι εγώ,
    δεν εχω και δουλειά, με πιάνει το παράπονο καληώρα,
    κι είναι τότε που λείπεις πιο πολύ,
    τότε που σε «μαλώνω» γιατί δεν πρόσεχες
    και που δεν ντρέπομαι να κλάψω
    και να γράφω ποιήματα
    Σύντροφε που δεν πρόδωσες
    ζούμε την βαρβαρότητα.

    Κατερίνα Γώγου, Τρία Κλικ Αριστερά, 1978

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. 25η Μαἰου

    Ένα πρωί θ’ ανοίξω την πόρτα
    και θα βγω στους δρόμους
    όπως και χτες.
    Και δεν θα συλλογιέμαι παρά
    ένα κομμάτι από τον πατέρα
    κι ένα κομμάτι από τη θάλασσα
    –αυτά που μ’ άφησαν–
    και την πόλη. Την πόλη που τη σάπισαν.
    Και τους φίλους μας που χάθηκαν.
    Ένα πρωί θα ανοίξω την πόρτα
    ίσα ολόισα στη φωτιά
    και θα μπω όπως και χτες
    φωνάζοντας «φασίστες!»
    στήνοντας οδοφράγματα και πετώντας πέτρες
    μ’ ένα κόκκινο λάβαρο
    ψηλά να γυαλίζει στον ήλιο.
    Θ’ ανοίξω την πόρτα
    και είναι –όχι πως φοβάμαι–
    μα να, θέλω να σου πω, πως δεν πρόλαβα
    και πως εσύ πρέπει να μάθεις
    να μην κατεβαίνεις στο δρόμο
    χωρίς όπλα όπως εγώ
    – γιατί εγώ δεν πρόλαβα–
    γιατί τότε θα χαθείς όπως και εγώ
    «έτσι» «αόριστα»
    σπασμένη σε κομματάκια
    από θάλασσα, χρόνια παιδικά
    και κόκκινα λάβαρα.
    Ένα πρωί θ’ ανοίξω την πόρτα
    και θα χαθώ
    με τ’ όνειρο της επανάστασης
    μες την απέραντη μοναξιά
    των δρόμων που θα καίγονται,
    μες την απέραντη μοναξιά
    των χάρτινων οδοφραγμάτων
    με το χαρακτηρισμό –μην τους πιστέψεις!–
    Προβοκάτορας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Η ζωή μας είναι σουγιαδιές, Κατερίνα Γώγου,

    Η ζωή μας είναι σουγιαδιές
    σε βρώμικα αδιέξοδα
    σάπια δόντια ξεθωριασμένα συνθήματα
    μπάσσο βεστιάριο
    μυρουδιές από κάτουρα αντισηπτικά
    και χαλασμένα σπέρματα. Ξεσκισμένες αφίσσες.
    Πάνω-κάτω. Πάνω-κάτω, η Πατησίων.
    Η ζωή μας είναι η Πατησίων.

    Εμείς εκεί.
    Μια ζωή λιγούρια ταξιδεύουμε
    την ίδια διαδρομή.
    Ξεφτίλα-μοναξιά-απελπισία. Κι ανάποδα.
    Εντάξει. Δεν κλαίμε. Μεγαλώσαμε.
    Μονάχα όταν βρέχει
    βυζαίνουμε κρυφά το δάχτυλό μας. Και καπνίζουμε.
    Η ζωή μας είναι
    άσκοπα λαχανητά
    σε κανονισμένες απεργίες
    ρουφιάνους και περιπολικά.
    Γι' αυτό σου λέω.
    Την άλλη φορά που θα μας ρίξουνε
    να μην την κοπανήσουμε. Να ζυγιαστούμε.
    Μην ξεπουλήσουμε φτηνά το τομάρι μας ρε.
    Μη. Βρέχει. Δόσμου τσιγάρο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Κατερίνα Γώγου, Η Μοναξιά

    Η Μοναξιά
    Η μοναξιά...
    δεν έχει το θλιμένο χρώμα στα μάτια
    της συννεφένιας γκόμενας.
    Δεν περιφέρεται νωχελικά κι αόριστα
    κουνώντας τα γοφιά της στις αίθουσες συναυλιών
    και στα παγωμένα μουσεία.
    Δεν είναι κίτρινα κάδρα παλαιών «καλών» καιρών
    και ναφθαλίνη στα μπαούλα της γιαγιάς
    μενεξελιές κορδέλες και ψάθινα πλατύγυρα.
    Δεν ανοίγει τα πόδια της με πνιχτά γελάκια
    βοϊδίσο βλέμα κοφτούς αναστεναγμούς
    κι ασορτί εσώρουχα.
    Η μοναξιά.
    Έχει το χρώμα των Πακιστανών η μοναξιά
    και μετριέται πιάτο-πιάτο
    μαζί με τα κομμάτια τους
    στον πάτο του φωταγωγού.
    Στέκεται υπομονετικά όρθια στην ουρά
    Μπουρνάζι -- Αγ. Βαρβάρα -- Κοκκινιά
    Τούμπα -- Σταυρούπολη -- Καλαμαριά
    Κάτω από όλους τους καιρούς
    με ιδρωμένο κεφάλι.
    Εκσπερματώνει ουρλιάζοντας κατεβάζει μ' αλυσίδες τα τζάμια
    κάνει κατάληψη στα μέσα παραγωγής
    βάζει μπουρλότο στην ιδιοχτησία
    είναι επισκεπτήριο τις Κυριακές στις φυλακές
    ίδιο βήμα στο προαύλιο ποινικοί κι επαναστάτες
    πουλιέται κι αγοράζεται λεφτό λεφτό ανάσα ανάσα
    στα σκλαβοπάζαρα της γης -- εδώ κοντά είναι η Κοτζιά
    ξυπνήστε πρωί.
    Ξυπνήστε να τη δείτε.
    Είναι πουτάνα στα παλιόσπιτα
    το γερμανικό νούμερο στους φαντάρους
    και τα τελευταία
    ατελείωτα χιλιόμετρα ΕΘΝΙΚΗ ΟΔΟΣ-ΚΕΝΤΡΟΝ
    στα γατζωμένα κρέατα από τη Βουλγαρία.
    Κι όταν σφίγγει το αίμα της και δεν κρατάει άλλο
    που ξεπουλάν τη φάρα της
    χορεύει στα τραπέζια ξυπόλυτη ζεμπέκικο
    κρατώντας στα μπλαβιασμένα χέρια της
    ένα καλά ακονισμένο τσεκούρι.
    Η μοναξιά
    η μοναξιά μας λέω. Για τη δική μας λέω
    είναι τσεκούρι στα χέρια μας
    που πάνω από τα κεφάλια σας γυρίζει γυρίζει γυρίζει γυρίζει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή