3/7/14

Χρήστος Λεοντής

Γεννήθηκε στο Ηράκλειο της Κρήτης στις 11 Μαΐου 1940. ένας από τους σπουδαιότερους σύγχρονους Έλληνες μουσικοσυνθέτες, δημιουργός μιας πλούσιας δισκογραφίας, καθώς έχει γράψει μουσική για τον κινηματογράφο, την τηλεόραση και κυρίως για το θέατρο. Τα πρώτα του ακούσματα, ήταν το κρητικό τραγούδια και οι Βυζαντινές μελωδίες. Όταν τελείωσε το γυμνάσιο, το 1957, ήρθε στην Αθήνα για να φοιτήσει στο Ωδείο Αθηνών. Τις σπουδές του συνέχισε αργότερα στο Conservatoire National de Musique του Παρισιού. Το 1962 ξεκίνησε και επίσημα η συνθετική δραστηριότητα του, με μουσικές για τον Ιππόλυτο του Ευριπίδη και τους Επτά επί Θήβας του Αισχύλου. Το 1963 κυκλοφόρησε, σε δισκάκια των 45 στροφών, η πρώτη δισκογραφική δουλειά του συνθέτη με τραγούδια σε στίχους του ποιητή Νικηφόρου Βρεττάκου, του Μάνου Ελευθερίου κ.ά. Στις 20 Ιουνίου τις ίδιας χρονιάς στο θέατρο "Παρκ" της Λεωφόρου Αλεξάνδρας στην Αθήνα, κάνει πρεμιέρα η «Μαγική πόλις». Ήταν η περίφημη μουσικοθεατρική παράσταση του Μάνου Χατζιδάκι και του Μίκη Θεοδωράκη όπου ο Λεοντής με τον Μάνο Λοΐζο συμμετείχαν με τα πρώτα τους τραγούδια διευθύνοντάς τα στο ιντερμέτζο, μεταξύ των δυο μερών της παράστασης. Το 1964 ηχογραφήθηκε η Καταχνιά, ο πρώτος μεγάλος δίσκος του Λεοντή. Οι στίχοι ήταν του Κώστα Βίρβου και τα κείμενα του Νικηφόρου Βρεττάκου. Από το 1973 μέχρι το 1982 συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν, ενώ με το Θέατρο Τέχνης η συνεργασία του συνεχίζεται μέχρι σήμερα. Από το 1972, η μουσική του Χρήστου Λεοντή ακούγεται σε όλα σχεδόν τα φεστιβάλ της Ελλάδας, με κυριότερα το φεστιβάλ της Επιδαύρου και το φεστιβάλ των Αθηνών. Τέλος από τις 16 Απριλίου του 2007 και με ομόφωνη απόφαση της Γενικής Συνέλευσης, είναι Επίτιμος Πρόεδρος της Ένωσης Μουσικοσυνθετών – Στιχουργών Ελλάδος (ΕΜΣΕ) 

"Ο Θούριος" του Ρήγα Βελεστινλή
http://www.youtube.com/watch?v=6kgKkEcHeZo
Μελοποίηση: Χρήστος Λεοντής 1970
Εκτέλεση: Νίκος Ξυλούρης

"Θούριος του Ρήγα, γραμμένος το 1970, η λογοκρισία στο φόρτε της έκοβε όλα τα τραγούδια και έτσι αποφάσισα να γράψω το Θούριο, να δω αν θα το κόβανε κι αυτόν, όπως επίσης είχα προσπαθήσει να μελοποιήσω σε έμμετρο λόγο τον Επιτάφιο του Περικλέους αλλά μόλις το διάβασα ανατρίχιασα, γιατί τα ίδια, εξαρτάται ποιός λέει τί, τα ίδια έλεγε και ο Παπαδόπουλος εκείνη την περίοδο, εξαρτάται λοιπόν ποιός μιλά αληθινά για την πατρίδα και ποιός εκμεταλλεύεται την πατρίδα, ο Ρήγας πάντως δεν την εκμεταλλεύτηκε έδωσε τη ζωή του και ας όψονται οι σύμμαχοι μας οι Αυστριακοί, τους το αφιερώνουμε και ναι και στην Υπουργό Πολιτισμού.."[1] ΧΡΗΣΤΟΣ ΛΕΟΝΤΗΣ

Μια φορά και έναν καιρό...φουκαράδες οι ραγιάδες
https://www.youtube.com/watch?v=jw2BbvZV0Bo
Στίχοι: Μήτσος Ευθυμιάδης
Μουσική: Χρήστος Λεοντής
Πρώτη εκτέλεση: Μανώλης Μητσιάς

 
Ο δίσκος αυτός κυκλοφόρησε τον Δεκέμβριο του 1975 και περιλαμβάνει ορισμένα από τα τραγούδια που έγραψε ο Χρήστος Λεοντής για θεατρικές παραστάσεις, αλλά και εργασίες του συνθέτη βασισμένες σε Έλληνες ποιητές. Τραγουδούν οι: Μανώλης Μητσιάς, Τάνια Τσανακλίδου, Γιώργος Μεραντζάς και ο Νίκος Ξυλούρης.


4 σχόλια:

  1. “Ο Θούριος” πατριωτικός ύμνος, έργο του Ρήγα Φεραίου, τον οποίο είχε γράψει το 1797 και τραγουδούσε σε συγκεντρώσεις με σκοπό να ξεσηκώσει τους Έλληνες. Αποτελεί το τρίτο μέρος του επαναστατικού πολιτικού φυλλαδίου. Πρόκειται για έμμετρο κείμενο με πολλά στοιχεία αφηγηματικότητας, μέσω του οποίου ο Ρήγας αποβλέπει να μεταφέρει και να καταστήσει κατανοητές τις αφηρημένες ιδέες των «Δικαίων του Ανθρώπου» και της «Νομοθετικής Πράξεως». Για να τιτλοφορήσει το κείμενο αυτό επιλέγει το αρχαιοελληνικό θούριος, ορμητικός, μαινόμενος, πολεμικός, για να προσδιορίσει την ψυχική διάθεση που επιδιώκει να καλλιεργήσει με αυτό. Στην επιλογή του τίτλου του επαναστατικού ύμνου διαφαίνεται η εσωτερική συνάφεια του έργου του με το ιδεολογικό κλίμα του επαναστατικού κλασικισμού της εποχής του.


    Ως πότε παλληκάρια, θα ζούμε στα στενά,
    μονάχοι σαν λιοντάρια, στες ράχες στα βουνά;
    Κάλλιο είναι μιας ώρας ελεύθερη ζωή,
    παρά σαράντα χρόνους, σκλαβιά και φυλακή.

    Σπηλιές να κατοικούμε, να βλέπουμε κλαδιά,
    να φεύγωμ’ απ’ τον κόσμο, για την πικρή σκλαβιά;
    Κάλλιο είναι μιας ώρας ελεύθερη ζωή,
    παρά σαράντα χρόνους, σκλαβιά και φυλακή.

    Να χάνωμεν αδέλφια, πατρίδα και γονείς,
    τους φίλους, τα παιδιά μας, κι όλους τους συγγενείς;
    Κάλλιο είναι μιας ώρας ελεύθερη ζωή,
    παρά σαράντα χρόνους, σκλαβιά και φυλακή.

    Τι σ’ ωφελεί αν ζήσεις, και είσαι στη σκλαβιά;
    στοχάσου πως σε ψένουν, καθ’ ώραν στην φωτιά.
    Βεζύρης, δραγουμάνος, αφέντης κι αν σταθείς
    ο τύραννος αδίκως σε κάμνει να χαθείς.

    Δουλεύεις όλη ημέρα, σε ό,τι κι αν σε πει,
    κι αυτός πασχίζει πάλιν, το αίμα σου να πιει.
    Ο Σούτζος, κι ο Μουρούζης, Πετράκης, Σκαναβής
    Γκίκας και Μαυρογένης, καθρέπτης, είν’ να ιδείς.

    Ανδρείοι καπετάνοι, παπάδες, λαϊκοί,
    σκοτώθηκαν κι αγάδες, με άδικον σπαθί.
    Κι αμέτρητοι άλλοι τόσοι, και Τούρκοι και Ρωμιοί,
    ζωήν και πλούτον χάνουν, χωρίς καμιά αφορμή.

    Ελάτε με έναν ζήλον, σε τούτον τον καιρόν,
    να κάμωμεν τον όρκον, επάνω στον σταυρόν.
    Συμβούλους προκομμένους, με πατριωτισμόν
    να βάλωμεν εις όλα, να δίδουν ορισμόν.

    Οι νόμοι να ’ ν ’ ο πρώτος, και μόνος οδηγός,
    και της πατρίδος ένας, να γένει αρχηγός.
    Γιατί κι η αναρχία, ομοιάζει την σκλαβιά,
    να ζούμε σαν θηρία, είν’ πιο σκληρή φωτιά.

    Και τότε με τα χέρια, ψηλά στον ουρανόν
    ας πούμ’ απ’ την καρδιά μας, ετούτα στον Θεόν.

    Ω βασιλεύ του κόσμου, ορκίζομαι σε Σε,
    στην γνώμην των τυράννων, να μην έλθω ποτέ.
    Μήτε να τους δουλεύσω, μήτε να πλανηθώ,
    εις τα ταξίματά τους, για να παραδοθώ.

    Εν όσο ζω στον κόσμον, ο μόνος μου σκοπός,
    για να τους αφανίσω, θε να `ναι σταθερός.
    Πιστός εις την πατρίδα, συντρίβω τον ζυγόν,
    αχώριστος για να `μαι, υπό τον στρατηγόν.

    Κι αν παραβώ τον όρκον, ν’ αστράψ’ ο ουρανός,
    και να με κατακόψει, να γένω σαν καπνός.

    Σ’ ανατολή και δύση, και νότον και βοριά,
    για την πατρίδα όλοι, να `χωμεν μια καρδιά.
    Στην πίστην του καθ’ ένας, ελεύθερος να ζει,
    στην δόξαν του πολέμου, να τρέξωμεν μαζί.

    Βουλγάροι κι Αρβανίτες, Αρμένιοι και Ρωμιοί,
    Αράπηδες και άσπροι, με μια κοινήν ορμή,
    Για την ελευθερίαν, να ζώσωμεν σπαθί,
    πως είμαστ’ αντρειωμένοι, παντού να ξακουσθεί.

    Όσοι απ’ την τυραννίαν, πήγαν στην ξενιτιά
    στον τόπον του καθ’ ένας, ας έλθει τώρα πια.
    Και όσοι του πολέμου, την τέχνην αγροικούν
    Εδώ ας τρέξουν όλοι, τυρράνους να νικούν.

    Η Ρούμελη τους κράζει, μ’ αγκάλες ανοιχτές,
    τους δίδει βιό και τόπον, αξίες και τιμές.
    Ως ποτ’ οφικιάλιος, σε ξένους Βασιλείς;
    έλα να γένεις στύλος, δικής σου της φυλής.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Κάλλιο για την πατρίδα, κανένας να χαθεί
    ή να κρεμάσει φούντα, για ξένον στο σπαθί.
    Και όσοι προσκυνήσουν, δεν είναι πια εχθροί,
    αδέλφια μας θα γένουν, ας είναι κι εθνικοί.

    Μα όσοι θα τολμήσουν, αντίκρυ να σταθούν,
    εκείνοι και δικοί μας, αν είναι, ας χαθούν.
    Σουλιώτες και Μανιάτες, λιοντάρια ξακουστά
    ως πότε στες σπηλιές σας, κοιμάστε σφαλιστά;

    Μαυροβουνιού καπλάνια, Ολύμπου σταυραητοί,
    κι Αγράφων τα ξεφτέρια, γεννήστε μια ψυχή.
    Ανδρείοι Μακεδόνες, ορμήσετε για μια,
    και αίμα των τυράννων, ρουφήξτε σαν θεριά.

    Του Σάββα και Δουνάβου, αδέλφια Χριστιανοί,
    με τα άρματα στο χέρι, καθ’ ένας ας φανεί,
    Το αίμα σας ας βράσει, με δίκαιον θυμόν,
    μικροί μεγάλοι ομώστε, τυράννου τον χαμόν.

    Λεβέντες αντρειωμένοι, Μαυροθαλασσινοί,
    ο βάρβαρος ως πότε, θε να σας τυραννεί.
    Μην καρτερείτε πλέον, ανίκητοι Λαζοί,
    χωθείτε στο μπογάζι, μ’ εμάς και σεις μαζί.

    Δελφίνια της θαλάσσης, αζδέρια των νησιών,
    σαν αστραπή χυθείτε, χτυπάτε τον εχθρόν.
    Της Κρήτης και της Νύδρας, θαλασσινά πουλιά,
    καιρός είν’ της πατρίδος, ν’ ακούστε την λαλιά.

    Κι όσ’ είστε στην αρμάδα, σαν άξια παιδιά,
    οι νόμοι σας προστάζουν, να βάλετε φωτιά.
    Με εμάς κι εσείς Μαλτέζοι, γενείτε ένα κορμί,
    κατά της τυραννίας, ριχθείτε με ορμή.

    Σας κράζει η Ελλάδα, σας θέλει, σας πονεί,
    ζητά την συνδρομήν σας, με μητρική φωνή.
    Τι στέκεις Παζβαντζιόγλου, τόσον εκστατικός;
    τινάξου στο Μπαλκάνι, φώλιασε σαν αητός.

    Τους μπούφους και κοράκους, καθόλου μην ψηφάς,
    με τον ραγιά ενώσου, αν θέλεις να νικάς.
    Συλήστρα και Μπραίλα, Σμαήλι και Κιλί,
    Μπενδέρι και Χωτήνι, εσένα προσκαλεί.

    Στρατεύματα σου στείλε, κι εκείνα προσκυνούν
    γιατί στην τυραννίαν, να ζήσουν δεν μπορούν.
    Γκιουρντζή πια μη κοιμάσαι, σηκώσου με ορμήν,
    τον Προύσια να μοιάσεις, έχεις την αφορμήν.

    Και συ που στο Χαλέπι, ελεύθερα φρονείς
    πασιά καιρόν μη χάνεις, στον κάμπον να φανείς.
    Με τα στρατεύματά σου, ευθύς να σηκωθείς,
    στης Πόλης τα φερμάνια, ποτέ να μη δοθείς.

    Του Μισιριού ασλάνια, για πρώτη σας δουλειά,
    δικόν σας ένα μπέη, κάμετε βασιλιά.
    Χαράτζι της Αιγύπτου, στην Πόλη ας μη φανεί,
    για να ψοφήσει ο λύκος, όπου σας τυραννεί.

    Με μια καρδιά όλοι, μια γνώμη, μια ψυχή,
    χτυπάτε του τυράννου, την ρίζα να χαθεί.
    Να ανάψουμε μια φλόγα, σε όλην την Τουρκιά,
    να τρέξει από την Μπόσνα, και ως την Αραπιά.

    Ψηλά στα μπαϊράκια, σηκώστε τον σταυρόν,
    και σαν αστροπελέκια, χτυπάτε τον εχθρόν.
    Ποτέ μη στοχαστείτε, πως είναι δυνατός,
    καρδιοχτυπά και τρέμει, σαν τον λαγόν κι αυτός.

    Τριακόσιοι Γκιρτζιαλήδες, τον έκαμαν να ιδεί,
    πως δεν μπορεί με τόπια, μπροστά τους να εβγεί.
    Λοιπόν γιατί αργείτε, τι στέκεστε νεκροί;
    ξυπνήστε μην είστε ενάντιοι κι εχθροί.

    Πως οι προπάτορές μας, ορμούσαν σαν θεριά,
    για την ελευθερία, πηδούσαν στη φωτιά.
    Έτσι κι ημείς, αδέλφια, ν’ αρπάξουμε για μια
    τα άρματα, και να βγούμεν απ’ την πικρή σκλαβιά.

    Να σφάξουμε τους λύκους, που στον ζυγόν βαστούν,
    και Χριστιανούς και Τούρκους, σκληρά τους τυραννούν.
    Στεργιάς και του πελάγου, να λάμψει ο σταυρός,
    και στην δικαιοσύνην, να σκύψει ο εχθρός.

    Ο κόσμος να γλιτώσει, απ’ αύτην την πληγή,
    κι ελεύθεροι να ζώμεν, αδέλφια εις την γη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ρήγας Βελεστινλής ή Ρήγας Φεραίος (1757 - 24 Ιουνίου 1798) συγγραφέας, πολιτικός στοχαστής και επαναστάτης.

    Eθνομάρτυρας και πρόδρομος της Ελληνικής Επανάστασης του 1821. Ο ίδιος υπέγραφε ως «Ρήγας Βελεστινλής» ή «Ρήγας ο Θεσσαλός» και ουδέποτε «Φεραίος», κάτι που ίσως να είναι δημιούργημα μεταγενέστερων λογίων. Γεννήθηκε στο Βελεστίνο, τις αρχαίες Φερές, το 1757, από εύπορη οικογένεια. Από τη νεανική του ζωή τα μόνα γνωστά είναι αυτά που ίδιος αναγράφει στην Επιπεδογραφία της Φεράς νυν λεγομένης Βελεστίνος, που είναι στο 4ο φύλλο της δωδεκάφυλλης "Χάρτας της Ελλάδος", που είναι και ένα ύμνος στη γενέτειρά του. Κατά τη συστηματική μελέτη "Ονομα και καταγωγηή του Ρήγα Βελεστινλή" αποδείχτηκε ότι είναι ντόπιος, γηγενής και δεν είχε βλάχικη καταγωγή. Η μητέρα του ονομαζόταν Μαρία και είχε ένα αδελφό με το όνομα Κώστας. Δεν υπάρχουν έγγραφα για την ύπαρξη αδελφής του..Η οικογένεια του υπήρξε από τα θύματα της τουρκικής μανίας. Από αυτούς διασώθηκαν μόνο η μητέρα του με τον αδερφό του και μεταφέρθηκαν στη Βλαχία, όπου συντηρούνταν από τον Ρήγα.
    Τα νεανικά χρόνια του Ρήγα Φεραίου είναι βυθισμένα στην αχλύ του θρύλου και είναι δύσκολο να ανιχνευθούν τα πραγματικά γεγονότα, όπως και ένα μεγάλο μέρος από τις δραστηριότητές του. Αυτό οφείλεται κυρίως στο γεγονός ότι τα άτομα με τα οποία συνεργαζόταν συνελήφθησαν και εκτελέστηκαν, αλλά και οι περισσότερες από τις προκηρύξεις του καταστράφηκαν. Οι βασικότερες πληροφορίες για τον ίδιο και την οικογένειά του παρέχει ο Χριστόφορος Περραιβός που υπήρξε συνεργάτης του και συναγωνιστής.
    Σύμφωνα με τον Χριστόφορο Περραιβό τα πρώτα του γράμματα λέγεται ότι τα διδάχθηκε από ιερέα του Βελεστίνου και κατόπιν στη Ζαγορά. Καθώς διψούσε για μάθηση, ο πατέρας του τον έστειλε στα Αμπελάκια για περαιτέρω μόρφωση. Όταν επέστρεψε, έγινε δάσκαλος στην κοινότητα Κισσού Πηλίου. Στην ηλικία των είκοσι ετών σκότωσε στο Βελεστίνο έναν Τούρκο πρόκριτο, επειδή του είχε συμπεριφερθεί δεσποτικά, και κατέφυγε στο Λιτόχωρο του Ολύμπου, όπου κατατάχθηκε στο σώμα των αρματολών του θείου του, Σπύρου Ζήρα. Αργότερα βρίσκεται στο Άγιο Όρος, φιλοξενούμενος του ηγουμένου της μονής Βατοπεδίου, Κοσμά με τον οποίο και ανέπτυξε στενή φιλία. Στην ίδια μονή συνδέθηκε φιλικά με τον συμπατριώτη του τον μοναχό Νικόδημο, ο οποίος του είχε παραχωρήσει τα κλειδιά της βιβλιοθήκης της φημισμένης Αθωνιάδας Σχολής για να εμπλουτίσει τς γνώσεις του
    Στο Άγιο Όρος έμεινε πολύ λίγο. Ταξίδεψε στην Κωνσταντινούπολη, μετά από πρόσκληση του Πρέσβη της Ρωσίας για σπουδές, στην οικία του οποίου γνώρισε τον Πρίγκιπα Αλέξανδρο Υψηλάντη (1726-1806) μέγα διερμηνέα του Σουλτάνου και παππού του μετέπειτα αρχηγού της Φιλικής Εταιρίας, επίσης Αλέξανδρου Υψηλάντη (1792-1828). Στην Πόλη διεύρυνε τις σπουδές του στη Γαλλική, στην Ιταλική και τη Γερμανική γλώσσα. Όταν ο Υψηλάντης έφυγε για το Ιάσιο, προκειμένου να γίνει ηγεμόνας της Μολδαβίας, ο Ρήγας τον ακολούθησε. Διαφωνώντας με τον Υψηλάντη έγινε γραμματέας του ηγεμόνα της Βλαχίας Νικόλαου Μαυρογένη, αδερφό του παππού της Μαντώς Μαυρογένους και ταξίδεψε για το Βουκουρέστι έδρα της ηγεμονίας, όντας πλέον στην ηλικία των 30 χρόνων. Μετά τον Ρωσοτουρκικό πόλεμο και την ήττα της Τουρκίας (1790) ο Μαυρογένης αποκεφαλίστηκε ως υπαίτιος της ήττας και ο Ρήγας κατέφυγε στη Βιέννη, την οποία έκανε έδρα της επαναστατικής δράσης του. Στη Βιέννη ταξίδεψε μαζί με τον Αυστριακό βαρώνο Ελληνικής καταγωγής Χριστόδουλο Λάνγκενφελτ-Κιρλιανό, ο οποίος τον έφερε σε επαφή με άλλους ομογενείς.
    Στη Βιέννη συνεργάτες του ήσαν κυρίως Έλληνες έμποροι ή σπουδαστές, αλλά οι σημαντικότεροι από αυτούς ήταν οι αδελφοί Πούλιου, από τη Σιάτιστα της Μακεδονίας, τυπογράφοι. Στο τυπογραφείο τους τύπωσε τον Θούριο και την Χάρτα που φιλοτεχνήθηκε από τον Αυστριακό λιθογράφο Φρανσουά Μίλλερ, την επαναστατική του προκήρυξη σε χιλιάδες αντίτυπα, προκειμένου να μοιραστούν στους Έλληνες των υπόλοιπων φιλελεύθερων περιοχών των Βαλκανίων, το Σχολείον των ντελικάτων Εραστών, το Φυσικής απάνθισμα, το Ηθικός Τρίπους, Το Σύνταγμα της Ελληνικής Δημοκρατίας,Τα Δίκαια του ανθρώπου, καθώς και το Νέος Ανάχαρσις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ο Ρήγας απέβλεπε στην απελευθέρωση και ενοποίηση όλων των Βαλκανικών λαών και φυσικά όλου του ελληνικού στοιχείου που ήταν διασκορπισμένο στην Ανατολή και τα ευρωπαϊκά κέντρα. Επηρεασμένος από τον Διαφωτισμό, πίστεψε βαθιά στην ανάγκη της επαφής των Ελλήνων με τις νέες ιδέες που σάρωναν την Ευρώπη και αυτό τον ώθησε στη συγγραφή ή μετάφραση βιβλίων σε δημώδη γλώσσα και τη σύνταξη της «Χάρτας», ενός μνημειώδους για την εποχή του χάρτη, διαστάσεων 2,07 x 2,07 μ, που αποτελείτο από επί μέρους τμήματα..
    Παράλληλα με τις εκδοτικές του δραστηριότητες, ο Ρήγας προετοίμαζε και την αναχώρησή του από την Αυστρία, κυρίως εξαιτίας του επαναστατικού κλίματος που είχε καλλιεργήσει η Γαλλική Επανάσταση και της διάθεσής του να ενισχύσει τις προσπάθειες του Ναπολέοντα. Το 1792 η υπογραφή της Ρωσοτουρκικής συνθήκης ειρήνης στο Ιάσιο οδηγεί τις ελπίδες του Ρήγα για απελευθέρωση των Ελλήνων από τη Γαλλία και τον Βοναπάρτη. Οι πληροφορίες για τη μυστική επαναστατική δράση του Ρήγα είναι ασαφείς και προέρχονται κυρίως από μαρτυρίες βιογράφων και πληροφορίες τις οποίες απέσπασε η ανάκριση των Αυστριακών αρχών μετά τη σύλληψη του Ρήγα και των συντρόφων του. Το συμπέρασμα ούτως ή άλλως είναι ότι δεν υπήρχε οργανωμένος επαναστατικός συνωμοτικός πυρήνας αλλά διάσπαρτες επαφές με ομοεθνείς, τους οποίους διέγειρε ο επαναστατικός ενθουσιασμός του Ρήγα. Το πιθανότερο και επικρατέστερο σενάριο που επικρατεί μέχρι σήμερα για τη σύλληψη του Ρήγα έχει να κάνει σχέση με τη τελευταία φάση προετοιμασίας του που συνδέεται με δύο επαναστατικές προκηρύξεις, το Επαναστατικό Μανιφέστο και την Προκήρυξη, που τυπώθηκε σε μεγάλο αριθμό αντιτύπων και είναι το εξής. Οι δύο προκηρύξεις στάλθηκαν στον Αντώνη Νιώτη στην Τεργέστη, για να τα παραλάβει ο Ρήγας μαζί με τον αφοσιωμένο του φίλο Χριστόφορο Περραιβό και να τα προωθήσει στην Ελλάδα. Η επιστολή, όμως, με την οποία ενημέρωνε ο Ρήγας για την αποστολή των εντύπων του, έπεσε στα χέρια του Δημητρίου Οικονόμου, εμπορικού συνεργάτη του Αντωνίου Κορωνιού, προς τον οποίο απευθυνόταν η επιστολή. Ο Οικονόμου κατέδωσε και τους δύο στην αυστριακή αστυνομία και συγκεκριμένα στον βαρόνο Πιττόνι, διοικητή της αστυνομίας στη Τεργέστη. Ο οποίος με τη σειρά του ενημέρωσε το κυβερνήτη της πόλης Κόντε Πομπήιο Μπριγκίντο κι αυτός τον διέταξε να τον συλλάβει.
    Ο Ρήγας συνελήφθη στην Τεργέστη την 1η Δεκεμβρίου του 1797 μαζί με τον Περραιβό. Κατόπιν οδηγήθηκε στη Βιέννη, στις 14 Φεβρουαρίου 1798, όπου ανακρίθηκε μαζί με τους υπόλοιπους συντρόφους του.[3] Κατάληξη των ανακρίσεων, σε συνδυασμό με τις συνεννοήσεις με τον Σουλτάνο, ήταν να εκτοπισθούν από τους συλληφθέντες οι Αυστριακοί και άλλων εθνοτήτων υπήκοοι για να δικαστούν από τις Αυστριακές αρχές, εκτός από τους Οθωμανούς, που απελάθηκαν και οδηγήθηκαν στην Οθωμανική επικράτεια για να υποστούν τις κυρώσεις του Σουλτάνου. Ο Ρήγας (41 χρονών) και οι επτά σύντροφοί του που ανήκαν στην ίδια κατηγορία, ο Ευστράτιος Αργέντης (31 χρονών, έμπορος από τη Χίο), ο Δημήτριος Νικολίδης (32 χρονών,γιατρός από τα Ιωάννινα), ο Αντώνιος Κορωνιός (27 χρονών, έμπορος και λόγιος από τη Χίο), ο Ιωάννης Καρατζάς (31 χρονών, λόγιος από τη Λευκωσία της Κύπρου), ο Θεοχάρης Γεωργίου Τουρούντζιας (22 χρονών, έμπορος από την Σιάτιστα), ο Ιωάννης Εμμανουήλ (24 χρονών, φοιτητής της ιατρικής από τη Καστοριά) και ο Παναγιώτης Εμμανουήλ (22 χρονών, αδερφός του προηγούμενου και υπάλληλος του Αργέντη), με συνοδεία των αυστριακών αρχών παραδόθηκαν στις 10 Μαΐου 1798 στους Τούρκους του Βελιγραδίου και φυλακίστηκαν στον πύργο Nebojša (Небојша), παραποτάμιο φρούριο του Βελιγραδίου. Εκεί, ύστερα από συνεχή βασανιστήρια, στις 24 Ιουνίου του 1798, στραγγαλίστηκαν και τα σώματά τους ρίχτηκαν στον Δούναβη. Για τον ακριβή γεωγραφικό εντοπισμό-τοποθεσία του αγάλματος του Ρήγα στο Βελιγράδι, καθώς και της οδού Riga od Fere (Ρήγας Φεραίος στα Σέρβικα)
    Εδώ πρέπει να σημειωθεί ότι μόλις μαθεύτηκε η σύλληψη του Ρήγα πολλοί έκανα έκκληση, στο σουλτάνο Σελίμ Γ΄, για την απελευθέρωση του. Ανάμεσα σε αυτούς ο φίλος του Ρήγα, Οσμάν Πασβανόγλου, ηγεμόνας του Βιδινίου και ο Αλή Πασάς αλλά μάταια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή