31/12/14

Προσφυγικά Κάλαντα

Τα διαφορετικά κάλαντα του 1930

 "Σήμερα έψαχνα παραδοσιακά κάλαντα για τα παιδιά. Άκουσα πολλά με καλές φωνές και παραδοσιακές ορχήστρες, όλα ωραία. Όταν όμως έπεσα σε τούτο 'δω, κάτι ρίγησε μέσα μου, στην αρχή απ' τη φοβερή αυτή φωνή, μετά απ' αυτά που λέει... Τι να πω, δεν φανταζόμουν ποτέ ότι υπήρχε τέτοιο πράγμα, η ψυχή του λαού μας είναι αστείρευτη! Φίλε που το ανέβασες, μας έστειλες αλλού, χίλια ευχαριστώ!!" nikosthe

Aρχιμηνιά κι αρχιχρονιά - δεν έχουμε παρηγοριά
κι αρχή κι αρχή καλός μας χρόνος - εξορί- εξορίστηκεν o κόσμος.
Κι αρχή που ήρκε ο Χριστός - ήρθε κεμαλικός στρατός
μες την, μες την Μικράν Ασία και μας κα-, και μας κάναν εξορία
και που να χτίσομεν φωλιά ωσάν τα έρημα πουλιά
όλοι, όλοι μας κυνηγούνε και δεν θέ-και δεν θένε να μας δούνε .
Στην πόλη στην Αγιά Σοφία θα χτίσομε καμπάνες
να βγουν τα μισοφέγγαρα, να στηριχτούν λαμπάδες
να βγουν οι τούρκοι απ΄ τα τζάμια,
να φύγουν κι οι χοτζάδες
να ρθουν τα Ελληνόπαιδα
με τους πατριαρχάδες
τότε θα ΄χομε ελπίδα πως θα πά- πως θα πάμε στην πατρίδα.

 ΚΑΙ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ ΚΑΙ ΕΤΗ ΠΟΛΛΑ 

 
Προσφυγικά Κάλαντα του 1930 - Αρχιμηνιά κι αρχιχρονιά
https://www.youtube.com/watch?v=6RlTbjYaEZU
Έτος ηχογρ. 1930 Προσφυγικά κάλαντα. Ερμηνεύει η Ειρήνη Μπογιατζή από από την Π. Φώκαια της Μικράς Ασίας.


30/12/14

Κωνσταντίνος Στυλιανού "Κατα Μέτωπον"

Ένα ακουστικό cd για την πολιτικοποιημένη ελληνική σκηνή. Το cd αυτό του Κωνσταντίνου Στυλιανού είναι χωρίς προηγούμενο για την πολιτικοποιημένη ελληνική σκηνή, που μουσικά κινείται στο χώρο του folk/rock και έντεχνου ροκ, αν και θα αδικούσαμε οποιαδήποτε ταμπέλα για το "Κατά Μέτωπον".

Πατρώα Γή (Fatherland)
https://www.youtube.com/watch?v=B361-rPL50I&spfreload=10
Το album του Κωνσταντίνου Στυλιανού με γενικό τίτλο "Κατά Μέτωπον".
Κυκλοφόρησε τον Σεπτέμβριο από την Ελληνική S-Crew Records Hellas




Αττίλας (Όμως εγώ δεν ξεχνώ δεν ξεχνώ)
https://www.youtube.com/watch?v=FQZCRlqqpEQ&spfreload=10
Στίχοι-Μουσική: Βασίλης Σκουλάς
Εκτέλεση: Κωνσταντίνος Στυλιανού
Πρώτη Εκτέλεση: Βασίλης Σκουλάς



Konstantinos Stylianou - Kata Metopon (Full Album) 
http://mavroskrinos.blogspot.com/2012/10/blog-post_14.html

29/12/14

Telly Savalas [Αριστοτέλης Σαβάλας (1922-1994)]

TEKKY S===Ο Telly Savalas (κατα κόσμον Αριστοτέλης Τσαβαλάς) ήταν μεγάλος Ελληνοαμερικανός ηθοποιός του Χόλιγουντ, ο οποίος έγινε παγκόσμια γνωστός μέσα από την τηλεοπτική σειρά «Κότζακ». Γεννήθηκε το 1922 στη Νέα Υόρκη από Έλληνες γονείς από τον Γέρακα Λακωνίας. Ο Λάκωνας πατέρας του Νίκος Σαβάλας (Τσαβαλάς) είχε εστιατόριο και η μητέρα του Χριστίνα ζωγράφιζε ως τα τέλη της ζωής της. Ο Τέλυς όταν μπήκε στο γυμνάσιο μιλούσε μόνο ελληνικά. Αποφοίτησε το 1942 και ήταν καθηγητής ψυχολογίας. Κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο άρχισε να εργάζεται για το υπουργείο Εξωτερικών μεταδίδοντας τη σειρά «Your Voice of America» και μετά για το τηλεοπτικό κανάλι ABC News. Αυτό ήταν και το ξεκίνημά του στον χώρο της ψυχαγωγίας. Η καριέρα του ως ηθοποιού άρχισε αργότερα, μετά τα 35 του. Η καριέρα του ως ηθοποιού άρχισε μετά τα 35 του, όταν ο Μπάρτ Λάγκαστερ τον διάλεξε, φατσικά, για να παίξει μαζί του στη ταινία «Birdman of Alcatraz», γνωστή στην Ελλάδα ως «Ο βαρυποινίτης του Αλκατράζ. Ήταν υποψήφιος για Όσκαρ το 1963 για την ταινία «Birdman of Alcatraz». Έγινε πολύ γνωστός εκτός από τον Κότζακ, και από την ταινία του Τζέιμς Μποντ On Her Majesty’s Secret Service όπου έπαιξε τον Ernst Stavro Blofeld. Ήταν νονός της Ελληνοαμερικανίδας ηθοποιού, Τζέννιφερ Άνιστον ενώ η κόρη του Ariana Savalas κάνει καριέρε σαν τραγουδίστρια της τζαζ.

Ο Τέλης Σαβάλας τίμησε την Ελλάδα όσο κανείς άλλος επώνυμος, και στην καθημερινότητα του υπήρξε πάντοτε δίχως άλλο, ελληνικό χρώμα. Ουδέποτε ξέχασε την Ελληνική του καταγωγή, που το διατυμπάνιζε παντού με καμάρι και υπερηφάνεια. Και ήταν πρότυπο σεμνότητας και απλότητας. Υπήρξε από τους πρώτους και ελάχιστους Έλληνες, που διαμαρτυρήθηκε και έδειξε την δυσφορία του στην Αμερικανική κυβέρνηση, όταν οι Τούρκοι εισέβαλαν στην Κύπρο. Είχε έρθει στην Κύπρο και μάλιστα είχε επισκεφθεί και το Ίδρυμα Χρίστου-Στέλιου Ιωάννου. Ενώ τέλος στην ιστορία έχει μείνει και η  συζήτησή του με τον Στυλιανό Πατακό.


Ελληνική συνέντευξη του Τέλη Σαβάλα (1971) 
https://www.youtube.com/watch?v=ffhC3A7pDLI

Who Loves Ya Baby (Theo Kojak) 
https://www.youtube.com/watch?v=e50KIEfj7cc





Lovin' understandin' man (1981)
https://www.youtube.com/watch?v=Z6fgDmWAKKw
Song by DON WILLIAMS
 

Telly describes himself as "the only virgin recording artist there is." He also has a fairly simple philosophy for making a record. He presents himself honestly. "People know that singing is not my bag, but if I say 'Hey, this is how Telly feels about this or that song,' I can't make mistakes. I can only make mistakes by pretending to be a great singer." First, you'll as, what is an actor doing making a record? Well, when you hear Telly's dramatic interpretation of "You've Lost That Lovin' Feelin'" you'll stop asking those silly questions and fall in love. Telly answers this question by modestly stating, "I was asked to make a record."

28/12/14

Στην μπουάτ...


"Τη Δεκαετία του ΄60, η Αθήνας της αντιπαροχής παραδίδεται στο τσιμέντο και στην αισθητική των εργολάβων. Οι μονοκατοικίες δίνουν τη θέση τους στις πολυκατοικίες και τα διαμερίσματα. Στην πόλη που μεγαλώνει με ραγδαίους ρυθμούς οι καλλιτέχνες του Νέου Κύματος και οι θεατές ψάχνουν νέα στέκια. Οι πολυκατοικίες είναι αφιλόξενες σε καλλιτεχνικά δρώμενα. Στην περιοχή της Πλάκας όμως απαγορεύονται τα υψηλά κτήρια για να μην κρύβουν την Ακρόπολη. Τα απαξιωμένα παλιά σπίτια στα στενάκια της Πλάκας ήταν κατάλληλα για να μετατραπούν σε "μουσικές συναγωγές". Τότε δημιουργήθηκαν οι μπουάτ, οι μουσικές σκηνές της εποχής, που παρά την απλότητα στον τρόπο διασκέδασης, κέρδισαν τη νεολαία."

"Στις αρχές του ΄60 το ορμητικό «Νέο Κύμα» έρχεται (μέσω της κινηματογραφικής «Nouvelle Vague») από τη Γαλλία για να ταράξει τα ελληνικά μουσικά ύδατα. Ο χώρος που θα φιλοξενήσει αυτό το νέο μουσικό είδος είναι η μπουάτ. Ένα μικρό, μουσικό κουτί. Λιτό, απέριττο, άμεσο και αληθινό. Οι μπουάτ στεγάζονταν στην Πλάκα, στη συνοικία των Θεών. Η μουσική ποιότητα και η ιδιαίτερη ενέργεια που χαρακτήριζαν τη μουσική των μπουάτ ξεκινούσαν από την οδό Θόλου, κατηφόριζαν τα σκαλοπάτια της Μνησικλέους και κυριαρχούσαν σε όλο το μήκος και πλάτος της «Οδού των Ονείρων». Ένα πιάνο, μια κιθάρα ή μια φυσαρμόνικα, λιγοστά καθίσματα και μία φωνή εγκαινίαζαν ένα νέο τρόπο ιερής επικοινωνίας μεταξύ των τραγουδιστών και των θαμώνων, εντελώς απογυμνωμένο από πομπώδη μουσικά εφέ. Στη μπουάτ έσμιγαν οι εργάτες με τους φοιτητές και τους καλλιτέχνες, ένα φαινομενικά ετερόκλητο κράμα ανθρώπων που όμως αναζητούσε το νέο, το ανεπηρέαστο και το διαφορετικό. Εντός αυτού του «αειθαλούς άνθους της Πλάκας» όλες οι αισθήσεις συντονίζονταν σε ένα μυσταγωγικό συνεχές ήχων και στίχων. Η ύπαρξη των μπουάτ σηματοδοτούσε την αντίθεση στο μαζικό και το ευτελές ορίζοντας τον τόπο που ωριμάζει η σκέψη και γεννιέται η αμφισβήτηση. Σταδιακά, τα μουσικά κουτιά έδωσαν τη θέση τους στα κοσμικά κέντρα με τις μεγάλες πίστες, τις φωτεινές μαρκίζες και το εγχώριο star system με τα «μεγάλα ονόματα». Οι φωνές των μπουάτ, οι συνθέτες και οι στιχουργοί του Νέου Κύματος αλλά και οι μουσικοί τους ανήκουν δικαιωματικά στη «μουσική αθανασία» αντιπροσωπεύοντας ένα αγνό και ουσιαστικό κεφάλαιο της νεώτερης ελληνικής μουσικής."

Καλλιτέχνες: Λάκης Παππάς, Ντόρα Γιαννακοπούλου, Νότης Μαυρουδής, Γιάννης Σπανός, Καίτη Χωματά, Αρλέτα, Κώστας Χατζής, Αλέξης Γεωργίου, Πάνος Τζαβέλλας, Γιώργος Παπαστεφάνου

Τα στέκια (Η μπουάτ) Ντοκιμαντέρ του Νίκου Τριανταφυλλίδη
https://www.youtube.com/watch?v=1mFXvIk1T4w

Του μικρού βοριά
https://www.youtube.com/watch?v=rwBcuK7aS-k
Ποίηση: Οδυσσέας Ελύτης Μελοποίηση: Μίκης Θεοδωράκης
Πρώτη εκτέλεση: Ντόρα Γιαννακοπούλου

μπουάτ < γαλλική boîte (ελλ. κουτί)
Μια φορά θυμάσαι
https://www.youtube.com/watch?v=r51Q3KDfHA0
Στίχοι: Γιώργος Παπαστεφάνου Μουσική: Γιάννης Σπανός
Πρώτη εκτέλεση: Αρλέτα 

 

Στην ποταμιά σωπαίνει το κανόνι
https://www.youtube.com/watch?v=POFTNBVkMwY&spfreload=10
Από την εκπομπή του Γ. Παπαστεφάνου στη ΕΡΤ "Μουσική βραδυά". Στο επεισόδιο που ήταν αφιερωμένο στις μπουάτ της Πλάκας, ο Λάκης Παππάς τραγουδάει σε μουσική Μάνου Χατζιδάκι και στίχους Ιάκωβου Καμπανέλλη "Στην ποταμιά σωπαίνει το κανόνι", τραγούδι που αρχικά είχε γραφτεί για το θεατρικό έργο του Καμπανέλλη "Παραμύθι χωρίς όνομα" (1959).


MΙΑ ΒΡΑΔΙΑ ΣΤΗ ΜΠΟΥΑΤ
https://www.youtube.com/watch?v=bGR2BmJAjHo&spfreload=10

27/12/14

"Νέο Κύμα"

"Νέο κύμα", ο όρος είναι προβληματικός και αρκετά δύσκολος προς την αποσαφίνηση του, καθώς έχει χρησιμοποιηθεί για να περιγράψει διάφορα καλλιτεχνικά κινήματα (κινηματογραφικά, μουσικά, εικαστικά κ.α) ανα ην υφήλιο.

Στην Ελλάδα βασικότεροι εκπρόσωποι του Νέου Κύματος ήταν οι: Γιάννης Σπανός, Γιάννης Αργύρης, Άκος Δασκαλόπουλος, Λάκης Παππάς, Γιώργος Ζωγράφος, Αρλέτα, Νότης Μαυρουδής, Καίτη Χωματά, Γιάννης Πουλόπουλος, Γιώργος Ρωμανός, Πόπη Αστεριάδη, Γιώργος Μούτσιος, Μιχάλης Βιολάρης, Ρένα Κουμιώτη, Κώστας Χατζής, Διονύσης Σαββόπουλος, Θανάσης Γκαϊφύλλιας κ.ά.

Εισηγητής του Νέου Κύμματος στην Ελλάδα υπήρξε ο Γιάννης Σπανός Το Νέο Κύμα ήταν ρεύμα του ελληνικού τραγουδιού που αναπτύχθηκε λίγο πριν από τα μέσα της δεκαετίας του 1960 και αποτελούσε μια προσπάθεια ανανέωσης του ελαφρού τραγουδιού. Περισσότερο ο όρος αυτός χρησιμοποιήθηκε ως διαφημιστικό σλόγκαν από την εταιρεία δίσκων Lyra, ιδέα του ευφυέστατου και ικανότατου παραγωγού της, Αλέκου Πατσιφά. Ενορχηστρωτικά χαρακτηρίζεται από μια λιτότητα, συχνά η συνοδεία του τραγουδιστή είναι μόνο μία κιθάρα. Το Νέο Κύμα χαρακτηριζόταν από συνθέσεις με εκφραστική λιτότητα και ευαισθησία, ενώ περιείχε αρκετά δάνεια στοιχεία από τη μπαλάντα. Βασίστηκε στην ευαισθησία διακεκριμένων συνθετών της εποχής (κυρίως του Μάνου Χατζιδάκι), γρήγορα όμως απέκτησε τη δική του αυθυπαρξία. Οι καλλιτέχνες αρχικά ερμήνευαν τα τραγούδια τους- συνήθως με συνοδεία κιθάρας και πιάνου- σε μικρές καλλιτεχνικές αίθουσες, τις λεγόμενες μπουάτ (στην Πλάκα). Οι στίχοι στα τραγούδια του νέου κύματος έχουν περιεχόμενο ερωτικό, κοινωνικό και πολιτικό.
Δείτε το άρθρο: Στην μπουάτ

Ακριβό μου ταίρι - Πόπη Αστεριάδη
https://www.youtube.com/watch?v=pzB2oqEYgD4
Στίχοι: Μαρία Γκόπη
Μουσική: Σταύρος Κουγιουμτζής
Εκτέλεση: Πόπη Αστεριάδη 





26/12/14

Κλασικά Χριστουγεννιάτικα Παιδικά Τραγούδια (greek edition)

Στο κλίμα των Χριστουγέννων είναι όλη η παγκόσμια αλλά και η Ελληνική μουσική βιομηχανία, αφού οι διασκευές και οι επανεκτελέσεις ξένων Χριστουγεννιάτινων τραγουδιών δίνουν και παίρνουν. 
Ξένες κλασσικές επιτυχίες όπως τo Jingle Bells, We wish you a merry Christmas, Santa Claus is coming to town, Feliz Navidad, White night, O Christmas Tree κλπ ακούγονται παντού σε όλο τον κόσμο. Ειδικά στην Ελλάδα κάποιες διασκευές έχουν εξαιρετικό ενδιαφέρον.

Ο μικρός τυμπανιστής (The little drummer boy)
https://www.youtube.com/watch?v=32t6inij9YY&spfreload=10

Γράφτηκε από την αμερικανίδα συνθέτρια Katherine Kennicott Davis το 1941, η οποία βασίστηκε σε παραδοσιακά κάλαντα της Τσεχίας. Μιλά για ένα μικρό παιδί που εμφανίζεται μπροστά στο νεογέννητο Χριστό, και είναι τόσο φτωχό που δεν έχει να του προσφέρει παρά μόνο τον ήχο του τύμπανου και του τραγουδιού του, που, όμως, φαίνεται αρκετό για το μικρό βασιλιά που χαμογελά. 

Όταν μια θεϊκή φωνή σμίγει με τις δεκάδες αγγελικές φωνές των παιδιών, τότε το αποτέλεσμα είναι απλά υπέροχο. ΚΑΛΕΣ ΓΙΟΡΤΕΣ!

https://www.youtube.com/watch?v=DT1fA59oH7Q

Ρούντολφ το ελαφάκι (Rudolf the rednosed reindeer)
https://www.youtube.com/watch?v=U-VuqWZG2ro
Μουσική: Billy Gilman
  https://www.youtube.com/watch?v=hega-GxyW6o
(feat. Asleep At The Wheel)

Οι καμπάνες χτυπούν (Last Christmas)
https://www.youtube.com/watch?v=jhUIcQ21iZQ
Στίχοι-Μουσική: Henri C. G. Han Kooreneef - George Michael
Διασκευή στα ελληνικά από τους One, το 2003
Μεταγλώττιση: Μαίρη Ελευθεριάδη

https://www.youtube.com/watch?v=E8gmARGvPlI
(Wham! George Michael & Andrew Ridgeley )

25/12/14

Παραδοσιακά Κάλαντα Χριστουγέννων

Πρόκειται για δημοτικά ευχητικά και εγκωμιαστικά τραγούδια που ψάλλονται εθιμικά κατ΄ έτος κυρίως την παραμονή μεγάλων θρησκευτικών εορτών όπως των Χριστουγέννων, της Πρωτοχρονιάς, των Θεοφανίων, ακόμη και των Βαΐων (ή Λαζάρου), με εξαίρεση εκείνων της Μεγάλης Παρασκευής που είναι κατανυκτικά. Τα Κάλαντα ξεκινούν κυρίως με χαιρετισμό και στη συνέχεια αναγγέλλουν τη μεγάλη χριστιανική εορτή που φθάνει και καταλήγουν σε ευχές.  Τα κάλαντα ψάλλονται κυρίως από παιδιά αλλά και από ώριμους άνδρες, είτε μεμονωμένα είτε κατά ομάδες που περιέρχονται οικίες, καταστήματα, δημόσιους χώρους κλπ με τη συνοδεία του πατροπαράδοτου σιδερένιου τριγώνου αλλά ενίοτε και άλλων μουσικών οργάνω. Κύριος σκοπός των τραγουδιών αυτών είναι μετά τις αποδιδόμενες ευχές τα "Χρόνια Πολλά" το φιλοδώρημα είτε σε χρήματα (σήμερα) είτε σε προϊόντα (παλαιότερα). Χαρακτηριστικό σημείο είναι η γλώσσα στην οποία αυτά ψάλλονται, στη καθαρεύουσα, καταδηλούντα την άμεση καταγωγή τους από τους Βυζαντινούς χρόνους τις Καλένδες του Ιανουαρίου που γιορτάζονταν με ιδιαίτερη λαμπρότητα. Ο μεγάλος αριθμός των διαφόρων παραλλαγών εξανάγκασε να διακρίνονται αυτά σε εθνικά ή αστικά και στα τοπικά ή παραδοσιακά (κατά περιοχή). Στα χριστουγεννιάτικα κάλαντα έχουν καταμετρηθεί περισσότερες από τριάντα παραλλαγές μόνο στον Ελλαδικό χώρο. Σήμερα εκτός των παραπάνω έχουν εισαχθεί και διάφορα αγγλοσαξωνικά χριστουγεννιάτικα τραγούδια, μερικά των οποίων έχουν και μεταγλωττιστεί στην ελληνική που δυστυχώς τείνουν να υπερκαλύψουν τα παραδοσιακά.
Επίσης και η ημέρα που ψάλλονται τα κάλαντα σε ορισμένες περιοχές ονομάζονται "Κάλαντα" (Κόλιντα, Κόλεντας, Κόλιαντας) με εξαίρεση τη νήσο Μήλο που ψέλνονταν μόνο τη παραμονή της Πρωτοχρονιάς, συντασσόμενα κάθε φορά νέα κάλαντα, με τα οποία όμως ζητούσαν οικονομική συνδρομή για κάποιο κοινωνικό σκοπό (πχ ανέγερση ή επιδιόρθωση ναού) δίδοντας και συμβουλές προς τους άρχοντες η παρατηρήσεις με σκωπτικό χαρακτήρα. Τέτοιες είναι και οι σχετικές "μαντινάδες" της Κρήτης ή "κοτσάκια" της Νάξου με σκωπτικό επίσης χαρακτήρα που ψάλλονται ως "κάλαντα". Πολλές φορές όμως όταν δεν υπήρχε φιλοδώρημα ή ήταν ευτελές τότε τα παιδιά συνέχιζαν με πολύ δυνατή φωνή έξω από την οικία δίστιχα σκωπτικά, επαναλαμβανόμενα:

«Αφέντη μου στη κάπα σου χίλιες χιλιάδες ψείρες,
άλλες γεννούν, άλλες κλωσούν κι άλλες αυγά μαζώνουν

Κάλαντα Χριστουγέννων Ερυθραίας Μικράς Ασίας
https://www.youtube.com/watch?v=DpO-CWPeVVw&spfreload=10 



Μικρασιάτικα Κάλαντα (Καλήν εσπέραν) 
https://www.youtube.com/watch?v=EXXsADLJRCs



Βυζαντινά Κάλαντα (Μιχάλης Ττερλικκάς)
https://www.youtube.com/watch?v=2kTFgJsRLV4
Από τον δίσκο "Των Γεννών τζαι της Λαμπρής"


Κυπριακά Κάλαντα (Χρήστος Σίκκης)
https://www.youtube.com/watch?v=bYgxDz4ZSVI

Νεκτάρια Καραντζή

Η Νεκταρία Καραντζή είναι ψάλτρια και τραγουδίστρια παραδοσιακής μουσικής. Κατάγεται από τη Λακωνία. Είναι η πρώτη γυναίκα ψάλτρια στην Ελλάδα, η οποία έχει επίσημη δισκογραφία βυζαντινής μουσικής από τα 14 χρόνια της και ενεργό θητεία στο αναλόγιο εκκλησιών, ως ιεροψάλτρια, από τα 9 χρόνια της. Αριστούχος με διάκριση από τη Σχολή Βυζαντινής Μουσικής της Ιεράς Μητρόπολης Πειραιώς. Είναι απόφοιτος της Νομικής του Α.Π.Θ, με μεταπτυχιακά στον Τομέα Ποινικού Δικαίου, στον Τομέα Εγκληματολογίας και στον Τομέα Εκκλησιαστικού Δικαίου από τη Νομική του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, είναι σήμερα υποψήφια διδάκτωρ Νομικής. Είναι επίσης νομικός σύμβουλος σε θέματα πνευματικής ιδιοκτησίας, ενώ ειδικεύεται στα θέματα Ποινικής Προστασίας της Πνευματικής Ιδιοκτησίας. Η φωνή της έχει ταυτιστεί με τη βυζαντινή εκκλησιαστική τέχνη και έχει αναγνωριστεί διεθνώς, στον ορθόδοξο κυρίως κόσμο, όπου κυκλοφορεί η δισκογραφία της, ως μία από τις αντιπροσωπευτικές φωνές του βυζαντινού εκκλησιαστικού μέλους. Μέσα από καλλιτεχνικές εμφανίσεις σε συναυλιακούς χώρους στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, παρουσιάζει προγράμματα αμιγώς αφιερωμένα στη βυζαντινή υμνωδία και έχει αναγνωριστεί διεθνώς ως η "ιδανική υμνωδός του βυζαντινού μέλους και της Αρχέγονης Παράδοσης". Ο κόσμος της Βυζαντινής Μουσικής τη γνώρισε, ήδη από παιδί, μέσω ηχογραφήσεων με τον Γέροντα Πορφύριο τον Καυσοκαλυβίτη, αφού με την παρότρυνση του Οσίου Πορφυρίου ακολούθησε από την παιδική της ηλικία την σπουδή της ψαλτική τέχνης, ενώ τον κόσμο της Παράδοσης τη μύησε, τη σύστησε και την ανέδειξε ο κορυφαίος δάσκαλος και ερμηνευτής της παράδοσης, Χρόνης Αηδονίδης, στον οποίο μαθητεύει από το 2003 και αποτελεί συνεργάτιδά του σε συναυλίες και δισκογραφία. Από το 2012 συνεργάζεται με τον διεθνούς φήμης μαέστρο, συνθέτη και πιανίστα Βασίλη Τσαμπρόπουλο, σε συναυλίες που επιχειρούν να εναρμονίσουν τον κόσμο της μουσικής της Δύσης με εκείνον της Ανατολής.

Κάλαντα Χριστουγέννων Θράκης "Πόψε Χριστός γεννήθηκε"
https://www.youtube.com/watch?v=-6okovmuf-M


Σύρτε μάτια μ' 
https://www.youtube.com/watch?v=sgyNh5PfA-8
Παραδοσιακό Κωνσταντινούπολης


23/12/14

Δάκης (πραγματικό όνομα: Βρασίδας Χαραλαμπίδης)

Ο Δάκης γεννήθηκε στις 26 Αυγούστου 1943 στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου. Σε ηλικία 20 ετών ήρθε στην Ελλάδα και σχεδόν ένα χρόνο μετά ξεκινά να τραγουδά σε χώρους διασκέδασης και θεαμάτων και παράλληλα ηχογραφεί το 1964 τον πρώτο του δίσκο στα Αγγλικά με τίτλο “Deep in the heart of Athens” και ακολούθησαν δίσκοι που γνώρισαν αμέσως μεγάλη επιτυχία στα Γαλλικά, Ιταλικά και Αγγλικά. Ενδεικτικά οι επιτυχίες του εκείνης της περιόδου ήταν: Monsieur Cannibal, Tu Veux out u veux pas, Mourir ou vivre, Gaston. Μιλά άπταιστα έξι γλώσσες (ελληνικά, γαλλικά, αγγλικά, ιταλικά, ισπανικά και αραβικά), γεγονός που του δίνει την άνεση να ερμηνεύει διεθνές ρεπερτόριο. Το 1968 ηχογράφησε τον πρώτο του δίσκο στα Ελληνικά με τίτλο «Γειά Σου Σ’ Ευχαριστώ» με το συνθέτη Κ. Ξενάκηκαι αμέσως μετά ακολουθεί η πρώτη του συνεργασία με τον Μίμη Πλέσσα και τις διαχρονικές επιτυχίες «ΤΟΣΑ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΑ» & «ΕΚΕΙΝΟ ΤΟ ΠΡΩΙ ΣΤΗΝ ΚΗΦΙΣΙΑ» όπου η ανταπόκριση του κοινού τον τοποθέτησε γρήγορα στους πλέον περιζήτητους ερμηνευτές της εποχής. Έχει συνεργαστεί με τους μεγαλύτερους Έλληνες συνθέτες όπως: και έχει τραγουδήσει στίχους καταξιωμένων στιχουργών. Εκτός της δισκογραφίας έχει στο ενεργητικό έναν πολύ μεγάλο αριθμό ζωντανών εμφανίσεων σε όλους τους επώνυμους χώρους διασκέδασης. Σε διεθνές επίπεδο έχει συνεργαστεί με τους Rolling Stones, Charles Aznavour, Dalida, Milva, J. Dassin, S.Distel και Ντέμη Ρούσο. Έχει συμμετάσχει σε πολλές θεατρικές παραστάσεις και στα θέατρα αλλά και σε πολλά τηλεοπτικά shows και σε πολλές Ελληνικές ταινίες. Εκπροσώπησε την Ελλάδα σε πολλά Διεθνή Φεστιβάλ Τραγουδιού αποσπώντας πολλές διακρίσεις και βραβεία. Η δισκογραφία του μέχρι σήμερα αποτελείται από 39 LP & CD και 19 singles & 45άρια.

Απεβίωσε στις 29 Μαΐου 2022.

Μίλα μου
https://www.youtube.com/watch?v=picqg-N-47c
Στίχοι-Μουσική: Robert Williams
Πρώτη Εκτέλεση: Δάκης - Χριστιάνα ( Ντουέτο )
Άλλες Εκτελέσεις: Καραφώτης - Μάρω Λύτρα


Θωρακισμένη Μερσεντές
https://www.youtube.com/watch?v=ZonKYmgH4P8
Στίχοι: Ρόνη Σοφού
Μουσική: Γιώργος Νιάρχος
Πρώτη Εκτέλεση: Δάκης
Δίσκος: "ΘΩΡΑΚΙΣΜΕΝ MERCEDES" (1991)


22/12/14

Πωλίνα (Τραγουδίστρια)

Το πραγματικό της όνομα είναι Πωλίνα-Παρασκευή Μισαηλίδου. Γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Νέα Σμύρνη. Έδωσε εξετάσεις και πέρασε στη Γαλλική Φιλολογία χωρίς όμως να φοιτήσει ποτέ. Παρακολούθησε μαθήματα ζωγραφικής, έχει θεατρική παιδεία και μιλά αγγλικά και γαλλικά. Πριν 25 χρόνια ξεκίνησε ερασιτεχνικά το τραγούδι και πρωτοεμφανίστηκε στο On the Rocks. Στη συνέχεια εμφανίστηκε σε όλες τις μεγάλες νυχτερινές πίστες δίπλα στα μεγαλύτερα ονόματα του ελληνικού τραγουδιού. Το 1981 ξεκίνησε η πεντάχρονη συνεργασία της με τον Γιώργο Μαρίνο στη Μέδουσα. Κέρδισε 2 βραβεία σε φεστιβάλ της Αυστρίας και του Τόκιο με τραγούδια του Κώστα Τουρνά και του Κώστα Χαριτοδιπλωμένου. Πήρε μέρος στο Διαγωνισμό της Γιουροβίζιον του 1979, κάνοντας φωνητικά στο τραγούδι "Σωκράτης", που ερμήνευσε η Ελπίδα. Μετείχε και στο Φεστιβάλ Τραγουδιού Θεσσαλονίκης του 1977 ερμηνεύοντας το τραγούδι "Ζει". Άρχισε δισκογραφία με την «Mπιρίμπα» των Σταμάτη Kραουνάκη και Χάρη Χαλκίτη, το 1986. Έχει γράψει 11 προσωπικούς δίσκους στις εταιρείες SONY και EMI κι έχει συμμετάσχει σε δουλειές πολλών συναδέλφων της. Έκανε αρκετές επιτυχίες στα τέλη της δεκαετίας του '80 ("Μπιρίμπα", "Πους απς", "Πάμε για τρέλλες στις Σεϋχέλλες", "Ράδιο αγάπη μου" κλπ.), ενώ συνεργάστηκε με αρκετούς γνωστούς συνθέτες, ιδιαίτερα με τον Σταμάτη Κραουνάκη.
1990 Χρήστος Δάντης - Πωλίνα - Μιχάλης Ρακιντζής "Push ups" (ο Μιχάλης Ρακιντζής έπαιξε Drums στο κομμάτι αυτο σε μια προβολή και προώθηση του τραγουδιού σε τηλεοπτική εκπομπή)

Όλοι τα παίρνουνε ( Video Clip ) / 1988
https://www.youtube.com/watch?v=Z-2sphaXdjg
Στίχοι-Μουσική: Γιάννης Καραλής
Εκτέλεση: Πωλίνα


ΠΩΛΙΝΑ "ΦΟΒΕΡΟ" / 1992
https://www.youtube.com/watch?v=xfYcd_MahTE&spfreload=10
Στίχοι-Μουσική: Γιάννης Καραλής
Στο Video clip συμμετέχει ο Τάκης Ζαχαράτος, η Ρίκα Βαγιάνη και ακούγεται και η φωνή του Παύλου Χαϊκάλη, ως γιαγιά των ''Δέκα μικρών Μήτσων΄''


21/12/14

Προοδευτικές Φωνές [Nâzım Hikmet (Ναζίμ Χικμέτ 1902-1963)]

Ο Ναζίμ Χικμέτ (Nâzım Hikmet, Θεσσαλονίκη 15 Ιανουαρίου 1902 - Μόσχα 3 Ιουνίου 1963) ήταν Τούρκος ποιητής και δραματουργός, τα έργα του οποίου μεταφράστηκαν στην Ελληνική αλλά και σε πολλές άλλες γλώσσες. Ο Χικμέτ υπήρξε μέλος του Κομμουνιστικού Κόμματος της Τουρκίας και αποτέλεσε λαμπρή περίπτωση ανθρωπιστή, ειρηνιστή και οραματιστή. Τον Απρίλιο του 1955, μετά την έναρξη του αντιαποικιακού- απελευθερωτικού αγώνα της ΕΟΚΑ, είχε προηγηθεί η δημόσια έκκληση του ποιητή προς τους Τούρκους της Κύπρου «να συνταχθούν εναντίον της βρετανικής αποικιοκρατίας»:
«Στις φωνές των προοδευτικών ανθρώπων όλου του κόσμου υπέρ του δικαιώματος της αυτοδιαθέσεως της Κύπρου και της Ενώσεώς της με την Ελλάδα, ήρθε να προστεθή χθες και η φωνή -η μόνη μέχρι στιγμής από τουρκικής πλευράς- του μεγάλου Τούρκου ποιητού Ναζίμ Χικμέτ. Ο Χικμέτ απηύθυνε μήνυμα στους Τούρκους της Κύπρου, στο οποίο τονίζει ότι ‘η Κύπρος ήταν πάντοτε ελληνική και δεν υπάρχει κανένα ζήτημα για την ελληνικότητα της νήσου. Η πλειοψηφία των κατοίκων της είναι Έλληνες και δίκαια αγωνίζονται για την Ένωσιν της νήσου με την Ελλάδα’. Απευθυνόμενος ειδικότερα στην τουρκική μειονότητα της Κύπρου, ο Τούρκος ποιητής τονίζει ότι ‘πρέπει να συνεργασθεί με τους Έλληνες Κυπρίους για την απαλλαγή της νήσου από τον Αγγλικό ιμπεριαλισμό. Μόνο όταν η νήσος απαλλαγή από τους Άγγλους ιμπεριαλιστάς, οι Τούρκοι κάτοικοί της θα μπορέσουν να ζήσουν πραγματικά ελεύθεροι. Κι αυτό δεν μπορεί να γίνει παρά με την ενότητα του Κυπριακού λαού, με τη συνεργασία από Τούρκους και Έλληνες Κυπρίους στην πάλη εναντίον του ξένου δυνάστου [...] Εκείνοι που προσπαθούν να στρέψουν τους Τούρκους εναντίον των Ελλήνων, μόνον το συμφέρον του ξένου κατακτητή εξυπηρετούν’.» Αριστερή εφημερίδα «ΑΥΓΗ», Αθήνα 17 Απριλίου 1955.
Πηγή: Αιματηρή Αλήθεια (Bloody Truth) σελ. 29-30 

Μικρόκοσμος- Ν.Χικμέτ
https://www.youtube.com/watch?v=0u7PT7heg6o
Ποίηση: Ναζίμ Χικμέτ
Απόδοση στα ελληνικά: Γιάννης Ρίτσος
Μουσική: Θάνος Μικρούτσικος
Εκτέλεση: Μαρία Δημητριάδη


Ποιήματα μελοποιημένα από τον Μάνο Λοΐζο και τον Θάνο Μικρούτσικο
  • Αν με τη μεσολάβηση
  • Αν η μισή μου καρδιά
  • Απερίγραπτη λένε
  • Για τη ζωή
  • Η πιο όμορφη θάλασσα
  • Μονάκριβή μου
  • Όπως ο Κερέμ
  • Στηθάγχη
  • Το δίχτυ
  • Κι αν τα μάτια σου"
  • Λίγα γαρούφαλλα
Νανούρισμα 1
https://www.youtube.com/watch?v=EPaDA-vIGF8
Ποίηση: Ναζίμ Χικμέτ (Απόδοση στα ελληνικά: Γιάννης Ρίτσος)
Μουσική-Εκτέλεση: Μιχάλης Κλεάνθης

 

Η πιο όμορφη θάλασσα
https://www.youtube.com/watch?v=lxkjOvc1_7g
Ποίηση: Ναζίμ Χικμέτ (Απόδοση στα ελληνικά: Γιάννης Ρίτσος)
Μουσική: Μάνος Λοΐζος
Πρώτη εκτέλεση: Μάνος Λοΐζος

20/12/14

Θάνος Ανεστόπουλος (1967-2016)

Την 1η Ιουνίου του 2009, τα "Διάφανα Κρίνα" ανακοίνωσαν μέσα από το επίσημο site τους τη διάλυσή τους. Την ανακοίνωση υπογράφουν όλα τα μέλη του συγκροτήματος εκτός από τον Θάνο Ανεστόπουλο.

"Τον  Θάνο Ανεστόπουλο τον γνωρίζουμε μέσα από την μουσική του διαδρομή με το  rock συγκρότημα Διάφανα Κρίνα. To σουρεαλιστικό σύμπαν του έχει  καταγραφεί και έχει ντύσει τα εξώφυλλα των δίσκων των Διάφανων Κρίνων.  Τα τελευταία χρόνια οι στίχοι των τραγουδιών και των ποιημάτων του, εικονοποιούνται και προβάλλονται ταυτόχρονα με τις ζωντανές εμφανίσεις του στην σκηνή. Την τελευταία φορά που τον είδα ήταν σε μια έκθεση ζωγραφικής. "  http://www.music.net.cy/easyconsole.cfm/page/read

Σήμερα 3 Σεπτεμβρίου 2016 έχασε την ζωή του μετά από πολύμηνη μάχη με τον καρκίνο.

Genre: Acoustic, Folk, Alternative Rock

Όργανα: Κιθάρες,Πιάνο, Φυσαρμόνικα, Φωνή

Σκίτσα και Ποίηση

Η Γαλέρα ( Il Galeone )
https://www.youtube.com/watch?v=5sxhG9wSzkI
Ερμηνεία: Θάνος Ανεστόπουλος
Μουσικό πριόνι: Νίκος Γιούσεφ


Το τραγούδι αυτό μάλλον γράφτηκε στη φυλακή Fossombrone το 1967 από τον αναρχικό Belgrado Pedrini... Ο αρχικός τίτλος του ποιήματος ήταν Schiavi (σκλάβοι) και όταν αργότερα μελοποιήθηκε άλλαξε τίτλο σε Il Galeone (Η γαλέρα).
Μουσική :Paola Nicolazzi
https://www.youtube.com/watch?v=Rtvuy

Ένα δάκρυ κοραλλένιο
https://www.youtube.com/watch?v=qNWO5KiX2K4
Στίχοι-Μουσική-Εκτέλεση: Θάνος Ανεστόπουλος

Ο Θάνος Ανεστόπουλος στο ''Αξιον Εστι''
https://www.youtube.com/watch?v=dAw8rz03BpE

19/12/14

Κωνσταντίνα (Τραγουδίστρια)

Η τραγουδίστρια Κωνσταντίνα Κωνσταντίνου γεννήθηκε στις 7 Οκτωβρίου 1963 και από μικρή ασχολήθηκε με την μουσική όπως και τα αδέλφια της. Το 1974 ο πατέρας τους θα χαθεί κατά την διάρκεια της βάρβαρης Τουρκικής Εισβολής και τα ίχνη του μέχρι και σήμερα δεν έχουν ακόμη εντοπιστεί. Το 1987 κυκλοφόρησε ο πρώτος της δίσκος με τίτλο "Τραγούδια για την Κωνσταντίνα" με την συμμετοχή των Τόκα και Πάριου. Τραγούδισε σε διάφορα μαγαζιά της Αθήνας και συνεργάστηκε με σπουδαίους συνθέτες και τραγουδιστές όπως οι Μαρινέλλα, Αλεξίου, Τόκας, Πάριος, Λιδάκης κ.α. Το 1983 συμμετείχε στον ευρωπαϊκό διαγωνισμό τραγουδιού "Eurovision" για λογαριασμό της Κύπρου με τον Σταύρο Σιδερά στο τραγούδι "Η αγάπη ακόμη ζει". Μαζί με τον Μάριο Τόκα τραγουδούσε στα στρατευμένα νιάτα της Κύπρου. Μεγάλη φωνητική γκάμα και αληθινός άνθρωπος. Μια εξαιρετική συνέντευξη παραχώρησε στον Τάσο Τρύφωνος που αξίζει πραγματικά να τη δείτε.

Τραγουδιστές είναι και τα αδέλφια της Άντρος και Χαρά Κωνσταντίνου.

Το σημάδι
https://www.youtube.com/watch?v=_l-Svtr4WvM
Στίχοι: Σαράντης Αλιβιζάτος
Μουσική: Μάριος Τόκας
Πρώτη εκτέλεση: Κωνσταντίνα Φωνητικά: Γιάννης Πάριος

  
Έχω μια καρδιά  
Constantina sings a song of Italian origin ("Pe Dispietto"), in the early 90s.
https://www.youtube.com/watch?v=cDrAXPzWY6A
Μουσική: Sfogli & Raffone & Carlo Faiello
Μεταγλλώττιση: Τασούλα Θωμαΐδου


Μια Ελλάδα Φως
https://www.youtube.com/watch?v=Ax4IkPTGpXk
Στίχοι: Τασούλα Θωμαίδου
Μουσική: Yanni
Εκτέλεση: Κωνσταντίνα

18/12/14

Φωτεινή Δάρρα

Η Φωτεινή Δάρρα γεννήθηκε στη Ζάκυνθο. Σπούδασε Μουσική στο Εθνικό Ωδείο και ηθοποιία στη “Σχολή Θεατρικών Σπουδών Θεοδοσιάδη”. Έχει συνεργαστεί με ορισμένους από τους σπουδαιότερους έλληνες δημιουργούς και ερμηνευτές και κυρίως όμως με τον Δημήτρη Παπαδημητρίου. Έχει τιμηθεί με σημαντικές διακρίσεις ενώ στις συνεργασίες της καταγράφονται ορισμένοι από τους σπουδαιότερους Έλληνες δημιουργούς. Έχει δώσει παραστάσεις στα μεγάλα αρχαία ελληνικά θέατρα και σε διεθνείς συναυλιακές αίθουσες. Έχει βρεθεί επί σκηνής με σημαντικά ονόματα της ελληνικής και ξένης μουσικής όπως τον αγωνιστή ενάντια στο καθεστώς της Χιλής Angel Parra, τη Μαρία Φαραντούρη, τη Μαρία Δημητριάδη, τη Βίκυ Μοσχολιού, τον Δημήτρη Μητροπάνο, τον Ramin Karimloo από τους West End Stars, τον Zülfü Livaneli κ.λ.π. Η δισκογραφία της περιλαμβάνει εκτός από τα προσωπικά της άλμπουμ και αρκετές συμμετοχές ενώ στην διάρκεια της καριέρας της έχει τιμηθεί με σημαντικές διακρίσεις στην Ελλάδα και διεθνώς.

Είναι παντρεμένη με τον πιανίστα Γιώργο Παπαχριστούδη. Αδερφός της Φωτεινής Δάρρας είναι ο δημοσιογράφος Γιάννης Δάρρας. 

"Aγάπες που μ'ανάθρεψαν'' (Μάγισσες της Σμύρνης)
https://www.youtube.com/watch?v=mW6q-nhPpY4
Στίχοι: Κώστας Φασουλάς
Μουσική: Δημήτρης Παπαδημητρίου
Εκτέλεση: Φωτεινή Δάρρα


Χίλια Μάτια (Video clip)
https://www.youtube.com/watch?v=VYsofGuDuPM
Στίχοι: Γιώργος Κορδέλλας & Φωτεινή Δάρρα
Μουσική: Carlo Faiello
Εκτέλεση: Φωτεινή Δάρρα

Λαχνίσματα ή κληρωσιές

Με τον όρο λαχνίσματα (από το ρήμα "λαγχάνω" και από το ουσιαστικό "λαχνός") ονομάζονται παιδικά κυρίως τραγούδια με μονότονο παραδοσιακό ρυθμό, που λέγονται πριν την έναρξη ομαδικών παιχνιδιών όπως το κρυφτό, προκειμένου να καθορισθεί με κλήρο είτε ο πρώτος, είτε ο τελευταίος από τον οποίο θ΄ αρχίσει το παιχνίδι. Όλα τα λαχνίσματα απαγγέλονται συλλαβιστά, ώστε σε κάθε συλλαβή να αντιστοιχίζεται καθαρά ένα προς ένα τα παιδιά που λαμβάνουν μέρος στην επιλογή-κλήρωση. Λαχαίνω σημαίνει συναντώ ή αποκτώ κάτι με τυχαία.

Οι ιδιαιτερότητες: Αν και τα λαχνίσματα είναι μέρος της προφορικής παράδοσης στον κόσμο των παιδιών, οι λέξεις λαχνίσματα, λαγχανίσματα και κληρωσιές αυτές καθαυτές δεν είναι μέρος της προφορικής αυτής παράδοσης και είναι σχεδόν άγνωστες στα παιδιά. Τα περισσότερα λεξικά/εγκυκλοπαίδειες αναφέρουν το ρήμα λαγχάνω, αλλά δεν περιέχουν τα λαγχανίσματα ούτε τα λαχνίσματα, ούτε τις κληρωσιές. Χαρακτηριστικό είναι ότι κατά τη συγγραφή του παρόντος κειμένου, οι λέξεις λαγχανίσματα και κληρωσιές δεν εμφανιζόταν να υπάρχουν ούτε μια φορά στο σύνολο των κειμένων που βρίσκεται αναρτημένο σε ελληνική γλώσσα στο διαδίκτυο, όταν ερευνήθηκε με τη βοήθεια των πιο γνωστών μηχανών αναζήτησης, ενώ η λέξη λαχνίσματα βρέθηκε σε χρήση, έστω και περιορισμένη (περίπου 300 αναφορές). Πιθανολογείται λοιπόν ότι οι όροι αυτοί είναι λόγιοι και πιθανότατα νεοπαγείς (νεολογισμοί), δημιουργημένοι από φιλόλογους κατά το δεύτερο μισό του 20ου αιώνα. Παρόμοια ποιηματάκια, συνήθως με έννοια, αλλά και ακατανόητα όπως και στα ελληνικά υπάρχουν και σε πολλές ευρωπαϊκές γλώσσες, μια ένδειξη της παγκόσμιας γλώσσας των παιχνιδιών των παιδιών.
Σημαντικότερα λαχνίσματα είναι: Α μπε μπα μπλομ, Δεν περνάς κυρά Μαρία, Άκατα μάκατα, Κοπερτί, Άνα μετάβλα, Μαριάμ, Ο Καρακατσάνης, Έχω ένα αυτοκίνητο, Ένα δύο τρία, Ενι μένι, Το γουρούνι, Κινεζάκι, Το παπούτσι που βρωμάει κ.

Τα Ζουζούνια (Παιδικό Συγκρότημα)
https://www.youtube.com/watch?v=CJRPptHFCP4&index=2&list=PLTQqehdO8XqJvcihbjHsWv3KBhdQOhjTx&spfreload=1



Συνήθως τον κλήρο αποτελεί η τελευταία συλλαβή των τραγουδιών αυτών. Στα τραγούδια μπορεί να υπάρχουν και ερωτοαποκρίσεις, οπότε από τις συλλαβές αυτών καθίσταται πιο δύσκολο να βρεθεί εκ των προτέρων σε ποιόν θα τύχει η τελευταία συλλαβή. Μετά το πρωταρχικό ερώτημα "Να τα βγάλουμε;", κάποιο παιδί - συνήθως αυτό που έκανε την ερώτηση - κάνει τη "μάνα" και αφού όλα τα υπόλοιπα παιδιά (από δύο και πάνω) αποδέχονται τη πρόσκληση, κάνουν κύκλο και η μάνα αρχίζει το τραγούδι (λαγχάνισμα). Χαρακτηριστικό αυτών των τραγουδιών είναι ότι πολλές φορές ξεκινάνε με την αρχική λέξη μπουφ. Πολλά από τα λαχνίσματα είναι πραγματικά "καβαλιστικά" ή "μαγικά". Θα περιμέναμε φυσιολογικά, ότι ο παίκτης στον οποίο τυχαίνει η τελευταία συλλαβή θα έπαιρνε και το ρόλο για τον οποίο γινόταν λόγος. Όμως αυτό θα ήταν πολύ απλό, αντίθετα, αυτός ο παίκτης βγαίνει, και το λάχνισμα ξαναρχίζει μέχρι να μείνει ένας μόνο παίκτης. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το ίδιο το λάχνισμα είναι κι αυτό ένα παιχνίδι. Τα παιδιά που συμμετέχουν διασκεδάζουν με το λάχνισμα, επειδή κάθε φορά ανανεώνεται η συγκίνηση που νιώθουν πριν μάθουν σε ποιον θα πέσει η τελευταία συλλαβή. Τα λαχνίσματα είναι πολύ διαδεδομένα όχι μόνο στις πόλεις αλλά και στην ελληνική ύπαιθρο, και τα σημαντικότερα αυτών λέγονται πανελλαδικά. Πολλά από αυτά είναι ακατανόητα πλην όμως ακούγονται θαυμάσια από τα παιδιά που τα διαδίδουν στα μικρότερα.

Ήταν ένα μικρό καράβι
https://www.youtube.com/watch?v=i26UecU9BaM


Παιδικά Τραγουδάκια
http://mousikovlog.blogspot.com/2014/12/blog-post_17.html

17/12/14

Αγαπημένα παιδικά τραγουδάκια (για όσους έχουν παιδιά)

Παιδικά τραγουδάκια:
 Top15: Ήταν ένας γάιδαρος, Αχ κουνελάκι, Μια ωραία πεταλούδα, Από που΄σαι ποταμάκι, Περνά-περνά η μέλισσα, Χαρωπά τα δυο μου χέρια τα χτυπώ, Δεν περνάς κυρά Μαρία, Τα παπάκια στη σειρά, Ο Μπάρμπα Μπρίλιος, Κούνια μπέλλα, Βατζιβιτζέλο Βάτζιβιτζό, Η γιαγιά μας η καλή, Η καλή μας η γελάδα, Το σχολείο των Στρούμφ και για λίγο πιο μεγάλα παιδιά το Ήταν ένα μικρό καράβι, Τα τερατάκια της τσέπης, o Γορίλλας και το Ελεφαντάκι.


Ο Γορίλλας
https://www.youtube.com/watch?v=piMLTXCDleA
Πολύ καλή απόδοση στα ελληνικά ενός κλασσικού τραγουδιού του μεγάλου Brassens  (1952)
Μετάφραση-Διασκευή-Εκτέλεση: Χρήστος Θηβαίος
 
(Original Record) https://www.youtube.com/watch?v=QSAzyMceCOA

Το Ελεφαντάκι
https://www.youtube.com/watch?v=OPahdiPP-rY
Στίχοι-Μουσική: Γιώργος Χατζηπιερής
Εκτέλεση: Φοίβος Δεληβοριάς
Από το Δίσκο: "Ο τεμπέλης Δράκος και άλλες ιστορίες", 2005
Σκουλουκούιν
https://www.youtube.com/watch?v=IHuUMRQsH1M
Στίχοι-Μουσική: Γιώργος Χατζηπιερής
Εκτέλεση: Ελευθερία Αρβανιτάκη
Από το Δίσκο: "Ο τεμπέλης Δράκος και άλλες ιστορίες", 2005
 

Λαχνίσματα - Κληρωσιές
http://mousikovlog.blogspot.com/2014/12/blog-post_18.html

16/12/14

Στέλιος Βαμβακάρης (1947-2019)

Ο Στέλιος Βαμβακάρης (γεν. 2 Μαρτίου 1947, στο Πειραιά) είναι λαϊκός μουσικός συνθέτης και δεξιοτέχνης του μπουζουκιού, δευτερότοκος γιος του Μάρκου Βαμβακάρη. Υπήρξε επαγγελματίας μουσικός από την ηλικία των δώδεκα ετών στο πλευρό του πατέρα του και συνεργάστηκε με σημαντικούς μουσικούς του ρεμπέτικου, όπως ο Παπαϊωάννου, ο Τσιτσάνης, ο Παγιουμτζής και ο Περπινιάδης, καθώς και με εκπροσώπους της λαϊκής και έντεχνης μουσικής. Είναι από τους πρωτοπόρους μουσικούς που ασχολήθηκαν με τις κοινές ρίζες των Αμερικάνικων blues και του μπουζουκιού. Χρησιμοποιώντας διαφορετικά κουρδίσματα του τρίχορδου μπουζουκιού, τα λεγόμενα καραντουζένια έγραψε και συνεχίζει να γράφει τραγούδια με αυστηρά προσωπικό στυλ που μοιάζει με ένα ιδιαίτερο κράμα πειραιώτικου ρεμπέτικου και blues[1]. Το 1994 έγραψε μουσική για τον δίσκο Ρομαντικοί Παραβάτες - Η Φαντασία στην Εξουσία ο οποίος ξεχώρισε για τον ιδιαίτερο ήχο του. Η καλλιτεχνική αξία του ιδιαίτερου ύφους της μουσικής του έχει αναγνωριστεί και από τη διεθνή blues κοινότητα. Σε φεστιβάλ στη πόλη Φάλον (Σουηδία) έπαιξε μαζί με τον Τζον Λι Χούκερ και το 2003, στο φεστιβάλ World Got The Blues στο Λονδίνο με τον Taj Mahal και την Cesaria Evora. To 2010 έπαιξε στο Palais des Beaux Arts στο Βέλγιο μπροστά σε δύο χιλιάδες άτομα στο φεστιβάλ Balkan Trafik. Έχει ταξιδέψει σε πολλές χώρες του κόσμου όπου παρουσιάζει τα τραγούδια του αλλά και τραγούδια του πατέρα του Μάρκου. Έχει συνθέσει μουσική για τον κινηματογράφο, όπως για την ταινία του Γιώργου Πανουσόπουλου «Μια μέρα τη νύχτα», αλλά και για θεατρικά έργα. Πολλά αξιόλογα τραγούδια του, σε στίχους δικούς του, του πατέρα του αλλά και σημαντικών ποιητών και στιχουργών όπως ο Τάσος Λειβαδίτης, ο Λευτέρης Παπαδόπουλος, και ο Λευτέρης Χαψιάδης δεν έχουν κυκλοφορήσει στη δισκογραφία.

ΡΟΜΑΝΤΙΚΟΙ ΠΑΡΑΒΑΤΕΣ: Πάνος Ηλιόπουλος, Στέλιος Βαμβακάρης, Παύλος Σιδηρόπουλος, Θανάσης Γκαϊφύλλιας, Περικλής Χαρβάς, Πάνος. Σαββόπουλος, Louisiana Red, Γ. Ανδρέου, Δέσποινα Γλέζου, Νικόλας Γκίνης.

Ο Στέλιος Βαμβακάρης πέθανε στις 17 Ιουνίου 2019.

Η φαντασία στην εξουσία
https://www.youtube.com/watch?v=VXIQ-ayl74A
"Ένα από τα εναλλακτικά διαμάντια του Στέλιου Βαμβακάρη σε στίχους του Πάνου Ηλιόπουλου, τραγουδισμένο από τον ίδιο στις 1002 νύχτες. Όταν ρώτησα το Στέλιο, αν έπρεπε ένα τραγούδι του να μείνει στην ιστορία, ποιό θα ήθελε να είναι, αυθόρμητα μου απάντησε: "Η φαντασία στην εξουσία". Το τραγούδι τραγουδήθηκε για πρώτη φορά από τον Παύλο Σιδηρόπουλο στους Ρομαντικούς Παραβάτες." machos

"Η Φαντασία Στην Εξουσία ανέτρεχε στο γνωστό σύνθημα των φοιτητών στο Μάη του 1968." heartfeltwors
"Σύντομο δελτίο ειδήσεων"
https://www.youtube.com/watch?v=1jJqiq7eQiY
Στίχοι: Πάνος Ηλιόπουλος Μουσική: Στέλιος Βαμβακάρης
Δίσκος: Η Φαντασία στην Εξουσία -- Ρομαντικοί παραβάτες
Από ζωντανή ηχογράφηση στο Δεύτερο Πρόγραμμα την Κυριακή 1/4/2012 στην εκπομπή του Γιώργου Τσάμπρα "Ησυχία, γράφουμε"


"Απίστευτη μπλουζιά!"  Immortalité


15/12/14

Τάκης Σινόπουλος (1917-1981)

Τάκης Σινόπουλος ποιητής και συγγραφέας της πρώτη μεταπολεμική γενιά. Επηρεάστηκε ιδιαίτερα από τους Τ.Σ. Έλιοτ, Σεφέρη και Έζρα Πάουντ. Γενικά η ποίηση του είναι λυρική, επιγραμματική και κυριαρχείται από τραγική αυτογνωσία και απαισιοδοξία. Στα τελευταία χρόνια της ζωής του παρατηρήθηκε μια μεταστροφή στη χρήση του γλωσσικού υλικού προς έναν αντιποιητικό, επιθετικό και συχνά ειρωνικό λόγο. Μεγάλο μέρος της βιβλιοθήκης του το είχε δωρίσει στο πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.

Ο Καιόμενος
https://www.youtube.com/watch?v=IyTbWAoYiK0
Ποίηση: Τάκης Σινόπουλος (1957)
Μελοποίηση/Τραγούδι: Φρόσω Παπαθανασίου
(Λύκειο Ιδαλίου, σχολική χρονιά 2012-2013)


Μία φιλολογική παρατήρηση: Το ποίημα του Τάκη Σινόπουλου «Ο καιόμενος» ανήκει στην ποιητική συλλογή του "Μεταίχμιο Β΄" (1949-1955) το οποίο και εκδόθηκε το 1957 στην Αθήνα. Ο ποιητής στη συλλογή του αυτή καταγράφει σκέψεις και εμπειρίες από τα χρόνια που ακολούθησαν το τέλος του εμφυλίου πολέμου. Συνεπώς το ποίημα δεν σχετίζεται με καθ΄ οιονδήποτε τρόπο με την αυτοπυρπόληση του Κώστα Γεωργάκη που συνέβη στις 19/9/1970 είτε με την ηρωική θυσία του Γρηγόρη Αυξεντίου στις 3/3/1957. Για τον Γεωργάκη ποίημα έγραψε ο Νικηφόρος Βρεττάκος και για τον Αυξεντίου ο Γιάννης Ρίτσος. 

"Η ΧΩΡΑ ΕΔΩ ΕΙΝΑΙ ΣΚΟΤΕΙΝΗ. ΚΑΙ ΔΥΣΚΟΛΗ. ΦΟΒΑΜΑΙ."
Ρεπορτάζ Χωρίς Σύνορα: Η ιστορία του Κώστα Γεωργάκη
Προσωπικά: Κώστας Γεωργουσόπουλος

Το Γράμμα
https://www.youtube.com/watch?v=9OHkAa0fmUo
Ποίηση: Τάκης Σινόπουλος
Εκτέλεση: Καταραμενακονρντα
Album: + τεχνία - (συλλογή)

14/12/14

ΝΟΣΤΡΑΔΑΜΟΣ 1970--1975

Ένα από τα σημαντικότερα ρόκ συγκροτήματα της δεκαετίας του '70.

Μέλη του group:
Στέλιος Φωτιάδης -μπάσσο, φωνή
Δέσποινα Γλέζου -φωνή, κιθάρα
Ιπποκράτης Εξαρχόπουλος -κιθάρα, φωνή
Christine King -φωνή

Είδος: Greek Rock, Pop-Rock, Pop

"Οι Νοστράδαμος ήταν ένα γκρουπ, που μεσουρανούσε στην ελληνική ροκ σκηνή της δεκαετίας του ‘70. Στην αρχή, μέλη του συγκροτήματος ήταν, ο Στέλιος Φωτιάδης, ο Ιπποκράτης Εξαρχόπουλος με το ψευδώνυμο Τσάρλι, και η τραγουδίστρια, Κρις Κινγκ. Το συγκρότημα πήρε το όνομά του από το Γάλλο προφήτη Νοστράδαμο. Πριν αποκτήσει το όνομά του και γίνει ευρέως γνωστό, το συγκρότημα εμφανίζονταν ως support group των Πελόμα ΜποΚιου, του Βλάσση Μπονάτσου. Η απήχηση που είχε στο κοινό της εποχής ήταν μεγάλη και αμέσως το συγκρότημα βαφτίστηκε και άρχισε τις επίσημες εμφανίσεις. Πρώτη τους εμφάνιση ήταν στις 17 Νοεμβρίου του 1972, στα εγκαίνια του club Romeo. Λίγο νωρίτερα, είχε ενταχθεί στο γκρουπ η Δέσποινα Γλέζου, η γνωστή ροκ τραγουδίστρια και πρώην μέλος των Poll. Την ίδια χρονιά, το τετραμελές πια συγκρότημα πήρε μέρος στο φεστιβάλ τραγουδιού Θεσσαλονίκης, με το τραγούδι «Δως μου το χέρι σου» και κέρδισε το βραβείο του καλύτερου πρωτοεμφανιζόμενου συνθέτη και εκτελεστή. Το single του τραγουδιού γνώρισε την απόλυτη αποθέωση, αφού πούλησε 9.000 αντίτυπα μέσα σε ένα μήνα. Όλα πήγαιναν καλά για το συγκρότημα, που αν και… Νοστράδαμος, δεν προέβλεψε την καταστροφή."

Η μηχανή του Χρόνου: Νοστράδαμος
https://www.youtube.com/watch?v=6GPglMr6rcc (Η σύλληψη του Τσάρλι)
https://www.youtube.com/watch?v=DyG1gIzuFkg (Αρχή του συγκροτήματος -Το τέλος του Τσάρλι)

Something Lost -- Chris King
https://www.youtube.com/watch?v=qi-GNZoCl14
Ένα πραγματικά εξαιρετικό τραγούδι των Νοστράδαμος με αγγλικό στίχο για τη δυστυχία των πολέμων. Για τα παιδιά όλου το κόσμου


Νοστράδαμος - Δώς μου το χέρι σου 
https://www.youtube.com/watch?v=i7GdP2TvpZM
Στίχοι: Στέλιος Φωτιάδης
Μουσική: Εύη Ρουμελιώτη
Εκτέλεση: Δέσποινα Γλέζου

Έπειτα άπό αυτήν την επιτυχία η Γλέζου παραμένει στο συγκρότημα μέχρι το 1975. Το 1974 αποχωρούν ο Ιπποκράτης Εξαρχόπουλος και η Chris King και αντικαταστάθηκαν από την Ρένα Παγκράτη και τον Μιχάλη Λαμπρόπουλο.Το συγκρότημα συνεχίζει και εμφανίζεται σε διάφορους χώρους και club όπως το ΕΛΑΤΗΡΙΟ μαζί με τους SOCRATES και τα ΑΝΑΚΑΡΑ.