8/11/14

Η αληθινή Blues και το ρεμπέτικο μπλούζ

Με τον όρο μπλουζ αναφέρεται το φωνητικό και οργανικό μουσικό ιδίωμα που εκφράζεται με «Μπλου» νότες (blue notes) δηλαδή υφέσεις στην 3η και 7η νότα της κλίμακας και επαναλαμβανόμενο μοτίβο συνήθως δωδεκάμετρης μορφής. Η μπλους γεννήθηκε στις αφροαμερικανικές κοινότητες των Η.Π.Α. ως ανάμειξη στοιχείων με αφρικανικές ρίζες, εκκλησιαστική μουσική (Σπιρίτσουαλς και Γκόσπελ), ύμνους του εμφυλίου πολέμου και άλλα μουσικά ιδιώματα. To μπλουζ επηρέασε σε σημαντικό βαθμό την ύστερη αμερικανική και δυτικοευρωπαϊκή μουσική και συνδέθηκε με άλλα είδη όπως το ράγκταϊμ, η Τζαζ, το rhythm and blues. το Ροκ εντ ρολ, το Χιπ χοπ και η Ποπ.

Ειδικά η πρόωρη μπλουζ πήρε συχνά τη μορφή μιας χαλαρής αφήγησης. Ο τραγουδιστής εξέφρασε « τα προσωπικά του δεινά σε έναν κόσμο σκληρής πραγματικότητας: μιας χαμένης αγάπης, ή της σκληρότητας των αστυνομικών και της καταπίεσης στα χέρια των λευκών, στους δύσκολους καιρούς.». Ωστόσο, αν και τα μπλουζ έχουν αποκτήσει μια σύνδεση με τη δυστυχία και την καταπίεση, οι στίχοι θα μπορούσε επίσης να είναι χιουμοριστικοί και πρόστυχοι.
Καλλιτέχνες: Τσάρλι Πάτον, Γουϊλι Μπράουν, Μπόμπι Μπλού Μπλάντ, Ρόι Μπιουκάναν, Μπλάιντ Λέμον Τζέφερσον, Ρόμπερτ Τζόνσον, Λάιτνινγκ Χόπκινς κ.ά.

TOP 10 BLUES SONGS
https://www.youtube.com/watch?v=4SaxOJwHO80


"Truly classic!" Josephine Julian
Στην Ελλάδα ένας από τους πρωτοπόρους μουσικούς που ασχολήθηκαν με τις κοινές ρίζες των Αμερικάνικων blues και του μπουζουκιού ήταν ο Στέλιος Βαμβακάρης. Μάλιστα το 1988 ηχογράφησε με τον Louisiana Red το δισκο/CD "Το μπλουζ συναντά το Ρεμπέτικο"(εταιρία: "Εβδομη Διάσταση"), που περιέχει 8 blues κομμάτια με μπουζούκι και μπαγλαμά. Η καλλιτεχνική αξία του ιδιαίτερου ύφους της μουσικής του έχει αναγνωριστεί και από τη διεθνή blues κοινότητα. Σε φεστιβάλ στη πόλη Φάλον (Σουηδία) έπαιξε μαζί με τον Τζον Λι Χούκερ και το 2003, στο φεστιβάλ World Got The Blues στο Λονδίνο με τον Taj Mahal και την Cesaria Evora.

Το Blues του Στέλιου Βαμβακάρη
https://www.youtube.com/watch?v=baeXoy3tezU
2001 ΜΙΑ ΜΕΡΑ ΤΗ ΝΥΧΤΑ - ATHENS BLUES (SOUNDTRACK)
 "Οταν τα Blues της Λου'ι'ζιάνας και της Νέας Ορλεάνης συναντούν το Ρεμπέτικο της Σύρου και του Πειραιά." ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΡΟΚ

1 σχόλιο:

  1. Τα σπιρίτσουαλς (spirituals) είναι ένα είδος λαϊκού, "μαύρου", Αφρο-αμερικάνικου τραγουδιού με έντονο το θρησκευτικό στοιχείο. Τα σπιρίτσουαλς συνδέονται παραδοσιακά τόσο με τα μπλουζ όσο και με την τζαζ μουσική και αποτελούν κυρίως έκφραση της θρησκευτικής πίστης.

    Είναι γνωστό ότι πολύ σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση της τζαζ έπαιξε η θρησκευτικότητα των νέγρων. Η νέα θρησκεία ήταν ένα μέσο που μπορούσε να προσφέρει λυτρωτική διέξοδο και ελπίδα στους δούλους. Οι νέγροι παρατήρησαν μια μεγάλη ομοιότητα ανάμεσα στη δική τους καταπίεση και την καταπίεση των Εβραίων της Βίβλου. Καθώς από την Αφρική είχαν φέρει το μουσικό ένστικτό τους και τη δυνατότητα να συνθέτουν αυθόρμητα απλές μελωδίες, ήταν φυσικό να εκφράσουν την ελπίδα τους στο Θεό με θρησκευτικά τραγούδια. Τα λόγια σ' αυτές τις μελωδίες είναι συχνά παρμένα από χωρία της Βίβλου, όπου θριαμβεύει τό καλό.

    Η πεντατονική κλίμακα (ο ήχος της οποίας αποδίδεται αν παιχθούν μόνο τα 5 μαύρα πλήκτρα μιας οκτάβας στο πιάνο), που τη συναντάμε στη λαϊκή μουσική πολλών λαών, υπήρξε βάση για τη μελωδία των χορωδιακών σπιρίτσουαλς, τα οποία δε σταμάτησαν να τραγουδιούνται μέχρι σήμερα από συγκροτήματα, ως κοσμικό μουσικό είδος, παρόλη τήν εξέλιξη της τζαζ. Η πρωτόγονη πεντατονική κλίμακα με το πέρασμα του χρόνου και την προσθήκη των λεγόμενων Blue Notes (πρόσθετες αλλοιωμένες νότες σε συγκεκριμένα σημεία της πεντατονικής κλίμακας), οδήγησαν στη λεγόμενη Μπλου κλίμακα (Blues Scale), που αποτέλεσε βάση για τη μελωδία των τραγουδιών Μπλουζ (Blues), αλλά και για την τζαζ μέχρι σήμερα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Συνολικες Προβολες