"Πιστεύω
σ' ένα Θεό, Ακρίτα, Διγενή, στρατευόμενο πάσχοντα μεγαλοδύναμο, όχι
παντοδύναμο, πολεμιστή στ' ακρότατα σύνορα, στρατηγό αυτοκράτορα σε όλες
τις φωτεινές δυνάμεις, τις ορατές και τις αόρατες.
Πιστεύω στ' αναρίθμητα, εφήμερα προσωπεία που πήρε ο Θεός στους αιώνες
και ξεκρίνω πίσω από την απαυτή ροή του την ακατάλυτη ενότητα. Πιστεύω στον άγρυπνο βαρύν αγώνα Του, που δαμάζει και καρπίζει την ύλη τη ζωοδόχα, πηγή φυτών και ανθρώπων. Πιστεύω στην καρδιά του ανθρώπου, το χωματένιο αλώνι, όπου μέρα και νύχτα παλεύει ο Ακρίτας με το θάνατο. "Βοήθεια!" κράζεις, Κύριε. "Βοήθεια!" κράζεις, Κύριε, κι ακούω. Μέσα μου οι προγόνοι και απογόνοι κι οι ράτσες όλες, κι όλη η γης, ακούμε με τρόμο, με χαρά, την κραυγή Σου. Μακάριοι όσοι την ακούν και χύνουνται να σε λυτρώσουν Κύριε, και λεν: "Εγώ και συ μονάχα υπάρχουμε". Μακάριοι όσοι σε λύτρωσαν, σμίγουν μαζί Σου Κύριε, και λεν: "Εγώ και Συ είμαστε Ένα". Και τρισμακάριοι όσοι κρατούν, και δε λυγούν, απάνω στους ώμους τους, το μέγα, εξαίσιο, αποτρόπαιο μυστικό: "Και το Ένα τούτο δεν υπάρχει!" Το πενταπόσταγμα της σκέψης του Νίκου Καζαντζάκη, για το σκεπτόμενο
στρατευμένο ανθρώπο, που προσπαθεί να ξεφύγει από τους απάνθρωπους
κοινωνικούς νόμους και τις προκαταλήψεις ΑΣΚΗΤΙΚΗ
Ο θάνατός του, τους ευχαρίστησε, ακόμη και μετα θάνατον όμως τους ενοχλούσε. Η σορός του Καζαντζάκη, φτάνοντας στην Αθήνα, αρχικά μεταφέρεται στο στρατιωτικό αεροδρόμιο της Ελευσίνας. Η Ελένη Καζαντζάκη σύζυγός του, ζήτησε να τεθεί η σορός του σε λαϊκό προσκύνημα, επιθυμία την οποία ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών Θεόκλητος απέρριψε ασυζητητί. Η σορός από την Αθήνα μετφέρεται στη πατρώα γή και προς ταφή εις τον προμαχώνα Μαρτινέγκο των Ενετικών τειχών διότι η ταφή του σε νεκροταφείο απαγορεύτηκε.
Ο Νίκος Καζαντζάκης υπήρξε πολυγραφότατος. Ασχολήθηκε σχεδόν με κάθε είδος λόγου: Ποίηση δραματική, επική, λυρική, δοκίμιο, μυθιστόρημα στα Ελληνικά και στα Γαλλικά, ταξιδιωτικές εντυπώσεις, αλληλογραφία, παιδικό μυθιστόρημα, μετάφραση από τα Αρχαία Ελληνικά, Γαλλικά, Ιταλικά, Αγγλικά, Γερμανικά και Ισπανικά, κινηματογραφικά σενάρια, ιστορία, σχολικά βιβλία, παιδικά βιβλία διασκευή και μετάφραση, λεξικά γλωσσικά και εγκυκλοπαιδικά, δημοσιογραφία, κριτική, αρθρογραφία. Το κύριο σώμα του έργου του αποτελείται από την "ΑΣΚΗΤΙΚΗ", η οποία είναι ο σπόρος απ' όπου βλάστησε όλο του το έργο, την "ΟΔΥΣΣΕΙΑ", δίπλα στην οποία όλα τα υπόλοιπα χαρακτηρίζονται ως «πάρεργα».
https://www.youtube.com/watch?v=TVml5NjdZ-g
Στίχοι: Νίκος Καζαντζάκης
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις
Πρώτη Εκτέλεση: Γιώργος Ρωμανός
Άλλες Εκτελέσεις: Μανώλης Λιδάκης, Φλέρυ Νταντωνάκη, Μαρινέλλα κ.α.
Λευτεριά (Πηδάει η φωτιά)
https://www.youtube.com/watch?v=U0Qcowa4VRE
Στίχοι: Νίκος Καζαντζάκης
Μελοποίηση: Νάσος Παναγιώτου
Εκτέλεση: Αντώνης Καλογιάννης
Δίσκος: "Αντώνης Καλογιάννης", 1975
"Δεν υπάρχει άλλος Νεοέλληνας συγγραφέας που να έχει τόσο πολύ υβρισθεί, προπηλακισθεί, διαβληθεί, συκοφαντηθεί, για διάφορα ζητήματα, όπως ο Νίκος Καζαντζάκης. Ουδένα αυτός ο άνθρωπος έβλαψε. Και, όμως, κατά περιόδους όλοι απάνω του επέπεσαν. Γύρω από τον Καζαντζάκη πλέκτηκε μια τερατώδης μυθολογία, για ό,τι έκανε και για ό,τι δεν έκανε, για ό,τι έπρεπε να κάνει και δεν το έκανε και ούτω καθ' εξής. Σαν να τον είχαν βάλει κάτω από μικροσκόπιο. Και έβλεπαν ό,τι ήθελαν να βλέπουν και έλεγαν ό,τι ήθελαν να πουν." Π. ΣΤΑΥΡΟΥΓια την ακέραιη παρουσία του καταπολεμήθηκε από την Πολιτεία και από την Εκκλησία, τόσο από την Ορθόδοξη όσο και από την Ρωμαιοκαθολική. Αιτίες για αυτούς στάθηκαν τα βιβλία του. Ο ίδιος ο Καζαντζάκης, απαντώντας στις απειλές της Ελληνικής Εκκλησίας για τον αφορισμό του, έγραψε σε επιστολή του: "Μου δώσατε μια κατάρα, Άγιοι Πατέρες, σας δίνω μια ευχή: Σας εύχομαι να 'ναι η συνείδησή σας τόσο καθαρή όσο η δική μου και να 'στε τόσο ηθικοί και θρήσκοι όσο είμαι εγώ." Η αντιπαλότητα όμως δεν σταμάτησε εδώ, ο Τελευταίος Πειρασμός καταγράφτηκε στον Κατάλογο των Απαγορευμένων Βιβλίων της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας, στο περιβόητο Index Librorum Prohibitorum. Ο Καζαντζάκης απέστειλε και σε αυτούς σχετικό τηλεγράφημα στην Επιτροπή του Index με τη φράση του χριστιανού απολογητή Τερτυλλιανού: «Ad tuum, Domine, tribunal appello», δηλαδή «Στο Δικαστήριό σου, Κύριε, κάνω έφεση».
Ο θάνατός του, τους ευχαρίστησε, ακόμη και μετα θάνατον όμως τους ενοχλούσε. Η σορός του Καζαντζάκη, φτάνοντας στην Αθήνα, αρχικά μεταφέρεται στο στρατιωτικό αεροδρόμιο της Ελευσίνας. Η Ελένη Καζαντζάκη σύζυγός του, ζήτησε να τεθεί η σορός του σε λαϊκό προσκύνημα, επιθυμία την οποία ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών Θεόκλητος απέρριψε ασυζητητί. Η σορός από την Αθήνα μετφέρεται στη πατρώα γή και προς ταφή εις τον προμαχώνα Μαρτινέγκο των Ενετικών τειχών διότι η ταφή του σε νεκροταφείο απαγορεύτηκε.
Ο Νίκος Καζαντζάκης υπήρξε πολυγραφότατος. Ασχολήθηκε σχεδόν με κάθε είδος λόγου: Ποίηση δραματική, επική, λυρική, δοκίμιο, μυθιστόρημα στα Ελληνικά και στα Γαλλικά, ταξιδιωτικές εντυπώσεις, αλληλογραφία, παιδικό μυθιστόρημα, μετάφραση από τα Αρχαία Ελληνικά, Γαλλικά, Ιταλικά, Αγγλικά, Γερμανικά και Ισπανικά, κινηματογραφικά σενάρια, ιστορία, σχολικά βιβλία, παιδικά βιβλία διασκευή και μετάφραση, λεξικά γλωσσικά και εγκυκλοπαιδικά, δημοσιογραφία, κριτική, αρθρογραφία. Το κύριο σώμα του έργου του αποτελείται από την "ΑΣΚΗΤΙΚΗ", η οποία είναι ο σπόρος απ' όπου βλάστησε όλο του το έργο, την "ΟΔΥΣΣΕΙΑ", δίπλα στην οποία όλα τα υπόλοιπα χαρακτηρίζονται ως «πάρεργα».
ΕΠΟΧΕΣ ΚΑΙ ΣΥΓΓΡΑΦΕΣ
https://www.youtube.com/watch?v=YZc3pp6kZiA
Δεν ήταν νησίhttps://www.youtube.com/watch?v=TVml5NjdZ-g
Στίχοι: Νίκος Καζαντζάκης
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις
Πρώτη Εκτέλεση: Γιώργος Ρωμανός
Άλλες Εκτελέσεις: Μανώλης Λιδάκης, Φλέρυ Νταντωνάκη, Μαρινέλλα κ.α.
Δεν ήταν νησί
Ήταν θεριό που κείτουνταν στη θάλασσα
Ήταν η γοργόνα, η αδερφή του Μεγαλέξαντρου
Που θρηνούσε και φουρτούνιαζε το πέλαγο
Άμα λευτερωθεί η Κρήτη
Θα λευτερωθεί και μένα η καρδιά μου
Άμα λευτερωθεί η Κρήτη, θα γελάσω
https://www.youtube.com/watch?v=U0Qcowa4VRE
Στίχοι: Νίκος Καζαντζάκης
Μελοποίηση: Νάσος Παναγιώτου
Εκτέλεση: Αντώνης Καλογιάννης
Δίσκος: "Αντώνης Καλογιάννης", 1975
" Το πρώτο σου χρέος, εχτελώντας τη θητεία σου στη ράτσα, είναι να νιώσεις μέσα σου όλους τους προγόνους. Το δεύτερο, να φωτίσεις την ορμή τους και να συνεχίσεις το έργο τους. Το τρίτο σου χρέος, να παραδώσεις στο γιο τη μεγάλη εντολή να σε ξεπεράσει."