Με το ξεκίνημά της, η Ελένη Βιτάλη φανερώνει το βασικό χαρακτηριστικό, που θα
καθορίσει εξ αρχής την πορεία της: την συνύπαρξη εντός της δύο
κόσμων, συμπληρωματικών αλλά και συχνά αντιφατικών, αυτόν του Νεοέλληνα και του Τσιγγάνου. Πρώτος και μεγάλος δάσκαλος της υπήρξε ο πατέρας της, Τάκης Λαβίδας και η μητέρα της Λούση Καραγεωργίου.
"Ο καλλιτέχνης δεν μπορεί να είναι στρατευμένος για να είναι καλλιτέχνης, όπως κάθε ελεύθερος άνθρωπος, δεν μπορεί να είναι στρατευμένος πουθενά παρά μόνο στην ελευθερία." Ελένη Βιτάλη
Ο Μπαλαμός ( Το τραγούδι των γύφτων )
http://www.youtube.com/watch?v=C-_WCXNkBSc
Στίχοι-Μουσική: Διονύσης
Τσακνής Πρώτη Εκτέλεση: Γιώργος Κάτσαρης Εκτέλεση: Ελένη Βιτάλη
Εγώ τραγούδαγα
http://www.youtube.com/watch?v=5FFoE3NEgTQ
Στίχοι-Μουσική-Εκτέλεση:
Ελένη Βιτάλη
"Τραγούδι βιωματικό, στίχοι απλοί και πεζοί κι η ερμηνεία της αληθινή. Αληθινά πραγματική τόσο αληθινή που σε πονάει."
Μάνα μου Ελλάς( Τα ψεύτικα τα λόγια τα μεγάλα ) http://www.youtube.com/watch?v=eSGMs3vyA0E Στίχοι: Νίκος Γκάτσος Μουσική: Σταύρος Ξαρχάκος Πρώτη εκτέλεση: Νίκος Δημητράτος
"Ο τρόπος που το ερμηνεύει ο κ. Λέκκας απλα ΜΟΝΑΔΙΚΟΣ. Ενα θλιμένο βυζαντινό μοιρολόι και ένα οργισμένο γαμώτο ταυτόχρονα. Η φωνή του είναι ωραία, αλλά ωραίες φωνές υπάρχουν κάμποσες. Η ερμηνεία του όμως έχει μια θεατρικότητα και μια ΑΛΗΘΕΙΑ λες και βγαίνει από τα εσώψυχα του. Ενα μεγαλο ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ σε αυτόν τον ερμηνευτή." kosmas1974
"Μάλλον δε γνωρίζεις ότι αυτό το τραγούδι το τραγούδησε σε πρώτη
εκτέλεση ο Βασίλης Λέκκας και απο αυτόν καθιερώθηκε. Του το εμπιστευθηκε
ο ίδιος ο Χατζιδάκις ο οποίος σίγουρα κάτι ήξερε...." Maria P.
Η Ελεωνόρα είναι κόρη της Ισιδώρας Σιδέρη και του Γιάννη Ζουγανέλη και νονός της είναι ο γερόλυκος της ροκ Αντώνης Τουρκογιώργης Είναι αυτό που λέμε καλά γονίδιο.
Billie Jean-Στερεότυπα ( Live Σταυρός του Νότου Plus )
http://www.youtube.com/watch?v=nNQE_dIPIH8
Εκτέλεση: Ελεωνόρα Ζουγανέλη
Billie Jean
1η Εκτέλεση: Michael Jackson
Στίχοι: Michael Jackson
Μουσική: Quincy Jones, Michael Jackson (συμπαραγωγός)
«Όσο κι αν ακούγεται περίεργο, στην εφηβεία μου είχα μανία με τον αθλητισμό. Ήμουν
ακοντιστής για πολλά χρόνια, και σε μια εποχή που ο αθλητής δεν είχε προοπτική.
Ασχολιόσουν μόνο από καύλα ή από εσωτερική ανησυχία. Κάποια στιγμή, είχα βρει
ένα όργανο γυμναστικής που λεγόταν Bullworker. Το είχα στο σπίτι και μια μέρα ένας φίλος μου, ο
Σωκράτης μου ζήτησε να το ανταλλάξω για μια εβδομάδα με μια κιθάρα. Το δέχτηκα.
Πήρα την κιθάρα, άρχισα να βγάζω κάτι μελωδίες πάνω σε μια χορδή και απορούσα
τι κάνουν οι υπόλοιπες – τι ρόλο παίζουνε. Όταν τελείωσε η ανταλλαγή έψησα τη
μητέρα μου και μου αγόρασε κιθάρα. Εν τω μεταξύ, ήρθε σπίτι ένας άλλος φίλος
που είχε μπαρκάρει στα καράβια και του είχαν δείξει πώς να παίζει. Την
κούρδισε, έπαιξε ένα λα μινόρε, άκουσα πολυφωνία για πρώτη φορά και μαγεύτηκα. Είπα
ότι αυτό θα κάνω στη ζωή μου και έτσι ξεκίνησε η ιστορία μου με τη μουσική. Στην Πέμπτη γυμνασίου σταμάτησα το σχολείο και δεν το τελείωσα ποτέ, παρότι
ήμουν καλός μαθητής. Το παράτησα εξαιτίας του μπιλιάρδου. Έπαιζα όλη
μέρα γαλλικό. Λίγο αργότερα, στα 18 μου άρχισα να ασχολούμαι επαγγελματικά με
τη μουσική. Σε μια άγρια εποχή, που αν διάλεγες να γίνεις μουσικός θα ‘παιζες ή
στα μπουζούκια, ή σε πανηγύρια. Η φάση ήταν και λίγο συνυφασμένη με την αλητεία
και δεν είχε προοπτικές – καταδίκη ήταν, χωρίς ωράριο. Έχει τύχει να παίξω από
τις δωδεκάμισι το βράδυ σερί μέχρι τις δώδεκα παρά τέταρτο το επόμενο μεσημέρι.
Πέρασα πολλά χρόνια και στα μπουζούκια και στα πανηγύρια. Το ’84-’85 ζούσα στο
Βέλγιο, πάλι σε μπουζούκια. Μετά γνωρίστηκα με τον Παπάζογλου, παίξαμε μαζί
τρία χρόνια και το 1990 έγιναν οι Άγαμοι Θύτες. Τα υπόλοιπα είναι λίγο – πολύ
γνωστά». Πηγή kleisetrapezi.gr
Γνωστές επιτυχίες του Δημήτρη Σταρόβα: Apisi.com, Ανεμογκάστρι, Είναι μύθος, Ο αγλέορας, Αυτό που θέλου οι γυναίκες, Κυτταρίτιδα, Έχω πάθει ποιότητα
"Ο Σαββόπoυλoς αποτελεί μoρφή για την ευρωπαϊκή κoυλτoύρα αλλά και για την χώρα μας καθώς είναι πρωτεργάτης της σχολής των Ελλήνων τραγουδοποιών, οι οποίοι γράφουν μουσική, στίχο και τραγουδούν οι ίδιοι τα τραγούδια τους. Ως στιχoυργός στην χώρα μας, έχει παίξει σημαvτικό ρόλo, σχηματίζovτας μια εvαλλακτική καλλιτεχvική πρoσέγγιση στηv vέα επoχή της σύγχρovης μoυσικής, βασισμέvη στα εξαίρετα στoιχεία της λαϊκής μoυσικής. Μέσα από τoυς πoιητικoύς τoυ στίχoυς και τη μoυσική τoυ αvαζήτηση, έχει ασκήσει μεγάλη επιρρoή σε σύγχρovoύς τoυ και σε μεταγεvέστερoυς τραγoυδoπoιoύς, μεταφέρovτας και αvαμειγvύovτας εθvικoύς, βαλκαvικoύς και δυτικoύς ήχoυς με έvα πρoσωπικό και μovαδικό τρόπo. Μέσα από τoυς απλoύς και πρoβληματισμέvoυς στίχoυς τoυ, πoυ χαρακτηρίζovται από βαθύ κoιvωvικoπoλιτικό και πoλιτιστικό περιεχόμεvo, εκφράζει, τα συvαισθήματα, τις αvτιθέσεις, τα oράματα και τις πρoσδoκίες τoυ μεγαλύτερoυ μέρoυς της vεότερης γεvιάς και καθιερώvει σαv σύμβoλo πρooδευτικώv και vέωv ιδεώv." musiccorner.gr
Γεvvήθηκε στη Θεσσαλονίκη στις 2 Δεκεμβρίου 1944. Σπουδάζει στην Νομική Σχολή Θεσσαλονίκης αλλά την εγκαταλείπει προκειμένου να ασχοληθεί με το τραγούδι. Το 1963 μετακόμιζει στην Αθήνα και αρχίζει την καριέρα του το 1964. Ήταν πολιτικά ενεργός σε όλη τη σταδιοδρομία του στη μουσική, με
εμφανίσεις σε νυχτερινά κέντρα μαζί με τη Φαραντούρη και το Λοΐζο. Κατά τη διάρκεια της χούντας φυλακίστηκε δύο φορές για τις
πολιτικές του πεποιθήσεις, τον Αύγουστο και το Σεπτέμβριο του 1967.
Έγραψε τραγούδια με πολιτικό, ρομαντικό αλλά και σκωπτικό περιεχόμενο. Τα περισσότερα από τα τραγούδια του είναι γραμμένα από τον ίδιο, σε
στίχους και μουσική δική του. Σήμερα εξακολουθεί να τραγουδάει, αλλά η δεκατία του 60΄-΄70 ήταν το κρεσέντο του. Καθ 'όλη την καριέρα του, έχει τραγουδήσει ελληνική ροκ,
λαϊκή μουσική και ρεμπέτικα. Είχε
συνδυάσει την μουσική Αμερικάνων μουσικών όπως του Μπομπ Ντίλαν και του Φρανκ Ζάππα με μακεδονική λαϊκή μουσική και πολιτικά διεισδυτικους στίχους.
ΖΗΤΩ ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ
Ο Σαββόπουλος έχει μια τεράστια ανθεκτικότητα, διαρκώς παρών τα τελευταία 50 χρόνια στα μουσικά και καλλιτεχνικά δρώμενα της χώρας. Από τους γεγεδες στις μπουάτ, από το πολιτικό τραγούδι στην μελοποιημένη ποίηση, από το θέατρο στις συναυλίες, στο λαϊκό και έντεχνο τραγούδι. Ο Σαββόπολους ήταν και είναι παντού. Παράγκα https://www.youtube.com/watch?v=fg-ucR4olTA
Στίχοι-Μουσική-Εκτέλεση: Διονύσης Σαββόπουλος
Δημοσθένους λέξις ( Κι αν βγώ απ΄ αυτή τη φυλακή )
https://www.youtube.com/watch?v=PZfrAH1rHfk
Στίχοι-Μουσική-Εκτέλεση: Διονύσης Σαββόπουλος
Από το δίσκο "Τραγούδια έγραψα για φίλους" 1972
Άλλες Εκτελέσεις: Χάρις Αλεξίου, Γιώργος Νταλάρας
" Δεν ξέρω αν οι νόμοι είναι άδικοι, ούτε καν δίκαιοι αν είναι ή σωστοί, μα ΄κείνο που όλοι οι καταδικασμένοι το γνωρίζουνε, είναι πως δεν μπορούν τα τείχη να περάσουν ζωντανοί και πώς κάθε μέρα σαν χρόνος μοιάζει, χρόνος δίχως τέλος και αρχή." Αερικό του νότου
Η γενοκτονία των Ποντίων (1916-1923) με 353.000 και πλέον νεκρούς αποτελεί τη δεύτερη μεγάλη γενοκτονία του αιώνα. Η
γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου αναφέρεται σε σφαγές και εκτοπισμούς
εναντίον Ελληνικών πληθυσμών στην περιοχή της Βόρειας Μικράς Ασίας που
πραγματοποιήθηκαν από το κίνημα των Νεοτούρκων κατά την περίοδο
1914-1923. Εκτιμάται ότι στοίχισε τη ζωή περίπου σε 213.000 - 368.000
Ελλήνων. Μέσω της στρατολόγησης, την εξορία, τα τάγματα εργασίας, τα στρατόπεδα
συγκέντρωσης, οι νεοτουρκικές και κεμαλικές ομάδες δολοφονούσαν τους
άνδρες ενώ παράλληλα πρώτος στόχος αφανισμού υπήρξαν και οι γυναίκες και τα παιδιά, επρόκειτο για μια μαζική γενοκτονία ενώ παράλληλα μια μαζική γυναικοκτονία και παιδοκτονία. Οι επιζώντες κατέφυγαν στον Άνω Πόντο (στην ΕΣΣΔ) και
μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή το 1922, στην Ελλάδα. Τα γεγονότα αυτά
αναγνωρίζονται επισήμως ως γενοκτονία από το Ελληνικό Κράτος αλλά και από διεθνείς οργανισμούς όπως η Διεθνής Ένωση
Μελετητών Γενοκτονιών. Θεωρείται μια από τις πρώτες σύγχρονες
γενοκτονίες. Η γενοκτονία ήταν ένα προμελετημένο έγκλημα, το οποίο η
κυβέρνηση των Νεοτούρκων έφερε σε πέρας με συστηματικότητα. Οι μέθοδοι
που χρησιμοποίησε ήταν ο ξεριζωμός, η εξάντληση στις κακουχίες, τα
βασανιστήρια, η πείνα και η δίψα, και τα στρατόπεδα θανάτου στην έρημο. Η
διεθνής βιβλιογραφία και τα κρατικά αρχεία πολλών χωρών βρίθουν
μαρτυριών για το ειδεχθές έγκλημα, που διαπράχθηκε εναντίον του
Ελληνικού λαού. Η Γενοκτονία των Ελλήνων πραγματοποιήθηκε παράλληλα με
γενοκτονίες σε βάρος και άλλων χριστιανικών πληθυσμών της Οθωμανικής
Αυτοκρατορίας, δηλ. των Αρμενίων και των Ασσυρίων. Κατόπιν εισήγησης
του τότε Πρωθυπουργού Ανδρέα Παπανδρέου, η Βουλή των Ελλήνων
αναγνώρισε τη γενοκτονία το 1994, και ψήφισε την ανακήρυξη της 19ης
Μαϊου ως «Ημέρα Μνήμης για τη Γενοκτονία των Ελλήνων στο Μικρασιατικό
Πόντο». Η 19 Μαϊου 1915 ήταν η μέρα που ο Μουσταφά Κεμαλ μπαίνει στη Σαμσούντα.
* "Πόντος" σημαίνει τη θάλασσα, και "Εύξεινος Πόντος" σημαίνει την Φιλόξενη θάλασσα
Ημέρα μνήμης Γενοκτονίας Ποντιών
https://www.youtube.com/watch?v=8ZfrGIIR5Xg
Την Πατρίδα μ΄ έχασα ( Απόδοση στα Νέα Ελληνικά)
Την πατρίδα μου έχασα, έκλαψα και πόνεσα κλαίω και νοσταλγώ, όχι όχι να ξεχάσω δεν μπορώ.
Άλλη μια φορά στη ζωή μου στο πηγάδι μου, στην αυλή μου να έπινα νερό, όχι όχι και να έπλυνα τα μάτια μου.
Έχασα τους τάφους μου αυτούς που έθαψα και δεν ξέχασα θυμάμαι τους δικούς μου, όχι όχι και στην ψυχή μου τους κουβαλώ.
Εκκλησίες έρημες, μοναστήρια χωρίς καντήλια, πόρτες και παράθυρα, όχι όχι έμειναν ορθάνοιχτα.
"Τους Πόντιους, ο Βενιζέλος επειδή είδε πόσο ρωμαλέος
λαός ήταν και είναι, τους πήγανε σε ακριτικά μέρη για να φυλάνε τα
σύνορα, για όσους δεν το ξέρουνε και το 80 τοις εκατόν των μεταναστών
που υπάρχουνε έξω είναι Πόντιοι. Είναι υπερήφανος λαός δεν μπήκε να
βγάλει μεροκάματο με το στυλό ούτε με το πιστολάκι στην κωλότσεπη,
προτίμησε την ξενιτιά για να είναι τίμια τα λεφτά που βγάζει. Λοιπό, γι
αυτό τους Πόντιους τους λατρεύω, γιατί είναι μια ράτσα με πολύ πόνο,
κυνηγημένοι και με δύναμη ψυχής, δημιουργικά στοιχεία, δουλευτάρηδες,
τίμιοι, εντάξει όχι ότι δεν υπάρχουν και βρώμικοι μέσα αλλά είναι τόσο
μικρό το ποσοστό που για ΄μένα αυτό μετράει. Παντού υπάρχουν καλοί και
κακοί αλλά στην ράτσα μου υπάρχουν παρα πολύ καλοί και πολύ λίγοι κακοί.
"Στέλιος Καζαντζίδης [1]
"Ο
Μπάμπης Τσέρτος κατέχει περίοπτη θέση στο Ελληνικό τραγούδι. Είναι ο
ερμηνευτής που με τρόπο μοναδικό επαναφέρει στο σήμερα παλιότερα
τραγούδια. Αντιλαμβάνεται την τέχνη του τραγουδιού, ως αποτέλεσμα μιας
άκρως εκλεκτικής διεργασίας, χωρίς αισθητικές περιχαρακώσεις. Το
Ελληνικό τραγούδι για τον Μπάμπη Τσέρτο είναι ενιαίο κι αδιαίρετο.
Αναγνωρίζει απλά τις μελωδίες και τους στίχους των τραγουδιών που
υπερασπίζονται την υψηλή συγκίνηση. Και αυτά τα τραγούδια μπορεί να
είναι της ανώνυμης παράδοσης ή συνθετών και στιχουργών όπως: Τούντας,
Σουγιούλ, Αττίκ, Τσιτσάνης, Μπαγιαντέρας, Ξαρχάκος, Χαιρόπουλος,
Ζαμπέτας, Χατζιδάκις, Μάλαμας, Παπαγιαννοπούλου, "Τσάντας", Γκάτσος,
Παπαδόπουλος και πάρα πολλών άλλων." badmintontheater.gr Τέλος, τραγουδίστρια είναι και η αδελφή του Νάντια Καραγιάννη.
Οφ Αμάν (Πίνω και μεθώ) http://www.youtube.com/watch?v=ZaKTOO7x9cA Στίχοι-Μουσική: Σπύρος Περιστέρης Πρώτη εκτέλεση: Ζαχαρίας Κασιμάτης (1934)
Ο Μάριος Τόκας γεννήθηκε στη Λεμεσό στις 8 Ιουνίου το 1954. Σπούδασε μουσική στο Εθνικό Ωδείο και ήταν απόφοιτος της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Ασχολήθηκε με τη μουσική από τα μαθητικά του χρόνια γράφοντας τραγούδια για τις παραστάσεις στο σχολείο και τις παρέες του. Το 2001 βραβεύτηκε από τον πρόεδρο Κληρίδη με το "μετάλιο εξαίρετης προσφοράς στην πατρίδα" που αποτελεί την ύψιστη τιμή της κυπριακής πολιτείας. Ενώ μεταξύ άλλων διακρίσεων, πήρε και το βραβείο "Γιάννης Κρανιδιώτης"
Η τουρκική εισβολή τον βρίσκει φαντάρο: "Είναι μια περίοδος που μου άφησε τραυματικές εμπειρίες" λέει ο ίδιος σε μια συνέντευξή του στη Λόλα Νταϊφά, "τα γεγονότα εκείνα και η γεμάτη πίκρα ζωή είναι πηγές έμπνευσης για κάποια από τα έργα μου" συνεχίζει ο ίδιος. Αθεράπευτα ρομαντικός αλλά και βαθύτατα πολιτικοποιημένος, άρχισε να γυρίζει από πόλη σε πόλη κάνοντας συναυλίες για να εμψυχώσει τους συμπατριώτες του και να μαζέψει χρήματα για την ανακούφιση των προσφύγων. Σπουδαιότερς του συνθέσεις: "Ψυχή τε και σώματι" και "Θεομήτωρ Μαρία".
Άσπρο μαντήλι ανέμιζε http://www.youtube.com/watch?v=RqJRhCyjay8 Στίχοι: Κώστας Φασουλάς
Μουσική: Μάριος Τόκας
Ερμηνεία: Βασίλης Σκουλάς Από τον τελευταίο δίσκο του Μάριου και συνάμα μια από τις τελευταίες δημόσιες εμφανίσεις του
Είναι εξαιρετικά δύσκολο και ίσως σχεδόν ανέφικτο να περιγραφούν επαρκώς με λόγια οι ήχοι, τα χρώματα, και τα συναισθήματα που δημιουργεί η φωνή αυτή, ίσως έτσι να είναι καλύτερα, έτσι χωρίς αυτά
Γεννήθηκε στις 18 Απριλίου 1983 στην Αθήνα και έχει σπουδάσει πολιτική ανάλυση στη Νομική των Αθηνών. Έχει πτυχίο πιάνου και θεωρητικών μαθημάτων από το Ελληνικό Ωδείο. Ο πατέρας της, Νίκος Μποφίλιος είναι "ερασιτέχνης" τραγουδιστής, μέλος του μουσικού συγκροτήματος ΡΩΜΙΟΣΎΝΗ.
Εν λευκώ http://www.youtube.com/watch?v=JEXvhvgZXrw
Συνθέτης: Θέμης Καραμουρατίδης
Στιχουργός Γεράσιμος Ευαγγελάτος
Πρώτη Εκτέλεση: Νατάσσα Μποφίλιου
"Σε καταστρέφει αυτό το κομμάτι,σε κάνει να χάνεσαι..να μην ξέρεις που πατάς,μόνο αισθάνεσαι" HatersGonna Hate
Στο 'πα και στο ξαναλέω
http://www.youtube.com/watch?v=1tVg-UmEBWw
Παραδοσιακό - Μικρασσιάτικο
->Τραγουδά χωρίς τη συνοδεία κάποιου μουσικού οργάνου, έτσι απλά a capella! (πολύ αμφιβάλλω όμως αν το έχει προσέξει και κανείς άλλος)
"Οι παραδοσιακοί ήχοι του τόπου της είναι βαθιά εγγεγραμμένοι
στο DNA της. Καθόλου τυχαία λοιπόν, από την μουσική παράδοση της
Κρήτης, περνάει σταδιακά και σε άλλα μονοπάτια της σύγχρονης μουσικής
·πάντα με τη συνοδεία της λύρας της. Πειραματίζεται συνεχώς με
διάφορους ήχους από την έντεχνη μουσική ως τη rock και
τη jazz διαμορφώνοντας τελικά ένα πολύ ιδιαίτερο, πολύ προσωπικό
μουσικό αποτύπωμα τόσο σαν μουσικός όσο και σαν ερμηνεύτρια."
ipolistonkosmo.gr
Μπήκαν στην πόλη οι οχτροί
http://www.youtube.com/watch?v=1VyM_JWuq0w
Στίχοι: Γιώργος Σκούρτης Μουσική: Γιάννης Μαρκόπουλος
Εκτέλεση: Γεωργία Νταγάκη
Πρώτη Εκτέλεση: Νίκος Ξυλούρης
Απόσπσμα από τον "Ερωτόκριτο" του Β. Κορνάρου (Αποχαιρετισμός)
http://www.youtube.com/watch?v=Yf8gHpYjvIg
Μελοποίηση: Χριστόδουλος Χάλαρης
Απόδοση: Γεωργία Νταγάκη
"Ένας καλλιτέχνης, που διακρίνεται για το ήθος, την ευγένεια και τη σεμνότητά του, χαρακτηριστικά που έγιναν αντιληπτά από την πρώτη στιγμή και τον καθιέρωσαν ως ένα από τα πιο αγαπητά πρόσωπα του μουσικού χώρου! Γιός του μεγάλου συνθέτη και ερμηνευτή ΑΝΤΩΝΗ ΒΑΡΔΗ, οΓιάννης Βαρδής ξεκίνησε από πολύ μικρή ηλικία να ασχολείται με τη μουσική, γράφοντας δικά του τραγούδια και σπουδάζοντας πιάνο. Η πρώτη του δισκογραφική εμφάνιση ήταν στο δίσκο «Στην Ελλάς του 2000» του Αντώνη Βαρδή, όπου τραγούδησε με τον πατέρα του ντουέτο το «Θα σε περιμένω. Ο Γιάννης Βαρδής έχει εμφανιστεί στο πλευρό σημαντικών και καταξιωμένων καλλιτεχνών όπως ο Γιώργος Νταλάρας, η Γλυκερία, ο Γιάννης Πουλόπουλος, ο Αντώνης Ρέμος, ο Γκόραν Μπρέγκοβιτς, και φυσικά ο πατέρας του Αντώνης Βαρδής»mousikorama.gr
"Απόσπασμα από εκπομπή του Ant1 για την απονομή χρυσού δίσκου και παρουσίασης του άλμπουμ "Οικογενειακή υπόθεση" (1997-98) και περιελάμβανε το ομώνυμο τραγούδι σε μουσική δική του και στίχους του Μάνου Τσιλιμίδη. Επίσης περιέχει στην αρχή του βίντεο 2 ηχητικά αποσπάσματα με το γνωστό απολαυστικό χιούμορ του Αντώνη και στη μέση του βίντεο απόσπασμα σχετικά με το ξεκίνημα του Γιάννη!".Yannis Eggo
"Όλοι οι ρεμπέτες του ντουνιά εμένα μ’ αγαπούνε, μόλις θα μ’ αντικρίσουνε θυσία θα γενούνε"
"Από τους κλασικούς συνθέτες και τραγουδιστές του ρεμπέτικου τραγουδιού. Ο Μάρκις γεννήθηκε στη Σύρου από οικογένεια Καθολικών και για τον λόγο αυτό αργότερα απέκτησε και το παρατσούκλι "Φράγκος". Πριν καλά - καλά ξεκινήσει το σχολείο, ο Μάρκος αναγκάστηκε να διακόψει,
διότι πήραν τον πατέρα του στο στρατό, και έπιασε δουλειά με τη μητέρα
του σε ένα κλωστήριο. Τα επόμενα χρόνια δούλεψε ως χασάπης,
εφημεριδοπώλης, οπωροπώλης, λούστρος, και το 1917, σε ηλικία 12 ετών,
έφυγε για τον Πειραιά. Αρχικά, εγκαταστάθηκε στα Ταμπούρια κι έπιασε
δουλειά ως γαιανθρακεργάτης. Δούλεψε ακόμα ως λιμενεργάτης και ως
εκδορέας στα σφαγεία, ενώ τα βράδια σύχναζε στους τεκέδες, όπου το 1924
άκουσε για πρώτη φορά στη ζωή του μπουζούκι. Εντυπωσιάστηκε και μέσα σε
ελάχιστους μήνες έγινε ένας από τους καλύτερους αυτοδίδακτους
μπουζουξήδες.Το 1925 κατατάχθηκε στο στρατό και όταν απολύθηκε άρχισε να γράφει τα πρώτα του τραγούδια."sansimera.gr
"Έχω κάνει στρατιώτης και τί στρατιώτης. Με 14 μήνες απολύθηκα. Δεν πάγαινα πουθενά. Ροπήν προς το απουσιάζειν. Τι μου έλεγαν οι αξιωματικοί ανώτεροι, κατώτεροι. Αλλά μόλις τσάκωνα τον μπαγλαμά τους έκανα και παραμερίζανε όλους."
Φραγκοσυριανή
http://www.youtube.com/watch?v=EdJvHLKRgxk
Στίχοι-Μουσική: Μάρκος Βαμβακάρης
Πρώτη Εκτέλεση: 1932 Επανεκτέλεση: Στέλιος Βαμβακάρης(ο γιός του Μάρκου Βαμβακάρη-Σποδαίος Μπουζουξής)
«Όλος ο κόσμος της Σύρου μ' αγαπούσε πολύ, διότι κι εγώ ήμουν
Συριανός και το είχαν καμάρι οι Συριανοί. Κάθε καλοκαιράκι με περίμεναν
να πάω στη Σύρα να παίξω και να γλεντήσει όλη η Σύρα μαζί μου. Το 1935
πήρα μαζί μου τον Μπάτη, τον αδερφό μου τον μικρό και τον πιανίστα
Ροβερτάκη και πήγα για πρώτη φορά στη Σύρο, σχεδόν είκοσι χρόνια αφ'
ότου έφυγα από το νησί. Πρωτόπαιξα, λοιπόν, σ' ένα μαγαζί στην παραλία,
μαζεύτηκε όλος ο κόσμος. Κάθε βράδυ γέμιζε ο κόσμος το μαγαζί κι έκατσα
περίπου δύο μήνες. Εγώ, όταν έπαιζα και τραγουδούσα, κοίταζα πάντα κάτω,
αδύνατο να κοιτάξω τον κόσμο, τα έχανα. Εκεί όμως που έπαιζα, σηκώνω
μια στιγμή το κεφάλι και βλέπω μια ωραία κοπέλα. Τα μάτια της ήταν
μαύρα. Δεν ξανασήκωσα το κεφάλι, μόνο το βράδυ την σκεφτόμουν, την
σκεφτόμουν... Πήρα, λοιπόν, μολύβι κι έγραψα πρόχειρα: Μία φούντωση, μια φλόγα / έχω μέσα στην καρδιά / Λες και μάγια μου 'χεις κάνει / Φραγκοσυριανή γλυκιά... Ούτε και ξέρω πώς την λέγανε ούτε κι εκείνη ξέρει πως γι ' αυτήν
μιλάει το τραγούδι. Όταν γύρισα στον Πειραιά, έγραψα τη Φραγκοσυριανή.»
Ο Μάρκος υπουργός ( Όσοι γινούν πρωθυπουργοί ) http://www.youtube.com/watch?v=Qb2XyYLaa4A Στίχοι-Μουσική: Μάρκος Βαμβακάρης Πρώτη Εκτέλεση:1936
Επέθανε ο Κονδύλης μας πάει και ο Βενιζέλος
την πούλεψε κι ο Δεμερτζής που θα ‘φερνε ένα τέλος
*Το συγκεκριμένο τετράστιχο δεν ακούγεται στον δίσκο
Τα ματόκλαδα σου λάμπουν http://www.youtube.com/watch?v=HJeB6zAsKx0 Στίχοι-Μουσική: Μάρκος Βαμβακάρης Πρώτη Εκτέλεση:1960
Βασισμένος σ΄αυτό το υπέροχο τραγούδι του Μάρκου, ο Κώστας Φέρρης δημιούργησε την ομώνυμη ταινία "Τα ματόκλαδα σου λάμπουν", η οποία όμως δεν παίχτηκε ποτέ στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (1961) αφού την απέρριψε η Προκριματική Επιτροπή λόγω χασικλίδικων τραγουδιών. Ενώ στη συνέχεια την απέρριψε και η Δευτεροβάθμια επιτροπή.tainiespoyagapw.blogspot.com
"Η ζωή εν τάφω"απο τον αείμνηστο Νίκο Ξυλούρη και τον Μανώλη Μητσιά στην ΕΡΤ το 1977.
Η πιο κατανυκτική ημέρα της Μεγάλης Εβδομάδας η Μ. Παρασκευή, με τον
Επιτάφιο Θρήνο και τα εκπληκτικής ομορφιάς εγκώμια. Ημέρα πένθους για
τους Ορθοδόξους Χριστιανούς. Οι καμπάνες χτυπούν πένθιμα, οι εικόνες σκεπασμένες με
τα μαύρα υφάσματα μας μεταφέρουν στο πνεύμα της ημέρας. Ο Επιτάφιος που
συμβολίζει τον τάφο του Χριστού στολίζεται με λουλούδια και το πρωί
γίνεται αναπαράσταση της αποκαθήλωσης του. Το βράδυ της Μεγάλης Παρασκευής θα
ακουστούν τα ομορφότερα τροπάρια της χριστιανοσύνης τα "Εγκώμια" (Η ζωή
εν τάφω, `Αξιον εστί, Αι γενεαί πάσαι) και ακολουθεί η περιφορά του
Επιταφίου στους δρόμους των ενοριών μας. Οι στραιώτες μας κατά την Μεγάλη Παρασκευη εις ένδειξη σεβασμού προς την κορύφωση του θείου δράματος κρατούν το όπλο τους "υπό μάλης" και όχι χιαστί όπως συμβαίνει όλες τις υπόλοιπες μέρες.
Άξιον εστίν ως αληθώς μακαρίζειν σε την Θεοτόκον, την αειμακάριστον και παναμώμητον και μητέρα του Θεού ημών. Την τιμιωτέραν των Χερουβείμ και ενδοξοτέραν ασυγκρίτως των Σεραφείμ την αδιαφθόρως Θεόν Λόγον τεκούσαν, την όντως Θεοτόκον, Σε μεγαλύνομεν.
Μετά το θείο δράμα...θα έρθει και η Ανάσταση ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ ΣΕ ΟΛΟΥΣ
Η πρώτη μέρα του Μαΐου, είναι μέρα αργίας (η Πρωτομαγιά, για το εργατικό κίνημα είναι
απεργία) για πολλές χώρες του κόσμου. Τις περισσότερες φορές η
Πρωτομαγιά είναι συνώνυμη με την Παγκόσμια Μέρα των Εργατών (Εργατική Πρωτομαγιά), την ημέρα δηλαδή που τιμώνται οι αγώνες του εργατικού κινήματος. Ο εορτασμός όμως της Πρωτομαγιάς, έχει τις ρίζες του στις παγανιστικές
εορτές του παρελθόντος. Πολλά από τα αρχαία έθιμα έχουν επιβιώσει μέχρι
και σήμερα. Η σημασία της ημέρας της Πρωτομαγιάς για τους αρχαίους
λαούς οφείλεται στο γεγονός πως ημερολογιακά (για το βόρειο ημισφαίριο) η πρώτη ημέρα του Μαΐου βρίσκεται ανάμεσα στην Εαρινή Ισημερία και το Θερινό Ηλιοστάσιο, τοποθετείται δηλαδή στην αρχή της Άνοιξης. Οι πρώτοι εορτασμοί της Πρωτομαγιάς ξεκίνησαν στην προ-χριστιανική Ευρώπη με γιορτές όπως το κέλτικο Μπελτέιν και την εωσφορική γιορτή της Νύχτας του Walpurgis στην κεντρική και βόρεια Ευρώπη. Με τον εκχριστιανισμό όμως της Ευρώπης, πολλές από αυτές τις γιορτές είτε απαγορεύτηκαν, είτε έλαβαν χριστιανικό
χαρακτήρα. Έτσι, ο εορτασμός της Πρωτομαγιάς έχασε τον θρησκευτικό του
νόημα. Σήμερα, σε πολλές περιοχές της Ευρώπης επιβιώνουν έθιμα αυτής της
εποχής ενώ πολλές νεο-παγανιστικές ομάδες προσπαθούν να αναβιώσουν ανάλογα αρχαία έθιμα της Πρωτομαγιάς.
Νύν και αεί
https://www.youtube.com/watch?v=JXfQTytTRz4
Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Μουσική: Σταύρος Ξαρχάκος
Πρώτη εκτέλεση: Βίκυ Μοσχολιού
Μέρα ορόσημο για τους αγώνες του εργάτη. Οι αιματοβαμμένες εξεγέρσεις των εργατών του Σικάγο στις αρχές Μάη του 1886. Δύο χρόνια νωρίτερα, το 1884,
πάρθηκε στο συνέδριο της Αμερικανικής Ομοσπονδίας Εργασίας η απόφαση να
γίνουν την πρώτη Μάη του 1886 απεργιακές κινητοποιήσεις και διαδηλώσεις
στο Σικάγο, το μεγαλύτερο τότε βιομηχανικό κέντρο των ΗΠΑ. Αίτημα η μείωση των ωρών εργασίας και σύνθημα "Οχτώ ώρες δουλειά, οχτώ ώρες ανάπαυση, οχτώ ώρες ύπνο". Εκείνη τη μέρα, 1η Μαΐου του 1886,
400.000 άνθρωποι συμμετείχαν στις απεργίες που γίνονταν σε όλη την
χώρα, και πάνω από 80.000 στο Σικάγο. Στη γύρω περιοχή, είχαν παραταχθεί αστυνομικές δυνάμεις αποτελούμενες
από 1350 οπλισμένους άνδρες, οι οποίοι περίμεναν το
σύνθημα για να δράσουν. Κι ενώ το πλήθος παρακολουθούσε τις ομιλίες, ο επικεφαλής της
αστυνομικής δύναμης, διατάσσει να διαλυθεί η συγκέντρωση. Μια βόμβα
έσκασε κοντά στους αστυνομικούς οι οποίοι άρχισαν να πυροβολούν και να
χτυπούν τους συγκεντρωμένους χωρίς καμιά διάκριση. Είναι ακόμα άγνωστος ο
αριθμός των θυμάτων αφού πολλοί τραυματισμένοι κατέληξαν τις επόμενες
ημέρες, επίσημα μόνο οκτώ νεκροί αστυνομικοί και τέσσερις διαδηλωτές
έχουν επαληθευτεί. Οκτώ συλληφθέντες διαδηλωτές δικάστηκαν, τέσσερις αυτών
καταδικάστηκαν σε θάνατο και άλλος ένας αφαίρεσε μόνος τη ζωή του στην
φυλακή. Η διεθνής προβολή αυτής της δίκης δημιούργησε τα θεμέλια της
Εργατικής Πρωτομαγιάς ως Εργατικής Γιορτής.
Η πρώτη πρωτομαγιάτικη συγκέντρωση στην Ελλάδα, έγινε το 1892 από το Σοσιαλιστικό Σύλλογο του Καλλέργη. Το 1893, 2000 διαδήλωσαν ζητώντας οκτάωρο, Κυριακή αργία και κρατική ασφάλιση στα θύματα εργατικών ατυχημάτων. Το 1894,
γίνεται μια μεγάλη συγκέντρωση με τα ίδια αιτήματα που λήγει με 10
συλλήψεις και τον Αύγουστο ακολουθεί σύλληψη του Σταύρου
Καλλέργη. Το 1936 έχουμε τους καπνεργάτες της Θεσσαλονίκης.
Τα γεγονότα ξεκίνησαν γύρω στο Φεβρουάριο, με κατάληψη ενός εργοστασίου
ύστερα από την απόρριψη των αιτημάτων των εργατών και συνεχίστηκε με
συμπαράσταση καπνεργατών από άλλα εργοστάσια. Εναντίον τους
χρησιμοποιήθηκε τόσο η αστυνομία όσο και ο στρατός. Δεν υπήρχε κεντρική
συγκέντρωση, αλλά μικρές συγκεντρώσεις με ομιλητές σε διάφορα μέρη της
πόλης. Σε μια συγκέντρωση στη διασταύρωση Εγνατίας και Βενιζέλου,
χωροφύλακες πυροβόλησαν και σκότωσαν 7 εργάτες. Με πυροβολισμούς προσπάθησαν να
διαλύσουν και τις άλλες συγκεντρώσεις και συνολικά είχαμε τουλάχιστον 12
νεκρούς και 300 τραυματίες. Οι δολοφονίες των εργατών ήταν η έμπνευση
του Ρίτσου για τον "Μέρα Μαγιού".
http://www.youtube.com/watch?v=1OSXSAdgE5M
Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις
Εκτέλεση: Βασίλης Λέκκας