Η Κυριακή Γιορτζή -Αντωνοπούλου (1878; -1954), γνωστότερη απλώς ως Κούλα, υπήρξε καταξιωμένη τραγουδίστρια του δημοτικού και ρεμπέτικου τραγουδιού των αρχών του 20ού αιώνα, με σταδιοδρομία στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής. Σύμφωνα με ορισμένα στοιχεία (βλπ. Ηλία Βολιότη-Καπετανάκη - Αδέσποτες Μελωδίες, Αθήνα 1999, σελ. 480), η καταγωγή της ήταν από το Μεσολλόγι. Στην Αμερική μετέβη το 1912. Οι πρώτες ηχογραφήσεις της έλαβαν χώρα το 1916 ή το 1917 στην εταιρεία Κολούμπια. Το 1920 η Κυρία Κούλα ίδρυσε δική της εταιρεία δίσκων, την «Panhellenion», με έδρα την Νέα Υόρκη. Το 1927 όμως χήρευσε και για ένα διάστημα σταμάτησε να τραγουδάει σε δίσκους. Αργότερα, ανέστειλε την λειτουργία της εταιρείας της και συνέχισε ως τραγουδίστρια σε κέντρα διασκεδάσεως. Εν έτει 1940, επαναδραστηριοποίησε την εταιρεία.
Η Κυρία Κούλα ηχογράφησε με την φωνή της τεράστιο όγκο τραγουδιών. Ενδεικτικά, μόνο από την περιόδο 1916-1927, είναι γνωστές περί τις 200 ηχογραφήσεις.
The Panhellenion Phonograph Record Company, commonly referred to as Panhellenion Records, was an American record label, started in 1919 which issued numerous 78rpm records featuring ethnic Greek music. Founded by Kiria Koulas (alternates: Coulas, Giortzi-Andonopoulou) who had become the prominent Greek recording artist in America while recording for Columbia Records. As such, it is almost certainly the first female-owned record label. The label was associated with Emerson Records. It was successful enough to open a branch office in Chicago. The label folded in 1927 with the death of Koulas' husband. The label is an important part of the preservation of the Greek music heritage of popular Greek folk paradosiako dimotiko and rebetiko music style tradition.
https://www.youtube.com/watch?v=Fw2ZRIGViaU
"Έτος σύνθεσης: 1915. Από τα παλαιότερα ρεμπέτικα του προηγούμενου αιώνα πού πέρασε διαδοχικά από την Σμύρνη, την Πόλη κι από εκεί την Σύρο και την Αθήνα. Ηχογράφηση στην Αμερική στα 1915, από κλαρίνο, λαούτο και φωνή. Είναι μάλλον η πρώτη του ηχογράφηση. Ηχογραφήθηκε πάλι στην Αμερική από την Μαρίκα Παπαγκίκα και στην Ελλάδα από τους Γ. Βιδάλη, Κ. Καρίπη και Αντ. Νταλκά. Είναι ζεϊμπέκικο, σε "δρόμο" χουσεϊνί, δηλ. ήχο πλάγιο του πρώτου Στην Ελλάδα κυκλοφόρησε γύρω στα 1930 σε τρεις τουλάχιστον εκτελέσεις με ελαφρώς τροποποιημένους στίχους, με τους τραγουδιστές Γιώργο Βιτάλη, Κώστα Καριπη και Αντώνη Διαμαντιδη (Νταλγκα). Εδώ προτιμήθηκε η εκτέλεση της Κυρίας Κούλας σαν πιο αυθεντική, παρόλο που η εγγραφή υστερεί σε σχέση με τις άλλες. Ένα πρόσθετο ενδιαφέρον παρουσιάζει η εκτέλεση αυτή, από την παρατήρηση ότι το κύριο όργανο μελωδίας είναι το κλαρίνο κι συνοδείας το λαούτο, από τα βασικά δηλ. όργανα της δημοτικής κομπανίας την εποχή εκείνη. "
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου