H διάσημη Γαλλίδα τραγουδίστρια, Εντίτ Πιάφ υπήρξε η σημαντικότερη παρουσία στη γαλλική σκηνή των βαριετέ. Το πραγματικό της όνομα ήταν Εντίθ Τζοβάνα Γκασιόν και το «Môme Piaf» σήμαινε "το μικρό σπουργίτι". Τραγούδια όπως το La vie en rose («Η ζωή σαν τριαντάφυλλο»)(1946) και το Non, je ne regrette rien («Όχι, δεν μετανιώνω για τίποτα») (1960), εκτόξευσαν τη φήμη της και την κατέστησαν την πιο δημοφιλή τραγουδίστρια της Γαλλίας. Γεννήθηκε στις 19 Δεκεμβρίου 1915, κάτω από μια λάμπα υγραερίου. Ο πατέρας της, ήταν ακροβάτης του δρόμου και η μητέρα της, ήταν τραγουδίστρια της λυρικής σκηνής. Λίγες εβδομάδες μετά τη γέννησή της την εγκατέλειψε και η μικρή Εντίθ περνάει τα πρώτα της χρόνια κοντά στη γιαγιά της από την πλευρά της μητέρας της. Το 1917 ο πατέρας της, την πήγε στη δική του μητέρα, η οποία ζούσε στο Μπερνέ της Νορμανδίας και ήταν ιδιοκτήτρια οίκου ανοχής. Το 1919 η Εντίθ αρρωσταίνει από κάποια πάθηση στον εγκέφαλο και τυφλώνεται. Μετά από δύο χρόνια όμως θεραπεύεται χωρίς τη βοήθεια γιατρού και η όρασή της επανέρχεται. Ήταν επτά ετών όταν ο πατέρας της άρχισε να την παίρνει μαζί του στις περιοδείες που έκανε με το τσίρκο και γυρνά μαζί του όλη τη Γαλλία. Στα εννιά της η Εντίθ άρχισε να τραγουδάει στους δρόμους. Αν και ο πατέρας της ήθελε να την κάνει ακροβάτη, γρήγορα κατάλαβε πως η κόρη του είχε «όλο το ταλέντο στο λαιμό και καθόλου στο κορμί» – όπως χαρακτηριστικά έλεγε ο ίδιος. Στα 15 της, εγκατέλειψε τον πατέρα της για να ζήσει στο Παρίσι, τραγουδώντας στους δρόμους. Στα 17 συναντά τον Λουί Ντυπόν και σε ένα χρόνο, κάνουν ένα κοριτσάκι, τη Μαρσέλ, που όμως μετά από δύο χρόνια πεθαίνει από μηνιγγίτιδα. Εκείνη συνεχίζει να τραγουδά στους δρόμους όπου και γνωρίζει τον Λουί Λεπλέ, διευθυντή του πιο κομψού παρισινού καμπαρέ στα Ηλύσια Πεδία. Το 1935 της βγάζει και τον πρώτο της δίσκο, λίγο αργότερα όμως ο μέντοράς της Λεπλέ δολοφονείται και η ίδια κατηγορείται πως γνωρίζει τον δολοφόνο αλλά δεν τον καταδίδει. Κατά τη διάρκεια του Β' Παγκόσμιου Πολέμου και τη γερμανική κατοχή, δίνει συναυλίες για αιχμαλώτους πολέμου. Εισάγει πλαστές άδειες εργασίας στα κέντρα κράτησης αιχμαλώτων και βοηθάει πολλούς Γάλλους φαντάρους να δραπετεύσουν. Γύρω στα 23 της είναι πια μια μεγάλη προσωπικότητα και γυρίζει την πρώτη της ταινία, που θριαμβεύει. Από τότε συνεχίζει μια πετυχημένη καριέρα και κάνει μια έντονη ζωή, δίπλα σε αρκετούς συντρόφους. Στα 30 της ερωτεύεται τον Υβ Μοντάν και αναλαμβάνει να στήσει την καριέρα του. Στα τέλη του 1945, γράφει μόνη της την τεράστια επιτυχία της La vie en rose, που στην αρχή περνά απαρατήρητη! Καθ’ όλη την καριέρα της γράφει περίπου 80 τραγούδια. Το καλοκαίρι του 1961, γνωρίζει τον κατά πολύ νεώτερό της, τελευταίο της έρωτα, τον Έλληνα Θεοφάνη Λαμπουκά, που τον βαπτίζει «Τεό Σαγαπό» και τον παντρεύεται τον Οκτώβριο του 1962 (στα 46 της εκείνη και 26 εκείνος). Εκείνο το καλοκαίρι παίρνει επίσης το πρώτο βραβείο της Ακαδημίας Charles Cros για το σύνολο της καριέρας της. Δύο περίπου χρόνια πριν τον θάνατό της συνεργάζεται και με τον σπουδαίο συνθέτη Μίκη Θεοδωράκη.
"Les amants de Teruel"
https://www.youtube.com/watch?v=FKXlyzCO1oc
Γαλλικοί στίχοι: Jacques Plantes
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης
Εκτέλεση: Édith Piaf
"Les amants de Teruel"
https://www.youtube.com/watch?v=FKXlyzCO1oc
Γαλλικοί στίχοι: Jacques Plantes
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης
Εκτέλεση: Édith Piaf
"Ο Θεοδωράκης είχε αποκαλύψει μια ενδιαφέρουσα λεπτομέρεια για αυτό το τραγούδι:
Ο μικρός Γιάννης έγραφε στίχους σε χαρτάκια και τα πέταγε στην αυλή του σπιτιού τους στα Χανιά. 'Ένα από αυτά το μάζεψε ο Μίκης και έγραψε πάνω στο ερέθισμα της πρώτης ανάγνωσης, αυτήν την υπέροχη μελωδία." doesntfitinatag
"Το τραγούδι "Όμορφη Πόλη" (ή "Θα γίνεις δικιά μου" όπως αναφέρεται στις πρώτες ηχογραφήσεις του), είναι ένα από τα πιο όμορφα ερωτικά τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη. Οι στίχοι του τραγουδιού είναι του αδερφού του, του Γιάννη Θεοδωράκη. Το 1952 ο Μίκης συνθέτει το κύκλο τραγουδιών "Λιποτάκτες" και εκεί συμπεριλαμβάνει και την "Όμορφη Πόλη". Το 1960 δισκογραφείται για πρώτη φορά το έργο "Λιποτάκτες" και το τραγούδι επέλεξε να το πρωτοτραγουδήσει, ο ίδιος ο Μίκης. Το 1962, ο Κώστας Χατζής ηχογραφεί το τραγούδι με τη χαρακτηριστική βραχνή του φωνή. Αρχές του 1963 το τραγούδι ξεκινάει την ευρωπαϊκή του διαδρομή έτσι η "Όμορφη Πόλη" αποκτά γαλλικούς στίχους, τιτλοφορείται "Les amants de Teruel" (Οι εραστές του Τερουέλ), ερμηνεύεται από την Edith Piaf, για την ομώνυμη ταινία σε σκηνοθεσία του Jacques Plante και γίνεται γνωστό σε ολόκληρη την Ευρώπη. Η "Όμορφη Πόλη" ήταν μια από τις τελευταίες ηχογραφήσεις της Edith Piaf, λίγο πριν το "σπουργιτάκι" ... πετάξει (10 Οκτώβρη 1963)." Δημήρης Μωραΐτης
Το αλκοόλ
ΑπάντησηΔιαγραφήΓνωρίζει μεγάλες δόξες και στη Νέα Υόρκη, όπου ερωτεύεται τον βασιλιά του μποξ, Μερσέλ Σερντάν και ζουν ένα από τα πιο φημισμένα ρομάντσα της εποχής. Ο ξαφνικός θάνατος του Σερντάν σε αεροπορικό δυστύχημα, το 1949, βυθίζει την Πιάφ σε κατάθλιψη, που ποτέ δεν ξεπερνά πραγματικά. Το 1951 έχει δύο σοβαρά τροχαία, ενώ μετά το δεύτερο οι γιατροί της δίνουν για καιρό μορφίνη, στην οποία εθίζεται. Η Πιάφ την ανακατεύει μαζί με αλκοόλ, χειροτερεύοντας έτσι την ήδη κακή κατάσταση της υγείας της.
Το 1952, παντρεμένη με τον τραγουδιστή Ζακ Πιλ, στην πεντηκοστή τουρνέ της στην Αμερική, σε κάποια ρεσιτάλ της συνοδεύεται στο πιάνο από τον νεαρό τότε Ζιλμπέρ Μπεκώ. Εκείνη την εποχή ακολουθεί πολλές θεραπείες αποτοξίνωσης, μα οι ουσίες την έχουν καταβάλει. Παρ’ αυτά κάνει εξαιρετικές ηχογραφήσεις.
Τα επόμενα δύο χρόνια μένει κλεισμένη σπίτι της σε άσχημη ψυχολογική κατάσταση, μα το 1955, μόλις μαθαίνει πως θα τραγουδήσει στο θέατρο Ολυμπιά, με αφάνταστη ενέργεια δίνει μια αψεγάδιαστη παράσταση. Χωρίζουν με τον Πιλ το 1956. Με μεγάλο ζήλο κάνει άλλη μια περιοδεία στην Αμερική και είναι πια μια διεθνής σταρ. Το 1958 ζει μια ακόμα έντονη σχέση δίπλα στον νεότερο τραγουδιστή και συνθέτη Ζωρζ Μουστακί, ο οποίος το 1959 συνθέτει γι αυτήν το τραγούδι Milord που κυκλοφόρησε το 1960 και λίγο αργότερα γνώρισε μεγάλη επιτυχία. Άλλο ένα σοβαρό τροχαίο αποδυναμώνει περισσότερο την Πιάφ. Μετά από λίγους μήνες καταρρέει κατά τη διάρκεια κονσέρτου της σε κατάμεστη αίθουσα της Νέας Υόρκης.
Η ασθένεια
Σε ένα κονσέρτο στη Στοκχόλμη, στα τέλη της δεκαετίας του 1950, καταρρέει επάνω στη σκηνή και η διάγνωση των γιατρών είναι ανίατος καρκίνος. Η Πιάφ δεν πτοείται και συνεχίζει να εμφανίζεται κάνοντας περιοδείες όπως και πριν, συνοδευόμενη όμως από μια νοσοκόμα που της χορηγεί μορφίνη για τους πόνους.
Το 1960 τραγουδά με επιτυχία το «Non, Je Ne Regrette Rien» («Όχι, δεν μετανιώνω για τίποτα») του Σαρλ Ντυμόν και συνεχίζει να θριαμβεύει τραγουδώντας, παρότι συχνά τρεκλίζει και παραπατά στη σκηνή. Το καλοκαίρι του 1961, γνωρίζει τον κατά πολύ νεότερό της, τελευταίο της έρωτα, τον Έλληνα Θεοφάνη Λαμπουκά, που τον βαπτίζει «Τεό Σαγαπό» και τον παντρεύεται τον Οκτώβριο του 1962 (στα 46 της εκείνη και 26 εκείνος). Εκείνο το καλοκαίρι παίρνει επίσης το πρώτο βραβείο της Ακαδημίας Charles Cros για το σύνολο της καριέρας της.
Ο θάνατος
Η Εντίθ Πιάφ σβήνει την ίδια μέρα με τον φίλο της Ζαν Κοκτώ στις 10 Οκτωβρίου 1963, μόλις στα 48 της χρόνια, στο Plascassier, κοντά στο Grasse από κίρρωση. Ο σύζυγός της μεταφέρει την ίδια ημέρα του θανάτου της τη σορό της στη «δική της πόλη», το Παρίσι. Ο τάφος της βρίσκεται στο παρισινό Κοιμητήριο Περ Λασαίζ.
Η Πιάφ έφυγε φτωχή, αφήνοντας στον τελευταίο σύζυγό της πολλά χρέη και μία τεράστια ιστορία. Μαζί με την καριέρα της ως τραγουδίστρια (ηχογράφησε πάνω από 200 τραγούδια) βοηθούσε και στην προώθηση νεαρών ταλέντων στη μουσική σκηνή της εποχής εκείνης. Είχε μεταξύ άλλων μεγάλη συμμετοχή στην προώθηση καλλιτεχνών, όπως Σαρλ Αζναβούρ, Ζιλμπέρ Μπεκώ, Έντι Κονσταντέν, Υβ Μοντάν, Ζωρζ Μουστακί, Ζακ Πιλ κλπ.
Μεγαλύτερες επιτυχίες
Τα τραγούδια Milord, Non, je ne regrette rien και La vie en rose έγιναν παγκοσμίως γνωστά.
1945 - La vie en rose
1945 - Les Trois Cloches
1949 - Hymne à l'amour
1951 - Padam... Padam...
1954 - Sous le ciel de Paris
1956 - Non, je ne regrette rien
1956- Heaven Have Mercy
1956 - Les amants d'un jour
1957 - La foule
1959 - Milord
Les Amants De Teruel (Οι εραστές του Τερουέλ)
ΑπάντησηΔιαγραφήΕΤΟΣ: 1963
ΜΟΥΣΙΚΗ: Μίκης Θεοδωράκης
ΣΤΙΧΟΙ: Jacques Plantes
ΕΡΜΗΝΕΙΑ: Edith Piaf
L'un pres de l'autre,
Se tiennent, les amants
Qui se sont retrouves
Pour cheminer cote a cote.
Retrouves dans la mort
Puisque la vie n'a pas su les comprendre,
Retrouves dans l'amour
La haine n'ayant pas pu les atteindre.
Les feuilles, les feuilles tombent
Sur leur lit de noces.
Que la terre soit douce,
Soit douce aux amants de Teruel
Enfin reunis dans l'ombre...
L'un pres de l'autre,
Ils dorment maintenant.
Ils dorment, delivres
De l'apprehension de l'aube.
Se tenant par la main,
Dans l'immobilite de la priere,
Renouant leur serment
Dans la tranquille eternite des pierres,
La nuit leur ouvre ses portes.
Tout rentre dans l'ordre.
Leur etreinte demeure,
Demeure a jamais suspendue
Ainsi qu'une note d'orgue...
"Το Teruel είναι πόλη και επαρχία της Αραγονίας της Ισπανίας, γνωστή για το «μύθο» των εραστών της ("Les amants de Teruel") που πηγάζει από μια...δραματική ιστορία έρωτα και θανάτου που έγινε φιλμ το 1962, με τη συμφωνική μουσική (μπαλέτο) του Μίκη Θεοδωράκη. Ένα από τα κύρια μουσικά θέματά της βασίστηκε στην μελωδία της «Όμορφης Πόλης», ενώ, εξωκινηματογραφικά, έγινε τραγούδι, σε στίχους του Jacques Plantes, που ερμήνευσε μοναδικά η Edith Piaf, μαζί με το "Quatorze Juillet" που κυκλοφόρησαν στο ίδιο 45άρι δισκάκι. Μια αρχέγονη δραματική ιστορία αγάπης που μεταφέρθηκε στο πανί με μια γαλλική ταινία σε σκηνοθεσία του Raymond Rouleau και τη δυναμική του ιστορικού κινηματογραφικού μουσικού ερωτικού δράματος, βασισμένου στο μύθο των θρυλικών χαρακτήρων του Diego Marcilla και της Isabel Segura, με την ξεχωριστή ερμηνεία της περίφημης Γαλλίδας πρίμα μπαλαρίνα Ludmilla Tcherina.
ΑπάντησηΔιαγραφή«Στην αρχή του 13ου αιώνα στο Teruel της Αραγονίας ερωτεύονται δύο νέοι, ο Juan Diego Marcilla και η Isabel Segura. Ο Juan ζητάει το χέρι της Isabel αλλά ο πατέρας της αρνείται εξαιτίας της κοινωνικής διαφοράς των δύο οικογενειών. Παρόλα αυτά συμφωνεί να δώσει μια ευκαιρία στον Juan και του δίνει 5 χρόνια διορία να γίνει πλούσιος. Ο Juan προκειμένου να πλουτίσει γίνεται σταυροφόρος. Στην διάρκεια των 5 χρόνων ο πατέρας προσπαθεί να πείσει την κόρη να παντρευτεί αλλά εκείνη αρνείται. Στο τέλος έχει πεισθεί ότι ο αγαπημένος της δεν θα επιστρέψει ποτέ και δίνει την συγκατάθεση της να παντρευτεί τον εκλεκτό του πατέρα της, όμως ο Juan επιστρέφει πλούσιος. Έχοντας πληροφορηθεί για το γάμο της αγαπημένης του το βράδυ μπαίνει κρυφά στο δωμάτιο της και απελπισμένος της ζητά το αποχαιρετιστήριο φιλί αλλά εκείνη αρνείται, διότι «ο θεός δεν θα ήθελε να ξεγελάσει τον σύζυγό της». Ο Juan από την συγκίνηση και την απελπισία πέφτει μπροστά της νεκρός. Στην κηδεία του την επομένη η Isabel αποφασίζει να πάει στην εκκλησία, ντυμένη το νυφικό της, και να δώσει το αποχαιρετιστήριο φιλί που αρνήθηκε. Η συγκίνηση και η θλίψη της, όμως, είναι τόσο μεγάλη που την στιγμή του ασπασμού πέφτει κι εκείνη νεκρή». Οι δύο νέοι θάφτηκαν πλάι-πλάι στο παρεκκλήσι του καθεδρικού ναού του San Pedro στην πόλη Teruel. Η ιστορία των «Εραστών του Τερουέλ» έχει εμπνεύσει πολλούς, Ισπανούς καλλιτέχνες, ποιητές, συγγραφείς και μουσικούς."
George Vidakis