Το Hip – Hop ξεκίνησε ως περιθωριακή αφρο-αμερικανική κουλτούρα που ξεπήδησε από τα γκέτο των μεγαλουπόλεων της Αμερικής τη δεκαετία του 1970. Το χιπ χοπ εκτός από μουσική ανέπτυξε τύπο χορού, το break dance, τύπο εικαστικής δημιουργίας, το graffiti, τρόπο ρυθμικής ομοιοκατάληκτης ομιλίας, το rap. Ωστόσο φαίνεται πως η λέξη αποτελεί επίσης ακροστιχίδα της φράσης Rhythmic American Poetry. Φαίνεται πως οι ρίζες της Hip – Hop μουσικής βρίσκονται στους Γκριο της Δυτικής Αφρικής, ενώ διαθέτει επίσης αμερικανικές μπλουζ και τζαζ επιρροές. Το Hip – Hop ταξίδεψε κατά τα τέλη της δεκαετίας του 1970, στην Ευρώπη και λίγο αργότερα στην Ελλάδα, μέσω του κινηματογράφου και του MTV.
Το χιπ χοπ στηρίζεται σε τέσσερα βασικά συστατικά:
- DJ (Disk Jokey)
- MC (Master of Ceremony) που θα μπορούσαμε να τον αποκαλέσουμε και ραψωδό
- Graffiti
- Breakdance που αποτελεί την χορευτική του έκφραση
Οι στίχοι στο Χιπ Χοπ είναι μια εξαιρετικά σημαντική υπόθεση. Τα κείμενα των τραγουδιών είναι μακροσκελή. Ιδιαίτερα στο ελληνικό χιπ χοπ πολύ συχνά η θεματολογία κινείται γύρω από κοινωνικά και πολιτικά θέματα με μια εμφανή διάθεση για αμφισβήτηση και επανάσταση. Αυτό ίσως να οφείλεται στο γεγονός ότι το ελληνικό χιπ χοπ ιδιαίτερα την δεκαετία του 1990 δεν έγινε τόσο εμπορικό ώστε να οφείλει να υιοθετήσει και μια πιο εμπορική θεματολογία. Τα τελευταία χρόνια γίνεται από τα συγκροτήματα μια στροφή που περιλαμβάνει συνεργασίες με λαϊκούς καλλιτέχνες της πίστας και θεματολογία που σχετίζεται με την ερωτική απιστία, το χρήμα κ.ά.
Οι Active Member υιοθέτησαν τον όρο Low Bap σαν μια ελληνική εκοδοχή της hip-hop.
Μερικά από τα πιο γνωστά ελληνικά συγκροτήματα:
FF.C., Active Member, Goin' Through, Terror ex Crew, Ημισκούμπρια, Νέβμα, Ζωντανοί Nεκροί, Razastarr, Άλφα Γάμα, Αρτέμης Ευθύμης, Αποκάλυψις, Στίχοιμα, Λόγος Απειλή, Mικρός Κλέφτης, Ραψωδός Φιλόλογος. Τα περισσότερα από αυτά, συγκροτήθηκαν στην δεκαετία του ΄80-΄90 και τα περισσότερα συνεχίζουν τη δράση τους μέχρι σήμερα. Νεώτερα γκρουπ που την δουλειά τους επιμελήθηκαν οι Active Member είναι οι Βαβυλώνα, Antiterra, Παράξενοι Ταξιδιώτες κ.ά. Αξιόλογοι νέοι ράππερ Εισβολέας, Μηδενιστής, Tus, Βέβηλος, Πυροβάτης, Σάτυρος, Κύρος, Θηρίο, Μέθυσος, Παράφρων,
Πρίγκιπας, Φαντασμά, Φύλακας κ.α
Πηγή: musicportal.gr
Εμένα οι φίλοι μου είναι μαύρα πουλιά
http://www.youtube.com/watch?v=6x57a4Y3peQ
Από το βιβλίο "Πάνω κάτω η Πατησίων" της μεγάλης Αναρχικού και Ποιήτριας Κατερίνας Γώγου. Μελοποίηση: Νίκος Μαϊντάς
Εκτέλεση: Magic de Spell - Σωκράτης Μάλαμας
Άλμπουμ: "Τραμπάλα στις ταράτσες ετοιμόρροπων σπιτιών" 1998
Άλμπουμ: "Τραμπάλα στις ταράτσες ετοιμόρροπων σπιτιών" 1998
Σεμίνα Διγενή αφιέρωμα στην Κ.Γώγου 1993. ΑΝΤ1
"Σιδηρόπουλος, Άσιμος, Γώγου (κατά την γνώμη μου). Τρεις από τους πιο αυθεντικούς, ιδιαίτερα χαρισματικούς και φευγάτους underground ροκ ήρωες της συγχρονης ελληνικής underground σκηνης. Κατά πολλούς αποτελούν την ελληνική version μιας αμερικανικής τριπλέτας προσωπικοτήτων που έφυγαν και αυτοί πρόωρα και έγραψαν την δική τους ιστορία στην παγκόσμια μουσική σκηνή. Μιλάω για τους Club 27, J.Hendrix-J.Joplin-J.Morrison....Το πραγματικά φοβερό είναι πως πολλά κειμενα-στιχοι-ποιηματα από αυτά που μας αφησαν ως κληρονομια και οι 3 τους και αναφέρονται μέσα στο βίντεο, είναι τοσο επίκαιρα και κυριολεκτικα προφητικά, που πραγματικα σε κάνει να συνειδητοποιεις ποσο μπροστα απο την εποχή τους ήταν και γιατι δεν θέλησαν ή δεν μπορεσαν ποτε να προσαρμοστουν για να αντεξουν την σκληροτητα της εποχής και της γενιάς τους. lockeras1000
Η Κατερίνα Γώγου γεννήθηκε στην Αθήνα την 1η Ιουνίου 1940. Έπειτα από περίπου 53 χρόνια, στις 3 Οκτωβρίου 1993 αποφασίζει να τερματίσει τη ζωή της, λαμβάνοντας υπερβολική δόση χαπιών και αλκοόλ. Άνθρωπος ασυμβίβαστος, μέσα από τους οργισμένους στίχους της καταδίκαζε τον πόνο και την αθλιότητα γύρω της.
ΑπάντησηΔιαγραφή«Η Κατερίνα ένιωθε σαν αγρίμι παγιδευμένο, ήταν διαρκώς σε διωγμό. Τελικά δεν άντεξε και έφυγε... άφησε όμως πίσω τα ποιήματά της που μιλούν ακόμη για εκείνη, με φοβερή δύναμη και άσβηστο πάθος...» σύμφωνα με τον σκηνοθέτη Ν. Κούνδουρος. Ήδη από πολύ νεαρή ηλικία, εργάστηκε σε παιδικούς θιάσους και στον κινηματογράφο, κυρίως σε ταινίες της Φίνος Φιλμς. Συμμετείχε σε πολλές ταινίες («Το ξύλο βγήκε από τον Παράδεισο/1959», «Άπονη ζωή/1964», «Δεσποινίς Διευθυντής/1964», «Η δε γυνή να φοβείται τον άντρα/1965», «Τι έκανες στον πόλεμο Θανάση/1971» κ.ά.). Πρωταγωνίστησε επίσης στις ταινίες «Το & βαρύ πεπόνι» (Π. Τάσιου, 1977) για την οποία κέρδισε το Βραβείο Ερμηνείας στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, «Παραγγελιά» (Π. Τάσιου, 1980 μέρος της ταινίας βασίζεται σε ποιήματά της) και «Όστρια» (Α. Θωμόπουλου, 1984», ταινία για την οποία συνεργάστηκε στο σενάριο. Για την τελευταία έλαβε το Κρατικό Βραβείο Ερμηνείας και μοιράστηκε το Βραβείο Σεναρίου με τον Α. Θωμόπουλο.
Η μεγάλη της αγάπη, όμως, ήταν η ποίηση. «Εκείνο που φοβάμαι πιο πολύ είναι μη γίνω "ποιητής" Μην κλειστό στο δωμάτιο ν' αγναντεύω τη θάλασσα κι απολησμονήσω. Μην κλείσουνε τα ράμματα στις φλέβες μου κι από θολές αναμνήσεις και ειδήσεις της ΕΡΤ μαυρίζω χαρτιά και πλασάρω απόψεις. Μη με αποδεχτεί η ράτσα που μας έλειωσε για να με χρησιμοποιήσει. Μη γίνουνε τα ουρλιαχτά μου μουρμούρισμα για να κοιμίζω τους δικούς μου. Μη μάθω μέτρο και τεχνική και κλειστώ μέσα σε αυτά για να με τραγουδήσουν» έγραφε.
Από το γλυκό κοριτσάκι των ελληνικών ταινιών της Φίνος Φιλμς, η Κατερίνα Γώγου μετατρέπεται στην επαναστατική ποιήτρια που αρχίζει να γράφει «για τον εαυτό μου, από αγανάκτηση για το κακό και από αγάπη για τον άνθρωπο και τη ζωή. Αισθανόμουνα μια μουγκαμάρα. Επικοινωνία από πουθενά, από τίποτα. Είχαν πονέσει οι μασέλες μου από το να μη μιλάω. Κι όταν άρχισα να γράφω, νόμισα ότι θα σπάσει το στιλό. Τόσο πάθος είχα γι' αυτά που ήθελα να πω. Δεν ξέρω πώς γράφουν οι άλλοι. Εγώ ζούσα και έγραφα» όπως έλεγε η ίδια σε παλιότερη συνέντευξη της στην εφημερίδα «Ελευθεροτυπία».
Ο πρώην υπουργός Τηλέμαχος Χυτήρης έχει αποκαλέσει την Κατερίνα Γώγου «Μαγιακόφσκι της Πλατείας Εξαρχείων». Σύχναζε στα Εξάρχεια και τασσόταν υπέρ του αντιεξουσιαστικού χώρου με κάθε τρόπο διαμαρτυρίας. Συνελήφθη πολλές φορές, ανακρίθηκε και εξευτελίστηκε. Στις 18/03/1991, έγραψε ένα γράμμα στην εφημερίδα «Ελευθεροτυπία» με τον τίτλο «Ξεχάσατε τον Πετρόπουλο», στο οποίο εξέφραζε την αλληλεγγύη της προς τον αναρχικό Κυριάκο Μαζοκόπο και τον ποιητή Γιάννη Πετρόπουλο που βρίσκονταν στη φυλακή.
Όταν η 17Ν σκότωσε στο Παγκράτι δύο αστυνομικούς, η Γώγου δέχτηκε τα μεσάνυχτα την επίσκεψη δύο αστυνομικών, που έσπασαν την πόρτα του σπιτιού της και την πήραν μαζί τους σαν ύποπτη. Ένας αυτόπτης μάρτυρας είχε καταθέσει ότι είδε μια γυναίκα να φεύγει τρέχοντας από τον τόπο του εγκλήματος και η αστυνομία κατέληξε σε κείνη, χωρίς να έχει αποδείξεις ή να μπορέσει εκ των υστέρων να επιβεβαιώσει οποιεσδήποτε υποψίες. Οι σχέσεις της με τις αστυνομικές αρχές ουδέποτε υπήρξε καλή, το 1986 είχε κάνει μάλιστα και μήνυση στον υπουργό Δημόσιας Τάξης επειδή κατά τη διάρκεια μιας διαδήλωσης χτυπήθηκε από αστυνομικούς. «Από τη στιγμή που δεν μας αφήνουν να φτιάξουμε τη ζωή, θα χαλάσουμε αυτό που υπάρχει και θα βγει το καινούργιο μετά» δήλωνε η ίδια.
Πηγή: tvxs.gr
Κατερίνα Γώγου, Η ζωή μας είναι σουγιαδιές
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ ζωή μας είναι σουγιαδιές
σε βρώμικα αδιέξοδα
σάπια δόντια ξεθωριασμένα συνθήματα
μπάσσο βεστιάριο
μυρουδιές από κάτουρα αντισηπτικά
και χαλασμένα σπέρματα. Ξεσκισμένες αφίσσες.
Πάνω-κάτω. Πάνω-κάτω, η Πατησίων.
Η ζωή μας είναι η Πατησίων.
Εμείς εκεί.
Μια ζωή λιγούρια ταξιδεύουμε
την ίδια διαδρομή.
Ξεφτίλα-μοναξιά-απελπισία. Κι ανάποδα.
Εντάξει. Δεν κλαίμε. Μεγαλώσαμε.
Μονάχα όταν βρέχει
βυζαίνουμε κρυφά το δάχτυλό μας. Και καπνίζουμε.
Η ζωή μας είναι
άσκοπα λαχανητά
σε κανονισμένες απεργίες
ρουφιάνους και περιπολικά.
Γι' αυτό σου λέω.
Την άλλη φορά που θα μας ρίξουνε
να μην την κοπανήσουμε. Να ζυγιαστούμε.
Μην ξεπουλήσουμε φτηνά το τομάρι μας ρε.
Μη. Βρέχει. Δόσμου τσιγάρο.
Ο ΤΖΙΜΙ ΧΕΝΤΡΙΞ βρέθηκε νεκρός στις 18 Σεπτεμβρίου 1970 στο ξενοδοχείο "Samarkand" στο Λονδίνο όπου διέμενε. Αν και ως αιτία θανάτου προσδιορίστηκε αναρρόφηση τροφών, οι συνθήκες που οδήγησαν στο θάνατό του οφείλονταν σε υπερβολική λήψη βαρβιτουρικών. Ο τελευταίος άνθρωπος που ήταν μαζί του ήταν η Γερμανίδα σύντροφός του.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ θάνατος της ΤΖΑΝΙΣ ΤΖΟΠΛΙΝ, σε ηλικία 27 ετών εξέπληξε τους θαυμαστές της και συγκλόνισε τον κόσμο της μουσικής, ο οποίος είχε μόλις πληγεί μετά την απώλεια του Τζίμι Χέντριξ δύο εβδομάδες νωρίτερα Την Κυριακή της 4ης Οκτωβρίου του 1970, η Τζόπλιν καθυστερούσε να εμφανισθεί στα στούντιο της Sunset Sound Recorders, κάτι που έκανε τον παραγωγό Πωλ Ροθτσάιλντ να ανησυχήσει, ώστε ξεκίνησε την αναζήτησή της, μαζί με τον Τζων Κουκ, πηγαίνοντας στο ξενοδοχείο της. Είδε στο πάρκιν τo αυτοκίνητο της Τζόπλιν. Μπαίνοντας στο δωμάτιό της, τή βρήκε νεκρή, δίπλα στο κρεββάτι της. Η επίσημη αιτία θανάτου της, ήταν η υπερβολική δόση ηρωίνης, ενδεχομένως σε συνδυασμό με τις παρενέργειες του αλκοόλ
Ο Τζέημς «ΤΖΙΜ» Ντάγκλας ΜΟΡΙΣΟΝ πέθανε στις 3 Ιουλίου του 1971 σε ηλικία 27 ετών. Η επίσημη εκδοχή είναι ότι η Κούρσον τον βρήκε νεκρό στη μπανιέρα. Δεν έγινε αυτοψία, γιατί ο γιατρός που τον εξέτασε είπε ότι δεν βρήκε στοιχεία εγκληματικής ενέργειας. Η απουσία αυτοψίας έδωσε λαβή για πολλές εικασίες σχετικά με την αιτία θανάτου. Ο Ντάνυ Σάγκερμαν διηγείται ότι όταν η Κούρσον επέστρεψε στις ΗΠΑ, του είπε ότι ο Μόρισον είχε πεθάνει από υπερβολική δόση ηρωίνης, την οποία είχε εισπνεύσει νομίζοντας πως είναι κοκαΐνη. Ο Σάγκερμαν σημειώνει ότι η Κούρσον έδινε διαφορετικές εκδοχές του θανάτου κατά καιρούς, τη μια λέγοντας ότι εκείνη τον είχε σκοτώσει και την άλλη ότι ο θάνατός του ήταν λάθος της. Η ιστορία με την αθέλητη λήψη ηρωίνης υποστηρίζεται από τη διήγηση του Αλέν Ρονέ, που έκανε παρέα με το ζευγάρι στο Παρίσι. Ο Ρονέ είχε γράψει ότι ο Μόρισον πέθανε από αιμορραγία αφού εισέπνευσε ηρωίνη της Κούρσον κι ότι εκείνη άθελά της αποκοιμήθηκε, αφήνοντάς τον να πεθάνει αντί να καλέσει για ιατρική βοήθεια. Στον τάφο του Τζιμ Μόρισον υπάρχει η ελληνική επιγραφή «ΚΑΤΑ ΤΟΝ ΔΑΙΜΟΝΑ ΕΑΥΤΟΥ»
Με προέλευση από το Bronx της Νέας Υόρκης, Rap είναι το είδος μουσικής και Hip-Hop η ευρύτερη κουλτούρα. Η αστική αυτή κουλτούρα χαρακτηρίζεται από 4 διαφορετικά διακριτά στοιχεία: MCing, DJing, Graffiti και Breakdance.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο ξεκίνημα έγινε στα τέλη της δεκαετίας του '70, μέσα από τα party που διοργάνωνε στις γειτονιές του Bronx ο DJ Kool Herc, ο οποίος θεωρείται σήμερα ως o πατέρας του Hip-Hop. Εξίσου σημαντικοί θεωρούνται ο Afrika Bambaataa και οι Zulu Nation, οι οποίοι επινόησαν και τους όρους MCing, DJing, Graffiti και Breakdance. Το πρώτο rap κομμάτι που κυκλοφόρησε επίσημα από δισκογραφική εταιρία και έκανε το είδος και έξω από τα ghetto ήταν το "Rapper's Delight" των Sugarhill Gang.
1987 - 2000: Το ξεκίνημα του Hip-Hop στην Ελλάδα
Τη δεκαετία του '90 το hip-hop ήταν κάτι πρωτόγνωρο στην Ελλάδα καθώς ήταν τα πρώτα χρόνια που βγήκε στην επιφάνεια rap με ελληνικό στίχο, ενώ μέσα τη δεκαετία του '80 είχαν ακουστεί παγκοσμίως μόνο MC's και συγκροτήματα της Αμερικάνικης σκηνής όπως: Sugarhill Gang, Grandmaster Flash, Kurtis Blow, Public Enemy, N.W.A., Boogie Down Productions, Afrika Bambaataa και πολλοί άλλοι, από τους οποίους ήταν επηρεασμένοι όλοι οι καλλιτέχνες της ελληνικής hip-hop σκηνής. Τα ελληνικά hip-hop συγκροτήματα τότε, που ακόμα δεν υπήρχε το internet, ήτανε ελάχιστα καθώς για να βρούνε ένα rap δίσκο ή να ακούσουν ένα κομμάτι έπρεπε να ψάξουν όλη την Αθήνα.
Το πρώτο ελληνόφωνο rap συγκρότημα δεν ήτανε άλλο από τους FF.C (Fortified Concept) που ξεκίνησαν στο Βύρωνα το 1987. Το πρώτο τους album με τίτλο "Σκληροί Καιροί" κυκλοφόρησε ανεξάρτητα το 1993.
Το 1992, μετά την συναυλία των Public Enemy στο κατράκειο θέατρο της Νίκαιας, δημιουργήθηκαν οι Active Member. Λίγα χρόνια αργότερα, αφότου άνοιξαν το δικό τους label (Freestyle Productions) ονόμασαν το είδος τους Low Bap, θέλοντας να διαχωρίσουν τη δική τους θέση από την υπόλοιπη ελληνική σκηνή θεωρώντας πως είχε αρχίσει να παίρνει τα εμπορικά χαρακτηριστικά της τότε αμερικάνικης hip-hop σκηνής. Με αυτή την κίνηση το κοινό χωρίστηκε σε δύο "στρατόπεδα" δημιουργώντας την πρώτη hip-hop κόντρα στην Ελλάδα. Οι Active Member δέχτηκαν σκληρή κριτική από την hip-hop κοινότητα και αποκόπηκαν από αυτήν θέλοντας και μη.
Το 1992 επίσης, στη Νέα Ιωνία, δημιουργήθηκαν οι Terror X Crew (TXC). Μέχρι και σήμερα θεωρείται από τους περισσότερους ακροατές αλλά και καλλιτέχνες ως το καλύτερο ελληνικό hip-hop συγκρότημα. Με δισκογραφικό τους ντεμπούτο το ομώνυμο "Terror X Crew" (1995), ήτανε οι πρώτοι που έφεραν το ελληνικό κοινό σε επαφή με τα 4 στοιχεία (MCing, DJing, Graffiti, Breakdanace) και την κουλτούρα του hip-hop, όπως επίσης ήτανε και οι πρωτοπόροι του Hardcore Rap και του Wildstyle Graffiti στην Ελλάδα. Το τελευταίο τους album με τίτλο "Έσσεται Ήμαρ" δίχασε το κοινό του συγκροτήματος με αρκετούς να τους αποκαλούν εθνικιστές.
Το 1993, έκαναν την εμφάνιση τους τα Ημισκούμπρια που ήτανε το πρώτο σατυρικό ελληνικό rap συγκρότημα και το 1994 οι Goin' Through οι οποίοι ακολούθησαν από τότε την mainstream σκηνή.
Το 1997 το συγκρότημα Ζωντανοί Νεκροί φέρνει μια άλλη γεύση στην τότε ελληνική hip-hop σκηνή: Battle Rap. Το πρώτο τους album με τίτλο "Πρώτος Τόμος" (1998) επηρέασε τις επόμενες γενιές που έβγαζαν battle rap κομμάτια καθώς το μεγαλύτερο ποσοστό MCs και συγκροτημάτων μέχρι και σήμερα επιλέγουν αυτό το είδος rap.
Άλλα hip-hop σχήματα της τότε εποχής ήταν: Άγνωστοι Γνωστοί (που μετονομάστηκαν σε Άλφα Γάμα), Razastarr, Παρεμβολές, Νέα Τάξη Πραγμάτων (ΝΤΠ.), ΝΕΒΜΑ, Βαβυλώνα, Στίχοιμα, Αποκάλυψις, Ομήρου Απόγονοι, Soulbro, Deadlock.
Ο στίχος μέχρι τότε ήταν κυρίως κοινωνικοπολιτικός, αλλά υπήρχαν και σχήματα που έκαναν σάτυρα όπως: Ημισκούμπρια, Dr. Dreez, Deaky Dee και Καβουροδεινόσαυροι.
Το ελληνικό hip-hop τη δεκαετία του (2001 - 2010)
ΑπάντησηΔιαγραφήΤην δεκαετία του 2000 πολλά από τα ιστορικά σχήματα της δεκαετίας '90 διαλύθηκαν ή άλλαξαν μορφή όπως: οι Terror X Crew (μετά την αποχώρηση του DJ ALX το 2002 διαλύθηκαν και συνέχισαν από το 2004 ως "Αρτέμης-Ευθύμης"), οι FF.C (μετά την αποχώρηση του Ρυθμοδαμαστή το 2005 διαλύθηκαν και ο Σκηνοθέτης δημιούργησε το σχήμα "Αντίξοες Παραγωγές"), οι Άλφα Γάμα (διαλύθηκαν και συνέχισαν solo) και οι Active Member (το 2002 αποχώρησε ο X-Ray και δημιούργησε το συγκρότημα Ρόδες).
Από το 2001 και μετά όμως εμφανίστηκαν και άλλα σχήματα δημιουργώντας νέα ρεύματα στη σκηνή. Οι περισσότεροι, σε αντίθεση με τους παλαιότερους, κυκλοφορήσαν τους δίσκους τους διαδικτυακά, δωρεάν και χωρίς την ανάμειξη δισκογραφικών εταιριών, με αποτέλεσμα μια πληθώρα κυκλοφοριών, που όμως ελάχιστες από αυτές ξεπερνούσαν το επίπεδο μίας no budget παραγωγής. Δεκάδες συγκροτήματα δημιουργήθηκαν αλλά λίγοι έκαναν κάτι παραπάνω από ένα δίσκο ή μία συναυλία. Συγκροτήματα της 2ης γενιάς του ελληνικού hip-hop που άλλαξαν τα δεδομένα της σκηνής και συνεχίζουν δυναμικά μέχρι και σήμερα, είναι οι ΒΠείς, η Νεκρική Σιγή, οι Athens Finest, τα Βόρεια Αστέρια, οι RNS και οι Ψυχόδραμα 07.
Mainstream Σκηνή
Αξιοσημείωτο στοιχείο τη δεκαετία του 2000 είναι η αναγνώριση του χιπ-χοπ σε ευρύτερο κοινό από κάποια συγκροτήματα, με αποτέλεσμα να γίνει πιο mainstream. Η αρχή είχε ήδη γίνει από τα τέλη της δεκαετίας του '90 απο τα Ημισκούμπρια με το χαρακτηριστικό χιουμοριστικό ύφος τους, οι οποίοι το 2001 έβγαλαν το single "Πάμε όλοι μαζί σε μια παραλία" το οποίο έγινε τεράστια επιτυχία και παίζεται ακόμα μέχρι και σήμερα. Ανάλογη επιτυχία είχαν τα singles "Greek Lover" και "Sex" το 2004. Την ίδια χρονιά τεράστια επιτυχία και απήχηση στο ευρύ κοινό γνώρισαν οι Goin' Through με το single "Πόσο μαλάκας είσαι" . Ακολούθησαν κι άλλες επιτυχίες όπως, "Γυναίκες", "12 παρά". Μέχρι το 2007 οι Goin' Through και το Family the Label (Ταραξίας, ΝΕΒΜΑ, Θηρίο κλπ.) ήταν το πιο επιτυχημένο και αναγνωρισμένο crew όσον αφορά το mainstream hip-hop στην Ελλάδα (χρυσοί δίσκοι, επιτυχίες, βραβεία, τηλεοπτικές εμφανίσεις, lives κλπ.).
Το 2007 εμφανίστηκαν κι άλλοι καλλιτέχνες της hip-hop με mainstream ήχο οι οποίοι είχαν επιτυχίες, όπως είναι οι Stavento οι οποίοι έγιναν γνωστοί με τη μεγάλη ραδιοφωνική επιτυχία "Μέσα σου" και ο Υποχθόνιος με το club-hit 'Κάνε ντου".
Προς τα τέλη της δεκαετίας αρκετοί καλλιτέχνες του mainstream hip-hop, ξεφεύγουν απ' τον "εμπορικό" hip-hop ήχο και κάνουν τραγούδια και με πιο ποπ ήχο ή συναντάμε ραπ συμμετοχές σε ποπ τραγούδια άλλων τραγουδιστών, ακόμα και σε εντελώς διαφορετικής αισθητικής τραγούδια όπως λαϊκά κλπ. Ο όρος "urban" θα έρθει να αντικαταστήσει ουσιαστικά το mainstream hip-hop με αποτέλεσμα τα hip-hop "σουξέ" να είναι ελάχιστα και να μιλάμε πλέον για ποπ επιτυχίες με στοιχεία ραπ.
Underground Σκηνή
Η διαφορά μεταξύ underground και εμπορικού hip-hop ήταν έντονη εφ' όσον οι μεν είχαν πιο σκληροπυρηνικό ήχο, στίχο πιο καυστικό και προωθούνταν μέσω του hiphop.gr (το οποίο συχνά ανέβαζε mixtapes) και του atlantis fm, ενώ οι δε προωθούνταν μέσω των μεγάλων μουσικών καναλιών και τις τηλεόρασης και είχαν ήχο πιο χορευτικό και στίχο πιο ανάλαφρο που παρέπεμπε σε pop μουσική.Υπήρχαν επίσης αρκετά συνοικιακά hip-hop σχήματα που διέδιδαν cd και demo σε γνωστούς και φίλους, σε όλη την Ελλάδα. Προς το τέλος της δεκαετίας βγήκαν στην επιφάνεια και άλλοι MC's και σχήματα όπως: 12ος Πιθηκος, Ladose, Μόνιμος Κατοικος, Detro, Bong Da City, Fullface κ.α. Η εξάπλωση του διαδικτύου βοήθησε αρκετούς MC's να διαδώσουν τη μουσική τους μέσω ιστοσελίδων για βίντεο όπως youtube και σελίδες για hip-hop όπως το bouriblog.com. Κάποιοι είναι αποδεκτοί κάποιοι δέχονται άσχημη κριτική.
Το ελληνικό hip-hop σήμερα (2011 - )
ΑπάντησηΔιαγραφήΣήμερα υπάρχει μεγάλος αριθμός καλλιτεχνών και νέων ανθρώπων που ξεκινούν να ασχολούνται με το rap ή djing και φτιάχνουν συγκροτήματα, σε αντίθεση με τη δεκαετία του 90' που ο αριθμός των καλλιτεχνών ήταν μικρός. Πολλοί από αυτούς κυκλοφορούν τις δισκογραφικές τους δουλειές μέσω του διαδικτύου ή γνωστοποιούν τη μουσική τους μέσω youtube. Υπάρχουν και αρκετοί οι οποίοι βγάζουν δίσκους μέσω ανεξάρτητων δισκογραφικών εταιριών. Χαρακτηριστικό του σημερινού hip-hop είναι το σκληροπυρηνικό flow που επικρατεί όταν ραπάρουν οι περισσότεροι MC's.
Έλληνες Producers & Beatmakers
Μεγάλο ρόλο στην Ελληνική σκηνή όσον αφορά το θέμα μουσικής,boom bap(producing)έπαιξε ο DJ ALEX, ο οποίος είναι υπέυθηνος για πολλά μουσικά κομμάτια των ΖΝ & TERROR X CREW.Στην συνέχεια ακολούθησαν πολλοί παραγαγωγοί boom bap ήχου,άλλοι καθαρα παραγωγοί και άλλοι mc's και producers.Την σκυτάλη μετα τον DJ ALEX ήρθε να πάρει ο Skive γύρο στο 2010-2011 και να kάνει το μεγάλο μπαμ σαν μουσικός παραγωγός, σε συνεργασία με τον Υποχθόνιο στο Cd (Βρέχει Φράγκα) που είχε ύφος South,Trap,& Crunk,στη συνέχεια έκανε συνεργασίες και με αλλους ραπερς όπως μηδενιστης,σνικ,Ζηνων και πολλούς αλλους.Μεγάλο ρόλο στη συννέχεια της South & Trap μουσικής παίξανε οι Producers (Mpelafon,Raf & iRon(BeatBull Muzik).Τα παιδιά με τη σειρά τους δώσανε ενα νέο ήχο και χρώμμα στο ελληνικό South,Trap με κομμάτια όπως (Mpelafon Είναι η Φάση(Prod.by Mpelafon) Όλοι οι Φίλοι Μου Γελάνε (Prod.by Raf) & Τέλος το Κομμάτι Liquor - Prod.By BeatBull Muzik iRoN.
Στήν συνέχεια ακολούθησαν πόλλα κομμάτια,που γράψανε οι συγκεκριμένοι παραγωγοί,με φαβορί τον παραγωγό BeatBull Muzik (iRoN),που δεν αρκέστηκε μόνο στήν παραγωγή,αλλα άρχισε να γράφει και ρίμες και έτσι έδωσε το πρώτο του Ep με τίτλο (Έχω Θέμα) και έγινε αρκετά αναγνωρίσιμος στο ελληνικό κοινό.
Πηγές-Επιπρόσθετες πληροφορίες
athens4elements.com
http://www.hiphop.gr
http://www.ihokratoria.com
http://www.lowbap.com
http://www.bouriblog.com