Ο Θεόδωρος Βασιλικός γεννήθηκε στην Αθήνα και έλαβε τα πρώτα του ακούσματα Βυζαντινής μουσικής από τον πατέρα του Αλέξανδρο, ο οποίος ήταν βαθύς γνώστης της μουσικής ενώ αργότερα διδάχθηκε επίσημα μουσική από τον Θεόδωρο Χατζηθεοδώρου, καθηγητή του Ελληνικού Ωδείου Αθηνών. Σε ηλικία 15 ετών διορίσθηκε Β´ Ιεροψάλτης, ενώ 18 ετών διορίσθηκε Α´ Ἰεροψάλτης στον Ι. Ναό Αγίας Αικατερίνης Πλάκας. Έκτοτε έχει διορισθεί ως πρωτοψάλτης στους Ι. Ναούς Υψώσεως Τιμίου Σταυρού Αιγάλεω, Αγίου Νικολάου Πειραιώς, Καθεδρικό Ναό Αγίου Μηνά -Ηράκλειου Κρήτης - Ιερό Ίδρυμα Ευαγγελίστριας Τήνου, και από το 1973 εως σήμερα, στον Ι. Ναό Αγίου Αποστόλου Θωμά Αμπελοκήπων. Μετείχε ως χορωδός, αρκετές φορές με τη χορωδία του πανελλήνιου συλλόγου ιεροψαλτών "Ρωμανς ὁ μελῳδὸς" και "Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνός", καθώς επίσης σε όλες τις συναυλίες που διηύθυνε κατά καιρούς ο αείμνηστος Άρχων πρωτοψάλτης της Μ.τ.Χ.Ἐ. Θρασύβουλος Στανίτσας. Έχει μετάσχει σαν ερμηνευτής στο έντεχνο μουσικό έργο του μουσικοσυνθέτη Γ. Μαρκόπουλου "Σειρήνες". Ίδρυσε και διηύθυνε μέχρι σήμερά, τέσσερις πεντηκονταμελείς ονομαστές χορωδίες ενώ σήμερα διευθύνει τη δική του χορωδία που φέρει το ονοματεπώνυμό του, "Συγκρότημα Βυζαντινής Μουσικής Θεόδωρος Βασιλικός". Έχει δώσει δεκάδες συναυλίες σε πολλές πόλεις της Ελλάδος ειτε με τηη χορωδία του, είτε ως μονωδός. Έχει συνεργασθεί με πολλούς ραδιοφωνικούς και τηλεοπτικούς σταθμούς διευθύνοντας ή ψάλλοντας σε εκπομπές Βυζαντινής μουσικής. Ο Θεόδωρος Βασιλικός και η χορωδία του έχουν ηχογραφήσει σε στούντιο τους περισσότερους ύμνους και ιερές ακολουθίες του Ορθόδουξου έτους ξεπερνώντας τα τριακόσια έργα. Έχει τιμηθεί στην Ελλάδα και την Κύπρο, κυρίως από την τοπική αυτοδιοίκηση, αλλά και από διάφορους πολιτιστικούς φορείς για το συνολικό του έργο επάνω στη Βυζαντινή μουσική. Έχει ακόμη συνθέσει σε Βυζαντινή μουσική, για να επενδυθή μουσικά, η τραγωδία Προμηθέας Δεσμώτης του Αισχύλου η οποία δόθηκε στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, το 1992. Το έργο του αναγνωρίζεται και στο εξωτερικό αφού η Γαλλική Ακαδημία Τεχνών, του έχει απονείμει το βραβείο CHARLES CROSS για το φωνογραφικό του έργο σε διπλό άλμπουμ "Οι δύο Θεῖες λειτουργίες Ἰωάννου Χρυσοστόμου καὶ Μεγάλου Βασιλείου". Έχει τιμηθεί τρεις φορές από το
Δήμο Θεσσαλονίκης-Λευκωσίας-Λεμεσού-του Σωματείου Ελεύθερη Καρπασία-και από
δεκάδες Δήμους τόσο της Ελλάδος όσο και του εξωτερικού. Μία από τις
πιο λαμπρές του στιγμές ήταν στο δίσκο του "ΤΑ ΠΑΓΚΥΠΡΙΑ" όταν
τραγούδησε τραγούδια για τον Αγώνα της ΕΟΚΑ. Ο δίσκος περιείχε τα τραγούδια: (Ο Ζήδρος, Λευτεριά (Θα πάρω μιαν ανηφοριά), Ήταν πρώτη Απριλίου, Προς τους λεβέντες μας, Εόκα πέκα και Ανέ, Ύμνος της ΕΟΚΑ, Στον Γρηγόρη Αυξεντίου, Ο Ραγιάς, Εμπρός εμπρός η ΕΟΚΑ κράζει, Ύμνος της Κύπρου, Εμπρός με σύμβολο το Σταυρό μας, Θεέ μου να ξημέρωσεν, Η Ανάσταση θα γένει, Ανδρών ηρώων, Αντί μνημοσύνου (Ύμνος Θεοδώρου Βασιλικού) . Τραγουδά ο ίδιος ο πρωτοψάλτης και χοράρχης κ. Θεόδωρος
Βασιλικός και η χορωδία του, συνοδεία ορχηστρικής μουσικής ενώ την ενορχήστρωση
τραγουδιών επιμελήθηκε ο πιανίστα Βασίλειο Τσαμπρόπουλο.
Τον Σεπτέμβριο του 2009
εκυκλοφόρησε σε έναν πολύ καλαίσθητο τόμο η βιογραφία του Θεόδωρου Βασιλικού με
συγγραφέα τον Θεολόγο και πρωτοψάλτη Κισάμου Χανίων κ. Αντώνιον Βακάκη. Στις 11 Οκτωβρίου του 2009 του
απενεμήθη το Οφίκκιον του "Άρχοντος Μουσικοδιδάσκαλου της Μεγάλης Του Χριστού
Εκκλησίας από τον Οικουμενικόν Πατριάρχην Βαρθολομαίον δια το
πολυσχιδές έργον του στο χώρο της Βυζαντινής Εκκλησιαστικής μουσικής.
Ἀναστάσεως ἡμέρα λαμπρυνθῶμεν Λαοί,
https://www.youtube.com/watch?v=gclAuftJMew
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ "ΚΑΤΑΒΑΣΙΕΣ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ"
Θεε μου να ξημέρωσεν
https://www.youtube.com/watch?v=s-pCsq0zaOw
Στίχοι: Παπάσταυρος Παπαγαθαγγέλου
Από το δίσκο του Θεόδωρου Βασιλικού ''ΤΑ ΠΑΓΚΥΠΡΙΑ''.
Από το δίσκο του Θεόδωρου Βασιλικού ''ΤΑ ΠΑΓΚΥΠΡΙΑ''.
Η ερμηνεία τού Θεοδώρου Βασιλικού, είναι απαλλαγμένη από αγκυλώσεις, πού δημιουργήθηκαν από όχι ακριβή μεταφορά τού ψαλτικού μελίσματος καί πού περιόριζαν τήν φυσικότητα τής φωνής εκάστου ερμηνευτού.Ετσι, μέ κύριο εκφραστή τόν ίδιο,έγινε δυνατή καί αισθητή η λυρικότητα, αλλά καί η προσευχητικότητα, πού αφορά τό ήθος τού μέλους γενικώς αλλά καί τού κάθε ήχου ξεχωριστά.Ταυτόχρονα,έγινε κατανοητό ότι η αυθεντικότητα τού ύφους, εξαρτάται από τήν συνεπή καί διακριτή απόδοση τών μουσικών χαρακτήρων-ποσότητος καί ποιότητος-καί όχι από συγκεκριμένη επιτήδευση,πού έχει νά κάνει μέ κάθε είδους μίμηση.
ΑπάντησηΔιαγραφή