18/2/25

Friedrich Nietzsche [Φρίντριχ Νίτσε (1884-1900)]

ΦΡΙΔΕΡΙΚΟΣ ΝΙΤΣΕ: Γερμανός φιλόσοφος, ποιητής, συνθέτης και φιλόλογος. Έγραψε κριτικά δοκίμια πάνω στη θρησκεία, την ηθική, τον πολιτισμό, τη φιλοσοφία και τις επιστήμες, δείχνοντας ιδιαίτερη κλίση στη χρήση μεταφορών, ειρωνείας και αφορισμών. Μερικά από τα σημαντικότερα έργα του, είναι η Αυγή (1881), η Χαρούμενη επιστήμη (1882), Τάδε έφη Ζαρατούστρα (1883-85), Πέρα από το καλό και το κακό (1886), Η γενεαλογία της Ηθικής (1887), Το λυκόφως των ειδώλων (1888), Αντίχριστος (1888), Ίδε ο άνθρωπος (1888) και Νίτσε εναντίον Βάγκνερ (Δεκέμβριος 1888). Ο Νίτσε επηρέασε τη σκέψη πολλών στοχαστών που ακολούθησαν σε παγκόσμια κλίμακα. 

Πέθανε στις 25 Αυγούστου 1900, πιστεύοντας ότι δεν πρόφτασε να ολοκληρώσει το φιλοσοφικό του έργο. 

Εσένα τον άγνωστο θεό
https://youtu.be/oyl81TBZXNs?si=D5Jc_MM3MV8TcCmQ
Μελοποίηση: Ανδρέας Κατσίγιαννης
Απόδοση: Γιώργος Νταλάρας 
Απόσπασμα από το ποίημα του Γερμανού φιλοσόφου Φρίντριχ Νίτσε, "Τω αγνώστω θεώ" (Dem unbekannten Gott).

 

1 σχόλιο:

  1. Η αναφορά στον Άγνωστο Θεό έγινε από τον Απόστολο Παύλο με παράφραση επιγραφής σε βωμό στην Αθήνα και υιοθετείται από την Εκκλησία, ως ένδειξη ύπαρξης μιας θεότητας που λάτρευαν οι αρχαίοι Αθηναίοι πέραν από το Δωδεκάθεο και τις αναρίθμητες μικρότερες θεότητες. Μιας θεότητας στην οποία κατά τον Απόστολο Παύλο οι Αθηναίοι προσέφεραν τιμές χωρίς να ξέρουν ούτε την ύπαρξή της, ούτε το όνομά της.

    Η λατρεία του άγνωστου θεού οφείλεται, σύμφωνα με τον Ηρόδοτο, στο ότι κάποτε οι Αθηναίοι πρόσφεραν θυσίες σ'όλους τους θεούς εκτός από τον Πάνα, που γι'αυτόν το λόγο οργίστηκε μαζί τους. Έτσι αποφάσισαν να στήσουν βωμούς και να τους αφιερώσουν στον άγνωστο θεό από φόβο μήπως παραλείψουν ξανά κάποιον. Πάνω σ'αυτούς τους βωμούς τοποθετούσαν επιγραφή, όπως στην Αθήνα, που έγραφε «[...] θεοῖς Ἀσίας, Εὐρώπης καί Ἀφρικῆς θεοῖς αγνώστοις καί ξένοις»». Τέτοιοι βωμοί υπήρχαν, σύμφωνα με τον Παυσανία[2], στο Φάληρο και στην Ολυμπία.

    Ο Απόστολος Παύλος όταν ήρθε στην Αθήνα το 50 μ.Χ. για να κηρύξει το Χριστιανισμό, είδε έναν απ'αυτούς τους βωμούς και ενημέρωσε τον κόσμο πως επρόκειτο να μιλήσει για τον άγνωστο θεό[3], που οι Αθηναίοι ήδη λάτρευαν έστω και αν δεν Τον γνώριζαν.

    Ο Άγιος Ιερώνυμος που εορτάζεται στις 15 Ιουνίου, δέχτηκε ότι ο Παύλος στην περίπτωση τού επίμαχου βωμού, μετέτρεψε τον πληθυντικό «θεοῖς αγνώστοις» στον ενικό «ἀγνώστῳ θεῷ» και δεν περιέλαβε το υπόλοιπο κομμάτι τής επιγραφής που έλεγε: «[…] θεοῖς Ἀσίας, Εὐρώπης καί Ἀφρικῆς θεοῖς αγνώστοις καί ξένοις»! Τη θέση αυτή τού Ιερώνυμου επανέλαβαν αργότερα και ο Οικουμένιος, Επίσκοπος Τρίκκης και ο Έρασμος στο Μωρίας Εγκώμιον .

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Συνολικες Προβολες