5/10/25

Οι κινηματογραφικές ελληνικές ταινίες του μεσοπολέμου και της κατοχής

Οι κινηματογραφικές ελληνικές ταινίες του μεσοπολέμου και της κατοχής 

Η περίοδος του πρώιμου ελληνικού κινηματογράφου

Οι πρώτες απόπειρες έγιναν στις αρχές του 20ού αιώνα και στη διάρκεια του Μεσοπολέμου εμφανίστηκαν οι πρώτες ώριμες ταινίες. Η κινηματογραφική παραγωγή έφτασε στο απόγειό της την επταετία 1927-1933, όταν δραστηριοποιήθηκαν πολλές εταιρείες παραγωγής (DAG Film, Άστρο Φιλμ, Ακροπόλ Φιλμ, Άγιαξ Φιλμ κ.ά.). Πρόκειται για την πιο παραγωγική περίοδο πριν τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, καθώς παρουσιάστηκαν 32 ταινίες. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται οι "Έρως και κύματα" (1927),, "Αστέρω" (1929), "Μαρία Πενταγιώτισσα" (1929), "Τα Γαλάζια Κεριά" (1930), "Η μπόρα" (1930) και "Κοινωνική σαπίλα" (1932), και το "Δάφνις και Χλόη" (1931). Παράλληλα με τις βωβές ταινίες, έγιναν και οι πρώτες προσπάθειες για ενσωμάτωση ήχου. Στις ΗΠΑ, η πρώτη ομιλούσα ταινία προβλήθηκε το 1927 και μέχρι το 1930 όλες οι παραγόμενες αμερικανικές ταινίες ήταν ομιλούσες. Μολαταύτα, η απαιτούμενη τεχνολογία άργησε να έρθει στην Ελλάδα. Με τις ταινίες "Οι απάχηδες των Αθηνών" (1930) και "Φίλησέ με Μαρίτσα" (1930), η DAG Film των αδελφών Γαζιάδη προσπάθησε να συγχρονίσει την εικόνα με μουσική προερχόμενη από δίσκους γραμμοφώνου. Οι πρώτες ομιλούσες ταινίες, όπως το "Λαγιαρνί" (1930) και το εξαιρετικά επιτυχημένο" Ο Αγαπητικός της βοσκοπούλας" (1932), χρειάστηκε να σταλούν σε εργαστήρια του εξωτερικού, καθώς στην Ελλάδα δεν υπήρχε ο κατάλληλος εξοπλισμός. Η αδυναμία των ελληνικών κινηματογραφικών εταιρειών να ανταγωνιστούν τις αμερικανικές ηχητικές ταινίες, οδήγησε στην κατάρρευση του εγχώριου στερεώματος το 1935. Κατά συνέπεια, οι επόμενες ελληνικές ταινίες γυρίστηκαν στην Αίγυπτο, όπου υπήρχαν στούντιο με σύγχρονα μηχανήματα. Η περίοδος, μάλιστα, μεταξύ 1932-1940 αποκαλείται και "αιγυπτιακή περίοδος" του ελληνικού κινηματογράφου. 

Η πρώτη ομιλούσα ταινία με εξ ολοκλήρου επεξεργασία στην Ελλάδα ήταν "Το τραγούδι του χωρισμού" (1940), σε συμπαραγωγή της Σκούρας Φιλμ και του Φιλοποίμενος Φίνου. 

Το κατοχικό σινεμά και τα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια

Οι συνθήκες της Κατοχής σχεδόν εκμηδένισαν την παραγωγή, παρότι ορισμένοι κινηματογράφοι, τουλάχιστον τον πρώτο καιρό, συνέχισαν να προβάλλουν ξένες ταινίες. Ο γερμανικός στρατός κατάσχεσε τα στούντιο και τον τεχνικό εξοπλισμό, καταστρέφοντας ουσιαστικά τις εταιρείες παραγωγής. Το 1943 η νεοϊδρυθείσα τότε Φίνος Φιλμ παρουσίασε την πρώτη κατοχική ταινία, ονόματι "Η φωνή της καρδιάς". Πάντως, από τις ελάχιστες ταινίες που γυρίστηκαν το διάστημα αυτό ξεχωρίζουν τα "Χειροκροτήματα" (1944) του Γιώργου Τζαβέλλα και πρωταγωνιστή τον Αττίκ

Παρά τη δυσχερή οικονομική κατάσταση που επικρατούσε στην Ελλάδα μετά την απελευθέρωση, οι κινηματογραφικές παραγωγές αυξήθηκαν σε μεγάλο βαθμό, καθώς ιδρύθηκαν πολλές νέες εταιρείες (ΑνζερβόςΣπέντζος Φιλμ, Μήλλας Φιλμ κ.ά.) προετοιμάζοντας το έδαφος για το επόμενο βήμα. 


Το τραγούδι του χωρισμού (Λάμπρος Κωνσταντάρας) 
https://youtu.be/9MqMed7pQYk?si=XpAkn_08WueNGpxC


Ζινέτ Λακάζ - Χειροκροτήματα
https://youtu.be/NaE-c5eYUl8?si=tgXmbJfjIL0AuciY


 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Συνολικες Προβολες