16/12/14

Στέλιος Βαμβακάρης (1947-2019)

Ο Στέλιος Βαμβακάρης (γεν. 2 Μαρτίου 1947, στο Πειραιά) είναι λαϊκός μουσικός συνθέτης και δεξιοτέχνης του μπουζουκιού, δευτερότοκος γιος του Μάρκου Βαμβακάρη. Υπήρξε επαγγελματίας μουσικός από την ηλικία των δώδεκα ετών στο πλευρό του πατέρα του και συνεργάστηκε με σημαντικούς μουσικούς του ρεμπέτικου, όπως ο Παπαϊωάννου, ο Τσιτσάνης, ο Παγιουμτζής και ο Περπινιάδης, καθώς και με εκπροσώπους της λαϊκής και έντεχνης μουσικής. Είναι από τους πρωτοπόρους μουσικούς που ασχολήθηκαν με τις κοινές ρίζες των Αμερικάνικων blues και του μπουζουκιού. Χρησιμοποιώντας διαφορετικά κουρδίσματα του τρίχορδου μπουζουκιού, τα λεγόμενα καραντουζένια έγραψε και συνεχίζει να γράφει τραγούδια με αυστηρά προσωπικό στυλ που μοιάζει με ένα ιδιαίτερο κράμα πειραιώτικου ρεμπέτικου και blues[1]. Το 1994 έγραψε μουσική για τον δίσκο Ρομαντικοί Παραβάτες - Η Φαντασία στην Εξουσία ο οποίος ξεχώρισε για τον ιδιαίτερο ήχο του. Η καλλιτεχνική αξία του ιδιαίτερου ύφους της μουσικής του έχει αναγνωριστεί και από τη διεθνή blues κοινότητα. Σε φεστιβάλ στη πόλη Φάλον (Σουηδία) έπαιξε μαζί με τον Τζον Λι Χούκερ και το 2003, στο φεστιβάλ World Got The Blues στο Λονδίνο με τον Taj Mahal και την Cesaria Evora. To 2010 έπαιξε στο Palais des Beaux Arts στο Βέλγιο μπροστά σε δύο χιλιάδες άτομα στο φεστιβάλ Balkan Trafik. Έχει ταξιδέψει σε πολλές χώρες του κόσμου όπου παρουσιάζει τα τραγούδια του αλλά και τραγούδια του πατέρα του Μάρκου. Έχει συνθέσει μουσική για τον κινηματογράφο, όπως για την ταινία του Γιώργου Πανουσόπουλου «Μια μέρα τη νύχτα», αλλά και για θεατρικά έργα. Πολλά αξιόλογα τραγούδια του, σε στίχους δικούς του, του πατέρα του αλλά και σημαντικών ποιητών και στιχουργών όπως ο Τάσος Λειβαδίτης, ο Λευτέρης Παπαδόπουλος, και ο Λευτέρης Χαψιάδης δεν έχουν κυκλοφορήσει στη δισκογραφία.

ΡΟΜΑΝΤΙΚΟΙ ΠΑΡΑΒΑΤΕΣ: Πάνος Ηλιόπουλος, Στέλιος Βαμβακάρης, Παύλος Σιδηρόπουλος, Θανάσης Γκαϊφύλλιας, Περικλής Χαρβάς, Πάνος. Σαββόπουλος, Louisiana Red, Γ. Ανδρέου, Δέσποινα Γλέζου, Νικόλας Γκίνης.

Ο Στέλιος Βαμβακάρης πέθανε στις 17 Ιουνίου 2019.

Η φαντασία στην εξουσία
https://www.youtube.com/watch?v=VXIQ-ayl74A
"Ένα από τα εναλλακτικά διαμάντια του Στέλιου Βαμβακάρη σε στίχους του Πάνου Ηλιόπουλου, τραγουδισμένο από τον ίδιο στις 1002 νύχτες. Όταν ρώτησα το Στέλιο, αν έπρεπε ένα τραγούδι του να μείνει στην ιστορία, ποιό θα ήθελε να είναι, αυθόρμητα μου απάντησε: "Η φαντασία στην εξουσία". Το τραγούδι τραγουδήθηκε για πρώτη φορά από τον Παύλο Σιδηρόπουλο στους Ρομαντικούς Παραβάτες." machos

"Η Φαντασία Στην Εξουσία ανέτρεχε στο γνωστό σύνθημα των φοιτητών στο Μάη του 1968." heartfeltwors
"Σύντομο δελτίο ειδήσεων"
https://www.youtube.com/watch?v=1jJqiq7eQiY
Στίχοι: Πάνος Ηλιόπουλος Μουσική: Στέλιος Βαμβακάρης
Δίσκος: Η Φαντασία στην Εξουσία -- Ρομαντικοί παραβάτες
Από ζωντανή ηχογράφηση στο Δεύτερο Πρόγραμμα την Κυριακή 1/4/2012 στην εκπομπή του Γιώργου Τσάμπρα "Ησυχία, γράφουμε"


"Απίστευτη μπλουζιά!"  Immortalité


3 σχόλια:

  1. Δισκογραφία:

    Λαικά-Ρεμπέτικα:
    Βίκυ Μοσχολιού (1980)
    Στο Μάρκο (1981)
    Άνοιξα πόρτα στη ζωή (Μπελλου)Lyra (1985)
    Γλυκόλογα πικρόλογα (Polydor) (1989)
    Κατέβα Χριστέ να σε κεράσω (1990)
    Στο δρόμο του Μάρκου (1999)

    Ελληνικό blues με μπουζούκι:
    Το blues συναντά το ρεμπέτικο (1988)
    Η φαντασία στην εξουσία (ρομαντικοί παραβάτες) (1994)
    Μια μέρα τη νύχτα (2001)
    Σ' ένα μπαρ του Μισισίπι ένας ναύτης απ' τη Σύρα (Universal) (2008)
    Νιρβάνα (2009)
    Αγνώστου Διαμονής (2011)

    Συμμετοχές:
    Τα Ερωτικά (Νίκος Ξυλούρης) (1977)
    Οι Μάηδες οι ήλιοι μου (Γιώργος Νταλάρας) (1978)
    Μια πενιά μέσ από τη καρδιά Kinisis MBI (1978)
    Welcome to Greece 12 (1980)
    Άπονα μάτια (Γιώργος Νταλάρας) (1985)
    Ήχοι του χειμώνα (συμμετοχή με τον «Αμετανόητο») (1988)
    The Music of Markos Vamvakaris (1988)
    Μαθήματα Πατριδογνωσίας (1991)
    Ρεμπέτικο τραγούδι 1935-55 (1992)

    Ένα φως αναζητώ, να νικήσω το σκοτάδι,
    και η μέρα που θα έρθει, να μου φέρει ένα χάδι,
    και τη μέρα που θα έρθει, να τη νιώσω μ' ένα χάδι.

    Σ. Βαμβακάρης

    Βιβλίο: "Το Μάρκο τον κουβαλάω μέσα μου"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ο όρος Μάης του '68 περιγράφει την πολιτική και κοινωνική αναταραχή που ξέσπασε στη Γαλλία κατά τη διάρκεια των μηνών Μαΐου-Ιουνίου του 1968. Τα γεγονότα ξεκίνησαν από κινητοποιήσεις των Γάλλων μαθητών και φοιτητών, επεκτάθηκαν με γενική απεργία των Γάλλων εργατών και τελικά οδήγησαν σε πολιτική και κοινωνική κρίση, που άρχισε να παίρνει διαστάσεις επανάστασης και οδήγησε στη διάλυση της Γαλλικής Εθνοσυνέλευσης και την προκήρυξη εκλογών από τον τότε πρόεδρο Σαρλ Ντε Γκωλ.

    Μερικοί φιλόσοφοι και ιστορικοί έχουν υποστηρίξει ότι η εξέγερση ήταν το πιο σημαντικό επαναστατικό γεγονός του 20ού αιώνα, επειδή δεν πραγματοποιήθηκε από μεμονωμένο πλήθος, όπως οι εργαζόμενοι ή οι φυλετικές μειονότητες, αλλά ήταν μια παλλαϊκή εξέγερση, άνευ φυλετικών, πολιτιστικών, ηλικιακών και κοινωνικών διακρίσεων.

    Οι προσπάθειες της κυβέρνησης του Σαρλ Ντε Γκωλ να λύσει τις απεργίες με τη δράση της αστυνομίας κατάφεραν μόνο να οξύνουν την κατάσταση περαιτέρω, οδηγώντας σε οδομαχίες με την αστυνομία στο Quartier Latin. Ακολούθησε γενική απεργία από τους σπουδαστές και απεργίες σε όλη τη Γαλλία από δέκα εκατομμύρια Γάλλους εργαζομένους, κατά προσέγγιση δύο τρίτα του γαλλικού εργατικού δυναμικού. Κατά συνέπεια, ο Σαρλ Ντε Γκωλ διέλυσε την Εθνοσυνέλευση και προκήρυξε νέες κοινοβουλευτικές εκλογές για τις 23 Ιουνίου 1968.

    Η κυβέρνηση βρέθηκε υπό κατάρρευση, αλλά ο επαναστατικός αναβρασμός έπαψε να υπάρχει σχεδόν τόσο γρήγορα όσο προέκυψε. Οι εργαζόμενοι επέστρεψαν στις εργασίες τους, ωθημένοι από την Confédération Générale du Travail και το Γαλλικό Κομμουνιστικό Κόμμα, που είχε καταδικάσει την εξέγερση και δεν συμμετείχε. Όταν τελικά πραγματοποιήθηκαν εκλογές τον Ιούνιο, το κόμμα του Ντε Γκωλ προέκυψε ακόμα ισχυρότερο από πριν.

    Τα γεγονότα μπορεί να κατέληξαν σε πολιτική αποτυχία, αλλά είχαν τεράστιες κοινωνικές συνέπειες: μπορεί να μη διήρκεσαν ένα μήνα, αλλά ο όρος Μάης του '68 έγινε συνώνυμο με την αλλαγή των κοινωνικών αξιών. Στη Γαλλία, θεωρείται ως σημείο-σταθμός για τη μετάβαση από το συντηρητισμό (θρησκεία, πατριωτισμός, σεβασμός στην εξουσία) στις φιλελεύθερες ιδέες (ισότητα, ανθρώπινα δικαιώματα, σεξουαλική απελευθέρωση). Στην Ευρώπη, αποτέλεσαν έμπνευση για παρόμοιους κοινωνικούς αγώνες αλλά και αφορμή για ρήξη ορισμένων κομματιών του σοσιαλιστικού κινήματος με τα παραδοσιακά κομμουνιστικά κόμματα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Συνθήματα και γκράφιτι

    Ελληνικά
    Απαγορεύεται το απαγορεύεται.
    Η Φαντασία στην Εξουσία
    Να 'στε ρεαλιστές, ζητήστε το αδύνατο.
    Διαβάστε λιγότερο, ζήστε περισσότερο.
    Η ανία είναι αντεπαναστατική.
    Δεν θα αξιώσουμε τίποτα, δεν θα ζητήσουμε τίποτα. Θα πάρουμε, θα καταλάβουμε.
    Το αφεντικό έχει ανάγκη εσένα, δεν τον έχεις εσύ ανάγκη.
    Εργαζόμενε: Είσαι 25 χρονών αλλά το συνδικάτο σου είναι του προηγούμενου αιώνα.
    Αγοράζουν την ευτυχία σου... Κλέψ' την.
    Ήρθα. Είδα. Πίστεψα.
    Η ποίηση βρίσκεται στους δρόμους.
    Το αλκοόλ σκοτώνει. Πάρτε LSD.
    Εμπρός του Πανεπιστημίου οι κολασμένοι.
    Κάτω από τα πεζοδρόμια, η παραλία!
    Σ' αγαπώ! Ω, πες το με πέτρες!
    Ούτε Θεός ούτε αφέντης!

    Ο Μάης του '68 σε διεθνές πλαίσιο
    Ο Μάης του '68 δεν ήταν μια μεμονωμένη «γαλλική υπόθεση». Αντίθετα, υπήρξαν διαμαρτυρίες φοιτητών σε όλο τον κόσμο.

    Τα γεγονότα προηγήθηκαν στις Ηνωμένες Πολιτείες, όταν ο Πρόεδρος Λίντον Τζόνσον αποσύρθηκε από την προεδρική εκστρατεία το Μάρτιο του 1968, λόγω της αυξανόμενης λαϊκής διαμαρτυρίας. Ακολούθησε στις 4 Απριλίου η δολοφονία του Μάρτιν Λούθερ Κινγκ και η φοιτητική κατάληψη και το κλείσιμο του Πανεπιστημίου Κολούμπια στις 23 Απριλίου.

    Στο Μεξικό, τη νύχτα της 2ης Οκτωβρίου 1968, μια πορεία σπουδαστών τελείωσε μέσα σε έναν καταιγισμό σφαιρών στην Plaza de las Tres Culturas στο Tlatelolco, στην Πόλη του Μεξικού, δέκα μέρες πριν τους Ολυμπιακούς του 1968.

    Τα φοιτητικά κινήματα στις Ηνωμένες Πολιτείες και τη Γερμανία ήταν απομονωμένα από την εργατική τάξη, αλλά στην Ιταλία και στην Αργεντινή και οι εργαζόμενοι ένωσαν τις δυνάμεις τους στις προσπάθειες να δημιουργηθεί μια ριζικά διαφορετική κοινωνία.

    Στο Βέλγιο, φοιτητές από το φλαμανδικό πανεπιστήμιο Katholieke Universiteit Leuven διαμαρτυρήθηκαν ενάντια στην επιβολή της γαλλικής γλώσσας στο πανεπιστήμιο, κάτι που οδήηγησε στη δημιουργία ξεχωριστού γαλλόφωνου πανεπιστημίου (Université catholique de Louvain).

    Στην Ανατολική Ευρώπη, φοιτητές στην Πολωνία και στη Γιουγκοσλαβία διαμαρτυρήθηκαν εναντίον της περιστολής της ελευθερίας του λόγου από το κομουνιστικό καθεστώς ενώ στην Τσεχοσλοβακία η Άνοιξη της Πράγας διεύρυνε τα πολιτικά δικαιώματα μέχρι την καταστολή της από τη Σοβιετική Ένωση και τους συμμάχους της από το Σύμφωνο της Βαρσοβίας.

    Πολλοί φοιτητές επίσης ασχολήθηκαν με τα ζητήματα του "Τρίτου Κόσμου". Δημιουργήθηκαν σοσιαλιστικά κινήματα με αναφορές στην Κούβα, το Βιετνάμ και την Κίνα, αναδεικνύοντας προσωπικότητες όπως ο Φιντέλ Κάστρο, ο Τσε Γκεβάρα και ο Μάο Τσε Τουνγκ.

    Ο Μάης του '68 στις τέχνες
    Η ταινία του 2003 Οι Ονειροπόλοι του Μπερνάρντο Μπερτολούτσι, βασισμένη στο μυθιστόρημα του Γκίλμπερτ Ανταίρ The Holy Innocents, εξιστορεί ένα μικρό χρονικό διάστημα από τη ζωή τριών νέων σινεφίλ φοιτητών με φόντο τα γεγονότα του Μαΐου του 1968. Τα γεγονότα του Μάη περιγράφονται επίσης στην ταινία του 1982 Πεθαίνοντας στα τριάντα (Mourir à 30 ans) του Ρομέν Γκουπίλ, που συμμετείχε στα γεγονότα. Το μυθιστόρημα του Λώρενς Φερλινγκέττι Έρωτας τις μέρες της οργής αφορά μια ιστορία αγάπης που αναπτύσσεται κατά τη διάρκεια της εξέγερσης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Συνολικες Προβολες