20/8/13

H ιστορία της ελληνικής Ροκ

  Η Rock n' roll εξαπλώθηκε σε όλο τον κόσμο στη δεκαετία του ΄50 και του '60. Στην Ελλάδα εισέρχεται στα μέσα της δεκαετίας του '60, Οι σημαντικότεροι ερμηνευτές της ήταν ο Jimi Quidd (Jimmy Χατζηδημητρίου) και ο Παύλος Σιδηρόπουλος. Η ελληνική ροκ ξεκίνησε στις αρχές του 1960 με τη δημιουργία των διαφόρων αγγλόφωνων συγκροτημάτων pop-rock, όπως οι The Forminx, The Idols και oι Olympians. Στα τέλη της δεκαετίας του '60 σχηματίστηκαν οι Aphrodite's Child, μία από τις πιο σημαντικές και επιτυχημένες ελληνικές ροκ μπάντες: με το άλμπουμ τους It's Five O'Clock (1969) πέτυχαν παγκόσμια φήμη. 

Η ελληνική ροκ πρώτα κορυφώθηκε στις αρχές της δεκαετίας του ΄70, ενώ η Ελλάδα εξακολουθούσε να κυβερνάται από στρατιωτική δικτατορία. Συγκροτήματα συμπεριλαμβάνομένων των Socrates Drank The Conium (αγγλόφωνο προοδευτικό rock), των Nostradamos, των Exadahtylos (πολιτικό / σατιρικό στίχο), των Pelóma Bokioú , οι Poll (folk με τις φωνητικές αρμονίες, ελληνικό στίχο). Ο Κώστας Τουρνάς είναι ένας από τους πρωτοπόρους της ελληνικής ροκ. Είναι ένας τραγουδιστής και συνθέτης πολλών επιτυχιών της δεκαετίας του '70 με μια μακρά καριέρα και μια σειρά από επιτυχίες που συνεχίζονται μέχρι και σήμερα. Το προοδευτικό-ψυχεδελικό σολο αλμπουμ του το 1972 "Απέραντα Χωράφια" θεωρείται ένα ορόσημο της ελληνικής ροκ και μια πράξη αντίστασης ενάντια στη χούντα που κυβερνούσε την Ελλάδα εκείνη την εποχή. Ο Τουρνάς μαζί με τον Robert Williams και τον Σταύρο Λογαρίδη, συν-ιδρυτές του θρυλικού Poll ροκ συγκρότημα, δημιούργησε ένα κύμα μουσικής που γνώρισε μεγάλη επιτυχία και πήρε τη μουσική σκηνή της Αθήνας από τη καταιγίδα. Η πτώση της δικτατορίας ακολούθησε απο την πολιτιστική κυριαρχία των αριστερών διανοουμένων, αν και η κυβέρνηση ήταν ακόμη κεντροδεξιά. Γι 'αυτούς, ροκ ήταν ένα «εισαγόμενη» (ξενόφερτη) μορφή της μουσικής και, αντίθετα εκείνοι προωθούσαν τη μουσική με βάση τις τοπικές παραδόσεις, όπως οι συνθέσεις του Θεοδωράκη. Ένας από τους πιο δημοφιλείς καλλιτέχνες ροκ στη δεκαετία ήταν ο Παύλος Σιδηρόπουλος, ο οποίος κατάφερε να συγχωνεύσει τη μουσική ροκ με ελληνικό στίχο. Ακόμα ενας άλλος σημαντικός μουσικός που πειραματίστηκε με ελληνικό στίχο ήταν ο Νικόλας Άσιμος, ο οποίος κατέγραψε τις πρώτες παράνομες ταινίες του κατά τη διάρκεια της δεκαετίας. Η ελληνική ροκ αναβίωσε στα τέλη της δεκαετίας του 70, με το πρώτο punk και new wave συγκροτήματα, καθώς και ορισμένοι παλαιότεροι καλλιτέχνες.

Στις αρχές της δεκαετίας του ΄80, υπάρχει ένας μουσικός εμπλουτισμός στην σκηνή καθώς ανθούσαν όλο και περισσότερα συγκροτήματα, παρά την εκτεταμένη λογοκρισία σχετικά με τις μορφές της τέχνης που τα επόμενα χρόνια σταδιακά σταμάτησε. Ένα παράδειγμα αυτής της εποχής είναι οι Μουσικές Ταξιαρχίες, με τραγουδιστή τον Τζίμη Πανούση. Το στιχουργικό περιεχόμενο της μπάντας για το χρονικό διάστημα θεωρήθηκε ότι ποικίλει από τη χιουμοριστική και ελαφρά σατιρική σε κριτηκή για την πολιτική ζωή της Ελλάδα, ωστόσο, η μπάντα έπαιξε μουσική με πλούσιο μουσικό περιεχόμενο,ένα μείγμα πολλών επιρροών, εκτός από ροκ, όπως η reggae και funk. Ο Παύλος Σιδηρόπουλος πέρασε τη δεκαετία σχηματίζοντας το συγκρότημα Απροσάρμοστους και έκανε μερικά από τα καλύτερα άλμπουμ του με αυτούς. Στις αρχές του 1981, ένα νέο συγκρότημα οι Φατμέ σχηματίστηκε που συνδυάζε πολύ δημιουργικά στοιχεία από την ελληνική λαϊκή μουσική και ροκ για πρώτη φορά. Με τη δεύτερη γενιά, η σκηνή που παράγει, επίσης, μερικούς από τους καλύτερους ηλεκτρικούς κιθαρίστες, όπως ο Χριστόφορος Κροκίδης και ο Σπύρος Πάζιος.Κατά τα μέσα της δεκαετίας του 1980, μια μπάντα που ονομαζόταν The Last Drive εμφανίστηκε, των οποίων η εξαιρετική απόδοση τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς επηρέασε βαθιά τη μουσική σκηνή. Το 1985 ήταν η μεγάλη γέννηση της σύγχρονης ελληνικής ροκ όπως είναι γνωστή σήμερα, και αυτό χάρη σε ένα συγκρότημα από τη Θεσσαλονίκη: οι Τρύπες με το πρώτο τους άλμπουμ και δύο χρόνια αργότερα, το 1987, ένα τρίο-μπάντα που ονομαζόταν Μωρά στη Φωτιά. Η μπάντα παίζει ένα συνδυασμό του new wave, punk, μαλακού και σκληρού ροκ. Άλλα υπο-είδη της rock προέκυψαν κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου: Heavy metal, rock punk και indie rock αποκτήσαν δημοτικότητα. 


Η δεκαετία του ΄90 είναι όταν η ελληνική ροκ κουλτούρα ήταν στο υψηλότερο σημείο της. Κυριαρχούσαν από τα συγκροτήματα Ξύλινα Σπαθιά, Τρύπες και Στέρεο Νόβα. Για πρώτη φορά στην ελληνική ιστορία του ροκ, υπήρξαν sold out εμφανίσεις σε μεγάλες αίθουσες. Για πρώτη φορά στην ελληνική ιστορία υπήρχαν ροκ επιτυχίες που παίζονταν στο ραδιόφωνο. Χιλιάδες οπαδοί επευφημούσαν αυτές τις ομάδες..Άλλα συγκροτήματα ακολούθησαν συμπεριλαμβανομένων των Διάφανα Κρίνα, Ενδελέχεια, The Flowers Of Romance, Nama, τους αδερφούς Κατσιμίχα, «Γιώργος Δημητριάδης και οι Μικροί Ήρωες», «Μανώλης Φάμελλος και οι Ποδηλάτες», Υπόγεια Ρεύματα, οι Τρύπες διαλύθηκαν στις αρχές της δεκαετίας του 2000 όπως και τα Ξύλινα Σπαθιά. Οι Heavy metal μπάντες συνέχισαν να αναδύονται και στη δεκαετία του '90.

Το 2000 είδε λιγότερο ενδιαφέρον στην ελληνική ροκ μουσική. Ωστόσο, καθιερωμένοι ροκ καλλιτέχνες των τελευταίων δεκαετιών παρέμειναν δημοφιλής. Μια αγγλόφωνη αναβίωση κατά τη διάρκεια αυτής της δεκαετίας πραγματοποιήθηκε, με συγκροτήματα όπως οι Raining Pleasure που κατέκτησαν παγκόσμια φήμη. Επιπλέον,ο πρώην τραγουδιστής των «Τρύπες» Γιάννης Αγγελάκας, κυκλοφόρησε αρκετά άλμπουμ με την προσωπική του μπάντα Οι Επισκέπτες του, συνδυάζοντας ελληνική ροκ όχι μόνο με στοιχεία folk, αλλά και με reggae. Οι Firewind πήραν την πρώτη θέση στη σύγχρονη Heavy metal, απελευθερώνοντας τέσσερα άλμπουμ στη δεκαετία και την επίτευξη διεθνούς δημοτικότητας. Ο κιθαρίστας της μπάντας, Gus G εμφανιζόταν μαζί με τον Ozzy Osbourne αντικαθιστώντας τον πρώην κιθαρίστα του, ενώ ο πιανίστας Bob Katsionis κυκλοφόρησε προσωπικά άλμπουμ. Οι Septic Flesh επανενώθηκαν και ηχογράφησαν το ‘’Κοινωνία’’, η οποία έλαβε πολύ θετικές κριτικές και αναγνώριση. Κατά τη διάρκεια του 2000 μια μικρή μουσική σκηνή απο metal μπάντες metalcore / hardcore punk / screamo / deathcore αναδήθηκαν.

 "Στο λέω καθαρά το Ροκ πιστεύει στην αναγκαιότητα της τέχνης, πιστεύει στην υπερβατική στιγμή που έχει ανάγκη ο κάτοικος της οποιασδήποτε μεγαλούπολης και ιδιαίτερα της Αθήνας, που θεωρείται από τις χειρότερες. Πιστεύει στο συναίσθημα με σίγμα κεφαλαίο, πιστεύει στο υποσυνείδητο, όπως σου είπα είναι εκτός από πηγή κακού και πηγή δημιουργίας. Πιστεύει στην κατάργηση της υποχρεωτικής θητείας. Πιστεύει στην Αγάπη με άλφα κεφαλαίο, στην Ειρήνη με έψιλον κεφαλαίο, στην πίπα της Ειρήνης με έψιλον κεφαλαίο. Τί άλλο θέλεις να σου πω για να ξυπνήσεις επιτέλους;"   ΠΑΥΛΟΣ ΣΙΔΗΡΟΠΟΥΛΟΣ

Ο Μπάμπης ο φλού
https://www.youtube.com/watch?v=cmlzQmPFXUA
Στίχοι-Μουσική: Παύλος Σιδηρόπουλος
Από το θρυλικό δίσκο ¨Φλού¨

"ΝΑΙ, το ροκ δεν είναι ηλεκτρικές κιθάρες και δυνατά τύμπανα, άλλωστε τέτοια πια υπάρχουν σε όλα τα τραγούδια σε κάθε είδος μουσικής. Ροκ είναι ο στίχος. Ροκ είναι το πως αντιλαμβανόμαστε τα πράγματα. Είναι κάτι αληθινό που μας κάνει να παλεύουμε για αυτά που πιστεύουμε. Είναι η έξοδος κινδύνου στο μονότονο και άχρωμο τρόπο ζωής μας. Είναι το απόσταγμα όλων αυτών που έδωσαν τη ζωή τους για τη μουσική κάνοντας κατάθεση ψυχής μέσα σε λίγες νότες και μια αράδα στίχους. Ροκ είναι τα όνειρά μας. Η ελπίδα πως όλα κάποτε θα αλλάξουν. Ροκ είναι η μελωδία που χτυπάει η καρδιά μας." rocking.gr ( Δημήτρης Πετροβίτσης )
Μουσική Τομή - Η άλλη Τομή (1988)
https://www.youtube.com/watch?v=DcnzUxWf4EU

6 σχόλια:

  1. Η ιστορία του ελληνικού rock

    A. Η Γέννηση (1962-1965)

    Η έκρηξη του ροκ' ν' ρολ στην Αμερική φθάνει στην Ελλάδα με την ταινία η Ζούγκλα του μαυροπίνακα που προβάλλεται το φθινόπωρο του 1956. Την ίδια περίοδο εμφανίζεται και η μπάντα του πλοίου Coral Sea του 6ου Αμερικάνικου Στόλου στο Ζάππειο, κάνοντας γνωστό το ροκ' ν' ρολ στην Ελλάδα. Η νέα μουσική παίζεται στα πάρτυ της Ελληνικής νεολαίας, ενώ οι ορχήστρες της εποχής (όπως αυτή του Κώστα Κλάβα που αναφέρεται παραπάνω) εντάσσουν στο ρεπερτόριό τους τη νέα μουσική, πλην όμως αμιγώς ροκ συγκροτήματα και καλλιτέχνες θα καθυστερήσουν να φανούν.
    Στα μέσα της δεκαετίας του 1950 μνημονεύεται επίσης από τον Μανώλη Νταλούκα η περίπτωση της Ιπτάμενης Παράγκας του Σίμου Τσαπνίδη, ένας ιδαίτερος χώρος συνάθροισης των νέων ρευμάτων της νεολαίας στου Ψυρρή, ο οποίος κλείνει με παρέμβαση των αρχών.

    Στο δεύτερο μισό της δεκαετίας του 1950 - αρχές των 60'ς
    αναφέρεται και η περίπτωση των Τέντυμπόϋς, ανήσυχων νέων της εποχής, οι οποίοι αμφισβητούν τις καθιερωμένες αρχές της συντηρητικής ελληνικής κοινωνίας και αντιμετωπίζονται με διαπόμπευση για παραδειγματισμό. Το πρώτο συγκρότημα που αναφέρεται στην ιστορία του Ελληνικού ροκ είναι οι Adam's boys, με βασικά μέλη του Νίκο Αδάμα και Βασίλη Τζαβάρα, οι οποίοι σχηματίζονται το 1959. Στα μέσα της δεκαετίας του 1960 θα μετονομαστούν σε Playboys και θα γνωρίσουν επιτυχία. Στην καμπή της δεκαετίας σχηματίζονται επίσης οι Ντο ρε μι που μετασχηματίζονται στους Forminx, οι οποίοι μας δίνουν την πρώτη καταγραφή του ελληνικού ροκ στην ταινία Ο Θόδωρος και το δίκανο του 1962

    Σύντομα από το 1962 και εξής φτιάχνονται τα πρώτα γκρουπ που αρχικά παίζουν όλα με αγγλικό στίχο, κυρίως διασκευές τραγουδιών της εποχής (Forminx, Juniors, Charms, Idols, Sounds κλπ.). Είναι η περίοδος των γιεγιέδων (πθανότατα από το τραγούδι των Beatles She loves you - Yeah - Yeah). Τα γκρουπ εμφανίζονται σε κλαμπς της εποχής, κυρίως πέριξ της περιοχής Κυψέλης και του Πεδίου Αρεως (Φωκίωνος Νέγρη, Πλατεία Βικτωρίας, Πλατ. Αμερικής κλπ.), Την ίδια περίοδο τα περισσότερα συγκροτήματα δίνουν συναυλίες κυρίως σε κινηματοθέατρα. Φημισμένα έχουν μείνει τα Κυριακάτικα πρωινά στην Τερψιθέα του Πειραιά.

    Τον Απρίλιο του 1964 κυκλοφόρησε το περιοδικό Μοντέρνοι Ρυθμοί Εδώ πρωτογράφει ο Νίκος Μαστοράκης,από τους πρώτους μουσικοκριτικούς της εποχής, που με τις ραδιοφωνικές και στη συνέχεια τηλεοπτικές παραγωγές αναδεικνύει τα γκρουπ της εποχής, ενώ συμμετέχει ενεργά και στους Forminx, όπως και σε άλλα γκρουπ της εποχής, γράφοντας στίχους.Ο Θόδωρος Αγγελόπουλος ξεκινάει τη πρώτη του κινηματογραφική του ταινία με θέμα Περιπέτειες με τους Forminx, την οποία άφησε ανολοκλήρωτη.
    Οι Juniors, επίσης από τα πρώτα γκρουπ που σχηματίστηκαν το 1962 παίζουν τη δική τους yanka to 1965 και γίνονται γνωστοί. Οι Juniors, επίσης από τα πρώτα γκρουπ που σχηματίστηκαν το 1962 παίζουν τη δική τους yanka to 1965 και γίνονται γνωστοί.
    Juniors -Special 65' yanka. Στους Juniors κιθάρα παίζει ο Αλέκος Καρακαντάς, ενώ μέλη του συγκροτήματος (Λάκης Βλαβιανός, Μάϊκ Ροζάκης) θα βρούμε σε όλα τα επόμενα σχήματα της περιόδου, ιδίως μετά τον θάνατο του Θάνου Σουγιούλ (γνωστού επίσης ιδίως από συμμετοχή του σε τανίες της εποχής) σε τροχαίο ατύχημα το 1965.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. B. 1965 - Η εμφάνιση των Olympians

    Στα τέλη του 1965 οι Olympians από τη Θεσσαλονίκη βάζουν τον Ελληνικό στίχο στο rock και καθορίζουν την πορεία του στην Ελλάδα έως τουλάχιστον το 1970. Αρχηγός του γκουπ είναι ο Αλκιβιάδης Κακαλιάγκος, αν και γνωστός στο ευρύ κοινό θα παραμείνει ο αρχικός και μετέπειτα τραγουδιστής τους Πασχάλης Αρβανιτίδης ή απλά Πασχάλης. Οι Olympians είναι σίγουρα το καλύτερο σχήμα της δεκαετίας.


    Γ. Η garage σκηνή (1964 -1967)

    Εκτός από τα συγκροτήματα που βρισκουν το δρόμο τους στα κλαμπς, τα σινεμά και τα θέατρα της εποχής, την ίδια περίοδο δεκάδες μικρά γκρουπάκια γράφουν την δική τους ιστορία, χωρίς να γίνονται γνωστά στο ευρύ κοινό. Τα γκρουπάκια παίζουν σε καμαράκια, πάνω σε ταράτσες ή σε αυλές στην Αθήνα, τη Θεσ/νίκη και άλλα αστικά κέντρα της εποχής, καθώς η αστικοποίηση εχει ήδη πάρει το δρόμο της. Κορυφαίο δείγμα του είδους οι Bluebirds της πρώτης περιόδου από τον Πειραιά.

    Μέσα από αυτά τα μικρά γκρoυπάκια της εποχής όμως θα βρουν το δρόμο τους οι μεγάλοι καλιτέχνες της επόμενης περόδου. Οι MGC σχηματίζονται με βασικό μέλος τον οργανίστα Δημήτρη Πολύτιμο και καταθέτουν επίσης έναν garage ύμνο της εποχής με τον πρώτο τους 7'' δίσκο. Οι Persons σχηματίζονται στον Πειραιά από τους Ηλία Ασβεστόπουλο (θα τον δούμε στη συνέχεια), Γιάννη Σπάθα, Ηλία Μπουκουβάλα και από το 1967 και μετά με τον Αντώνη Τουρκογιώργη (οι μετέπειτα Socrates drak the conium). Οι Teenagers με τον Κώστα Τουρνά εμφανίζονται. Ο μετέπειτα κορμός των Πελόμα Μποκιού (Γιάννης Κιουρκτσόγλου, Νίκος Δαπέρης) εμφανίζεται ως Loubogg. Girls Το πρώτο γυναικείο συγκρότημα
    Ακόμη και τα μεγάλα συγκροτήματα της εποχής αυτή την περίοδο αφήνουν μικρά αριστουργήματα garage, γράφοντας σε Αγγλικό στίχο, πριν να καταλήξουν ολοκληρωτικά στον Ελληνικό στίχο, όπως οι Charms της πρώτης περιόδου. Πληροφορίες για τους Charms της πρώτης περιόδου και άλλα συγκροτήματα της εποχής στην Αθήνα (Persons, Sounds, Cinquetti, και κυρίως για τους Zoo - ένα αγγλικό συγκρότημα που δούλεψε εκείνη την περίοδο στην Αθήνα).

    Το ίδιο έτος δημιουργείται και το πρώτο βραχύβιο σούπερ γκρουπ της εποχής οι We five με τους Ντέμη Ρούσσο πρώην Idols, Αλέκο Καρακαντά, Λάκη Βλαβιανό, πρών Juniors, Γιώργο Πετρίδη, πρώην Bluebirds (που αντικατέστησε τον Ντέμη Ρούσσο), Μάκη Σαλιάρη, πρώην Stormies και Δημήτρη Κατακουζηνό (μετά στους Axis). Ο Νίκος Μαστοράκης έβγαλε ένα τους δίσκο το 1978. Εδώ στη συνήθη μόδα της εποχής - διασκευές Animals.

    Το 1967 οι Olympians παρότι ελληνόφωνοι, γράφουν ίσως το καλύτερο garage κομμάτι της εποχή ς. Με κάκιστα Αγγλικά οι Rabbits από τη Ρόδο βγάζουν ένα σινγκλάκι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Δ.1967-1970 Η αποδοχή του Ελληνόφωνου ροκ

    Δειλά δειλά αρχίζει και η αποδοχή των γιεγιέδων από μαζικότερα κοινά με την είσοδό τους στον κινηματογράφο. Ο Ν.Μαστοράκης ξεκινά εκπομπές στην Ελληνική τηλεόραση και παρουσιάζει τους Idols να παίζουν με ξένο στίχο το Let's live for today των Grassroots ως Friends-Idols Video. Ομως μετά την έλευση των Olympians o Ελληνικός στίχος κατακτά τον κόσμο και τα συγκροτήματα που προηγούμενα έπαιζαν σε Αγγλικό στίχο, όπως οι Charms γίνονται ευρέως γνωστά με ελληνικό στίχο. Βγάζουν δε το 1967 έναν από τους πρώτους δισκους 33στροφών όπου περιέχονται κυρίως διασκευές ξένων και κυρίως ιταλικών τραγουδιών, όπως είναι η μόδα της εποχής(Τρελοκόριτσο,Γλυκιά αγαπημένη)

    Πλέον η ροκ (ποπ) αποκτά διαστάσεις μαζικότητας στην Ελλάδα. Οι Βόρειοι από τη Θεσ/νίκη μας τραγουδούν το Τζίνι. Οι Vikings από τον Πειραιά με μία διασκευή κατακτούν το κοινό. Ολη τη δεκαετία το Ιταλικό τραγούδι μεσουρανεί στην Αθηναϊκή και όχι μόνο σκηνή. Ariones. Μετά από το διάλειμμα με πειραματισμούς σε Αγγλικό στίχο και μετά από αλλαγές στη σύνθεσή τους (χωρίς να καταγράφονται δισκογραφικά, αλλά από όπου περνούν μερικά από τα πιο ηχηρά ονόματα της επόμενης περιόδου (Δεληγιαννίδης, Παπάζογλου) ο βασικός κορμός των Olympians επανασυνδέεται και συνεχίζουν την πορεία τους μέχρι την καταξίωση

    Την ίδια χρονιά 1968 και oι Idols παραδίνονται και αυτοί στον Ελληνικό στίχο και μεγαλουργούν στην Ελλάδα. Και το 1969 βγάζουν επίσης έναν από τους λίγους μεγάλους δίσκους της δεκαετίας. Οι Sounds, επίσης κουφαίο συγκρότημα της περιόδου, γίνονται ευρέως γνωστοί με μια Ιταλική διασκευή. Οι Cinquetti, επίσης από τα μεγάλα σύνολα της περιόδου. Οι Strαngers επιμένουν πάντα Ελληνικά από τη Θεσ/νίκη. Θεωρούντο τότε το Νο2 συγκρότημα της Θεσ/νίκης μετά τους Olympian. 1969–70 Στο απόγειό τους οι Olympians διασκευάζουν το Venus και βγάζουν τον πρώτο ίσως επιτυχημένο δίσκο 33στροφών Το κορίτσι του Μάη

    Ε.1967-1970 Οι πρώτες αναζητήσεις -Ψυχεδελική περίοδος

    Η κατάσταση στην Ελλάδα παρά την αποδοχή και καταξίωση της ροκ, γίνεται ολοένα και πιο δύσκολη μετά την επικράτηση της Απριλιανής δικτατορίας. Τα ανήσυχα πνεύματα της περιόδου αναζητούν διέξοδο στην Ευρώπη και δη στην Αγγλία αρχικά, την μία από τις δύο πατρίδες του ροκ, που γνωρίζει δημιουργική άνθηση. O Alex Spyropoulos γνωρίζεται με τον Ιρλανδό Patrick Campbell-Lyons και δημιουργούν ένα από τα πρώτα ψυχεδελικά ντουέτα της περιόδου στην Αγγλία, τους Nirvana

    Ο Βαγγέλης Παπαθανασίου(πρώην Forminx) συναντά τους Ντέμη Ρούσσο(πρώην Idols), Λουκά Σιδερά και Αργύρη Κουλούρη και παίζουν στο δίσκο του Γιώργου Ρωμανού In concert & in the Studio. Ο Β. Παπαθανασίου ενορχηστρώνει το τραγούδι που μετέπειτα θα ήταν το σήμα των ραδιοφωνικών παραγωγών της Lyra. Το 1968 η ίδια ομάδαφεύγουν για να παίξουν στην Αγγλία. Εκδιώκονται λόγω έλλειψης βίζας και καταφεύγουν στη Γαλλία. Τα γεγονότα του Μάη του 1968 τους βρίσκουν στο Παρίσι. Παίρνουν το όνομα Aphrodite's Child και το καλοκαίρι του ίδιου έτους βγαίνει το τραγούδι που τους έκανε διάσημους. Στο διπλανό κλαμπ που εμφανίζονται στo Saint-Tropez εμφανίζονται οι Pink Floyd. Την ίδια χρονιά οι Nirvana κάνουν επίσης μικρή επιτυχία με το Rainbow Chaser από το 2ο lp τους All of us

    Εντωμεταξύ στην Ελλάδα, λίγες μέρες πριν τη δικτατορία, εμφανίζονται στο γήπεδο του Παναθηναϊκού οι Rolling Stones σε συναυλία που διαλύεται από την αστυνομία, ενώ επιστρέφει από την Αγγλία η μία από τις μετέπειτα μεγάλες μορφές του Ελληνικού ροκ, ο Πουλικάκος. Ενώνεται με τους M.G.C. όπου πλέον αναλαμβάνει ρόλο τραγουδιστή. Πέρα από δύο ακόμη σιγκλάκια - διασκευές από το 1967-68 οι MGC έμειναν περισσότερο στην ιστορία από τα live τους. Η δεκαετία θα κλείσει με δύο δίσκους ορόσημο που κυκλοφόρησαν το 1970. Ο Ρωμανός μετά τη συμμετοχή του στη Μυθολογία του Χατζιδάκι, και τις ηλεκτρικές του αναζητήσεις με το Β. Παπαθανασίου στη β' πλευρά του In concert & in the Studio συναντά τον Αλ.Καρακαντά στη πιο δημιουργική του στιγμή και φτιάχνουν τα Δύο μικρά γαλάζια άλογα, κορυφαίο δείγμα της ελληνικής ψυχεδελικής περιόδου
    historiatouellhnikourock.blogspot.gr
    rockradiodjl.gr

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Οι αρχές των 70’s βλέπουν μία σημαντική αλλαγή στη σχέση καλλιτέχνη-δίσκου. Το LP, πράγμα πολύ σπάνιο στους ποπ/ροκ κύκλους κατά την προηγούμενη δεκαετία, αρχίζει να γίνεται πλέον κανόνας. Κανόνας επίσης σε όλη τη δεκαετία ήταν και η χρήση της ελληνικής γλώσσας. Τα αγγλόφωνα σύνολα μετριούνται στα δάκτυλα. Ένα από τα πρώτα LP’s των 70’s ήταν το “Ζωντανοί στο Κύτταρο”. Κυκλοφόρησε το ‘71 και περιελάμβανε ζωντανές ηχογραφήσεις από το club «Κύτταρο» καλλιτεχνών που έπαιξαν στη συνέχεια σημαντικότατο ρόλο στην υπόθεση «ελληνικό ροκ» και στο οποίο συμμετείχαν οι SOCRATES DRANK THE CONIUM, Δέσποινα Γλέζου, ΕΞΑΔΑΚΤΥΛΟΣ, ΜΠΟΥΡΜΠΟΥΛΙΑ και το ντουέτο ΔΑΜΩΝ ΚΑΙ ΦΙΝΤΙΑΣ (το ½ των οποίων αποτελούσε ο αείμνηστος Παύλος Σιδηρόπουλος). Οι τελευταίοι άφησαν αργότερα ακόμη 1 single. Tα MΠΟΥΡΜΠΟΥΛΙΑ άρχισαν σαν σχήμα που συνόδευε το Διονύση Σαββόπουλο. Μετά το χωρισμό τους απ’ αυτόν και με την ενσωμάτωση στη σύνθεσή τους των δύο μελών των ΔΑΜΩΝ ΚΑΙ ΦΙΝΤΙΑΣ ηχογραφούν το ‘72 το αριστουργηματικό single «Ντάμης ο σκληρός/Απογοήτευση». Εντυπωσιακό το μπάσο του Βασίλη Ντάλλα που το ‘96 η επάρατη νόσος πήρε από κοντά μας. Τα τραγούδια είναι ίσως τα πιο σημαντικά που ηχογράφησε ποτέ ο Σιδηρόπουλος. Τον καλλιτέχνη ξανασυναντάμε το ‘79 στους ΣΠΥΡΙΔΟΥΛΑ και στο κλασικό πλέον 1ο τους LP «Φλου». Πηγή: otoe.gr


    Socrates Drank the Conium 1969

    Το πιο σημαντικό συγκρότημα rock μουσικής στην Ελλάδα. Ο Τουρκογιώργης, ο Σπάθας και ο Μπουκουβάλας, ξεκίνησαν το 1969 σαν τρίο rock μπάντα, έχοντας σαν πρότυπο τους Cream.
    Την περίοδο 1972-1976, που ήταν και η καλύτερη εποχή τους, οι Socrates ηχογράφησαν για την Polydor τέσσερα LP και τέσσερα δισκάκια 45 στροφών. Πρόκειται για το Socrates Drank the Conium (1972), το "Taste Of Conium" (1972, στο μεταξύ στη θέση του Μπουκουβάλα στα ντράμς πήρε ο Τρανταλίδης, το "On The Wings" (1973) και το εκπληκτικό "Phos" (1976), με τον Βαγγέλη Παπαθανασίου στα κίμπορντς.
    Το 1978 ηχογραφούν το άλμπουμ "Waiting for something", το 1979 ηχογραφούν το "Breaking through" και φεύγουν για τη Μεγάλη Βρετανία, προσκαλεσμένοι από το γνωστό παραγωγό Vic Copersmith Heaven.
    Yπογράφουν συμβόλαιο με την εταιρεία Virgin και μπαίνουν στο στούντιο για την ηχογράφηση του άλμπουμ "Plaza". Οι στίχοι γράφτηκαν από τον Αντώνη Τουρκογιώργη σε συνεργασία με τον στιχουργό του Eric John, Gary Osbourne. Το album αυτό, αν και ηχογραφήθηκε το 1983, παραμένει πρωτοποριακό ακόμη και σήμερα. Για την προώθηση του άλμπουμ οι Socrates έκαναν μια μεγάλη περιοδεία με το γκρουπ των U.F.O. σε εικοσιτέσσερις πόλεις της Αγγλίας και της Σκωτίας, με αποκορύφωμα το περίφημο Hammersmith Odeon. Οι Socrates συνεχίζουν ακόμα και σήμερα κάνοντας live εμφανίσεις.

    Poll 1970

    Ίσως το πιο δημοφιλές συγκρότημα στην Ελληνική μουσική σκηνή την δεκαετία του 1970. Η συνθετική δυάδα Τουρνά - Williams μας δίνει το '71 τα εξαιρετικά ''Άνθρωπε αγάπα'' και ''Ήλιε μου'', τραγούδια αγαπημένα και χιλιοτραγουδισμένα. Η νεολαία τους αγκαλιάζει από τις πρώτες εμφανίσεις τους στο κλαμπ ''Ελατήριο''. Την ίδια χρονιά κυκλοφορούν το πρώτο τους δίσκο με τίτλο ''Άνθρωπε αγάπα'' με εξαιρετικά τραγούδια όπως τα : Άνθρωπε αγάπα, Ήλιε μου, Στη πηγή, 2000 λόγοι, Ο γέρος, Η γενιά μας. Συλλεκτική η συσκευασία του δίσκου μέσα σ' ένα ταγάρι.
    Το 1972 και μετά την εμφάνισή τους στο φεστιβάλ Θεσ/νίκης με το τραγούδι ''Μολυβιές φωτογραφίες'', κυκλοφορούν το δεύτερο και τελευταίο δίσκο τους με το τίτλο ''Λευκό'' με τραγούδια όπως τα : Όσες φορές, Αετοί. Δίσκος κατώτερος του πρώτου, αλλά εξίσου συλλεκτικός με ένα πολυσέλιδο κόμικ με την ιστορία του συγκροτήματος.Το συγκρότημα διαλύεται αμέσως μετά μια και τα μέλη του αποφάσισαν να κάνουν σόλο καριέρα. Ήδη ο Λογαρίδης ήταν σχεδόν φευγάτος, δημιουργώντας τον ''Ακρίτα''.Τουρνάς και Williams ακολούθησαν κι αυτοί τη δική τους σόλο καριέρα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ακρίτας 1971

    Το συγκρότημα δημιουργήθηκε απο τον Σταύρο Λογαρίδη το 1971 μετά την διάλυση των POLL, όπου άρχισε η προσωπική του καλλιτεχνική σταδιοδρομία. Το συγκρότημα Ακρίτας έπαιζε ένα πολύ αξιόλογο progressive rock, στους οποίους ο Σταύρος έπαιζε μπάσο και τραγουδούσε. Οι Ακρίτας κυκλοφορήσαν μόλις έναν μοναδικό δίσκο το 1973 (ο οποίος πλέον ειναι συλλεκτικός) και μετά διαλύθηκαν. Εξαιρετικός ήχος από το συγκρότημα που όμως δεν γνώρισε μεγάλη επιτυχία.


    Νοστράδαμος 1971

    Δημιουργήθηκε από το Στέλιο Φωτιάδη, ενώ στο αρχικό σχήμα ήταν ο Ιπποκράτης Εξαρχόπουλος και η Chris King. To 1972 και στα πλαίσια της εμφάνισης του συγκροτήματος στο φεστιβάλ Θεσ/νίκης, προσχωρεί στο γκρουπ η Δέσποινα Γλέζου με συμβόλαιο μόλις δύο μηνών. Η τεράστια επιτυχία και το Β βραβείο στο φεστιβάλ, του τραγουδιού '' Δωσ' μου το χέρι σου'' την ''αναγκάζουν'' να παραμείνει μέχρι την οριστική διάλυσή τους τα τέλη του 1974.
    Το 1972 κυκλοφορούν τον ομότιτλο και μοναδικό τους δίσκο με τεράστιες πωλήσεις, όπου περιλαμβάνονται τραγούδια όπως τα : '' Δωσ΄μου το χέρι σου, Ατλαντίς, Τα παραμύθια της γιαγιάς,Τι συμβαίνει''. Τραγούδια, Rock μπαλάντες με εξαιρετικά φωνητικά και μεγάλη απήχηση στο κοινό.

    Το 1974 ξεσπάει ''ροζ σκάνδαλο'' με πρωταγωνιστές τον Ιπποκράτη Εξαρχόπουλο, τον μάνατζερ του συγκροτήματος Κώστα Καλαφάτη και μιας ανήλικης θαυμάστριας τους, όταν το συγκρότημα έδωσε συναυλία στη Καβάλα, με αποτέλεσμα ο Εξαρχόπουλος και ο Καλαφάτης να συλληφθούν, το θέμα να πάρει μεγάλη έκταση στις εφημερίδες και τα τραγούδια τους να πάψουν να μεταδίδονται από το το ραδιόφωνο. Ο Εξαρχόπουλος και η King αποχωρούν και στη θέση τους έρχονται η Ρένα Παγκράτη και ο Μιχάλης Λαμπρόπουλος. Η πτωτική πορεία του συγκροτήματος συνεχίζεται και η οριστική διάλυση έρχεται μετά την αποτυχημένη εμφάνισή τους στο φεστιβάλ Θεσ/νίκης το 1974 με το τραγούδι '' Και πρέπει''....

    Ο ναός της Ελληνικής Rock μουσικής στη δεκαετία του 70 ήταν αναμφίβολα το κλαμπ ''Κύτταρο'' στην οδό Ηπείρου. Το 1971 κυκλοφορεί ο σημαντικότερος, ίσως, δίσκος στην ιστορία του εγχώριου rock με τίτλο ''Ζωντανοί στο Κύτταρο'' όπου συμμετείχαν : η απόλυτη rock τραγουδίστρια Δέσποινα Γλέζου, οι εξαιρετικοί Socrates drank the conium, τα Μπουρμπούλια, οι Εξαδάκτυλος και το ντουέτο Δάμων και Φιντίας.

    Στο μεταξύ η μοναχική πορεία του μεγάλου Διονύση Σαββόπουλου συνεχίζεται. Τρεις εκπληκτικοί δίσκοι στις αρχές της δεκαετίας. Περιβόλι του τρελού (1969), Μπάλος (1971) και Βρώμικο ψωμί (1972). Μαζί του το συγκρότημα ''Μπουρμπούλια'', ένα εξαιρετικό σύνολο με πολύ σπουδαίους μουσικούς


    Μπουρμπούλια 1968

    Καταπληκτική μπάντα που συνόδευε τον Διονύση Σαββόπουλο με ένα σύνθετο ήχο παραδοσιακής και ροκ μουσικής που χαρακτηρίστηκε ''βαλκανικό ροκ''. Ιδρύθηκε απο τον Βασίλη Ντάλλα και τον Νίκο Τσιλογιάννη. Το 1972 ενσωματώνεται το ντουέτο '' Δάμων και Φιντίας'' δηλαδή ο Παύλος Σιδηρόπουλος και ο Παντελής Δεληγιαννίδης. Το σχήμα διατηρείται έτσι μέχρι το 1975 όπου και διαλύεται, αφήνοντας πίσω του πολλά live αλλά μόλις ενα δισκάκι 45''. Το περίφημο ''Ο Ντάμης ο σκληρός/ Aπογοήτευση'' (1972')

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Εξαδάκτυλος 1970

    Όπως τα περισσότερα συγκροτήματα της εποχής έτσι και οι ΕΞΑΔΑΚΤΥΛΟΣ , παρότι αποτέλεσε σημαντικό γκρουπ στις αρχές της δεκαετίας, είχαν πολύ περιορισμένη δισκογραφία. Το μοναδικό τους δισκάκι 45'' με τα τραγούδια ''Τα παιδιά είναι εντάξει/Σε καλή μερια''. Το τραγούδι ''σε καλή μεριά'' λογοκρίνεται από την χούντα με αποτέλεσμα να αναγκαστούν να το αντικαταστήσουν και να το επανακυκλοφορήσουν με το τίτλο ''Έχουν κακούς σκοπούς''. Το συγκρότημα διαλύεται το καλοκαίρι του 1973.
    Τραγουδιστής τους ήταν ο γνωστός Δημήτρης Πουλικάκος.
    Το ‘76 κυκλοφορεί το πρώτο προσωπικό LP του «Μεταφοραί, εκδρομαί ο Μήτσος». Μερικά από τα κομμάτια του χρονολογούνται ήδη από τις αρχές της δεκαετίας ηχογραφημένα από τους ΕΞΑΔΑΚΤΥΛΟΣ και ανέκδοτα μέχρι τότε. Το ‘79 ηχογραφεί ζωντανά ένα 2ο LP «Crazy love στου Ζωγράφου» με διασκευές γνωστών τραγουδιών ξένων συγκροτημάτων.


    ΠΕΛΟΜΑ ΜΠΟΚΙΟΥ 1970

    Η ονομασία του συγκροτήματος προήλθε από τη συνένωση των αρχικών των επωνύμων των μελών τους. Μια απο τις σπουδαιότρες μπάντες της Ελληνικής Rock σκηνής. Έντονες επιρροές απο Santana, καθαρός και άρτιος ήχος, με ένα εξαιρετικό Βλάση στο τραγούδι και βέβαια ένα σπουδαίο μουσικό τον Γιάννη Κιουρκτσόγλου.
    Το πρώτο τους single της ίδιας χρονιάς ''Γαρύφαλλε Γαρύφαλλε'', ένα τραγούδι που ειχε γράψει ο Γιάννης Κιουρκτσόγλου, τους άνοιξε αμέσως τις πύλες προς την καταξίωση και παραμένει διαχρονικό. Το 1972 και μετά από μερικά ακόμη singles βγαίνει και το μοναδικό ομώνυμο LP τους.
    Μετά τη διάλυσή τους ο Μπονάτσος ηχογραφεί το ‘76 το πρώτο του σόλο LP «Επικίνδυνη ισορροπία», ενώ παράλληλα ασχολείται με το θέατρο και την τηλεόραση.


    Ανάκαρα 1971

    Η ιστορία τους ξεκινάει το καλοκαίρι του 1971, οταν συνοδεύουν την Μαρίζα Κωχ στη μπουάτ ''Μεταξύ μας'' στη Πλάκα.Τα παιδιά από την Βέρροια παίζουν παραδοσιακά τραγούδια που τα διασκευάζουν με ένα ιδιαίτερο τρόπο σε ροκ φόρμες. Ενα χρόνο αργότερα σε αντικατάσταση του Μάκη Λιόλιου, έρχεται στο συγκρότημα ο Νίκος Ζιώγαλας. Το 1971 συμμετέχουν στο δίσκο ''Ωτοστοπ'' με τέσσερα τραγούδια :''Πού πας αφέντη μέρμηγκα, Δώδεκα μήνες στο στρατό, Φρόσω Ρίνα μου, Ένα κορίτσι απ’ τον Κολινδρό'' .Στο δίσκο επίσης συμμετείχε και ο Θανάσης Γκαϊφύλιας με οκτώ τραγούδια.Ο δίσκος θεωρείται από τους πλέον κλασσικούς της Ελληνικής Rock
    Το συγκρότημα διαλύθηκε τον Απρίλη του 1974


    Σπυριδούλα 1977

    Το 1978 συναντήθηκαν με τον Παύλο Σιδηρόπουλο και καρπός αυτής της συνάντησης ήταν ο δίσκος ΦΛΟΥ, ο σημαντικότερος ίσως δίσκος στην ιστορία του Ελληνικού rock που κυκλοφόρησε το 1979. Ο Παύλος Σιδηρόπουλος αποχωρεί απο τους Σπυριδούλα.

    Πηγή: leraboys.blogspot.com

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Συνολικες Προβολες