Η Κυπριακή μουσική περιλαμβάνει μία ποικιλία από μουσικά είδη παραδοσιακής, βυζαντινής μουσικής αλλά και πολλές ξενόφερτες δυτικές επηρροές (παλαιότερες και καινούριες). Η κυπριακή παραδοσιακή φολκλορική μουσική είναι κοινή με την παραδοσιακή μουσική της Ελλάδας αλλά και της Τουρκίας και περιλαμβάνει χορούς όπως η σούστα, ο συρτός, ο καρσιλαμάς, η τατσιά, ο αντκρυστός και ο ζεϊμπέκκικος ως επίσης και το μεσανατολικής έμπνευσης τσιφτετέλι. Τα όργανα που
συνοδεύουν συνήθως τη φολκλορική
μουσική της Κύπρου είναι το μπουζούκι, το ούτι, το βιολί, το λαγούτο, το ακκορντέον, το πιθκαύλιν και κάποια κρουστά όπως η ταμπουτσιά.
Η παραδοσιακή κυπριακή μουσική –κοινή με την ελληνική και τουρκική παραδοσιακή μουσική– είναι τροπική, και βασίζεται στα μουσικά συστήματα των βυζαντινών ήχων. Η κυπριακή φολκλορική μουσική είναι στενά συνδεδεμένη με τα Νησιώτικα Αιγιοπελαγίτικα τραγούδια και ιδιαίτερα αυτά των Δωδεκανήσων. Περίφημα είναι και τα Κυπριακά "τσιαττιστά" δηλαδή για μικρά αυτοσχέδια κυρίως δίστιχα ποιήματα, τα οποία μοιάζουν με τις κρητικές μαντινάδες.
Η Κύπρος άλλαξε πολλές φορές χέρια έτσι και οι επηρροές που δέχθηκε και στον τομέα της μουσικής είναι πάμπολλες. Στα μεσαιωνικα χρόνια πχ. επί Λουζινιανών τον 14ο αιώνα εισάγεται η Ars Nova "η νέα τέχνη", η Ars Subtilior από Γάλλους μουσικούς που ήρθαν στην Κύπρο για το γάμο της Άννα Λουζινιάν. Στα χρόνια της Αναγέννησης κυριαρχούσε η μορφή του Ιερώνυμου του Τραγουδιστή (με ακμή 1550-1560), ήταν μαθητής του Gioseffo Zarlino και εισήγαγε ένα σύστημα που επέτρεπε στο μεσαιωνικό βυζαντινό άσμα να αντιστοιχεί με τις τρέχουσες πρακτικές. Στα Βυζαντινά χρόνια ήταν πολύ γνωστό του τραγούδι του Διάκονου Αθανάσιου Δημητριάδη Κασσαβέτη, που θρηνεί το χαμού κάποιου νέου. Ο Χρύσανθος εκ Μαδύτου, ο Γρηγόριος Πρωτοψάλτης, και ο Χουρμούζιος ήταν αρμόδιοι για μια μεταρρύθμιση της σημειωτικής ελληνικής εκκλησιαστικής μουσικής. Ουσιαστικά, αυτή η εργασία έφερε μια απλοποίηση των βυζαντινών μουσικών συμβόλων που μέχρι τις αρχές του 19ου αιώνα, είχαν γίνει τόσο σύνθετες και τεχνικές που μόνο πολύ καλά καταρτισμένοι ψάλτες ήταν σε θέση να τις ερμηνεύσουν σωστά.
Γενικά όλα τα είδη μουσικής που δημιουργήθηκαν και αναπτύχθηκαν στην Ελλάδα και σε περιοχές ακόμη που δεν εντάχθηκαν στον Ελληνικό κράτος έγιναν πάρα πολύ δημοφιλή. Τα τραγούδια, οι ρυθμοί, οι δημιουργοί αλλά και οι ερμηνευτές τους αγαπήθηκαν πάρα πολύ. Αντίστροφα πολλοί Κύπριοι τραγουδιστές σταδιοδρόμησαν και στην Ελλάδα. Με την ανακήρυξη της Κυπριακής Δημοκρατίας και ειδικά μετά το 1974 και τα ξένα μουσικά πρότυπα αλλά και τα ελληνικά πρότυπα που ακολούθησαν τα νέα μουσικά μονοπάτια και ξένα πρότυπα αρχίζουν να απασχολούν έντονα και τους Κύπριους δημιουργούς βρίσκοντας έτσι και πολλούς μιμιτές, αρχικά με τη ροκ, τη μέτα, τη ηλεκτρονική μουσική, το χιπ-χοπ κ.α.
https://www.youtube.com/watch?v=oXYpQAntnzQ
Εκτέλεση: Γιώργος Σπανός
Το πολυ γωνστό και αγαπητό κυπριακό τραγούδι "Δασκάλα" προέρχεται κατά πάσα πιθανότητα απο ένα παλιό μικρασιάτικο τραγούδι που ηχογράφησε πρώτη η Μαρίκα Παπαγκίκα. Το τραγούδι με τους νέους του στίχους, το έδωσε ο λόγιος καθηγητής της Βυζαντινής Μουσική δρ. Σόλων Χ¨¨Σολωμός στον Γιώργο Σπανό και αυτός το ηχογράφησα στα στούντιο της "Κεραυνοφών" την δεκαετία του ΄70.
Δασκάλα (Origina Εκτέλεση)
https://www.youtube.com/watch?v=mQj9sEaT70M
Ηχογραφήθηκε στις Η.Π.Α.το 1925. Ερμηνεύει η Μαρίκα Παπαγκίκα
Η παραδοσιακή κυπριακή μουσική –κοινή με την ελληνική και τουρκική παραδοσιακή μουσική– είναι τροπική, και βασίζεται στα μουσικά συστήματα των βυζαντινών ήχων. Η κυπριακή φολκλορική μουσική είναι στενά συνδεδεμένη με τα Νησιώτικα Αιγιοπελαγίτικα τραγούδια και ιδιαίτερα αυτά των Δωδεκανήσων. Περίφημα είναι και τα Κυπριακά "τσιαττιστά" δηλαδή για μικρά αυτοσχέδια κυρίως δίστιχα ποιήματα, τα οποία μοιάζουν με τις κρητικές μαντινάδες.
Η Κύπρος άλλαξε πολλές φορές χέρια έτσι και οι επηρροές που δέχθηκε και στον τομέα της μουσικής είναι πάμπολλες. Στα μεσαιωνικα χρόνια πχ. επί Λουζινιανών τον 14ο αιώνα εισάγεται η Ars Nova "η νέα τέχνη", η Ars Subtilior από Γάλλους μουσικούς που ήρθαν στην Κύπρο για το γάμο της Άννα Λουζινιάν. Στα χρόνια της Αναγέννησης κυριαρχούσε η μορφή του Ιερώνυμου του Τραγουδιστή (με ακμή 1550-1560), ήταν μαθητής του Gioseffo Zarlino και εισήγαγε ένα σύστημα που επέτρεπε στο μεσαιωνικό βυζαντινό άσμα να αντιστοιχεί με τις τρέχουσες πρακτικές. Στα Βυζαντινά χρόνια ήταν πολύ γνωστό του τραγούδι του Διάκονου Αθανάσιου Δημητριάδη Κασσαβέτη, που θρηνεί το χαμού κάποιου νέου. Ο Χρύσανθος εκ Μαδύτου, ο Γρηγόριος Πρωτοψάλτης, και ο Χουρμούζιος ήταν αρμόδιοι για μια μεταρρύθμιση της σημειωτικής ελληνικής εκκλησιαστικής μουσικής. Ουσιαστικά, αυτή η εργασία έφερε μια απλοποίηση των βυζαντινών μουσικών συμβόλων που μέχρι τις αρχές του 19ου αιώνα, είχαν γίνει τόσο σύνθετες και τεχνικές που μόνο πολύ καλά καταρτισμένοι ψάλτες ήταν σε θέση να τις ερμηνεύσουν σωστά.
Γενικά όλα τα είδη μουσικής που δημιουργήθηκαν και αναπτύχθηκαν στην Ελλάδα και σε περιοχές ακόμη που δεν εντάχθηκαν στον Ελληνικό κράτος έγιναν πάρα πολύ δημοφιλή. Τα τραγούδια, οι ρυθμοί, οι δημιουργοί αλλά και οι ερμηνευτές τους αγαπήθηκαν πάρα πολύ. Αντίστροφα πολλοί Κύπριοι τραγουδιστές σταδιοδρόμησαν και στην Ελλάδα. Με την ανακήρυξη της Κυπριακής Δημοκρατίας και ειδικά μετά το 1974 και τα ξένα μουσικά πρότυπα αλλά και τα ελληνικά πρότυπα που ακολούθησαν τα νέα μουσικά μονοπάτια και ξένα πρότυπα αρχίζουν να απασχολούν έντονα και τους Κύπριους δημιουργούς βρίσκοντας έτσι και πολλούς μιμιτές, αρχικά με τη ροκ, τη μέτα, τη ηλεκτρονική μουσική, το χιπ-χοπ κ.α.
Παραδοσιακοί Κύπριοι τραγουδιστές: Καλλίνικος, Σίκκης, Ττερλικκάς, Πελαγία, Χατζημιχαήλ, Χατζηαδάμου κ.α
Κύπριοι τραγουδιστές: Γεωργιάδης, Βιολάρης, Βίσση, Ευρυδίκη, Κωνσταντίνα, Χατζηγιάννης, Αλκίνοος, Ολυμπίου, Χριστοφόρου κ.αΔασκάλα δασκάλα ποιος σε φίλησε
https://www.youtube.com/watch?v=oXYpQAntnzQ
Εκτέλεση: Γιώργος Σπανός
Το πολυ γωνστό και αγαπητό κυπριακό τραγούδι "Δασκάλα" προέρχεται κατά πάσα πιθανότητα απο ένα παλιό μικρασιάτικο τραγούδι που ηχογράφησε πρώτη η Μαρίκα Παπαγκίκα. Το τραγούδι με τους νέους του στίχους, το έδωσε ο λόγιος καθηγητής της Βυζαντινής Μουσική δρ. Σόλων Χ¨¨Σολωμός στον Γιώργο Σπανό και αυτός το ηχογράφησα στα στούντιο της "Κεραυνοφών" την δεκαετία του ΄70.
https://www.youtube.com/watch?v=mQj9sEaT70M
Ηχογραφήθηκε στις Η.Π.Α.το 1925. Ερμηνεύει η Μαρίκα Παπαγκίκα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου