Πυθαγόρεια Ακούσματα
(Ἰαμβλίχου: ́ ́Προτρεπτικός ἐπί Φιλοσοφίαν ́ ́)
Παρατίθενται περί τα 40 αληθώς αριστουργηματικά πυθαγόρεια αποφθέγματα στην πρωταρχική τους αρχαία ελληνική διατύπωση με σύντομα σχόλια διαφόρων διανοητών. Το "Προτρεπτικός επί φιλοσοφίαν", είναι το δεύτερο από τα 10 βιβλία που
έγραψε ο Ιάμβλιχος (4ος αιώνας μ.Χ.) σχετικά με τον πυθαγορισμό.
Περιγράφει τη φύση του φιλοσοφικού βίου και δείχνει τον τρόπο που, δια
της φιλοσοφικής οδού, οδηγούμαστε από τον κόσμο του Γίγνεσθαι σε αυτόν
του Είναι. Περιλαμβάνει γνωμικά των πυθαγορείων, σχολιασμό των Χρυσών
επών,
αποσπάσματα από το Περί σοφίας του Αρχύτα και από πολλούς διάλογους του
Πλάτωνα. Ένα μέρος του κειμένου θεωρείται αριστοτελικό και ότι, ο
Ιάμβλιχος το αντέγραψε από τον Προτρεπτικό του Αριστοτέλη, ενώ ένα άλλο
σοφιστικό και ότι, ο Σύριος το αντέγραψε στα περίφημα πυθαγορικά
ακούσματα και σύμβολα. Ο Ιάμβλιχος, τα παραθέτει και, στη συνέχεια, τα
ερμηνεύει.
Παρατίθενται περί τα 40 αληθώς αριστουργηματικά πυθαγόρεια αποφθέγματα στην πρωταρχική τους αρχαία ελληνική διατύπωση με σύντομα σχόλια διαφόρων
https://ellinikoskosmos.files.wordpress.com/2011/05/cf84-24.pdf
Να απέχεις από τα κουκιά, σημαίνει να μην ασχολείσαι με την πολιτική. Τα κουκιά χρησιμοποιούνταν σαν ψήφοι.
2) Ἐμψύχων ἀπέχου. (λθ΄)
Να απέχεις από τα έμψυχα, σημαίνει να απέχεις από τις εύκολες γνώμες των άλλων.
3) Χελιδόνα οἰκία μή δέχου. (κα΄)
Να μη δέχεσαι χελιδόνια στο σπίτι σου, σημαίνει να μην κάνεις παρέα με ανθρώπους που πάνε όπου τους βολεύει, όπως τα χελιδόνια.
4) Ἐπί χοίνικι μή καθέζου (ιη΄)
Να μην κάθεσαι πάνω σε "χοίνικα" (μονάδα μέτρησης χωρητικότητας), σημαίνει να απασχολείσαι και να γεμίζεις τη ζωή σου, να μη ζεις σαν τεμπέλης.
5) Ἀποδημῶν τῆς οἰκίας μή ἐπιστρέφου ́ Ἐρινύες γάρ μετέρχονται. (ιδ΄) Όταν αποδημείς να μην θέλεις να επιστρέψεις, σημαίνει όταν αφήνεις κάτι για κάτι καινούργιο να μην γυρίζεις πίσω γιατί θα αποτύχεις και οι τύψεις θα σε ακολουθούν.
6) Ἀλεκτρυόνα τρέφε μέν μή θῦε δέ ́ μήνη γάρ καί ἡλίω καθιέρωται. (ιζ΄)
Να τρέφεις τον πετεινό, αλλά μην τον θυσιάζεις, γιατί είναι αφιερωμένος στον Ήλιο και στο Φεγγάρι, σημαίνει να είσαι τακτικός, αξιόπιστος, μεθοδικός και επιμελής σε αυτό που κάνεις συνεχώς (από το πρωί μέχρι το βράδυ).
7) Δαδίω θᾶκον μή ἀπόμασσε (ις΄)
Μήν καθαρίζεις κάθισμα μέ δάδα
8) Μολόχην ἐπιφύτευε μέν, μή ἔσθιε δέ. (λη΄)
Να φυτεύεις μολόχες αλλά να μην τις τρως, σημαίνει να μην είσαι εριστικός με τους άλλους αλλά και να μην είσαι μαλακός με τον εαυτό σου.
9) Τά πεσόντα μή αναιρείσθαι
Μην μαζεύεις αυτά που πέφτουν, σημαίνει να μην κάνεις τίποτα που δεν αξίζει η προσπάθεια.
10 Καρδίαν μή τρώγε. (λ΄)
Να μην τρως την καρδιά σου, σημαίνει να μην φθείρεις τον εαυτό σου με στενοχώριες και θλίψεις.
11) Ἐν ὁδῶ μή σχίζε (κ΄)
12) Παρά λύχνον μή ἐσοπτρίζου. (κδ΄)
Να μην καθρεπτίζεσαι στο φως της λάμπας, σημαίνει να μην βλέπεις τις πράξεις σου από λάθος πλευρά.
13) Παρά θυσία μή ὀνυχίζου. (κζ΄)
Όταν κάνεις μια θυσία να μην ασχολείσαι με τα νύχια σου, σημαίνει όταν βρίσκεσαι σε ένα ιερό τόπο να μην ασχολείσαι με άσχετα με τον τόπο πράγματα.
14) Μη τρώγε διά της ευωνύμου
Μην τρέφεσαι με το αριστερό χέρι, σημαίνει να αποφεύγεις όλες τις άδικες συναλλαγές.
15) Μη εσθίεν επί δίφρου
Μην τρως στην άμαξα, σημαίνει να έχεις χρόνο για τα γεύματά σου και να μην τρως όταν κάνεις κάποια δουλειά, να είσαι συγκεντρωμένος σε αυτό που κάνεις.
16) Τάς λεωφόρους μή βαδίζειν
Να μη βαδίζεις σε λεωφόρους, σημαίνει να ζεις τη δική σου ζωή και να μην ακολουθείς αυτά που κάνουν οι άλλοι.
17) Στέφανον μή τίλλειν
Να μη μαδάς το στεφάνι, σημαίνει να μην υποτιμάς ό,τι είναι σπουδαίο.
18) Άρτον μή καταγνύειν
Μη σπας το ψωμί, σημαίνει μην λες την μισή αλήθεια.
19) Πῦρ μαχαίρη μή σκάλευε. (η' )
Να μη σκαλίζεις τη φωτιά με το μαχαίρι, σημαίνει να μην προκαλείς τον οργισμένο.
20) Μηδέ φοίνικα φυτεύειν
Να μην φυτεύεις μια φοινικιά, σημαίνει να μην κάνεις τίποτα που δεν είναι χρήσιμο.
21) Θεών εικόνας εν δακτυλίοις μή φόρειν
Τις εικόνες των θεών να μη φοράς σε δαχτυλίδια, σημαίνει να μην επιδεικνύεις τη θρησκεία σου.
22) Δακτύλιον μή φόρει. (κβ΄)
22) Δακτύλιον μή φόρει. (κβ΄)
Μη φοράς δαχτυλίδι, σημαίνει να ζεις ελεύθερος από τις προκαταλήψεις.
23) Ἐγκέφαλον μή ἔσθιε (λα΄)
Μην τρως το μυαλό, σημαίνει να μην επιτρέπεις στον εαυτό σου ν΄ απογοητεύεται.
24) Εἰς ἱερόν ου δει εκτρέπεσθαι (α΄)
Oταν εισέρχεσαι σέ ιερό, νά προσκυνάς, χωρίς νά μιλάς νά ασχολείσαι ταυτοχρόνως μέ οτιδήποτε βιοποριστικό.
25) ου γάρ πάρεργον δει ποιεισθαι τόν Θεόν (β΄)
Δέν είναι καθόλου πρέπον νά πηγαίνεις στό ιερό καί νά προσκυνάς ευκαιριακά ούτε νά βρίσκεσαι κοντά σέ θύρες όταν περπατάς.
26) Φεύγε όπλον παρά γυναικός παρεχώμενον
24) Εἰς ἱερόν ου δει εκτρέπεσθαι (α΄)
Oταν εισέρχεσαι σέ ιερό, νά προσκυνάς, χωρίς νά μιλάς νά ασχολείσαι ταυτοχρόνως μέ οτιδήποτε βιοποριστικό.
25) ου γάρ πάρεργον δει ποιεισθαι τόν Θεόν (β΄)
Δέν είναι καθόλου πρέπον νά πηγαίνεις στό ιερό καί νά προσκυνάς ευκαιριακά ούτε νά βρίσκεσαι κοντά σέ θύρες όταν περπατάς.
26) Φεύγε όπλον παρά γυναικός παρεχώμενον
Μην παίρνεις τα όπλα που σου δίνει μια γυναίκα, σημαίνει να απορρίπτεις την έννοια της εκδίκησης.
27) Εἰς μὲν ὑπόδησιν τὸν δεξιὸν πόδα προπάρεχε, εἰς δὲ ποδόνιπτρον τὸν εὐώνυμον (ια΄)
Όταν πρόκειται να φορέσεις υπόδημα, να ξεκινάς με το δεξί πόδι, ενώ όταν πρόκειται να πλύνεις τα πόδια σου, να ξεκινάς με το αριστερό, σημαίνει ότι πριν συμβουλεύσεις τους άλλους τι πρέπει να κάνουν πρέπει πρώτα να έχεις κάνει εσύ το σωστό.
28) Προτίμα τό σχῆμα καί βῆμα τοῦ σχῆμα καί τριώβολον. (λς΄)Νά προτιμάς γιά κάθε σχήμα ένα βήμα, παρά γιά κάθε σχήμα τρείς οβολούς.
29) Ἀνυπόδητος θῦε καί προσκύνει. (γ΄)
Νά θυσιάζεις καί νά προσκυνάς ξυπόλητος.
30) Ἐρυθῖνον μή προσλαμβάνου. (λγ΄)
Μήν τρώς ερυθρίνο (λυρίνη).
31) (Περί Πυθαγορείων) ἄνευ φωτός μή λάλει. (ιβ΄)
Μήν μιλάς γιά πυθαγόρεια ζητήματα όταν δέν έχει φώς (έχεις φωτιστεί)
31) (Περί Πυθαγορείων) ἄνευ φωτός μή λάλει. (ιβ΄)
Μήν μιλάς γιά πυθαγόρεια ζητήματα όταν δέν έχει φώς (έχεις φωτιστεί)
32) Γλώσσης πρό τῶν ἄλλων κράτει θεοῖς ἑπόμενος. (ς΄)
Να κρατάς τη γλώσσα σου μπροστά στους άλλους, σημαίνει να μην λες λόγια που πρώτα δεν τα έχεις σκεφτεί καλά.
33) Πρός ἥλιον τετραμμένος μή οὔρει. (ιε΄)
Μην ουρήσεις προς τον ήλιο, σημαίνει να μην είσαι αναιδής.
34) Ἀνέμων πνεόντων τήν ἠχώ προσκύνει. (ζ΄)
Όταν φυσάει άνεμος να λατρεύεις την ηχώ, σημαίνει ότι κατά τη διάρκεια μιας φιλονικίας καλύτερα να μένεις σιωπηλός.
35) Μελανούρου ἀπέχου ́ χθονίων γάρ ἐστι θεῶν. (ε΄)
Να απέχεις από τις μαύρες ουρές, σημαίνει να αποφεύγεις τους ανθρώπους χωρίς υπόληψη.
36) Ἀποκαρμάτων σῶν καί ἀπονυχισμάτων κατάπτυε.(λβ΄)
Όταν κόβεις τά μαλλιά σου καί τά νύχια σου, νά τα πετάς μακρυά.
37) Στρωμάτων ἀναστάς συνέλισσε αὐτά καί τόν τύπον συνστόρνυε. (κθ΄)
Μόλις συκωθείς από το κρεββάτι συμμάζεψε το σκέπασμα, σημαίνει ότι μόλις ξυπνήσουμε πρέπει να εξαλείψουμε την ιδέα του ύπνου και να προγραμματίσουμε την μέρας μας.
38) Ἀσχέτω γέλωτι μή ἔχεσθαι. (κς΄)
Να μην γελάς χωρίς λόγο, σημαίνει να κρατάς τον εαυτό σου σε αυστηρή πειθαρχεία.
39) Ζυγόν μή ὑπέρβαινε. (ιγ΄)
Να μην υπερβαίνεις το ζυγό, σημαίνει να μην υπερβάλεις και να κρατάς σε όλα τη σωστή αναλογία.
"Terror X Crew-Pythagorion" Όταν κόβεις τά μαλλιά σου καί τά νύχια σου, νά τα πετάς μακρυά.
37) Στρωμάτων ἀναστάς συνέλισσε αὐτά καί τόν τύπον συνστόρνυε. (κθ΄)
Μόλις συκωθείς από το κρεββάτι συμμάζεψε το σκέπασμα, σημαίνει ότι μόλις ξυπνήσουμε πρέπει να εξαλείψουμε την ιδέα του ύπνου και να προγραμματίσουμε την μέρας μας.
38) Ἀσχέτω γέλωτι μή ἔχεσθαι. (κς΄)
Να μην γελάς χωρίς λόγο, σημαίνει να κρατάς τον εαυτό σου σε αυστηρή πειθαρχεία.
39) Ζυγόν μή ὑπέρβαινε. (ιγ΄)
Να μην υπερβαίνεις το ζυγό, σημαίνει να μην υπερβάλεις και να κρατάς σε όλα τη σωστή αναλογία.
40) Εις τα όρια φθάσας, μή επίστρεφε
Όταν φθάσεις στα όρια να μην επιστρέφεις, σημαίνει να μην κοιτάς πίσω και να αναρωτιέσαι εάν έχεις κάνει λάθη.https://www.youtube.com/watch?v=vBwPVeTRKgw
Μουσική: Πέτρος Ταμπούρης
-Τι εστίν αι των Μακάρων νησοι;
-Ήλιος καί Σελήνη.
-Τι εστί το εν Δελφοις Μαντειον;
-Τετρακτύς.
-Τι το δικαιότατον;
-Θύειν.
-Τι το σοφότατον;
-Αριθμός, δεύτερον δέ ο τοις πράγμασιν
-τά ονόματα θέμενος.
-Τι το σοφότατον πάρ’ ημιν;
-Ιατρική.
-Τι κάλλιστον;
-Αρμονία.
-Τι κράτιστον;
-Γνώμη.
-Τι άριστον;
-Ευδαιμονία.
Ο Πυθαγόρας ο Σάμιος, υπήρξε σημαντικός Έλληνας φιλόσοφος, μαθηματικός, γεωμέτρης και θεωρητικός της μουσικής. Είναι ο κατεξοχήν θεμελιωτής των ελληνικών μαθηματικών , δημιούργησε ένα άρτιο σύστημα για την επιστήμη των ουρανίων σωμάτων που κατοχύρωσε με όλες τις σχετικές αριθμητικές και γεωμετρικές αποδείξεις και ήταν ιδρυτής ενός μυητικού φιλοσοφικού κινήματος που λέγεται Πυθαγορισμός (Pythagorism ή Pythagoreanism). Επειδή οι περισσότερες πληροφορίες γράφτηκαν πολλούς αιώνες μετά τον θάνατό του, πολύ λίγες αξιόπιστες πληροφορίες είναι γνωστές γι΄αυτόν. Επίσης,επηρέασε σημαντικά τη φιλοσοφία και τη θρησκευτική διδασκαλία στα τέλη του 6ο αιώνα π.Χ., συχνά αναφέρεται ως σπουδαίος μαθηματικός και επιστήμονας και είναι γνωστός για το Πυθαγόρειο Θεώρημα που έχει το όνομά του. Γεννήθηκε το 580 π.Χ. και ως επικρατέστερος τόπος γεννήσεως παραδίδεται η νήσος Σάμος. Ακόμη είναι πιθανό να ταξίδεψε αρκετά όταν ήταν νέος. Γύρω στο 530 π.Χ. μετακόμισε σε μία ελληνική αποικία στη νότια Ιταλία. Οι υποστηρικτές του Πυθαγόρα ακολούθησαν τις πρακτικές που ανέπτυξε και μελέτησαν τις φιλοσοφικές του θεωρίες. Τα μέρη συνάντησης των Πυθαγόρειων κάηκαν και ο Πυθαγόρας αναγκάστηκε να φύγει από την πόλη. Πέθανε στο Μεταπόντιον της Ιταλικής Λευκανίας σε ηλικία 84 ετών το 496 π.Χ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟι Πυθαγόρειοι φιλόσοφοι είναι μια φιλοσοφική, θρησκευτική και πολιτική σχολή που ιδρύθηκε τον 6ο αιώνα π.Χ από τον Πυθαγόρα τον Σάμιο στον Κρότωνα της Κάτω Ιταλίας. Η κοινότητα στεγαζόταν σε ένα μεγάλο οίκημα, το Ομακοείον, όπου ο Πυθαγόρας δίδασκε τους -και των δυο φύλων- μαθητές του. Η διδασκαλία γινόταν με προφορικό τρόπο και οι προϋποθέσεις για την είσοδο των μαθητών ήταν αυστηρές. Ο μαθητής έπρεπε να υιοθετήσει έναν εντελώς διαφορετικό τρόπο ζωής, να ασκηθεί στην εγκράτεια, να τηρεί απόλυτη σιωπή για κάποια έτη, να απέχει από συγκεκριμένες τροφές και να κάνει καθαρμούς.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟι γνώσεις μας για τους πυθαγόρειους, όπως και για τον ίδιο τον Πυθαγόρα, αντλούνται αποκλειστικά από έργα μεταγενέστερων συγγραφέων, στους οποίους περιλαμβάνονται και οι λεγόμενοι «Νεοπυθαγόρειοι». Αναπόφευκτα λοιπόν, είναι αδύνατον να αποδειχθεί τι πραγματικά ανήκει στη σκέψη του ίδιου του Πυθαγόρα και τι στους μαθητές του.
Οι Πυθαγόρειοι απέδιδαν πολύ μεγάλη σημασία στα Μαθηματικά, πρεσβεύοντας ότι αυτά αποτελούν την οδό για την απελευθέρωση της ψυχής. Βάσει της πεποίθησης του Πυθαγόρα πως «τα στοιχεία των αριθμών είναι στοιχεία όλων των όντων», οι Πυθαγόρειοι απέδωσαν στην Αριθμητική μέγιστη σημασία, μελετώντας τις ιδιότητές της. Καθώς δε ο αριθμός είναι κάτι που δε γίνεται αντιληπτό μέσω της αίσθησης, αλλά μέσω της νόησης, οι Πυθαγόρειοι αναγκάστηκαν να παύσουν να θεωρούν την ουσία των όντων ως υλική και προσιτή στις αισθήσεις. Αντιθέτως η ουσία γίνεται αντιληπτή, κατά τους Πυθαγόρειους, μόνο μέσω της αφηρημένης σκέψης.
Οι Πυθαγόρειοι πίστευαν πως η ψυχή δε χάνεται με τον θάνατο, αλλά ακολουθεί μια συνεχή διαδικασία μετενσάρκωσης, σε κατώτερες ή ανώτερες μορφές ζωής κάθε φορά, έως ότου επιτευχθεί η τελική κάθαρση που οδηγεί τελικά στην αθανασία της. Γι' αυτό, τόσο με τα διδάγματα όσο και με τις ασκήσεις πειθαρχίας, καλλιεργούσαν τη φιλοσοφία της οποίας σκοπός είναι να καθαρίσει και να απελευθερώσει τον συσκοτισμένο νου από τα δεσμά του. Πίστευαν ότι μόνον ο νους μπορεί να φθάσει στη γνώση της Αλήθειας για τους Θεούς και τον κόσμο. Και ότι για να συμβεί αυτό χρειάζεται να τιθασευτούν οι ορμές του σώματος και η ταραχή που προκαλούν τα ερεθίσματα των αισθήσεων, ώστε να φθάσει κάποιος σε σταθερή ευδιαθεσία και εγκράτεια, απαλλαγμένος από πάθη κι ελαττώματα.
Η μουσική, δηλαδή η μελέτη των αριθμητικών αναλογιών της μουσικής κλίμακας (αρμονία), και η αριθμητική ερμηνεία της φύσης, ήταν οι κύριοι τομείς του έργου των Πυθαγορείων. Η διδασκαλία του Πυθαγόρα μπορεί να διακριθεί σε δύο είδη: Εκείνη με αντικείμενο την ηθική διαμόρφωση προς βελτίωση της ψυχής κι εκείνη με αντικείμενο την γεωμετρία και τα μαθηματικά προς μελέτη της περί ουρανίων σωμάτων επιστήμης.
Τα δελφικά παραγγέλματα είναι συλλογή από αποφθέγματα που ήταν χαραγμένα στον πρόσθιο τοίχο του πρόναου, επί των παραστάδων της πύλης του κυρίως ναού, στο υπέρθυρο του ναού και επί των στηλών περιμετρικά του Μαντείου των Δελφών. Hταν οι υποθήκες που παρέδωσαν οι Ιερείς και οι Επτά Σοφοί στις επερχόμενες γενιές, ωφελήματα ανθρώποις ες βίον.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤα παραγγέλματα αυτά ήταν λιτά αποφθέγματα 2 έως 5 λέξεων αλλά μεστά σοφίας, και τα περισσότερα ανήκαν στους 7 σοφούς της αρχαιότητας (Θαλής ο Μιλήσιος, Πιττακός ο Μυτιληναίος, Βίας ο Πριηνεύς, Σόλων ο Αθηναίος, Κλεόβουλος ο Ρόδιος, Περίανδρος ο Κορίνθιος, Χίλων ο Λακεδαιμόνιος) και ήσαν χαραγμένα στον πρόσθιο τοίχο του Πρόναου ή επί των παραστάδων της πύλης του μεγάλου ναού ή επί του υπέρθυρου ή επί των πολλών στηλών, που είχαν τοποθετηθεί στις πλευρές του ναού περιμετρικά.
Νόμῳ πείθου (Να πειθαρχείς στο Νόμο)
Θεοὺς σέβου (Να σέβεσαι τους θεούς)
Γονεῖς αίδου (Να σέβεσαι τους γονείς σου)
Ἡττῶ ὑπὲρ δικαίου (Να καταβάλλεσαι για το δίκαιο)
Γνῶθι μαθών (Γνώρισε αφού μάθεις)
Ἀκούσας νόει (Κατανόησε αφού ακούσεις)
Σαυτὸν ἴσθι (Γνώρισε τον εαυτό σου)
Ἑστίαν τίμα (Να τιμάς την εστία σου)
Άρχε σεαυτού (Να κυριαρχείς τον εαυτό σου)
Φίλους βοήθει (Να βοηθάς τους φίλους)
Θυμοῦ κράτει (Να συγκρατείς το θυμό σου)
Ὅρκῳ μὴ χρῶ (Να μην ορκίζεσαι)
Φιλίαν ἀγάπα (Να αγαπάς τη φιλία)
Παιδείας ἀντέχου (Να προσηλώνεσαι στην εκπαίδευσή σου)
Σοφίαν ζήτει (Να αναζητάς τη σοφία)
Ψέγε μηδένα (Να μην κατηγορείς κανένα)
Ἐπαίνει ἀρετήν (Να επαινείς την αρετή)
Πρᾶττε δίκαια (Να πράττεις δίκαια)
Φίλοις εὐνόει (Να ευνοείς τους φίλους)
Ἐχθροὺς ἀμύνου (Να προφυλάσσεσαι από τους εχθρούς)
Εὐγένειαν ἄσκει (Να είσαι ευγενής)
Κακίας ἀπέχου (Να απέχεις από την κακία)
Εὔφημος ἴσθι (Να έχεις καλή φήμη)
Ἄκουε πάντα (Να ακούς τα πάντα)
Μηδὲν ἄγαν (Να μην υπερβάλλεις)
Χρόνου φείδου (Να μη σπαταλάς το χρόνο)
Ὕβριν μίσει (Να μισείς την ύβρη)
Ἱκέτας αίδου (Να σέβεσαι τους ικέτες)
Υἱοὺς παίδευε (Να εκπαιδεύεις τους γιους σου)
Ἔχων χαρίζου (Όταν έχεις, να χαρίζεις)
Δόλον φοβοῦ (Να φοβάσαι το δόλο)
Εὐλόγει πάντας (Να λες καλά λόγια για όλους)
Φιλόσοφος γίνου (Να γίνεις φιλόσοφος)
Ὅσια κρίνε (Να κρίνεις τα όσια)
Γνοὺς πρᾶττε (Να πράττεις με επίγνωση)
Φόνου ἀπέχου (Να μη φονεύεις)
Σοφοῖς χρῶ (Να συναναστρέφεσαι με σοφούς)
Ἦθος δοκίμαζε (Να επιδοκιμάζεις το ήθος)
Ὑφορῶ μηδένα (Να μην είσαι καχύποπτος)
Τέχνῃ χρῶ (Να ασκείς την Τέχνη)
Εὐεργεσίας τίμα (Να τιμάς τις ευεργεσίες)
Φθόνει μηδενί (Να μη φθονείς κανένα)
Ἐλπίδα αἴνει (Να δοξάζεις την ελπίδα)
Διαβολὴν μίσει (Να μισείς τη διαβολή)
Δικαίως κτῶ. (Να αποκτάς δίκαια)
Ἀγαθοὺς τίμα (Να τιμάς τους αγαθούς)
Αἰσχύνην σέβου (Να σέβεσαι την εντροπή)
Εὐτυχίαν εὔχου (Να εύχεσαι ευτυχία)
Ἐργάζου κτητὰ (Να κοπιάζεις για πράγματα άξια κτήσης)
Ἔριν μίσει (Να μισείς την έριδα)
Ὄνειδος έχθαιρε (Να εχθρεύεσαι τον χλευασμό)
Γλῶτταν ἴσχε (Να συγκρατείς τη γλώσσα σου)
Ἕπου θεῷ (Ακολούθα τον θεό)
Ὕβριν ἀμύνου (Να προφυλάσσεσαι από την ύβρη)
Κρίνε δίκαια (Να κρίνεις δίκαια)
Λέγε εἰδώς (Να λες γνωρίζοντας)
Βίας μὴ έχου (Να μην έχεις βία)
Ὁμίλει πράως (Να ομιλείς με πραότητα)
Φιλοφρόνει πᾶσιν (Να είσαι φιλικός με όλους)
Γλώττης ἄρχε (Να κυριαρχείς τη γλώσσα σου)
Σεαυτόν εὖ ποίει (Να ευεργετείς τον εαυτό σου)
Εὐπροσήγορος γίνου (Να είσαι ευπροσήγορος)
Ἀποκρίνου ἐν καιρῷ (Να αποκρίνεσαι στον κατάλληλο καιρό)
Πόνει μετὰ δικαίου (Να κοπιάζεις δίκαια)
Πρᾶττε ἀμετανοήτως (Να πράττεις με σιγουριά)
Ἁμαρτάνων μετανόει (Όταν σφάλλεις, να μετανοείς)
Ὀφθαλμοῦ κράτει (Να κυριαρχείς των οφθαλμών σου)
Βουλεύου χρήσιμα (Να σκέπτεσαι τα χρήσιμα)
Φιλίαν φύλασσε (Να φυλάττεις τη φιλία)
Εὐγνώμων γίνου (Να είσαι ευγνώμων)
Ὁμόνοιαν δίωκε (Να επιδιώκεις την ομόνοια)
Ἄρρητα μὴ λέγε (Να μην λες τα άρρητα)
Ἔχθρας διάλυε (Να διαλύεις τις έχθρες)
Γῆρας προσδέχου (Να αποδέχεσαι το γήρας)
Ἐπὶ ῥώμῃ μὴ καυχῶ (Να μην καυχιέσαι για τη δύναμή σου)
Εὐφημίαν ἄσκει (Να επιδιώκεις καλή φήμη)
Ἀπέχθειαν φεῦγε (Να αποφεύγεις την απέχθεια)
Πλούτει δικαίως. (Να πλουτίζεις δίκαια)
Κακίαν μίσει. (Να μισείς την κακία)
Μανθάνων μὴ κάμνε (Να μην κουράζεσαι να μαθαίνεις)
ΑπάντησηΔιαγραφήΟὓς τρέφεις αγάπα (Να αγαπάς αυτούς που τρέφεις)
Ἀπόντι μὴ μάχου (Να μην μάχεσαι αυτόν που είναι απών)
Πρεσβύτερον αἰδοῦ (Να σέβεσαι τους μεγαλύτερους)
Νεώτερον δίδασκε (Νὰ διδάσκεις τοὺς νεώτερους)
Πλούτῳ ἀπόστει (Νὰ ἀφίστασαι τοῦ πλούτου)
Σεαυτὸν αἰδοῦ (Νὰ σέβεσαι τὸν ἑαυτό σου)
Μὴ ἄρχε ὑβρίζων (Νὰ μὴν κυριαρχῇς μὲ ἀλαζονεία)
Προγόνους στεφάνου (Νὰ στεφανώνῃς τοὺς προγόνους σου)
Θνῇσκε ὑπὲρ πατρίδος (Να πεθάνεις για την πατρίδα σου)
Ἐπὶ νεκρώ μὴ γέλα (Να μην περιγελάς τους νεκρούς)
Ἀτυχοῦντι συνάχθου (Να συμπάσχεις με το δυστυχή)
Τύχῃ μὴ πίστευε (Να μην πιστεύεις την τύχη)
Τελεύτα ἄλυπος (Να πεθαίνεις χωρίς λύπη)
Κυαμων απέχου δεν ήταν οι ψήφοι ήταν γιατί τα κουκιά ήταν ακάθαρτα. Όποιος δεν ασχολούταν με την πολιτική ήταν άχρηστος.
ΑπάντησηΔιαγραφή