Το τσιφτετέλι δεν είναι γρήγορο δεν είναι ο γνωστός αραβικός χορός της κοιλιάς, το τσιφτετέλι είναι αντικρυστός αυτοσχεδιαζόμενος γυναικείος χορός στα 2/4, διαδεδομένος στην Ελλάδα, τα Βαλκάνια αλλά και στην Ανατολή. Στους ρεμπέτικους χορούς, μόνο στο
«τσιφτετέλι» χαμογελούν περισσότερο. Όταν χορεύεται από γυναίκα "σόλο",
αυτό γίνεται είτε στην πίστα είτε πάνω σε τραπέζι γεμάτο πιάτα (για να μην μπορεί να κάνει
βηματισμούς, αλλά μόνο να σείει τα χέρια, το στήθος, τη μέση και τους γλουτούς και τη λεκάνη...)
ενώ η παρέα συνοδεύει με ρυθμικά παλαμάκια. Πάντως στην αρχή δεν ήταν πρέπον η γυναίκα να χορεύει στην πίστα μετά άλλαξαν τα γούστα.
Όταν η ρυθμική αγωγή του χορού είναι σε 4/4, το συνοδευτικό ρυθμικό σχήμα εμφανίζεται συνήθως ως: 1/8-2/16+2/8+2/8+1/4. Οι μελετητές αναφέρουν ως πιθανότερο τόπο προέλευσής του την αρχαία Ελλάδα, καθώς υποστηρίζουν πώς πρόκειται για τον αρχαιοελληνικό χορό του Αριστοφάνη, κόρδακα. Άλλοι προσπαθούν να τεκμηριώσουν την καταγωγή του στην Κεντρική Ασία. H ετυμολογία του πιθανότατα προέρχεται από το ότι παιζόταν κάποτε σε διπλή (Tsifte) χορδή (Teli). Δηλαδή, οι παλιοί Έλληνες Μικρασιάτες και γενικά Ανατολίτες μουσικοί, τοποθετούσαν τις 2 ψηλότερες χορδές του βιολιού κοντά-κοντά και τις χόρδιζαν στην ίδια νότα με διαφορά οκτάβας (συνήθως ρε΄-ρε΄΄) ώστε η μελωδία να παίζεται με οκτάβες και να ηχεί ενισχυμένη "Tsifte-Teli". Η Βυζαντινή μουσική στην κλίμακα του χορού, είναι φανερή. Τον χορεύουν ζευγάρια.
Όταν η ρυθμική αγωγή του χορού είναι σε 4/4, το συνοδευτικό ρυθμικό σχήμα εμφανίζεται συνήθως ως: 1/8-2/16+2/8+2/8+1/4. Οι μελετητές αναφέρουν ως πιθανότερο τόπο προέλευσής του την αρχαία Ελλάδα, καθώς υποστηρίζουν πώς πρόκειται για τον αρχαιοελληνικό χορό του Αριστοφάνη, κόρδακα. Άλλοι προσπαθούν να τεκμηριώσουν την καταγωγή του στην Κεντρική Ασία. H ετυμολογία του πιθανότατα προέρχεται από το ότι παιζόταν κάποτε σε διπλή (Tsifte) χορδή (Teli). Δηλαδή, οι παλιοί Έλληνες Μικρασιάτες και γενικά Ανατολίτες μουσικοί, τοποθετούσαν τις 2 ψηλότερες χορδές του βιολιού κοντά-κοντά και τις χόρδιζαν στην ίδια νότα με διαφορά οκτάβας (συνήθως ρε΄-ρε΄΄) ώστε η μελωδία να παίζεται με οκτάβες και να ηχεί ενισχυμένη "Tsifte-Teli". Η Βυζαντινή μουσική στην κλίμακα του χορού, είναι φανερή. Τον χορεύουν ζευγάρια.
Τα καλύτερα τσιφτετέλια της Show biz
https://www.youtube.com/watch?v=smc2lBn20rk
Πότε Βούδας πότε Κούδας
Τα 10 καλύτερα τσιφτετέλια: Οι μάγκες δεν υπάρχουν πια, Πότε Βούδας πότε Κούδα, Μία είναι η ουσία, Εγώ το Θεό μου τον θέλω αλήτη, Ζήτω τα παράλογα, Στου παράδεισου την πόρτα, Άναψε το τσιγάρο, Ανέβα στο τραπέζι μου, Πήγα σε μάγισσες,
Χόρεψε μου τσιφτετέλι -Ρόζα Εσκενάζυ
https://www.youtube.com/watch?v=fsgLNsutrHQ
Χορεύει η Μπουμπούκα. Ξακουστή χορεύτρια τής εποχής!!!!!
Κομμάτι από τη ταινία "Άλλος για το εκατομμύριο" (1964) με Φωτόπουλο, Αυλωνίτη κλπ
Κανείς εδώ δεν τραγουδά
https://www.youtube.com/watch?v=dL4UApQC940
Στίχοι: Τάκης Σιμώτας Μουσική: Νίκος Παπάζογλου
Πρώτη εκτέλεση: Νίκος Παπάζογλου
Πρώτη εκτέλεση: Νίκος Παπάζογλου
Πότε Βούδας πότε Κούδας
https://www.youtube.com/watch?v=lsFA6611874
Στίχοι: Μανώλης Ρασούλης
Μουσική: Πέτρος Βαγιόπουλος
Μουσική: Πέτρος Βαγιόπουλος
Πρώτη εκτέλεση: Νίκος Παπάζογλου
"Οι στίχοι του τραγουδιού "Πότε Βούδας, Πότε Κούδας" του Μανώλη Ρασούλη αποτελούν στην πραγματικότηα ένα συμπίλημα, ένα κολάζ από σκόρπιες μικρές λεξούλες και μικρές προτασούλες που έγραψε ο ίδιος στα άρθρα του στην εφημερίδα του "ΤΟ ΑΥΓΟ".
Για την ακρίβεια δεν υπάρχει ούτε ένας ιστορικός, αρχαιολόγος κλπ που να υποστηρίζει ότι αυτός ο χορός έχει την παραμικρή σχέση με την Ελλάδα (αρχαία και σύγχρονη) ή την ρωμαικη αυτοκρατορία (Βυζάντιο), και φυσικά δεν έχει την παραμικρή σχέση με οτιδήποτε υπήρχε στην ελληνική παράδοση πριν το 1922. Ο χορός ήρθε με τους μικρασιατες, οι οποίοι το πήραν από τους Τούρκους, οι οποίοι τον πήραν από τους αραβες, και (σύμφωνα με τον πάπυρος λαρουζ μπριτανικα) οι οποιαδήποτε συσχέτιση με τον κοδρακα είναι εντελώς αβασιμη
ΑπάντησηΔιαγραφή