Όλες οι παράλιες πόλεις του νησιού μας και ειδικά η πόλη της Λάρνακας έχει όπως κάθε χρόνο την τιμιτική
της. Ο Δήμος Λάρνακας εδώ και 100 χρόνια αναβιώνει το αρχαίο αυτό
κατάλοιπο με τριήμερες εκδηλώσεις. Η γιορτή του Κατακλυσμού είναι μοναδική στον Ελληνικό χώρο και αξίζει ιδιαίτερης προσοχής.
Σύμφωνα με τον κ. Σαββίδη «το λαϊκό πανάρχαιο αυτό έθιμο συμβολίζει τον αγιασμό της ψυχής και του σώματος, όπως και την ανανέωση της ζωής με τον εμβαπτισμό του ανθρώπου στην καθαρτήρια δύναμη του ζωντανού ύδατος, που οι αρχαίοι το θεωρούσαν στοιχείο θεϊκό».
Τα έθιμα του Κατακλυσμού (το οποίο τοποθετείτε πάντα την ημέρα του Αγίου Πνεύματος. Η οποία είναι πάντοτε ημέρα Δευτέρα, 7 εβδομάδες μετά το Πάσχα και είναι δημόσια αργία) είναι μοναδικά για την Κύπρο και από τα τέλη του 19ου αιώνα υπάρχει γραπτή μαρτυρία ότι οργανώνονται εμποροπανήγυρις, αγώνες στη θάλασσα, καθώς και μουσικοί, χορευτικοί, ποιητικοί αγώνες και διαγωνισμοί με τσιαττιστά. Το πρώτο αγώνισμα της γιορτής στα παλιά χρόνια ήταν ο ολισθηρός ιστός. Όπως αναφέρει ο χρονογράφος Χριστάκης Σαββίδης «ο ολισθηρός ιστός ήταν ένα μεγάλο κατάρτι, ή ένας στύλος της ηλεκτρικής, αλειμμένο με λίπος και δεμένο στερεά από μια εξέδρα σε οριζόντια γραμμή, τοποθετημένο πάνω στη θάλασσα». «Οι διαγωνιζόμενοι έπρεπε να περπατήσουν πάνω στον ολισθηρό ιστό μέχρι την άκρη του, για να πιάσουν μια μικρή σημαία. Οι πλείστοι γλιστρούσαν και έπεφταν στο νερό. Ο νικητής ελάμβανε ως βραβείο το χειροκρότημα του κόσμου που παρακολουθούσε. Αργότερα, του δινόταν ένα έπαθλο από το Δήμο. Με το πέρασμα του χρόνου οι θαλάσσιοι αγώνες γίνονταν επί οργανωμένης βάσης.
Ειδικά για τον διαγωνισμό του κατακλυσμού, παλιοί αλλά και νεόι τσιαττιστές διαγωνίζονται για το πρώτο βραβείο. Είναι μεγάλη τιμή για τον ποιητάρη να πάρει το πρώτο βραβείο στο διαγωνισμο αυτό. Ιδιαίτερη ικανότητα στο τσιάττισμα εκτός από τους Σκαλιώτες (Λάρνακείς) έχουν και οι Κοτσινοχωρκάτες (Ελ. Περιοχή Αμμοχώστου).
Τσιαττιστά του Παλιωμάτου (Ημιτελικός Κωνσταντίνος Χρίστου Γρίλια - Αρτέμης Κκαϊλής)
Η πασιά- Κώστας Ξενή (Σατιρικό ποιήμα)
https://www.youtube.com/watch?v=tm_gT_RyF30
Κατακλυσμός Λάρνακας 2013. (Χωρίς να προσβάλονται άτομα, μια απλή σάτιρα)
Τσιαττιστά - Πρόσωπα Mega 2014
https://www.youtube.com/watch?v=rbOwRgwRuqk
Σύμφωνα με τον κ. Σαββίδη «το λαϊκό πανάρχαιο αυτό έθιμο συμβολίζει τον αγιασμό της ψυχής και του σώματος, όπως και την ανανέωση της ζωής με τον εμβαπτισμό του ανθρώπου στην καθαρτήρια δύναμη του ζωντανού ύδατος, που οι αρχαίοι το θεωρούσαν στοιχείο θεϊκό».
Τα έθιμα του Κατακλυσμού (το οποίο τοποθετείτε πάντα την ημέρα του Αγίου Πνεύματος. Η οποία είναι πάντοτε ημέρα Δευτέρα, 7 εβδομάδες μετά το Πάσχα και είναι δημόσια αργία) είναι μοναδικά για την Κύπρο και από τα τέλη του 19ου αιώνα υπάρχει γραπτή μαρτυρία ότι οργανώνονται εμποροπανήγυρις, αγώνες στη θάλασσα, καθώς και μουσικοί, χορευτικοί, ποιητικοί αγώνες και διαγωνισμοί με τσιαττιστά. Το πρώτο αγώνισμα της γιορτής στα παλιά χρόνια ήταν ο ολισθηρός ιστός. Όπως αναφέρει ο χρονογράφος Χριστάκης Σαββίδης «ο ολισθηρός ιστός ήταν ένα μεγάλο κατάρτι, ή ένας στύλος της ηλεκτρικής, αλειμμένο με λίπος και δεμένο στερεά από μια εξέδρα σε οριζόντια γραμμή, τοποθετημένο πάνω στη θάλασσα». «Οι διαγωνιζόμενοι έπρεπε να περπατήσουν πάνω στον ολισθηρό ιστό μέχρι την άκρη του, για να πιάσουν μια μικρή σημαία. Οι πλείστοι γλιστρούσαν και έπεφταν στο νερό. Ο νικητής ελάμβανε ως βραβείο το χειροκρότημα του κόσμου που παρακολουθούσε. Αργότερα, του δινόταν ένα έπαθλο από το Δήμο. Με το πέρασμα του χρόνου οι θαλάσσιοι αγώνες γίνονταν επί οργανωμένης βάσης.
Ειδικά για τον διαγωνισμό του κατακλυσμού, παλιοί αλλά και νεόι τσιαττιστές διαγωνίζονται για το πρώτο βραβείο. Είναι μεγάλη τιμή για τον ποιητάρη να πάρει το πρώτο βραβείο στο διαγωνισμο αυτό. Ιδιαίτερη ικανότητα στο τσιάττισμα εκτός από τους Σκαλιώτες (Λάρνακείς) έχουν και οι Κοτσινοχωρκάτες (Ελ. Περιοχή Αμμοχώστου).
http://www.lidoriki.com/2011/06/blog-post_5506.html
Tσιαττιστά Κατακλυσμού 2014 Λάρνακα
https://www.youtube.com/watch?v=aIBpLtFtWvAΤσιαττιστά του Παλιωμάτου (Ημιτελικός Κωνσταντίνος Χρίστου Γρίλια - Αρτέμης Κκαϊλής)
Ντοκιμαντέρ για τα Κυπριακά τσιαττιστά στην εκπομπή Η Κύπρος κοντά σας του ΡΙΚ1
https://www.youtube.com/watch?v=-YahKFeWDLo
https://www.youtube.com/watch?v=-YahKFeWDLo
Η πασιά- Κώστας Ξενή (Σατιρικό ποιήμα)
Κατακλυσμός Λάρνακας 2013. (Χωρίς να προσβάλονται άτομα, μια απλή σάτιρα)
Κώστας Χαραλαμπίδης
https://www.youtube.com/watch?v=z_iSYQEb-uM
Κυριακού Πελαγία - Ποιήμα για τον Κατακλυσμό
https://www.youtube.com/watch?v=cG-xyV85RIM
https://www.youtube.com/watch?v=z_iSYQEb-uM
Κυριακού Πελαγία - Ποιήμα για τον Κατακλυσμό
https://www.youtube.com/watch?v=cG-xyV85RIM
Τσιαττιστά - Πρόσωπα Mega 2014
https://www.youtube.com/watch?v=rbOwRgwRuqk
Σύμφωνα με τη χριστιανική διδασκαλία, το Άγιο Πνεύμα είναι μία από τις τρεις υποστάσεις ή πρόσωπα της Αγίας Τριάδας, δηλαδή του ενός και μοναδικού Θεού, ομοούσιο (δηλαδή μοιράζεται την ίδια ουσία-ύπαρξη) με τον Πατέρα και τον Υιό. Επομένως το `Αγιο Πνεύμα είναι Θεός, που «συμπροσκυνείται και συνδοξάζεται» με τον Πατέρα και τον Υιό.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜε αυτή τη βάση, μία ιδιότητα του Αγίου Πνεύματος που αναφέρεται συχνά στην Αγία Γραφή είναι ότι αποτελεί τη θεία δύναμη που ενέπνευσε τους προφήτες να προφητεύσουν τη γέννηση του Ιησού Χριστού και τα Πάθη του. Εντονότερα ωστόσο παρουσιάζεται το Πνεύμα του Θεού στην Καινή Διαθήκη: Κατά τη Βάπτιση του Χριστού, όπου εμφανίζεται με τη μορφή περιστεριού, ενώ συγχρόνως ακούγεται η φωνή του Θεού-Πατέρα (Θεοφάνια), αλλά και στην Πεντηκοστή ως μία «Θεία Ενέργεια» που εμπνέει τους μαθητές του Χριστού να μιλούν διάφορες γλώσσες. Από τον Ιησού Χριστό το `Αγιον Πνεύμα αποκαλείται και Παράκλητος.
Παρόλα αυτά, κάποιοι αρχιερείς, όπως ο Μακεδόνιος, υποστήριξαν από τα πρωτοχριστιανικά ήδη χρόνια ότι το `Αγιο Πνεύμα είναι κτίσμα-δημιούργημα του Θεού. Για να τους αντικρούσουν, οι Πατέρες της Εκκλησίας συνεκάλεσαν τη Δεύτερη Οικουμενική Σύνοδο το έτος 381, στην οποία δογμάτισαν το όγδοο άρθρο του «Συμβόλου της Πίστεως», που αποτελεί την ολοκλήρωση του Τριαδικού Δόγματος: ότι δηλαδή το Πνεύμα είναι «ομοούσιον τω Πατρί και τω Υιώ» και εκπορεύεται μόνο από τον Πατέρα: Μέχρι σήμερα, η Ορθόδοξη εκκλησία δέχεται την εκπόρευση μόνο από τον Πατέρα, ενώ κατά την Καθολική εκκλησία το `Αγιο Πνεύμα εκπορεύεται και από τον Υιό. Η διαφορά αυτή είναι γνωστή ως filioque (λατ. «και εκ του Υιού»), και κατά την ορθόδοξη άποψη οι Ρωμαιοκαθολικοί υποβιβάζουν με τον τρόπο αυτό το `Αγιον Πνεύμα. Η βιβλική βάση για το θέμα βρίσκεται στο Κατά Ιωάννην Ευαγγέλιον, όπου ο Ιησούς λέγει στους μαθητές λίγο πριν από τη σύλληψή Του: «όταν δε έλθη ο Παράκλητος, ον εγώ πέμψω υμίν παρά του Πατρός, το Πνεύμα της Αληθείας, ό παρά του Πατρός εκπορεύεται, εκείνος μαρτυρήσει περί εμού» (Ιωάν. ιε΄ 26).
Από τη διδασκαλία του Χριστού προέρχεται και το δόγμα ότι το `Αγιον Πνεύμα είναι η τρίτη υπόσταση της Αγίας Τριάδας, η οποία συμπληρώνει την έννοια του ενός Θεού. Ο Χριστός είπε: «μαθητεύσατε πάντα τα έθνη, βαπτίζοντες αυτά εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος», παρουσιάζοντας τα τρία πρόσωπα όμοια και αδιαίρετα ως προς το έργο της σωτηρίας του ανθρώπου.