6 Σεπτεμβρίου 1860 - 28 Νοεμβρίου 1912 |
Το 1896 συμμετείχε στην επανάσταση της Κρήτης, πολεμώντας μαζί με τους αντάρτες στα κρητικά βουνά. Και το 1897 κατά τον ελληνοτουρκικό πόλεμο συγκέντρωσε εβδομήντα Κερκυραίους εθελοντές και πήγαν να πολεμήσουν στην Ήπειρο, όπου και τραυματίστηκε στο χέρι. Τα έξοδα της εκστρατείας των εθελοντών τα κάλυπτε ο ίδιος. Το 1909 γίνεται ο ενθουσιώδης κήρυκας του ξεσηκωμού και το 1910 εκλέγεται ως βουλευτής της Κέρκυρας. Το 1911 υπερασπίζοντας τη δημοτική γλώσσα ως αντιπρόσωπος και μέλος της Αναθεωρητικής Συνέλευσης της Κέρκυρας μέσα στην Ελληνική Βουλή είπε απευθυνόμενος στους καθαρευουσιάνους: "Χυδαία γλώσσα δεν υπάρχει. Υπάρχουσι χυδαίοι άνθρωποι, και υπάρχουσι πολλοί χυδαίοι άνθρωποι ομιλούντες την καθαρεύουσαν". ("Εφημερίς των συζητήσεων της Βουλής", Β' Αναθεωρητική Βουλή, 1911, σελ. 689, συνεδρίασις 36). Στις 28 Νοεμβρίου του 1912 γίνεται επικεφαλής του λόχου των εθελοντών Γαριβαλδινών και σκοτώνεται στη Μάχη του Όρους Δρίσκου κοντά στα Ιωάννινα κατά τον Α' Βαλκανικό πόλεμο. Λέγεται ότι διατηρούσε ερωτικό δεσμό με την ποιήτρια Μυρτιώτισσα - κατά κόσμον Θεώνη Δρακοπούλου - (1885-1968), η οποία υπηρέτησε την ερωτική ποίηση και το ποίημά της "Τι άλλο καλέ μου" (1925) είναι αφιερωμένο στη μνήμη του.
Πατρίδα, σὰν τὸν ἥλιο σου ἥλιος ἀλλοῦ δὲ λάμπει.
Και τραγουδάνε τα βουνά οι θάλασσες κι κάμποι
ΛΟΡΕΝΤΖΟΣ ΜΑΒΙΔΗΣ
https://www.youtube.com/watch?v=dhaiTtZ_mQc&list=PLDF4925496F715DC9
ΛΟΡΕΝΤΖΟΣ ΜΑΒΙΔΗΣ
https://www.youtube.com/watch?v=dhaiTtZ_mQc&list=PLDF4925496F715DC9
"Πατρίδα! Βεργούλα πελαγόπετρη στου Γιαραμπή το χέρι!"
https://www.youtube.com/watch?v=RB4UolfQk_g
"Ο Λορέντζος Μαβίλης είναι μια από τις πιο ενδιαφέρουσες μορφές των
γραμμάτων μας και όχι μόνο. Υπήρξε αγαπημένος ποιητής πολλών.
Ολιγογράφος αλλά ιδιαίτερα καλαίσθητος ποιητής σονέτων! Αγωνίστηκε για
τη δημοτική γλώσσα.Σταθμό στην ιστορία του γλωσσικού ζητήματος,
αποτέλεσε ο λόγος του μέσα στη Βουλή, όπου ο δημοτικιστής Μαβίλης
υπερασπίζεται την ευγένεια της δημοτικής , λέγοντας το περίφημο «χυδαία
γλώσσα δεν υπάρχει, υπάρχουσι χυδαίοι άνθρωποι».
O Λορέντζος Μαβίλης ανήκει στους ποιητές της Επτανησιακής σχολής."
O Λορέντζος Μαβίλης ανήκει στους ποιητές της Επτανησιακής σχολής."
Λήθη
https://www.youtube.com/watch?v=myEKdWq3bhY
Σονέτο του Λορέντζου Μαβίλη
Τα σονέτα
του Μαβίλη είχαν άρτια μορφή και εξαίρετο περιεχόμενο, το οποίο πάντως
χαρακτηρίζεται από ολοφάνερη απαισιοδοξία. Τα σονέτα του, με
ενδεκασύλλαβους στίχους, είναι πολύ πιο επεξεργασμένα και περίτεχνα από
των συγχρόνων του, και εισάγει νέα στοιχεία.
Πριν το τραγούδι "Πατρίδα! Βεργούλα πελαγόπετρη στου Γιαραμπή το χέρι!" ο δάσκαλος βασιζόμενος στο παρακάτω κείμενο, μιλάει στους μαθητές, για το δημοτικιστή-πατριώτη Μαβίλη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαθώς ο δάσκαλος τελειώνει, στο αριστερό μέρος της σκηνής, ο Μαβίλης, συζητάει με κάποιον Κερκυραίο λόγιο της εποχής του:
Μαβίλης: - Α, αγαπητέ μου...Ο Σολωμός ! ο σιορ Διονύσσιος Σολωμός ! "Μήγαρις έχω στο νου μου άλλο, πάρεξ Γλώσσα και Ελευθερία !" , έλεγε..!
Λόγιος: -....Κι εσύ, σιορ Λαυρέντιε, δεν πας πίσω..! Σονέτα σαν την "Ελιά" και τη "Λήθη", θα ήθελαν πολλοί ποιητές να τα είχαν γράψει...
Μαβίλης:- Και στοχάσου τούτο : πόσο ψηλά την έβανε τη Γλώσσα μας την Άγια.. Ίσα με τη λευτεριά...! Τότενες που μαρτύραγε στα νύχια του Τούρκου η Πατρίδα. Όχι πως σήμερα δεν δοκιμάζεται...Απ' εχθρούς και φίλους...Α, καημένη Πατρίδα ! Μια σταλιά τόπος. Μια μακρόστενη λωρίδα. Ο βράχος της Πίνδου κι η θαλασσα του Αιγαίου. Μια μακρόστενη λωρίδα από πέτρα και πέλαγο, σαν μια βεργούλα πελαγόπετρη που τη βάσταγε στα χέρια του ο Γιαραμπής, χιλιάδες χρόνια τώρα και μπόλιαζε τους λαούς όλους και το Σύμπαν αντάμα, με Φως Ελληνικό και καλοκαίρι ...!
Και τώρα, τι απόμεινε απ' εκείνη τη δοξασμένη κι άστρο των εθνών πατρίδα ; Απόμεινε μονάχα
...σκουριά και μαρμαρόσκονη,
ψηλά στον Παρθενώνα...
κι αηδόνια από την Πέργαμο,
νεκρά στον Ελικώνα ...
Και στο σημείο αυτό, ο Μαβίλης λέει τα λόγια του τραγουδιού, σαν να απευθύνεται 'κείνη τη στιγμή στη χειμαζόμενη πατρίδα, με στίχους του της ώρας εκείνης.
Πατρίδα ! Πατρίδα !
Σκουριά και μαρμαρόσκονη
ψηλά στον Παρθενώνα.
Πατρίδα ! Πατρίδα !
Αηδόνια από την Πέργαμο
νεκρά στον Ελικώνα.
Δώσ' μου, πέτρα, τον αχό
του χθόνιου ποταμού!
Δώσ' μου, νύχτα, το ρυθμό
του αθάνατου νερού,
να πέμψω αιώνια ρίμα
στου πέλαγου το μνήμα,
να σηκωθεί στο σάβανο η πατρίδα.
Πατρίδα ! Πατρίδα !
Βεργούλα πελαγόπετρη
στου Γιαραμπή το χέρι,
που μπόλιαζες τα σύμπαντα
με Φως και καλοκαίρι.