2/11/15

Το τραγούδι του Χάρου

Ο Χάροντας του Γκυστάβ Ντορέ
Ο Θάνατος είναι αρχαιοελληνική θεότητα του θανάτου. Ο Ησίοδος αναφέρει ότι είναι δίδυμος αδελφός του Ύπνου και είναι "δεινοί θεοί" που κατοικούν στο σκοτεινό Τάρταρο και ποτέ δεν τους φωτίζει ο ήλιος. Ενώ ο Ύπνος ταξιδεύει ειρηνικά πάνω στη θάλασσα και στη γη και είναι ευχάριστος στους ανθρώπους, ο Θάνατος αντίθετα έχει σκληρή και σιδερένια καρδιά και μισείται από τους ανθρώπους, ακόμη κι από τους αθάνατους. Από τους τραγικούς ιδιαίτερα, ο Θάνατος χαρακτηρίζεται, ως ευεργέτης και μάλιστα γιατρός, γιατί απαλύνει τους ανθρώπους από τις αρρώστιες και τους πόνους. Στην Ιλιάδα ο Θάνατος εμφανίζεται, με εντολή του Δία και της Ήρας. Ο Ευριπίδης παριστάνει το Θάνατο σαν βασιλιά των νεκρών, που φορά μαύρο πέπλο ή έχει μαύρα φτερά. Τον παρουσιάζει ως πικρό, αλόγιστο, άκριτο, λυπηρό, κακό δαίμονα κλπ. Για τη λατρεία του θεού ελάχιστα πράγματα προσφέρονται, γιατί ο Θάνατος ούτε θέλει, ούτε δέχεται δώρα. Γι αυτόν δεν υπάρχει βωμός. Συνήθως παριστάνεται σαν όμορφος νέος, άλλοτε με φτερά κι άλλοτε χωρίς φτερά. Μερικές φορές συνοδεύεται από τον αδελφό του Ύπνο.

Ο ΧάρωνΧάρος στα νέα ελληνικά) ήταν ο πορθμέας του Άδη. Ήταν γιος του Ερέβους και της Νύχτας και με τη βάρκα του μετέφερε τους πρόσφατα αποθανόντες από τη μια όχθη του ποταμού Αχέροντα στην άλλη, όπου σύμφωνα με τη μυθολογία βρισκόταν η είσοδος του Άδη. Οι νεκροί έπρεπε οπωσδήποτε να πληρώσουν στον Χάροντα έναν οβολό για τα ναύλα. Γι' αυτό στην αρχαία Ελλάδα τοποθετούσαν πάντα έναν οβολό κάτω από τη γλώσσα των νεκρών σωμάτων πριν τα ενταφιάσουν, για να έχει να πληρώσει ο νεκρός τον Χάροντα. Όσοι δεν είχαν να πληρώσουν ήταν καταδικασμένοι να περιπλανιούνται στις όχθες του Αχέροντα για εκατό χρόνια. Η πλούσια ελληνική μυθολογία αναφέρει πως σπουδαίοι ζωντανοί μυθικοί ήρωες όπως ο Ηρακλής, ο Ορφέας, ο Αινείας, ο Θησέας, ο Σύσσιφος, ο Διόνυσος και ο Οδυσσέας ταξίδεψαν με τη βάρκα Χάροντα στον κάτο κόσμο και επιστρέψαν. Ο Χάροντας παριστανόταν σαν ένας ιδιότροπος, σκελετωμένος γέροντας ή ως φτερωτός δαίμονας με ένα διπλό δρεπάνι. Ανάλογη θεότητα υπάρχει και στην ετρουσκική μυθολογία.

Ψυχοπομπός ήταν σύμφωνα με τους αρχαίους ο συνοδός της ψυχής στον Άδη. Τον τίτλο αυτό έφεραν ο αγγελιοφόρος Ερμής και ο Απόλλων στην αρχαία Ελλάδα, αλλά και ο κυνοκέφαλος αιγύπτιος θεός Άνουβις. Στην γερμανική μυθολογία συναντάμε τις κόρες Βαλκυρίες που συγκομίζουν τις ψυχές των ηρώων στα πεδία της μάχης για να τις οδηγήσουν στην Βαλχάλλα. Οι Κέλτες πίστευαν ότι ο ρήτορας Όγμα είχε την ίδια ιδιότητα.

Ελεύθεροι(Παπαροκάδες) - Καβάλα πάει ο χάροντας
https://www.youtube.com/watch?v=b37QxplI1HI&spfreload=10
Ποίηση: Κωστής Παλαμάς
Μουσική: Πατήρ Παντελεήμων Παπανικολάου
Από το cd "Κοντά σας", 2002
Άλλες Εκτελέσεις: Γιάννης Χαρούλης


Με την καθιέρωση του Χριστιανισμού, στον κάτω κόσμο του Άδη κατήλθε και ο Θεάνθρωπος Ιησούς Χριστός ο οποίος και δογματικά τον κατήργησε με την Ανάσταση Του. Στα χριστιανική παράδοση o Αρχάγγελος Μιχαήλ είναι εκείνος που παίρνει τις ψυχές των νεκρών μπροστά στο Θεό για να κριθούν. Ενώ και η Παναγία ζήτησε από τον Αρχάγγελο Μιχαήλ να Την μεταφέρει στην κόλαση για να δεί τους κολασμένους ("Αγία Επιστολή"). 

Στα Βυζαντινά χρόνια διαδεδομένη είναι και η μάχη του ανδρειομένου Διγενή Ακρίτη με τον Χάροντα στα Μαρμαρένια Αλώνια ενώ και η "Κόλαση" του Δάντη ("Θεία Κωμωδία") ενσωμάτωσε τον Χάροντα στη "Χριστιανική μυθολογία". Τέλος το όνομα Χάρων πιθανότατα προέρχεται από το επίθετο "χάρων", το οποίο αποτελεί ποιητικό τύπο του αρχαίου χαρωπός και του ρήματος χαίρω. Δεδομένου βέβαια ότι ο Χάρων ήταν χθόνια θεότητα, η απευθείας συσχέτιση με το ρήμα χαίρω οφείλεται σε ευφημισμό.

2 σχόλια:

  1. Ο Πλούτωνας (αρχαία ελληνικά: γενικά στην Ελληνική Μυθολογία σήμαινε τόσο τον κάτω κόσμο όπου μεταβαίνουν οι ψυχές μετά θάνατο όσο και την ίδια ιδεατή ανθρωπόμορφη δύναμη που κυβερνούσε αυτόν τον χώρο. Η λέξη αρχικά αναφερόταν αποκλειστικά στον θεό. Η γενική πτώση της λέξης (Ἅιδου), ήταν συντόμευση της φράσης “σπίτι του Άδη”, αλλά τελικά και η ονομαστική της λέξης άρχισε να περιγράφει την κατοικία των νεκρών.

    Η αντίστοιχη Εβραϊκή λέξη είναι Σιεόλ, αφορά τον τόπο των νεκρών και σημαίνει κυριολεκτικά “αόρατος” ή “εκείνος που ζητάει”.
    Ο αντίστοιχος Ρωμαϊκός θεός ήταν ο Πλούτο (από τον Ελληνικό Πλούτωνα), Ντις Πάτερ ή Όρκος.
    Ο αντίστοιχος Ετρουσκικός θεός ήταν ο “Άιτα”. Ο όρος “Άδης” χρησιμοποιείται καμιά φορά από Χριστιανούς ως κλασικιστικός ευφημισμός για την Κόλαση, η οποία κατά τ’ άλλα έχει λίγα από τα χαρακτηριστικά του Πλούτωνα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Τα τραγούδια του Χάροντα είναι σύντομα δημοτικά τραγούδια με επικό ή επικολυρικό χαρακτήρα εμπνευσμένα από το φαινόμενο του θανάτου. "Εχουν κυρίως λυπητερό ύφος, αλλά δεν έχουν τόσο την θλίψη για το χαμό αγαπημένων προσώπων, όσο την πνευματική προσπάθεια του ανθρώπου να ξεπεράσει τον φόβο που του προκαλεί το μυστήριο του θανάτου. Τα τραγούδια αυτά θέλουν να αφαιρέσουν τον τρομαχτικό χαρακτήρα και να εξοικειώσουν τον άνθρωπο ότι κάποια μέρα θα φ'υγει από την ζωή.

    Αξίζει τέλος να σημειωθεί ότι τα δημοτικά τραγούδια του χάρου και του Κάτω Κόσμου δεν κάνουν διάκριση Παράδεισου-Κόλασης, μένουν δηλ. ανεπηρέαστα από την χριστιανική λογική.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Συνολικες Προβολες